Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Mer Fireglaze-produkter

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Mer Fireglaze-produkter

Inlägg av Jiiins » 29 nov 2009 01:30

Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Mer Fireglaze-produkter

Inlägg av Ante_Bmw » 29 nov 2009 03:20

Den där sprayen blev jag lite sugen på faktiskt :D
Senast redigerad av 6 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 29 nov 2009 10:40

Ante_Bmw skrev:Den där sprayen blev jag lite sugen på faktiskt :D

Samma här :D Kan kanske vara något?
Hittade en gammal Fireglaze annons läs texten ;) .......http://books.google.se/books?id=0uQDAAA ... &q=&f=true

/Jiiins :jeps
" En sjuk polernörd "

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 29 nov 2009 13:16

Ojoj vad dom tog i :) Pengarna tillbaka också ;P

Bilpedanten

Inlägg av Bilpedanten » 12 dec 2009 21:09

Har denna produkt hemma. Den är ok, men inget överdjävligt på en polerad yta.

Inget jag kommer ta hem mera utav tyvärr.
Senast redigerad av 6 Bilpedanten, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 13 dec 2009 22:40

Bilpedanten skrev:Har denna produkt hemma. Den är ok, men inget överdjävligt på en polerad yta.

:jeps Då försvann ha begäret på den då ;)
" En sjuk polernörd "

MAX

Inlägg av MAX » 14 dec 2009 20:32

Bilpedanten skrev:Har denna produkt hemma. Den är ok, men inget överdjävligt på en polerad yta.

Flikar in en liten fråga ang den här fireglas produkten som då inte är någon hit på en polerad yta hur är den ok samt då lite sämre bra,, eller är den bättre på en opolerad yta:?:

Är då som sagt själv inte speciellt imponerad av den vanliga fireglassen på just solid lack då den mattar ner en redan blank yta(syns i starkt ljus) samt inte heller gör en polerad klarlackad yta blankare.

Vilket jag tycker är lite tråkigt då det är ett lättarbetat medel nu har ju det här diskuterats tidigare och en del tycker det är ett toppen medel och inte haft några som helst problem på solida lacker och tycker det blänker som tusan :P

Har ju även skrivits att det inte är konstruerat för att just blänka utan då för att skydda det som redan blänker :P

Mvh max.
Senast redigerad av 6 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Bilpedanten

Inlägg av Bilpedanten » 14 dec 2009 23:16

Varför jag inte var imponerad är för att det var kladdigt och smetigt att polera av ytan man sprutat på. Sedan märkte man inte någon större skillnad på blankheten. Ytsträckningen var identisk med Trutest Xpress vax.

Jag har heller aldrig haft problem med Fireglaze plus-versionen. Det är den senaste versionen Fireglaze du har MAX?

Men du har rätt i att en lackkonservering inte är till för att höja glansen avsevärt. Är hållbarheten man är ute efter. Glansen ligger i förarbetet.

MAX

Inlägg av MAX » 14 dec 2009 23:44

Ok då är jag med om den här spray fireglasen :P

jovisst är det fireglass-plusversionen jag har och som sagt syns det här fenomenet i starkt ljus att ytan liksom blir oxiderad och ser nästan opolerad ut och då speciellt brevid ett annat skydd eller en helt oskyddad polerad yta.

Och då har jag lagt det helt enligt anvisningar med ett polerande varv ossilerande enkel trissa ca 2.5mm slag och mjuk trissa visserligen gamla solida lacker men även då råkat ut för det här på en relativt nylackad bil ca 1,5-2mån gammal med då en lack avsedd för båtar biltemas :P

som sagt kanske inte dom bästa lackerna för fireglassen då den verkar bita ganska duktigt.
Men man blir ju lite skeptisk om man ska våga lägga fireglassen på exempelvis någon annans solida lack som man polerat upp och då kanske mest med tanke på att det i mitt fall handlar om just solida lacker(äldre bilar så att säga).

Men okej funkar det för andra så borde ju det funka för mig fast om man säger så här ,då du är i lackerings-branchen och har bra koll på det här med lacker from vilket årtal( årsmodeller)kan man då säga att fireglassen är helt idiotsäker på en solid fabriks-lackad bil utan klarlack :P

Mvh max,

Bilpedanten

Inlägg av Bilpedanten » 15 dec 2009 00:04

Kan tyvärr inte säga idiotsäker MAX. Dom lösningsmedel-solida jag lagt Fireglaze på har fungerat klockrent. Men jag polerar inte med detta medel. Utan lägger på bland dom lägsta varvtalen 1:a varvet, sedan efter det direkt på med ett 2:a varv ovanpå 1:a skicktet, för hand.
Utan tryck och utan att polera bort 1:a skicktet. Så man får vara lite försiktig här.

Dom gångerna du fått problem MAX, kan bero på att man polerat 1:a varvet.
Om det händer igen, prova göra som jag beskrev ovan och se hur det blir.

Har kontakt med en säljare i USA som kan dessa produkter riktigt bra. Och han tycker också det fungerat bäst med den metod jag förklarade ovan.

Och det är här Rapid Action endast gör sitt rätta. Till att bibehålla glansen uppe och skyddet längre hållbart.

MAX

Inlägg av MAX » 15 dec 2009 00:26

Låter som ett vettigt svar :P
då dom här solida lackerna kan vara ganska känsliga just efter att man polerat upp dom tom så dom knappt tåll att spritas om man är lite oförsiktig :mrgreen:

Kanske tom att man ska låta lacken vila en stund(några timmar)så den hinner återhämta sig så att säga och tom så dom mjuka blå(proreconds) är lite för hårda fast dom är mjuka ska bytas ut mot ännu mjukare trissa :P

Och att man då lägger fireglassen med minsta möjliga varv(makitas lilla ossilerande)första varvet och då sedan smyger ut det sista för hand då utan tryck.just på lösningsbaserade solida lacker 8-)

Ska testas och tackar för ett förtroende- ingivanda svar :jeps
max.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 15 dec 2009 18:22

Japp det här var en ny synvinkel! Väntar med spänning på ditt resultat max :)
Kanske bustorp oxå testar detta så blir det hela ännu mera intressant ;)

" En sjuk polernörd "

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 15 dec 2009 19:30

Bilpedanten skrev:Kan tyvärr inte säga idiotsäker MAX. Dom lösningsmedel-solida jag lagt Fireglaze på har fungerat klockrent. Men jag polerar inte med detta medel. Utan lägger på bland dom lägsta varvtalen 1:a varvet, sedan efter det direkt på med ett 2:a varv ovanpå 1:a skicktet, för hand.
Utan tryck och utan att polera bort 1:a skicktet. Så man får vara lite försiktig här.

Dom gångerna du fått problem MAX, kan bero på att man polerat 1:a varvet.
Om det händer igen, prova göra som jag beskrev ovan och se hur det blir.

Har kontakt med en säljare i USA som kan dessa produkter riktigt bra. Och han tycker också det fungerat bäst med den metod jag förklarade ovan.

Och det är här Rapid Action endast gör sitt rätta. Till att bibehålla glansen uppe och skyddet längre hållbart.
Om jag får få djupare in i detta hur du lägger dom 2 varven ...Tunnt skikt medel på båda?

Jag har mestadels lagt ut det på1-2:an på min 3401VRG och låtit det torka, sen torkat av bilen och låtit det härda inomhus ca 12tim

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 15 dec 2009 19:34

Och vad gör det sättet du beskriver för skillnad mot att tex istället köra ut ett varv med lite mer medel och låta det torka, Jag menar istället för i varv med maskin sen ett för hand utan att gnugga bort det 1:a ?

Gör du annorlunda på en klarlackad bil?

Bilpedanten

Inlägg av Bilpedanten » 15 dec 2009 19:42

Jo precis, tunna skikt.
Visste ni kanske, att lägger man för tjockt med lackskydd så blir det ändå bara spill vid avtorkning och medför inte bättre hållbarhet. Sedan blir det merjobb vid avtorkningen, och risk för repor på en riktigt känslig lack.

Bilpedanten

Inlägg av Bilpedanten » 15 dec 2009 19:50

Lägger man tunt första varvet så hinner det bita in på lacken tills man kommer med andra varvet för hand. När man lägger på för hand så blir det också lätt en lite tjockare hinna.
Har man för lite medel på för hand, är risken man torka av första skiktet.

Detta medför bättre hållbarhet.

MAX

Inlägg av MAX » 15 dec 2009 21:35

Okidoki back from mission imposibyli :twisted:
Och YES det lyckades :P

Som sagt efter mycket klagande :oops: och ifrågasättande samt elakt förtal av detta lackskydd så är lyckan gjord :P

Har som sagt följt bilpedantens råd ang utlägg av fireglass Plus på en solid lack utan klar-lack och det fungerade mycket tillfreds-ställande efter tidigare missöden.

Började med wurths medium polish och bbvs oranga 160mm skumtrissa och den store dvs roterande maskin 1500rpm konstant math-vikt 3-4,5kilogram.

Undan röjde alla tidigare bevis på skydd så att säga och torkade huven med mf-duk
strök sedan ut trutses 150.an på huven, och laddade flexusen(3401)med 133mm bbvs oranga skumtrissa och körde av huven för att säkerställa(thank you nisse ;) att ingen varit där och planterat några hollogram när jag vänt ryggen till :?

För att sedan sprita huven med riktigt 50%sprit made in bollnäs :P mycket försiktigt pga den ömtåliga ytan :mrgreen:
Alla fall in i skäms-skåpet och fram med fireglassen som fick sig en riktig omgång(omruskning) och tänkte nu eller alldrig :twisted:

Fram med darlingen(lilla makitan )och letade fram en riktigt mjuk skumtrissa och stänkte på en halv kapsyl jämt fördelad över trissan samt lägsta fart och smekte ut medlet på huven och tunnare än tunt
fick torka till sig ,tog sedan av trissan och som fortfarande var fuktig och stänkte på en laddning till och då strök på ett lite tjockare lager för hand varsamt den här gången :mrgreen:

Dags att vänta :evil: (värre än ett bb-besök)så under tiden roade jag mig med att bättra på genom-poleringarna på 480.n med flexusen och optipaden samt lite quick-finish kan ju avslöja att grund färgen är gul :lol:

Sen var det dags för vinna eller försvinna så jag plockade fram en färsk mf-duk och torkade varsamt av den :oops: huven alltså och :o kan ni tänka er hur fint och prydligt som helst blankt och rent(no fettyta)
Jämförde för säkerhets skull med en polerad yta som jag sparat som referens och kan ni förstå att det tom var lite blankare där det var fireglass 8-)

Som sagt mycket elände med det här att lägga skydd på olika ytor(lacker) i det här fallet fireglass då det enligt dom lärde ska poleras in väl första varvet för att eventuellt tillföra lite mer blänk men då i det här fallet och några till så har det förstört blänket :evil:

Och det har fungerat bra för många(alla utom två) men det brukar det göra innan det skiter :!: sig som det heter :P och det brukar det göra när man minst anar ;)

Så skiter det sig så våga fråga och fortsätt fråga tills det löser sig för det kan löna sig som i mitt fall :mrgreen:

Och som sagt tack till bilpedanten :best som tog sig tid till en bra beskrivning av hur man skulle lägga fireglassen på en vanlig lösningsmedel solid lack dvs utan klar-lack dvs en riktig Lack :lol:

Fast som sagt inget är ju idiotsäkert men nästan, och en sak är jag idiotsäker på och det är javisst kan man använda fireglassen på solida lacker :brumm

Mvh max.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 15 dec 2009 21:53

Och jag som funderat och funderat om jag varit halvblind när jag tyckt mina solida bilar jag gjort varit så glansiga när vi haft våra diskussioner och du sagt att dom ej blir det, Men vi hade löst detta för länge sen om du hade gjort på samma sätt som jag

Bifogar vad jag skrev i tråden 21/11, Där hade du lösningen, Fast nu som Bilpedanten säger så blir väl hållbarheten förhoppningsvis bättre med 2 varv !

Re: Lägga lackskydd för hand eller med maskin

Inläggav Ante_Bmw » 21 november 2009, 00:31
Du menar alltså att den feta utan försvann och inte "lackskyddet" ? ;)

Jag lägger alltid Fireglaze med min 3401 och en mjuk trissa... Inte har jag någonsin upptäckt att det skulle bli mattare, Jag däremot kör bara 1 varv med 1-2:an på maskinen och bara "smetar ut" medlet

Förbättra gärna nu dina trådar vars du pratat om detta fenomen så såna som söker och läser äldre inlägg får rätt info :)

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 15 dec 2009 22:01

Härligt max.........En får gratulera då :)
Då var det bara en kvar då?

" En sjuk polernörd "

MAX

Inlägg av MAX » 15 dec 2009 22:57

Jiiins skrev:Härligt max.........En får gratulera då :)
Då var det bara en kvar då?

Tackar Jiiins nu känns det stort :P
Ante_Bmw skrev:Och jag som funderat och funderat om jag varit halvblind när jag tyckt mina solida bilar jag gjort varit så glansiga när vi haft våra diskussioner och du sagt att dom ej blir det, Men vi hade löst detta för länge sen om du hade gjort på samma sätt som jag

Bifogar vad jag skrev i tråden 21/11, Där hade du lösningen, Fast nu som Bilpedanten säger så blir väl hållbarheten förhoppningsvis bättre med 2 varv !

Re: Lägga lackskydd för hand eller med maskin

Inläggav Ante_Bmw » 21 november 2009, 00:31
Du menar alltså att den feta utan försvann och inte "lackskyddet" ? ;)

Jag lägger alltid Fireglaze med min 3401 och en mjuk trissa... Inte har jag någonsin upptäckt att det skulle bli mattare, Jag däremot kör bara 1 varv med 1-2:an på maskinen och bara "smetar ut" medlet

Förbättra gärna nu dina trådar vars du pratat om detta fenomen så såna som söker och läser äldre inlägg får rätt info :)
Klart att jag ska förbättra mina trådar nu Ante :jeps
dina solida bilar har ju helt klart blivit blanka men inte mina solida med fireglassen.
sedan finns det ju en bra förklaring nu varför dina blivit så bra :P
Du och kanske andra har ju inte gjort som tidigare rådgivare(före bilpedanten) vill säga utan gjort som det skulle göras som i det här fallet fel fast det blivit rätt :P eller att dom andra gjort rätt och det blev rätt ;)
För som sagt ,det kan ju även bero på att jag haft ganska taskiga lacker att göra med, lite skillnad på gamla och nyare :? Förutom biltema lacken :mrgreen:
Men jag lovar att vara mer lyhörd i fortsättningen :P
Mvh max.

Skriv svar