Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Lackskadlig avfettning ?
-
robin_nerf
- Ny Medlem
Lackskadlig avfettning ?
Hej !
Har Macseriens prickbort som avfettning hemma, är detta skadligt mot lacken ? (Har en svart metallic lack).
Använder det idag på mina aluminium fälgar och skurar sedan med borste och tycker det fungerar bra, men har nu fått stänk/flugor/mm i fronten samt en hyfsat kladdig framruta, lämpar sig prickbort till detta ?
Mvh
Har Macseriens prickbort som avfettning hemma, är detta skadligt mot lacken ? (Har en svart metallic lack).
Använder det idag på mina aluminium fälgar och skurar sedan med borste och tycker det fungerar bra, men har nu fått stänk/flugor/mm i fronten samt en hyfsat kladdig framruta, lämpar sig prickbort till detta ?
Mvh
Senast redigerad av 4 robin_nerf, redigerad totalt 14 gång.
-
Executive
- Medlem
Re: Lackskadlig avfettning ?
Välkommen hit!
Mitt råd är att vara sparsam med petroliumbaserad avfettning och köpa t.ex Strovels HD-grön som är en alkalisk avfettning som man kan späda beroende på smutsighetsgrad. Det är bra till sånt som kommer från naturen, t.ex "trädavfall", flugor, fågelskit osv. Har du däremot tjärfläckar osv så är det petroliumbaserad som gäller. Men det behöver man oftast bara ta på nederdelen av bilen.
Jag sprayar alltid på HD-grön på torr bil vid varje tvätt. Jag har en 5l dunk som jag sen späder med vatten i en lågtrycksspruta. 1:10 till 1:40 beroende på hur smutsig bilen är.
Det är faktiskt ett av dom bästa medlen man kan köpa. Går att använda till i princip allt!
Tvätta fasaden, altanen, parasollet, arbetsskorna osv osv.
Mitt råd är att vara sparsam med petroliumbaserad avfettning och köpa t.ex Strovels HD-grön som är en alkalisk avfettning som man kan späda beroende på smutsighetsgrad. Det är bra till sånt som kommer från naturen, t.ex "trädavfall", flugor, fågelskit osv. Har du däremot tjärfläckar osv så är det petroliumbaserad som gäller. Men det behöver man oftast bara ta på nederdelen av bilen.
Jag sprayar alltid på HD-grön på torr bil vid varje tvätt. Jag har en 5l dunk som jag sen späder med vatten i en lågtrycksspruta. 1:10 till 1:40 beroende på hur smutsig bilen är.
Det är faktiskt ett av dom bästa medlen man kan köpa. Går att använda till i princip allt!
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.
- SAABninefive
- Trogen Medlem

Precis petrolium löser petrolium så att säga men en vanlig avfettning typ HD grön eller naturavfettning fixar resten väldigt bra, men på insekter och fågelskit tycker jag insektslösare funkar kanon då det är ett medel gjort för att lösa proteiner iofs har jag inte testat HD grön men har läst att den ska funka till allt, bilar, skor ja till och med att borsta tänderna med

Senast redigerad av 4 SAABninefive, redigerad totalt 14 gång.
KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13
-
Executive
- Medlem
Borsta tänderna vet i katten!
HD-grön finns att köpa t.ex här http://shop.bollnasbilvard.se/strovels- ... c-589.aspx Väldigt mycket annat bra där med!
Jag rekommenderar att använda både lämpliga handskar och skyddsglasögon till all typ av bilkem.
HD-grön finns att köpa t.ex här http://shop.bollnasbilvard.se/strovels- ... c-589.aspx Väldigt mycket annat bra där med!
Jag rekommenderar att använda både lämpliga handskar och skyddsglasögon till all typ av bilkem.
- Kapten Haddock
- Entusiast

