Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Keramisk lackskydd

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av e_king » 02 feb 2015 10:16

Manor skrev:
Jag menar att avrinningen ser bra ut även när jag kört på med P27 och HD-grön. Att regndropparna pärlar efteråt kan man ju tacka ex. Perfection för. Mitt antagande är att en QD inte tål så mycket kemikalier.
Det är ju guld det. :jeps

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av e_king » 02 feb 2015 10:29

Manor skrev: Jo, så är det väl säkert.
Optimums skydd ska väl dock vara tjockare än andra, vill jag minnas att jag läst.
Något skydd hoppas jag åtminstone att det tillför.
Opticoat Pro bygger 1-2 micron. 0,001-0,002 mm
Polishangel Invincible/Cosmic 10-14 micron (3 lager såsom Lemerok har på sin Ford)
ArtDeShine Aaron 9H bygger 0,001-0,002 mm
Det är de jag kommer på. Uppgifter är från tillverkarna och hur de rekommenderar att man lägger deras skydd. Jag har ingen möjlighet att kontrollmäta.
Ceramic Pro vill gärna lägga 7+ lager så de får det också ganska tjockt.
Modesta har en filler, ursäkta, primer de lägger innan så jag antar att den bygger runt 8+ micron den också.

Så länge man är nöjd med det man har så är allt finemang. Jag försöker inte konvertera någon utan påvisa att lackskydden har olika egenskaper.

Lemerok Har en bild i tråden vinterbilder/bilar. Där är Cosmic i botten efter c:a 7 månader.

/Fredrik

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av Lemerok » 06 feb 2015 21:27

Måste uppdatera mitt omdöme om Polishangel Cosmic, visar sig att Cosmic finns kvar och fungerar även på min bil.
Fick lite tips av e_king och Lazar på streetpower för hur jag skulle få fram avrinningen igen.
Använde mig av Orchard APC koncentrerat och Scholl Spam efter tvätt, lätt verka en kort stund och spolade sen av.
Taaadaaa, Hydr02 är borta och i vanliga fall skulle jag inte ha någon avrinning. Men nu dök Cosmics avrinning upp.
Inte den bästa avrinningen längre, beror nog till stor del på alla olika medel jag testat under tiden.

Men det syns helt klart att skyddet finns kvar och fungerar. :jeps


Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av Cogo » 06 feb 2015 21:45

Inte mycket att torka där efter någon minut eller två.

Mvh magnus

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av bigguns » 06 feb 2015 23:46

Ja det är uppenbart att något sitter där :jeps

Men så prisfrågan Cosmic 490 kr för minst 3 bilar(eller 3 lager om man vill??), ja det verkar ju helt okay. MEN nu krävs det en förprimer som heter Invicible, kostar 375 för 50 ml. Det framgår inte hur mycket som går åt, dessutom, under dess beskrivning, ger det intrycket av att vara endast ett polermedel. MEN under Cosmic beskrivningen, saxat:
"Förbered lacken med POLISH ANGEL ® | 9H INVINCIBLE PRIMER | GLASSCOAT ™ |Detta steg är viktigt och avgörande för härdning mellan lack och lackskyddet"

Där någonstans förlorade de mig :(

Nåja,,, jag har provat Viking shield, men den stod inte alls emot kallavfettning på samma sätt som Sealant QP.
Pärlingen från start var imponerande, men den tvättades bort bara på några tvättar med schampo, sedan gick vattnet av i sjok ett tag(precis som på den blå bilen ovan) men efter några behandlingar med kallavfettning så stannade vattnet kvar helt.
Så, frågan är nu om jag ska ge Polishangel en ny chans med isf med Cosmic. För jag ser gärna att vattnet går av i sjok.
Men så var det med ?? om "primern" då, vad kostnaden per bil blir och hur/och den agerar som polermedel el ej.


