Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med.
Läs gärna mer och tyck till ->
Allt utvändigt arbete och produktval.
-
Valkyr
- Medlem
-
Kontakt:
e_king skrev:Valkyr skrev:
Känns som att leran blir väldigt full med Skamligt om man inte tvättat innan? Vill själv ha den så ren som absolut möjligt innan lera, tjärfläckar och den värsta flygrosten med t.ex tarremover och iron-x? Så lite mekanisk borttagning av smuts som möjligt? Du behöver ju inte tvätta efter leran. Tvätta, lera och sen avskölj?
Med tvätt menar jag schampotvätt.
Kallavfettning/Tardis 2 svängar, andra svängen med svamp på extra utsatta ställen->Alkalisk->fallout remow, 2ggr vid behov->lera->tvätt->tork. Så brukar jag göra och då känns det inte att får mycket i leran. Högrtrycksspolar mellan varje steg, apc i dörrgångar och runt emblem m.m. Smartwheels från Autosmart på hjulen och i hjulhus. Avslutar med att tvätta med schampo utan glanstillsats och då får jag bort glidmedel och den sista smutsen riktigt bra och en riktigt ren bil att jobba med.

Detta sätt fungerar ypperligt för mig och lersteget går snabbt eftersom det sällan fastnar mycket i den.
Ah, det lät mer som ett vettigt sätt. Tänkte väl att ingen "lerar" utan att tvätta först.

Senast redigerad av 4
Valkyr, redigerad totalt 14 gång.
-
Cogo
- Entusiast

Detta är tips från mig enbart baserat på vad jag har läst mig till och inte av egen erfarenhet då jag ännu inte lämnat oscillerande maskiner och gått över till roterande.
Om du ska köra med roterande maskin, se till att ha en mindre stödplatta och mindre rondeller typ runt 130 mm för att det ska vara lättare att kontrollera dessa. Kör själv med en enkeloscillerande DA maskin och till den använder jag rondeller mellan 100 - 130 mm. Ha även en dubbeloscillerande maskin till hands för att ta bort eventuella hologram som du kan få i lacken.
Personligen så hade jag fortsatt med en dubbeloscillerande maskin då man kan göra mycket med sin lack med en sådann maskin speciellt om lacken är åt det mjukare hållet.
Mvh Magnus