Fán jag vet hur det kommer sluta, jag kommer köpa en Flex eller Rupes fast jag bara kommer polera tre fyra bilar om året. Förhoppningsvis hittar man något bättre begagnat till humant pris
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Enkeloscillerande vs musse pigg
- Fox32
- Medlem
Re: Enkeloscillerande vs musse pigg
Ja det finns ju risk för det tyvärr. Det är faktiskt otroligt stor skillnad på maskiner tillverkade i kina och kinamaskiner, även om de är labelade med ett "känt" varumärke...
Fán jag vet hur det kommer sluta, jag kommer köpa en Flex eller Rupes fast jag bara kommer polera tre fyra bilar om året. Förhoppningsvis hittar man något bättre begagnat till humant pris
Senast redigerad av 4 Fox32, redigerad totalt 14 gång.
-
AudiS6
- Medlem
Enkeloscillerande vs musse pigg
Jag tog och köpte mig en AEG PE 150 nu istället för Carwisen. Hoppas den går på reklamation bara för då kan jag ha den på bilar som inte behöver roterande 
Senast redigerad av 4 AudiS6, redigerad totalt 14 gång.
- Perra83
- Entusiast

Fox32 skrev:Fán jag vet hur det kommer sluta, jag kommer köpa en Flex eller Rupes fast jag bara kommer polera tre fyra bilar om året. Förhoppningsvis hittar man något bättre begagnat till humant pris
Det är väl inget fel i att arbeta med rejäla och bra maskiner? Jag HATAR att komma på mig själv när skräpet börjar krångla eller gå sönder i förtid bara för att jag har köpt billigt. Köpte billigt det gjorde ja förr när jag levde på mina föräldrar. När lönen började komma in varje månad på kontot blev det ett annat.
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.
- latisen
- Forumtekniker

Perra83, men för oss som nu är föräldrar och har barn som lever på oss så är det inte bara att hosta upp 5000+ för en polermaskin 
Senast redigerad av 4 latisen, redigerad totalt 14 gång.
- Perra83
- Entusiast

Nej det är klartlatisen skrev:Perra83, men för oss som nu är föräldrar och har barn som lever på oss så är det inte bara att hosta upp 5000+ för en polermaskin
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.
- Pajosv
- Medlem
Om det enbart gäller "livslängd" på polermaskinen så tror jag att ett "mellansegment" avseende priset är svårt att motivera för tillverkarna. En riktigt dyr och fin maskin kan ju nästan hålla en mansålder medan Clas Ohlson- och Biltema-maskinerna nästan får ses som förbrukningsvara. Eftersom de kostar från runt 300 kronor så blir det ändå inte så himla dyrt även om man mot all förmodan förbrukar en maskin om året. De flesta (här på forumet åtminstone) köper ju andra bilvårdsprodukter för betydligt högre summor.garagehunden KL skrev:Du sätter litegrann tummen på nånting där som jag också tänkt. Nu ska man väl inte kalla alla 8-900 kr maskiner för smäck för de är väl antagligen hyfsade för priset en del och som levererar vad många behöver, men det går fram vad du menar.Fox32 skrev:
Finns det inga "mellanmaskiner" i detta produktsegment som gör oscillerande polermaskiner? Måste det vara 800:- smeck eller 5000:- Rupes? Jag tänker mig Bosch proffsserie, eller Makita, DeWalt eller någon av de andra etablerade tillverkarna...
I mitt fall hade jag nog skaffat en 900 kronors men jag har dragit på mig problem med leder och dyligt så jag får nog vackert sikta på den högre prisklassen med bra avvibrerade maskiner om jag ska kunna hålla på och polera ens på amatörnivå vilket jag vill. Men man känner sig slösaktig när man lägger ut den högre nämnda summan när det mest bara är de egna bilarna man pysslar med. Men det får bli så ändå...
Hade det funnits ergonomiskt lämpliga i säg 2500-3000 kr klassen hade det varit bra.
När det gäller dessa Clas Ohlson- och Biltema-maskiner så tjänar tillverkaren pengar på antalet sålda maskiner. De är relativt billiga och snabba att tillverka och vinsten per tillverkad och såld maskin blir låg, men å andra sidan säljer de massor av dessa maskiner.
En maskin i "mellanklassen" blir för dyr för "Svensson" som bara polerar sin bil en gång om året. För yrkespoleraren så är maskinen inte lika bra eller lika snabb att arbeta med och håller kanske ändå inte för att användas åtta timmar om dagen.
Om man däremot ska räkna in andra parametrar (inte bara livslängd) så kan "mellansegmentet" nå "sin" kundgrupp. Kunder som prioriterar bekvämlighet, att maskinen är vibrationsfri och relativt tyst och är utrustad med lite andra finesser. Frågan är ändå om dessa maskiner tilltalar ett tillräckligt stort antal människor så att det blir lönsamt för tillverkarna att marknadsföra sådana maskiner.
Senast redigerad av 4 Pajosv, redigerad totalt 14 gång.
Das Beste oder nichts - Gottlieb Daimler
- Fox32
- Medlem
Jag förstår hur du menar. Men skriver inte riktigt under på resonemanget. Då skulle verktygsbranschen i övrigt se likadan ut. Det är extremt långt mellan en CoThec och Biltema till HILTI, MAKITA, Blå Bosch osv. men där emellan finns allt från Black N Decker, Bosch Gröna serie, Ryobi, AEG etc som inte är proffsmaskiner men betydligt bättre än kol luktande smäck från Jula och biltema som överhettas om man drar i en skruv i ett hårdare träslag..
Senast redigerad av 4 Fox32, redigerad totalt 14 gång.
-
Sasjjj
- Medlem
Jag använder en Musse Pigg - Cotech. Jag har haft den sedan 2006 och har polerat uppskattningsvis 60 bilar med den. Visst, svagare motor och lite mer ljud (jodå, man har uppfunnit hörselskydd) än en proffsmaskin, men den har alltid fått jobbet gjort. Den har aldrig luktat bränt från motorn.
Det är nog ett av de mest prisvärda inköp jag någonsin har gjort.
Det är nog ett av de mest prisvärda inköp jag någonsin har gjort.