Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Skillnad billig och dyr clay?
-
unclebans
- Medlem
Kollade på nätet efter clay och hittade på ebay produkter för runt 40 kr st. 150g clay. Stor skillnad på dessa noname och dyrare?
Såg i någon amerikansk tråd om att det finns folk som köper "vanlig modelling clay" som de använder med gott resultat. Synpunkter på detta?
Såg i någon amerikansk tråd om att det finns folk som köper "vanlig modelling clay" som de använder med gott resultat. Synpunkter på detta?
Senast redigerad av 5 unclebans, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Vad vet jag, men själv clayar jag bilen en eller max två gånger per år...och om det då kostar 20:- eller 100:- per år spelar inte så stor roll. Om man däremot har det som yrke så kan man väl spara mer pengar, men varför chansa...då är det väl bättre att lägga på en slant på prislappen istället!!?
Senast redigerad av 5 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Crille
- Entusiast

Re: Skillnad billig och dyr clay?
Jag har testat billg lera från ebay och jag måste säga att den som jag köpte fungerade ypperligt att lera med, samt så smulades den inte sönder snabbt heller. Använde cherry bomb som glid.
Den jag köpte kom från kina var blå och vägde 200g. Kommer tyvärr inte på namnet på försäljaren.
Den jag köpte kom från kina var blå och vägde 200g. Kommer tyvärr inte på namnet på försäljaren.
Senast redigerad av 5 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.
- Frebba
- Medlem
använder ni inte elastrofoam ?
de är min nya fru ute i garaget 
Senast redigerad av 5 Frebba, redigerad totalt 14 gång.
-
AArvidsson
- Medlem
Elastrofoam/karossvamp repar för mycket för min smak, något som clay inte gör.
Senast redigerad av 5 AArvidsson, redigerad totalt 14 gång.
- Crille
- Entusiast

Har köpt sådana också från kina för en spottstyvel men gillar inte dom riktigt, lera is the shitFrebba skrev:använder ni inte elastrofoam ?de är min nya fru ute i garaget
Senast redigerad av 5 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.
-
unclebans
- Medlem
Beställde en blå clay från Kina, få se om den funkar ok. Kostar bara 40 spänn inkl. allt.
-
unclebans
- Medlem
Fick hem leran nu, blev lite fundersam när jag såg förpackningen. Står 3M på plasten som är runt leran, kopia eller rent av överskottsförsäljning?? Har inte hunnit testa den än, återkommer.
- Manor
- Moderator

...*host*...kopia...*host*...unclebans skrev:Fick hem leran nu, blev lite fundersam när jag såg förpackningen. Står 3M på plasten som är runt leran, kopia eller rent av överskottsförsäljning?? Har inte hunnit testa den än, återkommer.
Det känns otroligt att få en 3M produkt från Kina, men den kan ju vara lika bra för det
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Haha..vad tillverkas inte i kina skulle jag säga .Manor skrev:...*host*...kopia...*host*...unclebans skrev:Fick hem leran nu, blev lite fundersam när jag såg förpackningen. Står 3M på plasten som är runt leran, kopia eller rent av överskottsförsäljning?? Har inte hunnit testa den än, återkommer.
Det känns otroligt att få en 3M produkt från Kina, men den kan ju vara lika bra för det.
Senast redigerad av 5 limban, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Subaru, Klippo, Miele, Demidekk färglimban skrev: Haha..vad tillverkas inte i kina skulle jag säga .
Det finns fortfarande kvalitetsprodukter tillverkade utanför Kina, men det är väl bara en tidsfråga...
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Inte för att vara sarkastisk!Manor skrev:limban skrev: Haha..vad tillverkas inte i kina skulle jag säga .[/quote
Subaru, Klippo, Miele, Demidekk färg.
Det finns fortfarande kvalitetsprodukter tillverkade utanför Kina, men det är väl bara en tidsfråga...
men tror du ärligt att ingen del till subaru tillverkas i kina?
inte för att gå för djupt i allt titta på era mobiler och batterierna i dom..vad står det för tillverkningsland?
Kina är nästan världens största tillverkare på alla möjliga produkter..på gott och ont..
-
unclebans
- Medlem
Tänkte testa leran till helgen och har ingen erfarenhet från det sedan tidigare. Hur kan jag veta om den tar allt skit på lacken eller om den tar det grövsta bara? Tänkte att jag kanske kunde ge lite feedback på den billiga leran.
Ärligt så tror jag inte att det är helt omöjligt att det kan vara kvalitétsprodukter de säljer (säger inte att jag fått en sådan). Har nämligen en bekant som jobbat med inköp i Kina och hon sa att när en kund beställer en produkt så beställer de oftast en viss mängd. När fabriken till exempel avsätter 20 timmar/dag till att producera just den beställda produkten så fortsätter de producera ytterligare 4 timmar av produkten som de säljer på den svarta marknaden. På så sätt maximerar de deras produktion och inkomster. De byter inte till att producera annan produkt då det tar för lång tid att ställa om maskinerna.
Ovanstående gäller framför allt kläder. Om det stämmer i verkligheten kan endast fabriksägarna veta...
Ärligt så tror jag inte att det är helt omöjligt att det kan vara kvalitétsprodukter de säljer (säger inte att jag fått en sådan). Har nämligen en bekant som jobbat med inköp i Kina och hon sa att när en kund beställer en produkt så beställer de oftast en viss mängd. När fabriken till exempel avsätter 20 timmar/dag till att producera just den beställda produkten så fortsätter de producera ytterligare 4 timmar av produkten som de säljer på den svarta marknaden. På så sätt maximerar de deras produktion och inkomster. De byter inte till att producera annan produkt då det tar för lång tid att ställa om maskinerna.
Ovanstående gäller framför allt kläder. Om det stämmer i verkligheten kan endast fabriksägarna veta...
- Manor
- Moderator

Jo visst kan det finnas delar i en Subaru från Kina, men merparten av delarna skulle jag vilja säga tillverkas utanför Kina.limban skrev:Inte för att vara sarkastisk!Manor skrev:limban skrev: Haha..vad tillverkas inte i kina skulle jag säga .[/quote
Vi kan väl säga Hyundai istället. Koreansk tillverkare som inte köper in delar utifrån. I den artikel jag läste så tillverkades t.o.m minsta glödlampa som finns inkluderad någonstans i bilen. De har fullständig kontroll på allt, och inga underleverantörer. Det är svårt att vara bra på allt, men har under bilens första år enbart 1/7 del av felen som drabbar en ny Volvo. Nu anses väl inte Volvo tillhöra det absoluta toppskiktet i form av kvalitet...det var det länge sedan de gjorde
Nja, nu har vi nog glidit ifrån ämnet lite mycket.
Hoppas leran fungerar bra, och att det kanske t.o.m är 3M.
Det du kan göra för att testa den är att claya hela bilen noga med "kopian" och därefter köra med en kvalitetslera och se om den plockar upp något mer skit. Kom ihåg att välja en av samma "grovlek" bara.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Haha..nu är vi överens
Men testa gärna på en mindre yta
..
Så du ser att allt funkar som det ska..
Men testa gärna på en mindre yta
Så du ser att allt funkar som det ska..
-
DandanRacing
- Medlem
Finns trådar på detailing world om att det säljs falsk 3m lera på ebay..unclebans skrev:Fick hem leran nu, blev lite fundersam när jag såg förpackningen. Står 3M på plasten som är runt leran, kopia eller rent av överskottsförsäljning?? Har inte hunnit testa den än, återkommer.
tex http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... p?t=227874
sidan två skriver de att den luktar anorlunda och är agresivare men rensar inte lika bra..
//Andreas
Senast redigerad av 5 DandanRacing, redigerad totalt 14 gång.
-------------------------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water....
Me and spelling is like oil and water....
-
linblekinge
- Trogen Medlem

Har du en länk till säljaren ??unclebans skrev:Fick hem leran nu, blev lite fundersam när jag såg förpackningen. Står 3M på plasten som är runt leran, kopia eller rent av överskottsförsäljning?? Har inte hunnit testa den än, återkommer.
Senast redigerad av 5 linblekinge, redigerad totalt 14 gång.
-
unclebans
- Medlem
Jepp, http://stores.ebay.com/lotsgoods88linblekinge skrev:Har du en länk till säljaren ??unclebans skrev:Fick hem leran nu, blev lite fundersam när jag såg förpackningen. Står 3M på plasten som är runt leran, kopia eller rent av överskottsförsäljning?? Har inte hunnit testa den än, återkommer.
Där har du hans "butik".
Har tyvärr inte hunnit testa leran än då min son tog med sig lite baciller hem från förskolan. Visade sig att min kropp inte klarade av dessa.....
-
aydeen
- Ny Medlem
Har testat den billiga leran från ebay, men aldrig prövat någon dyrare clay så jag kan inte jämföra tyvärr. Använde leran för att få bort lite färgdamm o skit från rostskyddsprimer. Fick bort en hel del och leran var lätt att arbeta med. Har även prövat få bort asfaltsprickar o flygrost men de gick inte alls bra med leran. fick ta det med poleringsmedel istället...
mvh
mvh
Senast redigerad av 5 aydeen, redigerad totalt 14 gång.
- WaxDog
- Sponsor

Kina är ett assembleringsland och är ingen större expert på att tillverka själva komponenterna.limban skrev:Inte för att vara sarkastisk!Manor skrev:limban skrev: Haha..vad tillverkas inte i kina skulle jag säga .[/quote
inte för att gå för djupt i allt titta på era mobiler och batterierna i dom..vad står det för tillverkningsland?
Kina är nästan världens största tillverkare på alla möjliga produkter..på gott och ont..
Visst står det Kina på batteriet men cellen inuti kommer inte från Kina, endast plast och etikett.
Senast redigerad av 5 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.