Sticker ut halsen och påstår att en petrolium baserad avfettning (asfaltslösare) är mindre skadlig för lack än en starkt alkalisk som konc HD grön.
Dock är Prickbort en av de sämre när det gäller påverkan på plast, den torkar ut enormt, och ser man till effektivitet, vs lukt, vs pris är den ingen höjdare..
Lägger man däremot en stark alkalisk avfettning och låter den logga för länge o torka kan man räkna med rinnmärken etc.
MVH/
Dock är Prickbort en av de sämre när det gäller påverkan på plast, den torkar ut enormt, och ser man till effektivitet, vs lukt, vs pris är den ingen höjdare..
Lägger man däremot en stark alkalisk avfettning och låter den logga för länge o torka kan man räkna med rinnmärken etc.
MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.
- Kapten Haddock
- Entusiast

För att svara på frågan:)
Så kör Hdgrön etc till allt annat än asfalt..
Hd grön är enligt mig en högt överskattad produkt även om priset är helrätt.
MVH/
MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Wax skrev:Sticker ut halsen och påstår att en petrolium baserad avfettning (asfaltslösare) är mindre skadlig för lack än en starkt alkalisk som konc HD grön.
MVH/
Håller fullständigt med wax där!! för stark alkali kan förstöra allt på en bil glas.lack.lister.. om det ligger för länge och i för stark koncentrat.. men i rätt dosering och rätt verkningstid gör det underverk..
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Wax.. kom ihåg att vi snackar konsument nu inte proffs.. då krävs det lite annat..Wax skrev:För att svara på frågan:)
MVH/
-
Executive
- Medlem
Men hur ofta lägger man på t.ex 1:10 HD-grön? Jag gör det bara innan polering. Annars är det väl 1:20-1:30. Det är knappast värre än petroliumavfettning.
Jag tycker att HD-grön är grymt bra!
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Executive skrev:Men hur ofta lägger man på t.ex 1:10 HD-grön? Jag gör det bara innan polering. Annars är det väl 1:20-1:30. Det är knappast värre än petroliumavfettning.
Men pretoliumavfettning tar bara asfalt och salt.. HD-Grön tar allt annat om du spär den rätt och naturligtvis en syra till dåliga fälgar..
-
robin_nerf
- Ny Medlem
Tack för alla tips 
HD-Grön låter ju toppen att använda som universalt avfettnings medel.
Får ta och köpa en dunk och spä ca 1:30 och använda som avfettning till bilens svart lackerade delar (och kanske starkare blandning om inte insekterna släpper i fronten) och förbruka Pricborten till fälgarna
Mvh
HD-Grön låter ju toppen att använda som universalt avfettnings medel.
Får ta och köpa en dunk och spä ca 1:30 och använda som avfettning till bilens svart lackerade delar (och kanske starkare blandning om inte insekterna släpper i fronten) och förbruka Pricborten till fälgarna
Mvh
- jujimbo
- Entusiast

Hej
En kallavfettning som prickbort är inte avsedd att rengöra fälgar med, den är för att ta bort asfalt och olja.
Till fälgarna behöver du en fälgrengörning eller om du köper HD-grön så blanda den stark och använd som fälgrent.
En kallavfettning som prickbort är inte avsedd att rengöra fälgar med, den är för att ta bort asfalt och olja.
Till fälgarna behöver du en fälgrengörning eller om du köper HD-grön så blanda den stark och använd som fälgrent.
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
jujimbo skrev:Hej
Vill bara förtydliga lite att om man har asfalt eller tjära på fälgarna måste man ha en kalkavfettning för det..
sen en bra fälgrengörare som jujimbo.. menar..
-
robin_nerf
- Ny Medlem
Tack för era förtydliganden 
Provar då att använda HD-Grön 1:10 på fälgarna, 1:20 på smutsigare platser (fronten, mm) och 1:40 som allmän avfettning till min svart metallic bil på sommaren (endast då den körs).
Provar då att använda HD-Grön 1:10 på fälgarna, 1:20 på smutsigare platser (fronten, mm) och 1:40 som allmän avfettning till min svart metallic bil på sommaren (endast då den körs).
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Prickbort, Mac 124 -robin_nerf skrev:Hej !
Mvh
Väldigt irriterade på luftvägar....Och uttorkade på gummi och plast...missfärgar lackförbättringar, stenskottsilägg som är gjord av vattenbaserad lack och akryllack utan härdarilägg, jag avråder från detta om man vill att plastdetaljer som bakljus mm skall hålla sig fina i flera år....
Strovels HD Grön på det övriga du nämner....
Hellackad LM färg syrabaserat....övriga fälgar t.ex. dom nya kromliknade beläggningarna som finns och polerade...ej syrebaserad....
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
bigguns
- Entusiast

