Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Bruna däck

Allt utvändigt arbete och produktval.
shuu
Medlem

Re: Bruna däck

Inlägg av shuu » 10 jun 2013 22:09

Jag har en annan fråga ang. gummi, har ett par ljusgråa mattor från en volvo s60, testade tvätta de med skarp hd-grön 1:5 Tror inte det var helt hälsosamt eftersom det utsöndrades en gul vätska (risk för uttorkning?) Har skrubbat med diskborste men bara fått bort kanske 20% av skiten..
Bild

Körde även den här blandningen på fälg/däck för att få bort fula fläckar men utan att det försvann, ser riktigt illa ut. Skulle thinner kunna funka på detta?
Bild
Senast redigerad av 4 shuu, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Lemerok » 11 jun 2013 10:36

Okej, kanske är HD Grön som är boven då, det där liknar det bruna jag fick på mina däck med.

Återkom gärna med resultat om du hittar en bra lösning.
Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

shuu
Medlem

Inlägg av shuu » 12 jun 2013 21:13

Med Alkalie i normal blandning ca 1:20 har jag aldrig sett att det har kommit en sån här gul vätska så det är nog mer när man kör riktigt skarpa det kan bli problem. Misstänker att majoriteten av de som har bruna däck aldrig har använt en så skarp blandning.

Nu har jag lämnat bilen så jag hade ingen tid att göra något åt det jag postade i bilderna ovan.
I Detta fallet var det nog bromsdamm och skit från fälgtvätten som torkade in, svårt att se innan det har torkat tyvärr.
Senast redigerad av 4 shuu, redigerad totalt 14 gång.

DandanRacing
Medlem

Inlägg av DandanRacing » 13 jun 2013 00:11

När jag jobbade på mc verkstad råkade vi ut för bruna däck då vi använt prickbort för att ta bort kedjeklet o inte lyckats spola bort prickborten till 100%. Brukade vara lättare att få bort prickborten om man sprejade på lite alkalisk några minuter innan man spolade av hojen...

//Andreas
Senast redigerad av 4 DandanRacing, redigerad totalt 14 gång.
-------------------------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water....

wallnermike
Medlem

Inlägg av wallnermike » 16 jun 2013 19:52

shuu skrev:
Körde även den här blandningen på fälg/däck för att få bort fula fläckar men utan att det försvann, ser riktigt illa ut. Skulle thinner kunna funka på detta?
Har läst någonstans på forumet att thinner skulle funka för att få bort den bruna beläggningen från däck. Men det var nog när hela däcksidan blivit missfärgad av gammal däckglans.
Så kan ju vara värt ett försök med thinner.
/Mike
Senast redigerad av 4 wallnermike, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color it's a part time job.

Användarvisningsbild
WoberT
Medlem

Inlägg av WoberT » 16 jun 2013 21:31

Jag gick ut o kollade på min Kia Sportage som har gått 200mil och däcken var till min stora förvåning bruna. Riktigt fult. Kumho är det som sitter på.

Sent from my Sony Xperia V using Tapatalk 2
Senast redigerad av 4 WoberT, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 10 jul 2013 23:35

Har till min bestörtning nu kunnat konstatera ymniga bruna partier på de ganska ny nokian hakka blue däcken på Volvon. Hakka brun borde de heta.
Har haft för mig sånt berott på starka lösningsmedel bl.a. men har nog haft fel för mig. Har inte använt nåt sånt. En ordentlig rengöring och undergörande medel måste nog till. Paraffinolja ska jag ha nånstans... men det blir väl kladdigt? Vägdamm lär fastna. Får väl beställa nåt. Men vad... har nån provat Concept vista på bruna däck?
Senast redigerad av 4 garagehunden KL, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 11 jul 2013 08:03

Vista fungerar inte på mjuka material. En av mina favoriter på däck just nu är Valet Pro Tyre Dressing vilken är ganska blank och håller länge..

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 11 jul 2013 09:08

Lahega Blue Dressing 65e och BBV Yellow High Finish botar mina bruna däcksidor i någon vecka efter applicering. Har ett par Michelin Primacy som blev bruna i stort sett direkt. Har även Continental och de håller sig svarta än.

Blue Dressing känns mer kladdig, och ger en något blankare yta, och upplever att den ökar på brunheten något vid varje applicering. Går säkert att tigga sig till en skvätt för test om du åker runt hos lite bilhandlare med rekond-hall, den är rätt vanlig där.

Yellow High Finish är vattenlöslig och lite blaskig, men sitter kvar riktigt bra ändå och ökar inte brunheten efter att effekten försvunnit.

http://www.lahega.se/showproduct.asp?prodnr=2013
http://shop.bollnasbilvard.se/bbv-yello ... c-721.aspx
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

miken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av miken » 11 jul 2013 09:31

Sonus tire dressing gel är en favorit
Ultima tire&trim är också kalas men betydligt dyrare

Jag föredrar dock gel produkter på däck tycker dom ofta håller bättre och kladdar inte lika mycket :nicka
Senast redigerad av 4 miken, redigerad totalt 14 gång.

