Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Avfettning/tjärborttagare

Allt utvändigt arbete och produktval.
Fritte
Medlem

Avfettning/tjärborttagare

Inlägg av Fritte » 23 okt 2012 09:12

Finns säker många trådar i detta ämne men ställer frågan igen.
Enligt spec. så är Autosmart Power/Tar Remow och Articlean Degreaser Pro m.fl skonsamma mot Wax o Lacksydd stämmer detta? Vilken avfettning av typ petrokemisk är skonsammast mot lacken o vilken är mest prisvärd?
Senast redigerad av 4 Fritte, redigerad totalt 14 gång.
Full fart spar tid

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Re: Avfettning/tjärborttagare

Inlägg av Kapten Haddock » 23 okt 2012 09:15

Skonsam är ju ett flytande begrepp.
Har du ett carnauba vax som inte har några andra starkare bindemedel så plockar du det med ett schampo om det är alkaliskt.
Men tex AC är ju MKT mildare än många andra tjärlösare, med det säger jag inte att det inte tär på vaxer och lackskydd för det gör det.
Sen torkar vissa tjärlösare ut plast och gummi mer än andra.

Vad som är bäst lämnar jag till andra att avgöra.

MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 23 okt 2012 11:20

AC är ju MKT mildare än många andra tjärlösare
Vad baserar du det påståendet på ?

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 23 okt 2012 11:36

På att jag jobbat med jättemånga tjärlösare och skapat mig den uppfattningen, och fått samma feedback från många andra.
Kanske ska lägga till att det inte finns några kliniska tester på detta så man inte blir bannad..
Men som sagt, alla tjärlösare tär på vax/lackskydd.

MVH/
Funk skrev:
AC är ju MKT mildare än många andra tjärlösare
Vad baserar du det påståendet på ?

/Thomas

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 23 okt 2012 14:48

Ett vagt empiriskt underlag det medhålles..
Men ursprungsfrågan torde kunna besvaras med att de flesta nafta/alkoholhybrider/emulsioner är lite snällare mot lackskydd rent allmänt, även om alla för eller senare tar styggt...

Jag är väl kanske lite motvalls käring och kör nästan uteslutande med petrokemisk avfettning innan större städningar och förberedelse för rekond, en mild alkalie räcker långt om man har ett bra grundskydd, även vintertid..

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 23 okt 2012 15:06

Ja det är oxå ett sätt att formulera det:)

Jag håller med i övrigt, jag ser ju hellre man låter det bli lite asfalt och kör med alkalie istället, speciellt här där det inte är så brutalt med salt.
Men asfalt blir det ju oavsett skydd.

MVH/
Funk skrev:Ett vagt empiriskt underlag det medhålles..
Men ursprungsfrågan torde kunna besvaras med att de flesta nafta/alkoholhybrider/emulsioner är lite snällare mot lackskydd rent allmänt, även om alla för eller senare tar styggt...

Jag är väl kanske lite motvalls käring och kör nästan uteslutande med petrokemisk avfettning innan större städningar och förberedelse för rekond, en mild alkalie räcker långt om man har ett bra grundskydd, även vintertid..

/Thomas

Fritte
Medlem

Inlägg av Fritte » 23 okt 2012 16:24

Det bästa är Mao att slippa tjärlösare o köra med alkalie istället o leva med att det kan bli tjärfläckar kvar.Finns inget annat supermedel :) man kan använda typ nån bra quickdetalier bara på fläckarna.
Senast redigerad av 4 Fritte, redigerad totalt 14 gång.
Full fart spar tid

Apelros
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Apelros » 23 okt 2012 16:38

Jag har kört Autosmart Power på min bil som det ligger Silver One som skydd, och upplever att det inte tar så hårt på skyddet. Dock inte varje gång man tvättar, utan kanske någon enstaka gång, när det kan tyckas behövas.
Och då inte hela bilen utan där det finn tjära som man vill få bort.

För övrigt så tycker jag att Autosmart Power är en "klenare" produkt i jämnförelse med deras Tar Remow.

Har provat både Degreser Pro och Tar Remow miljö II, men väljer helt klart Degreser Pro framför Tar Remow miljö II.

Därför den är billigare, luktar inte så stark men gör helt klart det den ska, nämligen lösa tjäran :jeps
Volvo V70 II 2,5FT Summum -10

Skriv svar