Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polering, förklara som om man är 5år?

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Bowen » 25 sep 2017 18:31

Funk skrev:Alkalier löser inget som är mineraloljebaserat, bara vegetabiliskt eller animalist fett..
Jag kör normalt Arti green och HD-grön blandat till ca. 1:20 året runt och det tål Glare, i alla fall om det inte får ligga på för länge.

/Thomas
Ok, tack!
Brukar du köra alkalisk, och sen kallavfettning med då på vintern?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Funk » 26 sep 2017 07:08

Jag kör väldigt sällan med kallavfettning, dels så sliter det onödigt på skydd (även rostskydd), dels så blir våra bilar sällan så skitiga att det behövs. Vilket delvis beror på bra skydd...
Jag gör punktinsatser med kallavfettning eller annan tjärlösare då och då, samt någon eller några gånger om året går jag på lite hårdare.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Bowen » 26 sep 2017 19:21

Ok Thomas, tack!

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Bowen » 30 sep 2017 14:51

Helgtvätten avklarad.
Skummade på arti green på torr bil. Spolade sedan av sedan av och schamponerade med ultima paintguard.
Sen försökte jag spola av utan vattentryck, det det gjorde inte så det pärlade bort sig tillräckligt.
Däremot använde jag inte skrapa, utan den nytvättade stora microfiberhanduken från waxdog.
Den lämnade inte en helt torr yta men kändes bättre.
Och när det sista vattnet torkade av sig själv såg det ut som det torkade utan vattenfläckar.

Jag såg denna gången att det han torka lite grann på vissa ställen från arti green, och gjorde fula märken.
Men i stort så blev helheten helt ok i dag, i alla fall jämfört med arbetsinsatsen.

Bild

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av progge » 30 sep 2017 15:09

Man spolar av bilen med högtryck, och efter det låter man vatten rinna över bilen med lågt tryck från vattenslangen.
Vatten molekylerna binder i hop sig och rinner av.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Bowen » 30 sep 2017 15:13

progge skrev:Man spolar av bilen med högtryck, och efter det låter man vatten rinna över bilen med lågt tryck från vattenslangen.
Vatten molekylerna binder i hop sig och rinner av.
Ja jo jag förstår teorin.
Tycker inte det blev nån vidare skillnad dock mot att inte göra det.

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Galaxy » 30 sep 2017 22:39

Jag har en mindre hink på 5 liter som jag fyllt till 3-4 liter med vatten och sedan vänder hinken snabbt över taket på bilen så blir det ett jättesjok vatten som sedan försvinner och lämnar en mindre mängd droppar kvar att torka bort lite beroende på hur vattnet spridit sig. Torkduken blir knappt fuktad mot annars väldigt mättad med vatten på det stora taket på min Ford Galaxy. Ett alternativ till att torka bilen med vattenslangen.

/Anders

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Bowen » 01 okt 2017 10:47

Skall testa nästa gång :)

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av TonyM » 01 okt 2017 13:55

Härligt att höra att du blir mer nöjd. Smart tips från galaxy också vilket jag med ska prova :D
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Bowen » 01 okt 2017 15:25

TonyM skrev:Härligt att höra att du blir mer nöjd. Smart tips från galaxy också vilket jag med ska prova :D
Ja det kanske blir ordning tillslut :)

Jag är speciellt nöjd med ultima paint guard shampoot.

Riktigt drygt, luktar gott, skummar mycket och blir halt och fint när man tvättar.
Prisvärt och bra!

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Bowen » 01 okt 2017 15:32

En annan sak jag funderat på.
Kan man göra något alls med en ”blästrad” framända, huv och kofångare osv.
Antar att det beror på stenskott typ.
Misstänker nej, eller omlackering.

Sen tog jag bild på en repa.
Syns knappt i vissa ljus, men i vissa ljus ser det illa ut. (Som på bilden)
Känns knappt eller alls med nageln.
Men hur bedömer man?

Bild

Kan man polera bort?

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av ostkroken » 01 okt 2017 17:53

Den där ser ut att gå att få till med polering. Du kan prova med blöta ner repan och titta, döljs den nästan helt eller till och med helt av vattnet så går det att polera bort.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Bowen » 01 okt 2017 18:00

ostkroken skrev:Den där ser ut att gå att få till med polering. Du kan prova med blöta ner repan och titta, döljs den nästan helt eller till och med helt av vattnet så går det att polera bort.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Ja ok, skall testa.
Tack!

