Conny
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Matta strålkastare
-
Ceklund
- Medlem
Matta strålkastare
Har ett problem: mina strålkastare är matta i glaset. Läste någonstans på nätet man kan putsa med tandkräm(!). Några andra tips? Min budget är, som vanligt, mycket begränsad så har ej råd köpa specialmedel för detta vilket säkert finns
Conny
Conny
Senast redigerad av 4 Ceklund, redigerad totalt 14 gång.
- RPM2006
- Medlem
Re: Matta strålkastare
Plastglas eller glasglas?
Senast redigerad av 4 RPM2006, redigerad totalt 14 gång.
-
Ceklund
- Medlem
Glasglas, Chevrolet Transport -98RPM2006 skrev:Plastglas eller glasglas?
- fisher91
- Trogen Medlem

har prövat tandkräm på en gammal moppe fast med plastlyktor det fungerar bra. men försvinner lika snabbt. fyller nog mycket. på glas händer det nog inte mycket. men pröva, finns inte så mycket att förlora.
Har ingen anning hur det fungerar att polera glas men jag skulle köpa en tub Autosol för 60kr och börja gnugga.
Har ingen anning hur det fungerar att polera glas men jag skulle köpa en tub Autosol för 60kr och börja gnugga.
Senast redigerad av 4 fisher91, redigerad totalt 14 gång.
Automatlådor
- Emilius
- Medlem
Iochmed att det går att blästra och etsa glas borde det ju gå att slipa med.
Jag kommer behöva matta ner glas inför ett projekt i vår så då kommer nog lite guide om jag lyckas, men det är ett tag kvar.
Jag kommer behöva matta ner glas inför ett projekt i vår så då kommer nog lite guide om jag lyckas, men det är ett tag kvar.
Senast redigerad av 4 Emilius, redigerad totalt 14 gång.
-
unclebans
- Medlem
Ledsen att säga det men i princip är det bästa du kan göra att köpa nya. Man kan polera upp glas men det är ett j***la jobb. Du behöver i princip ceriumoxid, går att beställa på nätet, och sen slipar/polerar man det i flera steg. Just strålkastarglas som är blästrade har så pass djupa jack att du behöver slipa ner glaset nästan 0,5-1 mm. Därefter polerar du upp glasytan med ceriumoxid. Slipningen kan du göra med någon form av slippapper (flera steg) eller om glasytorna är plana, med en slipsten.
Gissar nog att du behöver lägga ner 3-5 timmar per strålkastare...kanske värt att köpa nya eller bättre begagnade.
Gissar nog att du behöver lägga ner 3-5 timmar per strålkastare...kanske värt att köpa nya eller bättre begagnade.
Senast redigerad av 4 unclebans, redigerad totalt 14 gång.
-
Ceklund
- Medlem
Ber få rätta mig: det är PLASTglas!

-
Gråben
- Trogen Medlem

Matta strålkastare
Då är det bara till att våtslipa, beroende på skadorna så får man börja med antingen 400 eller 800 sedan 1200 sedan 1500 sen börjar det roliga
eller börjar du polera efter 1200 steget beroende på medel och trissor 
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.
-
Arjen
- Medlem