Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Stödplatta 115 och större trissa?

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Stödplatta 115 och större trissa?

Inlägg av Grief » 01 jun 2012 18:12

Goddag!

Köpte mig häromdagen en AEG PE 150 från BBV, med den mindre plattan på 115 mm monterad.

Var idag nere bos den lokale bilvårdaren, som för övrigt använder det på forumet väldigt bespottade Meguiars 105, 85 och 205, med tillsynes mycket gott resultat, för att skaffa lite medel till nya maskinen.

Han fixade till mig lite medel av ovanstående sort och skickade även med en Makita lamullstrissa och en Meguiars Softbuff. Trissorna är båda 150 mm. Funkar dessa att köra med 115 mm stödplatta eller är det bara att beställa en 150?
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Re: Stödplatta 115 och större trissa?

Inlägg av Nisse » 01 jun 2012 18:29

Grief skrev:Goddag!

Köpte mig häromdagen en AEG PE 150 från BBV, med den mindre plattan på 115 mm monterad.

Var idag nere bos den lokale bilvårdaren, som för övrigt använder det på forumet väldigt bespottade Meguiars 105, 85 och 205, med tillsynes mycket gott resultat, för att skaffa lite medel till nya maskinen.

Han fixade till mig lite medel av ovanstående sort och skickade även med en Makita lamullstrissa och en Meguiars Softbuff. Trissorna är båda 150 mm. Funkar dessa att köra med 115 mm stödplatta eller är det bara att beställa en 150?

Det funkar...Men en 125mm platta hade varit perfekt....
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 01 jun 2012 18:47

Nisse skrev:

Det funkar...Men en 125mm platta hade varit perfekt....
Haha! Jag misstänkte detta :)

Varför har man egentligen 115 mm, är det för att minska risken för skador när amatörer håller i maskinen?

Trevlig helg, och återigen tack för den otroligt snabba leveransen!

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 01 jun 2012 18:56

Hej Greif!

I all välmening bara. Har du inte polerat förut (men de kanske du har) så börja inte med en ulltrissa. Den kan förstöra något vansinnigt för dig. Vilken färg fick du på Meg trissan? Om den var gul så är den nog välldigt bra allround trissa.
mvh
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 02 jun 2012 07:31

bigguns skrev:

Hej Greif!

I all välmening bara. Har du inte polerat förut (men de kanske du har) så börja inte med en ulltrissa. Den kan förstöra något vansinnigt för dig. Vilken färg fick du på Meg trissan? Om den var gul så är den nog välldigt bra allround trissa.
mvh
Är nybörjare med roterande, men har handjagat i många år och kört cyklo-kopia relativt regelbundet sedan -09. Din input är mycket uppskattad - är själv tveksam till om jag klarar av ull. Meguiar's trissan är svart. Har även ett gäng blåa Nordic pad.

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 02 jun 2012 12:52

Hej igen!

Den svarta Meg trissan och de blå Nordic är anpassade för så kallad slutfinish, man avverkar inte repor i lacken med dessa. Som jag nämde behöver du sk mediumtrissor t.ex Meg´s gula elller Nordics gula. Med dessa trissor kör du Meg´s medel 85 el 105. 205án kör du med Megs svarta el nordic blå.
Meg´s medel och trissor har jag ej provat utan hämtat infon från olika websidor ang avverkningen på dessa och sedan adderat lite av den ringa erfarenhet av polering jag har.
Vill du kliva upp något i avverkning med 85 el 105 skaffar du ännu hårdare trissor, typ Meg´s lila el Nordics vita.

Nu är det bar att prova sig fram. lycka till :jeps

mvh
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 03 jun 2012 11:09

bigguns skrev:Hej igen!

Den svarta Meg trissan och de blå Nordic är anpassade för så kallad slutfinish, man avverkar inte repor i lacken med dessa. Som jag nämde behöver du sk mediumtrissor t.ex Meg´s gula elller Nordics gula. Med dessa trissor kör du Meg´s medel 85 el 105. 205án kör du med Megs svarta el nordic blå.
Meg´s medel och trissor har jag ej provat utan hämtat infon från olika websidor ang avverkningen på dessa och sedan adderat lite av den ringa erfarenhet av polering jag har.
Vill du kliva upp något i avverkning med 85 el 105 skaffar du ännu hårdare trissor, typ Meg´s lila el Nordics vita.

Nu är det bar att prova sig fram. lycka till :jeps

mvh
Tack så mycket för tipsen! Är enormt uppskattad, du verkar ha bra koll på det här om man ska tro dina bilder :)

Tillsammans med Meguiars #105 så plockar faktiskt den blå Nordic-trissan repor ganska skapligt. Håller på och lär mig på en 20 år gammal solidröd Golf II.

Vågade mig på lamullen tillsammans vid 23-tiden igår och efter att ha gått efter med #205 på svart Meguiars-trissa kunde jag inte särskilja några hologram i skenet av en 500W bygglampa.

Har däremot problem med att det skvätter medel över hela bilen, tunna små "spikar" överallt. Vad gör jag fel? För mycket medel? För snabbt? Håller mig upp till ca 1800 varv (Steg D på AEG PE 150).

Skriv svar