Det var ju det jag sa.henkek skrev:nästan 100 tätt.
En mikroskopisk mängd vid varje varv blir en skvätt, när det händer i fyra cylindrar och flera tusen gånger i minuten. Och när friktionen ständigt ska minska måste man göra eftergifter någonstans.
Det var ju det jag sa.henkek skrev:nästan 100 tätt.
Då har du nog haft tur...henkek skrev: Dem vag bilar jag har haft är 1.8t och 2.0tdi o ingen av har behövt fyllas på. Dieseln gillade jag skarpt. Kanske blir en ny vag diesel nästa år
Ok. Ja de måste jag isf haft. Är inne på min 5e 1.8t o alla har vart lika bra.Manor skrev:Då har du nog haft tur...henkek skrev: Dem vag bilar jag har haft är 1.8t och 2.0tdi o ingen av har behövt fyllas på. Dieseln gillade jag skarpt. Kanske blir en ny vag diesel nästa år
Vår Audi A4 1.8t slumpade i sig rejält med olja...och vi är långt ifrån ensamma, det är bara att leta runt på diverse forum. Det verkar vara mer en regel än undantag att den drar mycket olja för många... 2.0tdi vet jag dock inget om, de kanske håller bättre tätt.
Det är bara att gratulera .henkek skrev:Ok. Ja de måste jag isf haft. Är inne på min 5e 1.8t o alla har vart lika bra.Manor skrev:Då har du nog haft tur...henkek skrev: Dem vag bilar jag har haft är 1.8t och 2.0tdi o ingen av har behövt fyllas på. Dieseln gillade jag skarpt. Kanske blir en ny vag diesel nästa år
Vår Audi A4 1.8t slumpade i sig rejält med olja...och vi är långt ifrån ensamma, det är bara att leta runt på diverse forum. Det verkar vara mer en regel än undantag att den drar mycket olja för många... 2.0tdi vet jag dock inget om, de kanske håller bättre tätt.
Ja, jag vet inte...garagehunden KL skrev:Det kanske ska va så, vad vet jag. Men skulle bruksVolvon som är en sån där vanlig femma behöva påfyllning mellan oljebytena skulle jag bli alldeles förskräckt och ringa verkstan och undra vad som var fel. Fast jag redan vet och hört dem säga även om den fast det inte är modernaste version (-06, 10 000 mil) att nån liter är normalt. Min drar inget märkbart mellan bytena som är ca 600 mil.
Att det är hela sanningen att alla drar (väsentligt med) olja men en del späder ut den med bränslet tror jag inte på. Skulle vara de allra senaste konstruktionernas egenheter då. En bil som jag känner dem ska inte läcka ut en massa bensin (allt bränsle är alltså bensin för mig, diesel existerar inte i min föreställningsvärld) i oljan, då är något galet om det rör sig om flera deciliter på några hundra mil. Det bör kännas på lukten på stickan om bilen har sån och kanske även märkas på andra sätt. Då vore det meningslöst att hålla koll på nivån. Man får ha stickan till att lukta på istället för att titta på om nivån ändå inte rör sig. Tror avgasvärdena skulle påverkas också.
Njä, det finns nog en vändpunkt för några år sedan där motorerna ändrat karaktär till det sämre hållbarhetsmässigt. Högre oljeförbrukning tyder på i förlängningen kortare livslängd. Medvetet gjort pga krav på lägre förbrukning och kanske tillverkarna inte heller vill att motorerna skall hålla hur länge som helst heller.