Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tips på polering av ny bil

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Tips på polering av ny bil

Inlägg av Manor » 31 jul 2015 18:28

Imorgon börjar "operation polering" av min vita Mitsubishi Outlander.
Bilen är nu två månader gammal men har väl fått ett antal lager med lite olika lackskydd under tiden ;).

Nu är det poleringsdags och därefter blir det CarPro CQuartz även på denna.

Jag har i princip inga lackskador eller repor...annat än en tunn repa på tröskeln vid bakluckan. Vit lack är ju också bättre att dölja repor än silver, men jag har verkligen letat och tittat på lacken ur olika vinklar...och den ser helt enkelt "repfri" ut.

Glansen går dock alltid att få till något/några snäpp, men det fungerar inte direkt med en testruta. Det blir till att välja trissa och medel och köra på med det.

Vad tror ni om blå trissa och Menzerna SF4000 som enda poleringssteg, eller ska man gå upp till orange trissa (något hårdare) eller Menzerna PF2400?

Tanken är som sagt att ge lite extra blänk och inte korrigering av repor. Jag vill inte gå på hårdare än vad som behövs...men är blå trissa och SF4000 lite för klent ändå? Vad tror ni?

Maskinen blir Flex TopTool Mk1 som jag tror fungerar perfekt på denna bil där taket inte är platt utan är lite veckat med ribbor i höjd med främste ryggstödet och fram till kanten av bakluckan. Det blir jobbigt då bilen är lite för hög t.o.m när jag står på min jobbpall.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Re: Tips på polering av ny bil

Inlägg av Perra83 » 31 jul 2015 19:00

Ja tänkte faktiskt föreslå Menzerna SF. Trissorna vet ja inte exakt hur dom är. Går förmodligen bra med en medium trissa.

Schollmaskinen går kanske bättre på taket?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 31 jul 2015 19:24

Perra83 skrev:Ja tänkte faktiskt föreslå Menzerna SF. Trissorna vet ja inte exakt hur dom är. Går förmodligen bra med en medium trissa.

Schollmaskinen går kanske bättre på taket?
Ja, jag tutar och kör på SF och blå trissa som är medelmjuk.
TopTool:en fungerar faktiskt bättre då jag kör med 130 mm trissor på den och de tror jag går ner i vecken...

Spännande att se om det går att få upp glansen några snäpp. Suzukin blev riktigt blank och gav ett helt annat intryck när den väl backades ut från carporten. Jag har inte hittat något direkt ställe där jag missade att torka av CQuartzen...så resultatet blev bättre än jag hoppats...men tungjobbat var det. Nu ska jag se till att göra avtorkningen snabbare på Mitsubiskin så kanske allt blir smidigare.

Tack Perra för råd :).
mvh Manor

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Kontakt:

Inlägg av Logan » 31 jul 2015 21:13

Jag polera en sådan bil för 2 veckor sedan

lättare tvätt repor bara
microfiber trissa (vit) ihop med menzerna 4000 räckte
så microfiber trissa och gul (mellanhård) bör räcka gott för dig med
kanske till och med svart.

Den är väldigt lätt polerad
The passions is what drives the art. Detailing for life

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 31 jul 2015 21:56

Logan skrev:Jag polera en sådan bil för 2 veckor sedan

lättare tvätt repor bara

Det här med färger på trissor är ju ett gissel där varje märke har sitt färgschema :).
Nordic Pad (som jag har några oanvända kvar av) går från vit (hårdast) till svart (mjukast)...efter svart så är den blåa mjukare än orange/gul. Jag är lite tveksam på färgerna då jag inte är säker på att alla är Nordic Pads.

Jag satsar på blå mjuk trissa och SF4000.
Hur gjorde du med "ribborna" på taket...var det någon konstighet? Använde du stege eller gick det att nå bra med pall/stol?
mvh Manor

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Inlägg av progge » 31 jul 2015 22:00

Tanken är som sagt att ge lite extra blänk och inte korrigering av repor. Jag vill inte gå på hårdare än vad som behövs...men är blå trissa och SF4000 lite för klent ändå? Vad tror ni?
Rätt linje.
Väldigt mjuka i lacken. så fint medel och pad med låg avverkning,
Ser du repor så gör en punkt insats på dem :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

deje
Medlem

Inlägg av deje » 31 jul 2015 22:13

Manor skrev:
Logan skrev:Jag polera en sådan bil för 2 veckor sedan

lättare tvätt repor bara

Det här med färger på trissor är ju ett gissel där varje märke har sitt färgschema :).
Nordic Pad (som jag har några oanvända kvar av) går från vit (hårdast) till svart (mjukast)...efter svart så är den blåa mjukare än orange/gul. Jag är lite tveksam på färgerna då jag inte är säker på att alla är Nordic Pads.

Jag satsar på blå mjuk trissa och SF4000.
Hur gjorde du med "ribborna" på taket...var det någon konstighet? Använde du stege eller gick det att nå bra med pall/stol?
Min OCD säger att man inte kan köra med olika färger på trissorna eller samma färg men från olika fabrikat trots att dem säger att de är tex medium hårda , det är ett rent " Huggormars avföda!" :lol:
deje

Skriv svar