(Då måste jag ju köpa en en riktig maskin med, har letat efter en anledning :) )

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Bowen » 21 okt 2017 21:32

Inte samma grej att sköta on bilen nu alltså [emoji3]
Tvättade bilen idag i nästan mörker, men körde sen in den i garaget för torkning och Sonax extreme detailer. Nu vill jag inte ut och köra mer i allt regn och annat mög på vägarna [emoji3]

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Bowen » 24 mar 2018 13:57

Kommer köpa pelas Polermaskin. Verkar lagom bra för mig.
Jag kommer behandla med Glare sen.
Men vad skall jag ha för polermedel till min nya Polermaskin?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Manor » 24 mar 2018 15:45

Bowen skrev:Kommer köpa pelas Polermaskin. Verkar lagom bra för mig.
Jag kommer behandla med Glare sen.
Men vad skall jag ha för polermedel till min nya Polermaskin?
Om du ska använda Glare Professional Polish som lackskydd så rekommenderar jag Glare Micro Finish som polermedel (åtminstone det sista steget). Det ger ett blank slutresultat med viss "filler" som maskerar visa effekter, och behöver inte spritas av innan Glare Professional Polish läggs.

Om du är ute efter lite "vassare" polermedel så finns det mycket att välja på.
StreetPower Rekond säljer Scholls produkter, och bl.a S20 är en personlig favorit speciellt ihop med Scholls Spider pad (Purple är den jag använt mest). Den är inte så grov men tar ändå en hel del repor, och ger om den körs länge även ett fint slutresultat.

Menzerna Medium Cut 2500 (tror jag den heter nu) från exempelvis Bollnäs Bilvård är ju ett annat säkert kort och en favorit hos många.

Meguiars har också bra polermedel, men där har jag själv bara testat de vanliga amatörmedlen och de var inte mina favoriter.

Till ovanstående tips så bör man även ha något grövre medel.
På Bollnäs Bilvård så finns exempelvis paketet Menzerna Polerpaket för ett rimligt pris som inkluderar Menzerna 400, 2500 samt 3800 (3 * 250ml) som i kombination med några olika polertrissor säkerligen grejar allt/det mesta man stöter på i polerväg.

Om du inte polerar mycket så räcker mindre flaskor på 250ml väldigt långt och ger möjlighet att testa lite olika märken/modeller om man tycker det är kul.

Som nybörjare brukar jag alltid rekommendera mildare medel och aningen mjukare trissor och att man satsar på glans istället för repfritt. Det går då ganska snabbt att få ett resultat som man är nöjd med och utan att man avverkar allt för hård. När man sen blir mer biten så börjar en jobbigare tid där man verkligen börjar anstränga sig att få bort minsta repa/defekt, men i ärlighetens namn så är det då mer en hobby/sysselsättning än nöjet att ha grannskapets blankaste bil :D. Missförstå mig rätt, det är ju kul och intressant på ett annat sätt...och i samma veva börjar man även köpa på sig fler och fler maskiner, trissor och polermedel...alltså mer en hobby/sysselsättning/tidsfördriv än absolut nödvändigt.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Bowen » 24 mar 2018 16:48

Jag har microfinish, körde den med dubbel oscillerande maskin sist innan jag lade på glare.
Kanske räcker det medlet då med en riktig polermaskin om man vill få lite mer tvättrepor?
Tack för allt annat med!

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Manor » 24 mar 2018 23:51

Bowen skrev:Jag har microfinish, körde den med dubbel oscillerande maskin sist innan jag lade på glare.
Kanske räcker det medlet då med en riktig polermaskin om man vill få lite mer tvättrepor?
Tack för allt annat med!
Glare Micro Finish tar väl inte bort så många defekter, men ger en väldigt blank fin yta.
Testa med aningen grövre trissa på något område med tvättrepor. I annat fall så rekommenderas väl ändå att ett paket liknande det som Bollnäs Bilvård säljer, eller motsvarande av annat märke än Mezerna. Jag tror att StreetPower rekond har rabatt på Schroll medel nu.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Bowen » 25 mar 2018 10:29

Ok, tack manor!

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Polering, förklara som om man är 5år?

Inlägg av Bowen » 08 apr 2018 14:14

Jag lade på Glare i höstas och har sedan dess tvättat bilen först ofta med alkaliskt först, sen resten av vintern med kallavfettning. Säkert 2-3 ggr i månaden minst.
Samt ultima car wash.
Bilen är fortfarande lättskött, len lack och blank och fin.
Jämförde med hushållets andra bil en helt ny sedan januari, golf combi alltrack, vit.
Tvättade den idag och den är full av skit, flygrost och sträv lack.
Den har skötts på automattvättar (tjänstebil)
Det gör skillnad att polera och behandla sin bil uppenbarligen.
Samt så verkar Glare-behandlingen verkligen vara helt ok.
Snart skall jag behandla min passat igen. Skall bli kul!
Glad att jag skaffade en svart bil med, gör så himla stor skillnad mot den vita bilen när dom är iordninggjorda.

Skriv svar