Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hjälp en erfaren bilvårdare byta hjulspår

Poleringssätt och produktval.
ilbiscione
Ny Medlem

Hjälp en erfaren bilvårdare byta hjulspår

Inlägg av ilbiscione » 15 mar 2016 09:33

Hallå!

Jag har under många år, 15+, jobbat med bilvård inom bilhandel och till viss del även ut mot kund. Jag är kunnig inom området och vet hur jag ska göra för att lösa de flesta problem.

Men...
Nu har jag fått för mig att starta eget och med detta har även nyfikenheten och experimentlustan som fanns för många år sedan kommit tillbaka.
När jag jobbade inom bilhandeln var jag låst till Lahega och det sortiment de säljer genom avtal. Men det måste hänt rätt mycket i bilvårdsbranschen de senaste tio åren då jag har befunnit mig i min bilhandlar-lahega-bubbla. Så nu behöver jag hjälp att hitta bland alla produkter...

Jag skulle vilja ha tips av er om vilka uppsättningar av trissor, polermedel, vaxer och lackskydd ni tycker funkar och gärna en motivering till varför ni tycker som ni gör.

Mina jobb består i allt från vattenslipningar på gamla amerikanare till 1-stegs bilhandlar-rekonder till vanliga lackbehandlingar.

Hoppas på en lång tråd där vi kan hjälpa och tipsa varandra om våra favoritprodukter.

Jag börjar!

Min nuvarande maskinuppsättning består av roterande makita, en hyfsat nyinköpt rupes 21 bigfoot och några gamla cyclo-varianter.

Jag gillar verkligen lahegas 08 Hard Cut som plockar ganska bra med repor utan att lämna alltför stor skada efter sig.
Nästa steg jag använder är lahegas 12 Grand Cut eller 13 Fast Cut beroende på hur hårt jag fått på med rubbingen i steg 1.
i polish-väg är lahegas nya 21 Power Polish en favorit och har tagit över efter 3Ms blåkork.

Traditionella vaxer använder jag sällan utan brukar använda 34 Topguard eller toughguard från Lahega.

Jag vet, det är väldigt mycket lahega-produkter här men det är ju därför jag ber er om hjälp. Vad kan jag byta mina produkter mot? Finns det bättre? smidigare? billigare?

Japp, mycket text blev det! Hoppas några av er orkar läsa, jag vet att jag förmodligen inte hade gjort det...

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Hjälp en erfaren bilvårdare byta hjulspår

Inlägg av henkek » 15 mar 2016 11:03

Angel wax ķör jag me nu. De går knappt åt nå medel så de blir billigt i längden. Annars funkar 3m grön riktigt bra. Grovt medel som lämnar en väldigt fin yta o tar rätt grova repor

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

vaxfrasse
Medlem

Inlägg av vaxfrasse » 15 mar 2016 17:03

Scholl har jag fastnat för efter att ha provat på en träff förra året. Var Deciso här på forumet som hade med sig det då.
Vet att många gillar det här inne.
Kör S3 XXL, S30 OCH S40. Har en S20 Black som jag provat, men använder oftast dom andra.
Har Lahega 08, 13 och 18 också. Tycker som du att dom funkar fint med och är lättjobbade.
Finns nog lika många åsikter om polermedel som det finns folk......
Men det gör det ju det hela roligt .....

miken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av miken » 15 mar 2016 18:20

Menzerna eller scholl personligen tycker jag bättre om Scholls polermedel :)

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Commander » 15 mar 2016 20:01

Scholl S3 XXL Gold, S40 för max djup, s30+ är det mer bredd på än s40, s20 black för snabba enstegstekonder

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 15 mar 2016 21:45

miken skrev:Menzerna eller scholl personligen tycker jag bättre om Scholls polermedel :)
Samma för mig, men Lahega fungerar säkerligen lika bra...speciellt som du har hållit på länge med det märket.

Scholls spidertrissor gillar jag också, och jag antar att du även kommer få tips på mikrofibertrissor som många anser leverera ett bra resultat.

Välkommen till forumet förresten. Kul att få in proffs som kan detta område på sina fem fingrar. De flesta av oss är ju mer glada amatörer som inte polerar så många bilar per år...så kom gärna med tips och trix :).
mvh Manor

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 15 mar 2016 22:04

Jag kör både Menzerna och Lahega. Menzerna är fetare än Lahega, men kan trassla lite vid hög luftfuktigthet och/eller låg temp. Lahega 13-18 är en bra kombo enligt mig..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

ilbiscione
Ny Medlem

Inlägg av ilbiscione » 15 mar 2016 23:22

Kull att det kommer lite respons. Jag blir ju genast sugen på att testa scholls produkter.

Manor: tack för välkomnande. Ska försöka komma med mina tips och råd där jag kan hjälpa till.
Jag kan ärligt säga att många gånger är amatörerna kunnigare än proffsen. Det blir lite mycket "löpande band" poleringar när man jobbar med bilhandlare.

Menzerna testade jag en del för 8-10 år sedan, tyckte mest de var feta på den tiden men de t kan ju självklart ha ändrats sen dess.

Jag jobbar med en bil som ska ställas ut, vad ger absolut bäst glans? Ska jag gå på ett bra lackskydd eller finns det grymma "glansmedel"?

