Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Meguiars torkduk - "Tappat stinget"?

Allt utvändigt arbete och produktval.
jagrullar
Medlem

Re: Meguiars torkduk - "Tappat stinget"?

Inlägg av jagrullar » 10 apr 2015 21:38

Bra tips! Har också en blekt gulis från maguierersasss eller hur det stavas och den suger sämre än en död sugfisk.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Användarvisningsbild
Pajosv
Medlem

Re: Meguiars torkduk - "Tappat stinget"?

Inlägg av Pajosv » 15 apr 2015 21:05

marcus skrev:Med risk för att upprepa vad som redan nämnts i denna tråd har jag en del handfasta råd:

1. Tvätta duken i 90 grader- utan sköljmedel - och ej tillsammans med övriga dukar; fönsterputsdukar och dukar som du använder till interiör rengöring går dock bra.

2. Använd aldrig quick detailer till våffelduken eller övriga torkdukar. Torka rent och använd därefter quick detailer med en dedikerad microfiberduk.. Jag har själv aldrig förstått grejen med att nyttja en qd tillsammans med en torkduk.

3. Har duken dålig uppsugningsförmåga och/eller har svåra fläckar så kan man koka dem i vatten under tio minuter för att "återuppliva" den.

"Every once in a while, or if they are stained, boil in plain water for 10 minutes. The boiling water will relax the fibers to refresh their ability to absorb, and will release much of the stain."
http://www.sensible-house-cleaning-solu ... fiber.html
Jag har aldrig tvättat den med sköljmedel, däremot har jag vid några tillfällen när jag tvättat kläder och annat sett att det funnits rester kvar av sköljmedel i facket. Kanske har det även skett när jag tvättat denna.

Och jag är inte ens säker på att jag just använde torkduken den gången jag använde Detail spray.

Detail spray använder jag bara när jag torkar av runt dörrar och bagagelucka, trösklar och för att ta bort fågelspillning. Den fungerar lysande för det tycker jag. Och då använder jag alltid billigare microfiberdukar.

Men jag ska prova att koka duken i 10 minuter. Jag tackar för tipset...
Das Beste oder nichts - Gottlieb Daimler

Skriv svar