Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Polerar saab, händer ingenting?
-
soffan
- Ny Medlem
Polerar saab, händer ingenting?
Hej!
Har gett mig på min saab 9-3 2006, har hört att lacken skulle vara mjuk så jag förväntade mig ett bra resultat trots att jag bara har en biltema dubbelhuvad maskin.
Körde med menzerna fast gloss med både lamull & sedan med svarta hårda rondeller, men det var inte mycket som hände.. tryckte på rätt hårt,
körde en tejp bit i mitten av huven för att se skillnaden efter halva huven, men det syntes ingenting...
Är det enda alternativet att åka iväg till biltema & köpa en roterande också?
MVH
Har gett mig på min saab 9-3 2006, har hört att lacken skulle vara mjuk så jag förväntade mig ett bra resultat trots att jag bara har en biltema dubbelhuvad maskin.
Körde med menzerna fast gloss med både lamull & sedan med svarta hårda rondeller, men det var inte mycket som hände.. tryckte på rätt hårt,
körde en tejp bit i mitten av huven för att se skillnaden efter halva huven, men det syntes ingenting...
MVH
Senast redigerad av 4 soffan, redigerad totalt 14 gång.
-
s60r
- Medlem
Re: Polerar saab, händer ingenting?
Jag polerade en svart 9-5 06:a för ett tag sedan, det som tog bäst på den var Blåa extra hårda trissor med Menzerna Powergloss. Körde den Menzerna Power finish med medelhårda, och avslutade med SuperFinish och mjuka blå trissor. Allt kördes med en Top Tool, resultatet blev riktigt bra.
Senast redigerad av 4 s60r, redigerad totalt 14 gång.
- Rednales
- Kemiexpert

Jag fick bra resultat förra året med Classes dubbelskalle och Menzerna PF och gula trissor följt av SF med orangea. Det var vår 9-5:a -06. Visst det fanns grova repor kvar men det mesta gick att plocka. Det tog dock runt 12 h att köra.
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.
-
Jonask
- Ny Medlem
Jag polerade min 9-3 igår och jag körde med oscillerande med lammull och FG sen PG med orangea skumtrissor och avsluta med FF och blå mjuka trissor.jag lyckades ta ganska mycket grova repor men den är stenhård i lacken så på vissa ställen ficka jag köra flera omgångar med lammull och FG innan jag vart någorlunda nöjd.dock är jag rätt grön på polering så det kan ju va därför man får göra om en massa. 
Senast redigerad av 4 Jonask, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Alltid när du polerar....se till att du rengjort lacken före med ett bra alkaliskt medel t.ex. Strovels alfanol HD grön...Detta inverkar mycket mer än vad många tror...Du får bort den hinna som allt för ofta finns ikvar när många börjar polera...Kör ut medlen väldigt väl...det skall vara som pudrat mjöl ikvar på lacken efter medlen...Räkna med 2 dagars jobb om du är ovan vid att polera...Få bra resultat tar tid!!!soffan skrev:Hej!
MVH
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
Jonask
- Ny Medlem
Nisse räcker det att tvätta bilen med Strovels alfanol hd?? eller är det att föredra att torka av bilen med strovels innan polering.
Mvh Jonas.
Mvh Jonas.
Senast redigerad av 4 Jonask, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Högtrycktvätta först noga.....låt överflöd av vatten rinna av...Sedan sprutar på en 1/10 blandning låter detta verka 5 min....dränk in denna blandning i en svamp...handtvätta med detta...kör av noga med högtryck...torka...polera...Jonask skrev:Nisse räcker det att tvätta bilen med Strovels alfanol hd?? eller är det att föredra att torka av bilen med strovels innan polering.
Mvh Jonas.
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
Jonask
- Ny Medlem
Av ok.
då ska jag testa det.tack så mycket.