Galaxy
Medlem

Inlägg av Galaxy » 16 mar 2016 00:00

Bra lackskydd är inte fel för att bevara en polerad lack och ett glansmedel att lägga utan eller ovanpå lackskyddet för att tillföra än mer glans, ja nästan flottigt blank yta är Liquid Elements Glossboost. Lätt och snabbt att lägga på och tillför det där extra som man gärna vill ha. Ska hålla ca 2 månader så det ökar på hållbarheten på det under. Finns nog fler glansmedel som andra använder tex Orchard Autocare Speed Seal är en liknande produkt som jag förstått det med hållbarhet. Båda ska gå att lägga direkt efter tvätt om man vill och ytan behöver inte vara snustorr utan medlen kan nästan fungera som torkstöd.

En länk till en bil med Glossboost som blivit utställningsblank :) https://www.youtube.com/watch?v=o_HaDEWBdPA

En produkt för polering jag inte testat än men som verkar ge en riktigt "klar" och riktigt blank yta är CarPro Essence. Polerar och ger ett visst skydd i samma moment. Just "klarheten" sticker nog ut med en fantastisk högblank finish och samtidigt får man ett skikt av SiO2 Quartz skydd. Ska inte behöva spritas efter om man lägger CarPro lackskydd ovanpå.

Sök på produkterna jag nämnt här på forumet så får du upp trådar som grundligare går in på hur de fungerar och kanske några bilder på resultatet av dem. Finns nog flera bra tips att få här efter med, här är en bra kunskapsbank på detta forum :nicka

Mvh Anders

Användarvisningsbild
jeensa
Medlem

Inlägg av jeensa » 16 mar 2016 10:45

Jag har testat en jefla massa olika medel, mycke pga att man är nyfiken och gillar att testa nya produkter men de har alltid slutat med att jag gått tillbaka till Meguiars. Kör då M100 som grovmedel, på lammull/roterande och på mftriss till rupes21, M205 som finish medel på mftrissa/ finskum på rupes21. Skydd kör jag M21 alt M188. Snabbjobbade effektiva produkter till resonliga priser, tokbra support från återförsäljaren gör mycket för mig då jag väljer produkter.

mvh jensa

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 16 mar 2016 23:28

CarPro Reflection ska ge en glasyta som t.o.m får en silverfärgad bil att "sticka ut". Det finns ett bevis på forumet där e_King redovisade en bil efter polering med just Reflection.
mvh Manor

Daniel N
Medlem

Inlägg av Daniel N » 16 mar 2016 23:39

Lahegas lite nyare polermedel som 8, 12, 13 och 18 står sig enligt mig mycket bra i konkurrensen. Jag har även diverse andra medel "på hyllan" bl.a. Menzerna men använder numer nästan uteslutande Lahega eller Scholl S3 XXL, S20, S30, S40.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Daniel N
Medlem

Inlägg av Daniel N » 16 mar 2016 23:42

Glömde ju trissorna... Ni som inte testat Lahegas svart/gröna sandwichtrissa borde göra det! Tycker även om scholls olika spiderpads.

ilbiscione
Ny Medlem

Inlägg av ilbiscione » 18 mar 2016 10:14

Härligt med massa bra tips...
Nu till nästa problem!
Vart köper ni alla dessa produkter? Jag beställde något testkit av liquid elements produkter från reservdelsgurun häromdagen.
Är de bra (reservdelsgurun alltså) ? Har sett både ris och ros om dem.

Bbv självklart men de har inte alla de produkter det snackas om här...

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Inlägg av progge » 18 mar 2016 12:38

ilbiscione skrev:Härligt med massa bra tips...
Nu till nästa problem!
Vart köper ni alla dessa produkter? Jag beställde något testkit av liquid elements produkter från reservdelsgurun häromdagen.

Reservdelsgurun får nog ta mycket skit i onödan.
De hade problem med en tvätt som en leverantör inte höll sitt avtal om leveranser.
Blev att alla tyckte att det var OK att skriva vad som om firman.
Jag personligen tycker inte detta är okej.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

pean92
Medlem

Inlägg av pean92 » 18 mar 2016 12:59

Instämmer med föregående! Har aldrig haft problem med reservdelsgurun :)

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 18 mar 2016 18:24

ilbiscione skrev:Härligt med massa bra tips...
Nu till nästa problem!

Streetpower har scholl polermedel. Och många bra polerrondeller. Dyra men med bra kvalitet. Du borde prova keramiskt
lackskydd om du inte gjort det tidigare

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 19 mar 2016 09:40

Sonax perfect finish och Sonax Cutmax är två polermedel i världsklass som inte får den cred, som de förtjänar.

Daniel N
Medlem

Inlägg av Daniel N » 19 mar 2016 20:44

Instämmer ang Sonax perfect finish! Tyvärr inte provat Cutmax.

Calle
Medlem

Inlägg av Calle » 21 mar 2016 21:17

Jag har varit lite sugen på att testa Sonax Perfect Finish som enstegspolering på min bil som inte är speciellt repig alls. Som jag har förstått det är den rätt "grov" i början men bryts snabbt ner vilket ger den fina ytan.

Vilken trissa och maskin rekommenderas för Perfect Finish om det mest handlar om en lättare polering?

Skriv svar