Detta lätt intressant. Skriv gärna en rad om resultatet.Manor
polermaskin istället för att eftertorka med rengöringsvätskan
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Lackskada...så besviken :(
- progge
- Moderator

Re: Lackskada...så besviken :(
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
- Jonke
- Trogen Medlem

vi fick in en subaru på jobbet med exakt samma typ av fläckar på vänster framskärm. och den bilen hade precis varit inne på verkstad.. dom prickarna var skitskum för att det kändes som att dom nästan låg under/blandad i klarlacken
hoppas det löser sig !

hoppas det löser sig !
Senast redigerad av 4 Jonke, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Ja, jag vete tusan vad det är.Jonke skrev:vi fick in en subaru på jobbet med exakt samma typ av fläckar på vänster framskärm. och den bilen hade precis varit inne på verkstad.. dom prickarna var skitskum för att det kändes som att dom nästan låg under/blandad i klarlacken
hoppas det löser sig !![]()
Det lät ju intressant att du sett ett liknande problem på en Subaru och motsvarande framskärm.
Min har dock inte varit inne på service nyligen.
Även om det skulle vara en lackskada som garantin skulle ta så är jag tveksam om jag skulle vilja lacka om skärmen. Jag har fått uppfattningen att det är svårt att få till rätt nyans på silverfärgade bilar, så risken är ju att resultatet blir sämre än vad det är just nu.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Manor
- Moderator

Det gick inte alls. Det blev att gå på med rengöringsvätskan idag istället.progge skrev:Detta lätt intressant. Skriv gärna en rad om resultatet.Manor
polermaskin istället för att eftertorka med rengöringsvätskan
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Manor
- Moderator

Här kommer dagens uppföljning.
Igår så kladdade jag på lite extra Chipex-färg som jag tänkte polera fint idag. Så här var utgångspunkten:

Det fungerade inte alls att polera ner Chipexet...nu körde jag iofs milt med Menzerna PF2500 och gul trissa, men jag ville inte gå på så hårt heller.
Det blev till att först gå på med rengöringsvätskan till Chipexet, därefter polering med RG T3000, gul trissa och PF2500 för att slutligen gå till blå trissa och SF4000.
Efter rengöringen och poleringen:

Därefter Opti-Coat 2.0 behandlad på nytt.
Sett framifrån så är det svårt att se "lackskadorna"

...men från en annan vinkel så ser man de små prickarna/groparna:

Visst är man lite petig, men så här ska inte en framskärm behöva se ut...framkanten av motorhuven kan ju däremot se så här "blästrad" ut.
Igår så kladdade jag på lite extra Chipex-färg som jag tänkte polera fint idag. Så här var utgångspunkten:

Det fungerade inte alls att polera ner Chipexet...nu körde jag iofs milt med Menzerna PF2500 och gul trissa, men jag ville inte gå på så hårt heller.
Det blev till att först gå på med rengöringsvätskan till Chipexet, därefter polering med RG T3000, gul trissa och PF2500 för att slutligen gå till blå trissa och SF4000.
Efter rengöringen och poleringen:

Därefter Opti-Coat 2.0 behandlad på nytt.
Sett framifrån så är det svårt att se "lackskadorna"

...men från en annan vinkel så ser man de små prickarna/groparna:

Visst är man lite petig, men så här ska inte en framskärm behöva se ut...framkanten av motorhuven kan ju däremot se så här "blästrad" ut.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- progge
- Moderator

Gott försök.
Beklagligt att de inte gick bort helt.
Beklagligt att de inte gick bort helt.
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
- Valkyr
- Medlem
- Kontakt:
Det kan inte vara bromsvätska som gjort det? Tänkte på bilen som precis varit inne på service, lack + bromsvätska = dåligt? Eller?
Senast redigerad av 4 Valkyr, redigerad totalt 14 gång.
- Kapten Haddock
- Entusiast

Ja hade gärna sett riktiga närbilder på märkena, men du fickalltså bort det mesta?
Subarus lack är ju generellt extremt känslig så det skulle ju kunna va lite vad som helst som skvätt o fått grepp, bromsvätska, nått aggressivt nedfall etc.
Men det låg inte under klarlacken iaf då.
MVH/
Subarus lack är ju generellt extremt känslig så det skulle ju kunna va lite vad som helst som skvätt o fått grepp, bromsvätska, nått aggressivt nedfall etc.
MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.
- Jonke
- Trogen Medlem

jo silver kan va lite känsliga, men dom flesta lackerare inkl. jag lägger ju bara silverbasen över det skadade området, sen klarlack över hela skärmen,Manor skrev:Ja, jag vete tusan vad det är.Jonke skrev:vi fick in en subaru på jobbet med exakt samma typ av fläckar på vänster framskärm. och den bilen hade precis varit inne på verkstad.. dom prickarna var skitskum för att det kändes som att dom nästan låg under/blandad i klarlacken
hoppas det löser sig !![]()
Det lät ju intressant att du sett ett liknande problem på en Subaru och motsvarande framskärm.
Min har dock inte varit inne på service nyligen.
Även om det skulle vara en lackskada som garantin skulle ta så är jag tveksam om jag skulle vilja lacka om skärmen. Jag har fått uppfattningen att det är svårt att få till rätt nyans på silverfärgade bilar, så risken är ju att resultatet blir sämre än vad det är just nu.
- Manor
- Moderator