mvh

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av Lemerok » 07 feb 2015 00:24

bigguns:
testa att använda stark APC och se om avrinningen kommer tillbaka.
För mig var det precis som du beskriver innan, allt vatten stannade kvar helt.
Massor av tvättar och avfettning hjälpte ej, varken kallavfettning eller alkaliskt.
Men räckte med att spraya på lite koncentrerad APC eller Scholl Spam, vänta 1 min och spola bort så vart det enligt ovan.
Måste vara att något lagt sig ovanpå skyddet och täppt igen det och att endast vissa rengöringsgrejer får fram det.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av Manor » 07 feb 2015 00:44

Lemerok skrev:Måste uppdatera mitt omdöme om Polishangel Cosmic, visar sig att Cosmic finns kvar och fungerar även på min bil.
Fick lite tips av e_king och Lazar på streetpower för hur jag skulle få fram avrinningen igen.
Använde mig av Orchard APC koncentrerat och Scholl Spam efter tvätt, lätt verka en kort stund och spolade sen av.
Taaadaaa, Hydr02 är borta och i vanliga fall skulle jag inte ha någon avrinning. Men nu dök Cosmics avrinning upp.
Inte den bästa avrinningen längre, beror nog till stor del på alla olika medel jag testat under tiden.

Men det syns helt klart att skyddet finns kvar och fungerar. :jeps

Visst ser man att det finns skydd kvar, men jag upplever nog avrinningen på min motorhuv som betydligt bättre som behandlad med Opti-Coat 2.0). Avrinningen på min huv liknar ungefär avrinningen på en vindruta som är Aquapel behandlad. Din avrinning liknar det jag har på Suzukin som jag Glare:ade i slutet av september...Glare har ju också den egenheten att det rinner av i sjok. Bägge är skyddade men Opti-Coat känns betydligt bättre och framförallt hållbarare. Glare grejar en vintersäsong, men sen vill jag behandla om bilen till våren.

Nu är huven behandlad under 2014, men även takets avrinning ser snarlik ut (brist på lutning gör det ju svårare att se)...och det behandlades för knappa 2 år sedan.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av Lemerok » 07 feb 2015 10:05

Manor skrev: Visst ser man att det finns skydd kvar, men jag upplever nog avrinningen på min motorhuv som betydligt bättre som behandlad med Opti-Coat 2.0). Avrinningen på min huv liknar ungefär avrinningen på en vindruta som är Aquapel behandlad. Din avrinning liknar det jag har på Suzukin som jag Glare:ade i slutet av september...Glare har ju också den egenheten att det rinner av i sjok. Bägge är skyddade men Opti-Coat känns betydligt bättre och framförallt hållbarare. Glare grejar en vintersäsong, men sen vill jag behandla om bilen till våren.

Nu är huven behandlad under 2014, men även takets avrinning ser snarlik ut (brist på lutning gör det ju svårare att se)...och det behandlades för knappa 2 år sedan.
Jo jag vill och är van med bättre avrinning med, men trodde tidigare att jag hade lyckats blivit av med Cosmic helt med allt mitt testande av produkter ovanpå. Hade jag hållt mig till endast en produkt att toppa med hade det nog sett bättre ut.

Vet du om det är Opti-Coats avrinning du ser då? Tänker att det kanske kan vara Perfections avrinning som syns ovanpå?

De flesta keramiska skydd verkar tappa sina vattenpärlor efter ett tag och gå över mer mot avrinning som i mitt klipp.
Om man inte har något ovanpå då, hittade detta klipp som exempel.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av Manor » 07 feb 2015 12:41

Nja, 100% säker är jag väl inte...men efter tvätt med P27, HD-grön och schampo så tror jag att Perfectionlagret är borta. I våras var det en liknande avrinning efter tvätt med även kallavfettning...men som sagt helt säker är jag väl ändå inte.

Det blir troligtvis Opti-Gloss på Suzukin i vår. Hur jag hör med Subarun vet jag inte...mammas Mazda 3 får nog också något keramiskt, kanske Opti-Gloss satsen räcker till två lite mindre bilar..?
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar