Tack för era kommentarer. Jag valde att posta i den här gamla tråden för mitt egna psykes skull. Jag har kommit ikapp en del från det att jag skrev det något deppiga ovan, det har äntligen blivit lite verkstad. Skönt att få säga det till mig själv.
Så, jag drog till OKQ8 igen för att tvätta med diverse eget kem - inne i riktiga GDS nu. Just det: Hade dygnet innan dessutom mätt högtrycket på flera platser där personalen hade indikerat för mig att det kännbart skilde sig åt. Mätte flöde i liter / min och kände på trycket med hjälp av rekylen (har ingen tryckmätare). I vattenflöde skilde det sig från 9L/min till 12L/min, med lansen på. Trycket / rekylen i högtrycken varierade från att man instinktivt ville hålla med två händer till att det bra att hålla med en hand.
Hur som helst ... Innan jag åkte in så drog jag och köpte gängtejp. Behövde täta min skumlans efter att jag hade bytt dysa. Behöll 1,4mm på, som jag bytte till här om dagen, eftersom att jag visste att den skulle fungera - åtminstone med de högtrycks maskinerna med högsta trycket. Jag valde ändå att köra in i ett bås där jag mätt till lite lägre tryck. Är skraj att köra med för högt tryck. Lacken har skadats på några ställen redan och jag vill verkligen inte skada den mer pga för högt tryck (tänker främst på repor och stenskott). Ska testa några olika bås och testar nog min 1,25mm dysa igen någon gång framöver.
Väl inne i GDS stöter jag på en herre med en oerhört välskött Golf VI, vit. Vet inte om jag skrivit det tidigare men en stor anledning till varför jag vill in i "tvätta-bilen-världen" är att jag vill bryta gamla invanda mönster i livet, där jag nästan uteslutande träffar folk i de branscher där jag jobbar och har hobbys inom. Så, jag tog min chans och gick fram och hälsade. Vi pratade en stund sen startade jag med att testa två sorters kallavfettning.
Två av däcken och halva bilen fick en kallavfettning som hette AdProLine, resterande halva togs med Biltemas. Jag hade dessa kallavfettningar eftersom jag redan hade köpt dem innan jag hade upptäckt BBV.

- adproline_kall.jpg (20.25 KiB) Visad 22868 gånger
Jag fick spruta på ordentligt för både lack och fälg sög åt sig som en svamp.Sprayflaskan var original som ovan. Den fungerade bra än om den stått ett tag.

- biltema_kall.jpg (18.98 KiB) Visad 22868 gånger
Även med denna fick jag spruta på rejält för att det ö h t skulle se fuktigt ut. Efter allt jag lärt mig på sistone vill jag INTE att något av mina kem ska torka in. Inte varit med om att en bil suger åt sig så mkt kallavfettning faktiskt. Sprayflaskan jag applicerade med var INTE original, alltså inte den som i bilden ovan. Jag hade köpt en EPOCA FPM "manuell" sprayflaska från BBV som jag testade för första gången - hällde bara över kemet till denna. Den var sådär ... 50% missnöjd med hur den presterade. INTE vad jag väntade mig från den dyraste sprayflaskan jag någonsin köpt. Den sprayade 50% luft, 50% kem, den gnisslade så det ekade i halva GDSen och .. nä det var nog det.
Återstår att testa BBVs kallavfettning vid ett tillfälle framöver. Det gick åt c a 6-8dl kallavfettning för att hålla allt fuktigt samtidigt som det skulle få sitta på och verka under några minuter. Trots mängden kallavfettning så rann den oerhört lite smuts från bilen. Mycket förvånad över detta. Pratade en minut till med vita-Golf-snubben. Hans bil var redan så ren så jag förstod inte vad han gjorde där ... Skojar lite, men på riktigt: Han är en av de där jag skrattat åt när jag sett filmer på Tuben som tvättar en redan ren bil. Sjukt kul att träffa och prata med en biltvättsnörd. Loved it!
Jag spolade av kallavfettningen med två varv runt bilen, nedifrån och upp. Noga noga, som han också påminde mig. Resultatet: En fet skimrande hinna över hela lacken. Mkt fult. Fälgarna då? Fortfarande förvånansvärt svart-smutsiga på många ställen - jag bara gapade. Ingen av kallavfettnigarna hade tagit så som jag trodde de skulle göra. Man lär så länge man lever ... Kanske var det inte meningen att det skulle se bättre ut efteråt.
Jag har inga bilder från pågående tvätt. Annars hade jag lagt ut dem. Bestämde mig för att bara få vara för mig själv en stund snarare än att vlogga för hela världen.
Det var dags för förtvätt, något jag aldrig gjort förut. BBV Prewash Foam i koncentrat i behållaren till skumlansen. Vred ner några snäpp på blandaren för att köra med lite lagom mängd kem. Sjukt kul med skum!

Oh vad jag log brett under det här momentet. Finally fick jag testa min PF22. Sprayade hela bilen runt om och flertalet ställen fick mer än ett lager, fälgarna i synnerhet, baken på bilen med.
Något jag sett i mååånga videos där folk skummar är att de inte tänker på vinkeln de skummar ifrån. Ofta hålls skumlansen från höften eller högre. Alla lägre sittande detaljer, skyddade av något horisontellt "tak", får då inget direkt skum på sig. Antingen tänker väl dessa att de inte behöver kem till dessa ställen för att de är så svåra att se ändå eller så kanske de tänker att ställena blir dränkta med kem när det väl rinner dit ovanifrån. Jag lämnade iaf inget sånt åt slumpen utan hukade mig och sprutade även nerifrån och upp för att tränga in i raster och detaljer som jag ville ha rena de med.
Mkt, MYCKET glad över hur en skumkanon fungerar i det avseendet - att man kommer åt så oerhört många knepiga, trånga ställen genom att enkelt bara hålla in avtryckaren och med rena skumkaoset, svepa fram och tillbaka för att täcka varenda önskad kvadrat millimeter av bilen.
Lät förtvätten verka medan jag spolade rent skumkanonen med klart vatten. Sen var det dags att spola av. Igen, noga noga .. Två varv runt hela bilen. Nedifrån och upp igen eftersom (väl) en förtvätt är avfettning. Resultat i det här skedet: Fälgarna .. Vet inte vad jag ska säga. Fortfarande smutsiga. Lacken då? Tappade hakan. NU hände det något jag inte trott en tvätt utan handpåläggning / svamp skulle mäkta med. Den sken ju! Lacken var ju ren redan! Wtf! Snacka om bra kem! Snacka om ett bra och viktigt steg i tvättprocessen. Nu skulle jag ju kunna svampa utan att riskera att dra runt löst liggande smuts. Mycket imponerad.
Dags för att svampa. Mötte den andra mannen vid kranarna och vi snackade lite igen medan jag fyllde på ljummet vatten och blandade i schampo.

- schampo_okq8.jpg (18.08 KiB) Visad 22868 gånger
Åter tillbaka till en produkt jag köpt innan jag upptäckte BBV. Tänkte det blir intressant att testa dessa produkter när jag ändå har dem. Har ju möjlighet att jämföra dem med vassare produkter då.
Hade bara tillgång till en hink, ingen tvåhinksmetod den här gången. Istället tog loss högtryckslansen och använde rinnande vatten från högtryckstvätten för att spola av tvätthandsken innan varje gång jag stoppade ner den i hinken. Tvätthandsken kom från Biltema. Den här modellen:
För egen del var det inte bra med en sån här handske. Den var för stor eller min hand för liten. Fick ingen kontroll på den alls. Den svängde runt handen bäst den ville och den fångade upp så mkt vatten att den blev så tung att den ville glida av handen. Den ges bort direkt / åker i tunnan. Får se vad det blir nästa gång.
Tvättade uppifrån och ner. Tjena vad korta armar jag har. Hade svårt att nå över hela taket. När jag kommit långt ner på en panel kunde jag se på handsken att den blir lite smutsig. Jag spolade genast med vatten och tog nytt schamponerat vatten från hinken. En eloge till BBV Prewash Foam igen. Det var mäktigt att se hur pass lite smuts jag fick i min handske efter en förtvätt. Kände mig så glad när jag jobbade med lacken med handen och kände och såg att det inte var mycket löst skit på den alls. Jag arbetade gissningsvis nästan bara med en sista fet hinna. Så nice. Nåväl, längre ner på bilen, så där inunder dörrarna; där var det lite skit. Men där har jag ALDRIG lyckats få det helt rent under tiden jag ägt bilen.
(Jagar på lite för jag ska dra och arbeta lite ikväll också tänkte jag.)
Det tog rätt mycket tid att svampa så jag jagade på lite och fuskade rent av när jag ledsnade lite för mkt på tvätthandsken. Jag kom inte alls åt med den som jag hade hoppats. Efter ett varv runt bilen var det dags att spola av. Högtryck uppifrån och ner. Och igen; spolade även lite nedifrån och i uppåt-vinkel .. för att komma åt de där lite gömda ställena som annars samlar skum.
Fälgarna var det bara att glömma. De behöver en specialbehandling. Lacken ... Hade glömt bort hur fin lacken var. Nästan en liten tår i ögat av att se.
Drog på mig öronskydd och blåste av vatten med högtrycksluft. Konstaterade att vattnet nära nog kramade sig fast i min lack. Det var faktiskt riktigt svårt att få bort vattnet. LÅÅÅÅNGT ifrån vad jag sett och inspirerats av i de YouTube-vides jag sett det senaste året. Här återstår det mkt att lära. Kanske var det där schampot inte det bästa för mina ändamål.
Jag körde lite med en torkduk också. Först ut var en från Clas Ohlsson. Den hade nyligen tvättats med BBV Microfiber wash. Den fångade upp vatten lite sådär. Inte helt dålig men inte sådär som jag sett i videos att riktigt bra dukar kan göra. Sen vet jag inte om den här prestandan kanske också påverkas av hur bra eller dåligt vattnet släpper från lacken. Kanske inte bara var torkdukens fel menar jag ... Får bli att testa andra dukar nästa och nästa gång. Har några på G.
Gick och betalade. OKQ8 bjöd på en mazarin. Körde ut och väntade på tvättpolaren.
Lägger upp resultatbild i nästa inlägg.