Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Poleringstips oxiderad 850

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
Nicklas Persson
Medlem

Poleringstips oxiderad 850

Inlägg av Nicklas Persson » 11 jun 2013 23:17

Hej
Ska eventuellt polera en släktings gröna Volvo 850 utan klarlack som är...vad ska man säga, jo som en bil utan klarlack blir om den inte sköts om på rätt sätt ;)

Har förstått att man ska vara försiktig med kallavfettning, nått mer man bör tänka på som skiljer sig mot bilar med klarlack?

Är Buffer2000 det man ska satsa på? Har läst mycket bra om den, kör man den först för att få bort oxiden för att sedan polera som vanligt? Har Menzerna FG, PF och SF hemma så skulle gärna använda dom om det går. Kan man lägga vanligt lackskydd?

Har ni något annat tips är det varmt välkommet :mrgreen:

MVH Nicklas
Senast redigerad av 4 Nicklas Persson, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: Poleringstips oxiderad 850

Inlägg av Funk » 12 jun 2013 07:10

Du skall framförallt vara försiktig med avfettning av alkalisk typ. Buffer verkar vara det som funkar bäst, och kan med grova trissor klara det mesta i repväg.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Apelros
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Apelros » 12 jun 2013 07:40

Jag gjorde en vit 850 -95 i höstas (hittar inte tråden, mycket märkligt.....)

Men jag körde med Buffer 2000, o denna bilen var otroligt matt i lacken, buffern plockar bort det mesta i oxidväg. Detta kördes med roterande och gul trissa.

Sedan blev det Cyclo med Menzernas PF och SF.

Blev hur bra som helst, Jag la Silver One från Autosmart som skydd.
Senast redigerad av 4 Apelros, redigerad totalt 14 gång.
Volvo V70 II 2,5FT Summum -10

Användarvisningsbild
Nicklas Persson
Medlem

Sv: Re: Poleringstips oxiderad 850

Inlägg av Nicklas Persson » 12 jun 2013 13:56

Funk skrev:Du skall framförallt vara försiktig med avfettning av alkalisk typ. Buffer verkar vara det som funkar bäst, och kan med grova trissor klara det mesta i repväg.

/Thomas
Okej, jag har Concept Delta Force+ det funkar väl om man späder den lite mer än vad som står på dunken?

Apelros skrev:Jag gjorde en vit 850 -95 i höstas (hittar inte tråden, mycket märkligt.....)

Men jag körde med Buffer 2000, o denna bilen var otroligt matt i lacken, buffern plockar bort det mesta i oxidväg. Detta kördes med roterande och gul trissa.

Sedan blev det Cyclo med Menzernas PF och SF.

Blev hur bra som helst, Jag la Silver One från Autosmart som skydd.
Det låter bra det! Var buffern svårkörd? Kommer använda min cyklo-kopia, får testa vilken trissa som passar. Det det får nog bli att beställa Buffer då :smile: synd att det bara verkar finnas 1 liters förpackningar...

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 12 jun 2013 14:28

Alla alkalier påskyndar oxidering av pigment, så det skall man om möjligt undvika så långt det är möjligt på solid lack. Alkalier är det som man i gamla tider kallade lut... :(

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Nicklas Persson
Medlem

Sv: Re: Poleringstips oxiderad 850

Inlägg av Nicklas Persson » 12 jun 2013 17:22

Funk skrev:Alla alkalier påskyndar oxidering av pigment, så det skall man om möjligt undvika så långt det är möjligt på solid lack. Alkalier är det som man i gamla tider kallade lut... :(

/Thomas
Okej på så vis. Men kallavfettning är okej att använda?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 12 jun 2013 19:42

Det är inte lika kinkigt.. men en ren bil som tvättas ofta håller sig ren och behöver inte avfettas så ofta ;)

/Thomas

Skriv svar