Nej, jag fick inte bort ett dugg. Varje liten prick som såg ut som färgstänk verkar vara en liten skada och inget som låg på ytan. Bilen står skyddad i garage på vardagarna och under carporten hemma...så det enda jag kan tänka mig är att jag själv ställt till det och blåst upp något från motorutrymmet som hamnat på skärmen...men det känns långsökt ändå.Kapten Haddock skrev:Ja hade gärna sett riktiga närbilder på märkena, men du fickalltså bort det mesta?
MVH/
Nu är i varje fall skärmen polerad på nytt och har fått ett lager Opti-Coat 2.0.
Trist är det och man blir deppig när man tänker på det...
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Manor
- Moderator

Skulle man kunna få till detta med någon form av "spot repair" teknik utan att behöva lacka om skärmen helt?Jonke skrev:
jo silver kan va lite känsliga, men dom flesta lackerare inkl. jag lägger ju bara silverbasen över det skadade området, sen klarlack över hela skärmen,
Det känns som att en omlackning av skärmen känns som överdrivet...då lever jag nog hellre med prickarna än att riskera en avvikande nyans på hela skärmen.
Vad kostar det ungefär att lacka om en framskärm?
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Jonke
- Trogen Medlem

spotrepair är ju lite onödigt mitt på skärmen, oftast blir det som jag nämnde ovanManor skrev:Skulle man kunna få till detta med någon form av "spot repair" teknik utan att behöva lacka om skärmen helt?Jonke skrev:
jo silver kan va lite känsliga, men dom flesta lackerare inkl. jag lägger ju bara silverbasen över det skadade området, sen klarlack över hela skärmen,
Det känns som att en omlackning av skärmen känns som överdrivet...då lever jag nog hellre med prickarna än att riskera en avvikande nyans på hela skärmen.
Vad kostar det ungefär att lacka om en framskärm?
skulle gissa på runt 1500..
-
Krakus
- Medlem
Ett ämne kan ha trängt in och färgat ordinarie färg. Då hjälper inget. Så har det blivit en gång med våra vta laminatbänkskivor i köket 
Senast redigerad av 4 Krakus, redigerad totalt 14 gång.
OBS! Jag är amatör!
Kör en gammal SLK.
Och en nyare vit E-Coupe.
- Manor
- Moderator

Mina små försök att få det snyggt med Chipex har gått om intet...det är som om det inte riktigt finns något som färgen kan "greppa" sig fast i...det är svårt att förklara...det är inte som stenskott där man kan fylla på en grop med färg om ni förstår vad jag menar.
Idag gjorde jag slag i saken. Det blir bara fler och fler "prickar" och det känns nu helt uteslutet att detta är något som jag kan ha orsakat.
Jag åkte förbi min Subaruhandlare som dock hänvisade till den lackverkstad som de använder sig av för skadeärenden. De kommer då att fotografera skadorna och skicka dem vidare till generalagenten för ett godkännande att ta detta på lackskadegarantin. Det är åtminstone min stora förhoppning att så blir fallet. Tyvärr så hade de semesterstängt så jag får åka till dem senare i sommar.
Jag körde dock förbi en annan stor lokal lackverkstad som arbetar med en massa andra bilmärken och bad dem om ett utlåtande. Det tog ungefär 5 sekunder för billackeraren att fastslå att detta torde vara ett garantiärende och att skadorna inte är orsakade av mig på något sätt utan ser ut att komma "underifrån". Det kändes skönt att åtminstone få detta utlåtande av ett proffs även om det inte är de som ska godkänna just min skada.
Här kommer några ytterligare bilder som jag har tagit. Jag har zoomat in max så de är så förstorade som det går att få dem med min mobilkamera.

Skadorna är i princip enbart koncentrerade på vänster framskärm (någon ytterligare prick utanför skärmen). Vid varje skarv mot exempelvis dörr, motorhuv, front så är det en markant skillnad...prickar överallt på skärmen och i princip ingenting på de övriga anliggande delarna. Skumt känns det, lackas inte hela bilen eller sker lackeringen i delar?
Ja, vad kan man egentligen förvänta sig av en omlackering?
Ska detta gå att få till perfekt utan nyansskillnad (och färgdamm över hela bilen)?
Monteras skärmen av för lackningen eller körs hela bilen in i en lackbox?
Många frågor och funderingar har jag.
Idag gjorde jag slag i saken. Det blir bara fler och fler "prickar" och det känns nu helt uteslutet att detta är något som jag kan ha orsakat.
Jag åkte förbi min Subaruhandlare som dock hänvisade till den lackverkstad som de använder sig av för skadeärenden. De kommer då att fotografera skadorna och skicka dem vidare till generalagenten för ett godkännande att ta detta på lackskadegarantin. Det är åtminstone min stora förhoppning att så blir fallet. Tyvärr så hade de semesterstängt så jag får åka till dem senare i sommar.
Jag körde dock förbi en annan stor lokal lackverkstad som arbetar med en massa andra bilmärken och bad dem om ett utlåtande. Det tog ungefär 5 sekunder för billackeraren att fastslå att detta torde vara ett garantiärende och att skadorna inte är orsakade av mig på något sätt utan ser ut att komma "underifrån". Det kändes skönt att åtminstone få detta utlåtande av ett proffs även om det inte är de som ska godkänna just min skada.
Här kommer några ytterligare bilder som jag har tagit. Jag har zoomat in max så de är så förstorade som det går att få dem med min mobilkamera.

Skadorna är i princip enbart koncentrerade på vänster framskärm (någon ytterligare prick utanför skärmen). Vid varje skarv mot exempelvis dörr, motorhuv, front så är det en markant skillnad...prickar överallt på skärmen och i princip ingenting på de övriga anliggande delarna. Skumt känns det, lackas inte hela bilen eller sker lackeringen i delar?
Ska detta gå att få till perfekt utan nyansskillnad (och färgdamm över hela bilen)?
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Har vart på många lackfirmor då jag har kört delar för en verkstad jag jobba på
Men med kofångare monterar dom loss den,
Sedan en tid senare såg jag hur dom lackera om ens på en bil
och då hade dom lagt en plastduk över bilens tak men väldigt slarvigt
så känns inte alls seriöst.
Så hur dom en gör för dig så ta tusen kort runt grillen huven mm
så du har starka bevis vid ev överspray.
Nu säger jag inte att alla är dåliga
ser många som är jätte duktiga och lossar motorhuven och ställer den i en sputbox
Gissar att det är lite från fall till fall beroende på om det är svårt eller inte att få loss delen.
Men du ska ju ha höga krav.
För en tid sedan skrev ju en kille här på forumet om hur han hade fått sin bil delvis omlackad hos en firma och lacken var full med damm eller skräp så han skulle kräva en våtslipning av dom.
ser många som är jätte duktiga och lossar motorhuven och ställer den i en sputbox
Gissar att det är lite från fall till fall beroende på om det är svårt eller inte att få loss delen.
För en tid sedan skrev ju en kille här på forumet om hur han hade fått sin bil delvis omlackad hos en firma och lacken var full med damm eller skräp så han skulle kräva en våtslipning av dom.
Senast redigerad av 4 Logan, redigerad totalt 14 gång.
The passions is what drives the art. Detailing for life
- Manor
- Moderator

Jo, jag har ju läst en hel del om folk som har fått problem.Logan skrev:Har vart på många lackfirmor då jag har kört delar för en verkstad jag jobba på
Det kanske är viktigt att påpeka att man är "pedant" redan från början
Jag hade en Ford i färgen raven-metallic som såg svart eller mörkt blå ut beroende på hur ljuset föll på bilen. Jag fick vissa delar omlackade efter att jag hade blivit påkörd och det såg helt enkelt förj-vligt ut. Det såg ut som om bildelarna var lackerad med en helt annan färg. Enligt lackeraren så var det dock svårt att få till det då allt berodde på hur "glittret" sprutades på... Hur som helst så slutade det med att hela den högra sidan fick lackas om så att det såg ut att vara samma färg åtminstone. Någon månad senare så lossnade tjocka sjok av klarlacken från dörrarna. In på omlackning igen, och därefter blev det bra.
Den bakre stötfångaren lackades om på min förra Subaru. Även denna gång hade jag blivit påkörd bakifrån
En framskärm är ju dock lite känsligare än en bakre stötfångare...den ska ju se bra ut från alla håll och vinklar.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Kan bara hålla tummarna för att det blir så nära perfekt det bara går.
Annars får du lägga på sådan lack film
Senast redigerad av 4 Logan, redigerad totalt 14 gång.
The passions is what drives the art. Detailing for life
- Manor
- Moderator

Otroligt cooltLogan skrev:Kan bara hålla tummarna för att det blir så nära perfekt det bara går.
Jag måste ju dock anta att det inte kan vara helt omöjligt att få till en framskärm så det ser bra ut.
Det verkar ju finnas verktyg för att få till exakt rätt nyans, och allt annat måste ju hänga på hur jobbet utförs...kan man lacka så borde det bli bra. Det är åtminstone detta som jag försöker att intala mig själv just nu...
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Nu ser jag vad du har fått.. tyfus!!!!. hehe,,Manor skrev:Mina små försök att få det snyggt med Chipex har gått om intet...det är som om det inte riktigt finns något som färgen kan "greppa" sig fast i...det är svårt att förklara...det är inte som stenskott där man kan fylla på en grop med färg om ni förstår vad jag menar.
Nä din lackkille måste ha rätt..det ser riktigt mysko ut..lättare om man får känna på det och se på riktigt
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
-
Abyss
- Moderator

Verkligen tråkigt detta Manor, hoppas att det löser sig med lackfirman.
Senast redigerad av 4 Abyss, redigerad totalt 14 gång.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you