Wax du tog orden ut munnen på mig...Wax skrev:Sticker ut halsen och påstår att en petrolium baserad avfettning (asfaltslösare) är mindre skadlig för lack än en starkt alkalisk som konc HD grön.
MVH/
Vill tillägga i debatten att alkalie sliter skoningslöst på wax och lackskydd, speciellt om man blandar den för starkt. Själv kör jag med 2-3% blandning. vill helst inte använda den men jag har inte tid att tvätta varje vecka så jag ser det som nödvändigt att använda den då jag väl tvättar.
mvh
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.
- RobertD
- Medlem
Bara ett förtydligande:bigguns skrev: Vill tillägga i debatten att alkalie sliter skoningslöst på wax och lackskydd, speciellt om man blandar den för starkt. Själv kör jag med 2-3% blandning. vill helst inte använda den men jag har inte tid att tvätta varje vecka så jag ser det som nödvändigt att använda den då jag väl tvättar.
4% = 4:96 = 1:24
3% = 3:97 = 1:32
2% = 2:98 = 1:49
1% = 1:99 = 1:99
Min poäng är bara att det alltså är viktigt att vara noggrann när man blandar HD-grön. Det är ganska lätt att få en "vass" mix om man blandar på en höft...
/Robert
Senast redigerad av 4 RobertD, redigerad totalt 14 gång.
/Robert
- Rednales
- Kemiexpert

Tycker det är lite vanskligt att räkna procent då du ibland stöter på lösningar som innehåller x % av ett ämne att då blanda en lösning som är y % kan få många på fall.
Sen vill jag rätta dig RobertD:
4% = 1:25
3% = 1:33
2% = 1:50
1% = 1:100
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.
- RobertD
- Medlem
Hehe. Jag blir gärna rättad!Rednales skrev:Tycker det är lite vanskligt att räkna procent då du ibland stöter på lösningar som innehåller x % av ett ämne att då blanda en lösning som är y % kan få många på fall.
Tänk så här:
Om blandningen/spädningen av något ska vara 50% så ska du ju ha lika delar. Eller hur? Och 50% = 50:50 = 1:1, eller hur? Du ska tex blanda 50 liter av produkt A med 50 liter vatten. Inte 50 liter av produkt av i 100 liter vatten. Då hade du totalt fått 50 liter produkt A av 150 liter.
Du måste med andra ord dra av lika mycket från totalen som du vill ha av produkt A.
Tex 1:100 betyder ju att du tar 1 del produkt A med 100 delar produkt B (låt oss säga vatten). Du har då totalt 101 delar av någonting. Låt oss säga liter för enkelhetens skull, vilket betyder att du har 1 liter av 101 som är din blandning. Med andra ord 0,99%...
Uttrycket 1:X betyder ju just "1 del av produkt A till X delar produkt B".
/Robert
Senast redigerad av 4 RobertD, redigerad totalt 14 gång.
/Robert
- Rednales
- Kemiexpert

Jag hävdar fortfarande att du har fel... Andra siffran motsvarar totalvolymen. 1:100 betyder således en del och späd till 100.
En procent betyder ju en hundradel.
/Rednales labbråtta till yrket.
En procent betyder ju en hundradel.
/Rednales labbråtta till yrket.
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.