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 11 jul 2013 14:47

Man tager vad man haver - så länge. Hade en flaska Meguirs natural shine hemma. Skall vara till både plast och gummi som däck etc. uppges det.

Just nu strax efter påläggningen ser det helt fantastiskt ut förstås, den halvblanka - sidenmatta djupsvarta ytan som jag gillar. Få se hur länge det varar.
Skulle det överraska positivt meddelar jag det på denna sida, och även motsatsen :|
Senast redigerad av 4 garagehunden KL, redigerad totalt 14 gång.

sliCk_kekki
Ny Medlem

Inlägg av sliCk_kekki » 09 aug 2013 19:09

Nykomling här, surfat någon timma och fattat tycke för forumet, dock vet jag inte hur ni användare ställer er till Biltemas produkter.

Kan rekommendera däckrengöring ifrån Biltema(art.nr 36326), använde det på pappas Citroën DS4 -12, lovade honom en invändig 'rekond' samt ordentlig utvändig tvätt på bilen.

Däcken var väldigt bruna och äckliga vid tvätten, fick gå flera gånger på varje däck, spruta på däckrengöringen, spruta av med högtryckstvätten säkert 4 gånger per däck.
~70% av flaskans innehåll förbrukades men med tanke på priset på 40 kronor så är det okej, och det svarta har hållit i sig i två veckor/fem tvättningar utan tecken på missfärgning.

4/5 får den av mig.
+ Billig
+ Bra munstycke som fördelade sprayen bra
- Att jag var tvungen att gå flera gånger.

Bild
Senast redigerad av 4 sliCk_kekki, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 09 aug 2013 19:13

sliCk_kekki skrev:Nykomling här, surfat någon timma och fattat tycke för forumet, dock vet jag inte hur ni användare ställer er till Biltemas produkter.

Kan rekommendera däckrengöring ifrån Biltema(art.nr 36326), använde det på pappas Citroën DS4 -12, lovade honom en invändig 'rekond' samt ordentlig utvändig tvätt på bilen.

Däcken var väldigt bruna och äckliga vid tvätten, fick gå flera gånger på varje däck, spruta på däckrengöringen, spruta av med högtryckstvätten säkert 4 gånger per däck.
~70% av flaskans innehåll förbrukades men med tanke på priset på 40 kronor så är det okej, och det svarta har hållit i sig i två veckor/fem tvättningar utan tecken på missfärgning.

4/5 får den av mig.
+ Billig
+ Bra munstycke som fördelade sprayen bra
- Att jag var tvungen att gå flera gånger.

Bild
Välkommen till forumet och tack för denna lilla recension :).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

s60r
Medlem

Inlägg av s60r » 09 aug 2013 19:19

Adam's All Purpose Cleaner funkar väldigt bra för att ta bort det bruna på däcken innan man behandlar dem med ny däckglans. Mina däck är riktigt svarta, och har varit det hela sommaren..
Kör Ultima Tire and Trim på däcken, har behandlat dem 2 ggr sedan jag la på sommardäcken i våras.

http://www.adamspremiumcarcare.eu/Webwi ... eaner.html
Senast redigerad av 4 s60r, redigerad totalt 14 gång.

sliCk_kekki
Ny Medlem

Inlägg av sliCk_kekki » 09 aug 2013 19:21

Manor skrev: Välkommen till forumet och tack för denna lilla recension :).
Tack så mycket! :)
Hoppas någon finner min lilla recension hjälpsam även om tråden varit död ett tag.

Sharing is caring som man säger :D :jeps

shuu skrev:Jag har en annan fråga ang. gummi, har ett par ljusgråa mattor från en volvo s60, testade tvätta de med skarp hd-grön 1:5 Tror inte det var helt hälsosamt eftersom det utsöndrades en gul vätska (risk för uttorkning?) Har skrubbat med diskborste men bara fått bort kanske 20% av skiten..
Bild

Till mina gummimattor på min SAAB 9-3 Aero(gått som vintermattor bara) så använde jag Biltemas superavfettning, bio(art.nr 36389, 37 kr 1l) samt deras universalborste(art.nr 37439, 15 kr).

Mattorna var hemska, ljusa som dina, såg slitna ut, stora saltfläckar.
Spruta på avfettning, börja gnugga, spruta av med högtryckstvätten, repetera en-två gånger och låt torka, mattorna vart som nya, aning bleka bara men betydligt bättre än tidigare, därav struntade jag i att försöka få dom svarta igen.

Fattig som man är så är det mycket Biltema som gäller :oops:
Senast redigerad av 4 sliCk_kekki, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 09 aug 2013 20:40

På vissa typer av gummimattor kan man få ett bra resultat genom att gnida in dem med lite ren såpa..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar