Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av garagehunden KL » 13 jan 2015 17:45

Några delfrågor i ämnet då jag är trött på att knappt våga avfetta bilen för lackskyddet ska försvinna.

Är alltid tvåkomponentslackskydd generellt "bättre" än enkomponents, även jämfört med de (vet inte om det finns flera) enkomponents som sägs ge en närmast keramiskt hård yta? Alltså hållbarhetsmässigt vad gäller smutsavstötning och allmänt skydd, mekanisk och kemisk påverkan på lacken.

Planerar att övergå till lackskydd med hårdhetsgrad liknande keramiskt, enkomponents eller 2-komponentslackskydd på bruksbilen, senast till nästa vinter. Ett skydd som i möjligaste mån tål petroleumavfettning för det måste jag använda på vintern varje vecka snart sagt och även ibland på sommaren med allt gojs de har på vägarna nu.

Egentligen skulle jag vilja prova redan nu eller till våren. Helst. Så varför vänta? Kanske för att då bör man väl helst göra om det till hösten för att få ett bra skydd till vintern? Många av dessa kostbara förpackningar medel räcker ju bara till en behandling och ska man skaffa två på ett år bör medlet vara bra för att vara värt kostnaden, eller så räcka i ett år alternativt en förpackning räcker till två behandlingar. Finns bra såna?

Hur skulle ni göra? Någon särskild produkt som rekommenderas? Jag är ju amatör så det ska gå att köpa för en sådan och inte kräva professur i kemi och kvantfysik eller en fiolrestauratörs händighet för att använda. Men jag är inte alldeles valhänt heller.

Någon som jämfört Opti-gloss med tvåkomponentsskydd? Fast det är väl så pass nytt så det är svårt att säga hur varaktigt det är antar jag.

Åsikter? Förslag?

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av marcus » 13 jan 2015 18:59

De "nya" keramiska skydden är, enligt mig, bättre än "traditionella" tvåkompentsskydd. Optimum är bra men är oskäligt dyrt numera. Det finns billigare produkter på marknaden som håller väldigt bra.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av garagehunden KL » 13 jan 2015 19:05

Några exempel på några såna du anser bra?

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av Cogo » 13 jan 2015 19:53

Det som de keramiska lackskyddet också ger är reptålighet

Hållbarheten på ett bra 2-komp skydd alternativt ett modernt 1-komp skydd är ca 1 år.

Keramiska skydd av bra kvalitet håller nog ca 1-2 år. ytan på dessa skydd måste "nötas bort" via mekanisk åverkan för att skyddet ska försvinna.

Är det bara lång livslängd du vill ha eller även reptålighet?

En annan väg att gå är ju att köra med 2-komp skydd eller 1-komp skydd av enklare slag och toppa dessa en gång i månaden med t.ex spray wax eller varför inte orchards speed seal, som tål viss mängd avfettning.

Mvh magnus

Användarvisningsbild
jeensa
Medlem
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 jun 2010 12:50

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av jeensa » 13 jan 2015 21:21

Meguiars m188 är rätt tåligt mot avfettning och "tuffa" tvättar, har haft det på 2 bilar och är nöjd med produkten. Den lilla flaskan räcker till 3 "medel" stora bilar.

mvh jens

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av garagehunden KL » 13 jan 2015 23:22

Cogo skrev:
Är det bara lång livslängd du vill ha eller även reptålighet?


Mvh magnus
Det är både och egentligen. Livsläng på skyddet kanske främst men ökad reptålighet är en bonus som icke är att förakta. Det flyger allt möjligt omkring ute på vägen och att minska den risken vore bra.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av garagehunden KL » 13 jan 2015 23:23

jeensa skrev:Meguiars m188 är rätt tåligt mot avfettning och "tuffa" tvättar, har haft det på 2 bilar och är nöjd med produkten. Den lilla flaskan räcker till 3 "medel" stora bilar.

mvh jens
Jaha, den känner jag inte till. Får ta och kika närmare på den.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av Cogo » 13 jan 2015 23:32

Skulle då satsa på ett keramiskt skydd som har en toppningsprodukt att lägga på ovan på för att bättre på skyddet då och då.
Några exempel från mig här.

C1, toppas med antingen Exo eller C1,5/c2
Carpro cquartz, toppas med Reload samt hydro
Opti coat, vet ej vad man toppar med men valfritt sprayar fungerar nog
Polishangel cosmic, toppas med valfritt sprayar, kanske även det från Polishangel.
Kanske du även ska titta på Wolf Bodyguard, där får du lite mer i flaskan också så den räcker nog till flera bilar.

Alla mina tips är baserade på vad jag läst, har själv inte kommit till keramiska lackskydd ännu, men är på väg över dit jag med.

Mvh magnus

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av garagehunden KL » 13 jan 2015 23:35

Tack Cogo. Ska studera de där alternativen.

Fler tips är välkomna. Kanske nån som provat några av ovanstående?

Användarvisningsbild
Mattemaz
Medlem
Inlägg: 340
Blev medlem: 28 apr 2013 21:00
Ort: Alingsås

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av Mattemaz » 14 jan 2015 07:14

Bra tråd sitter själv i samma tankar :)

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1120
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av popp » 14 jan 2015 09:50

Jag tycker du ska prova Carpro Cquartz uk :nicka

Jag har lagt detta på rätt många bilar och det håller riktigt länge också. :jeps

Och som Cogo skrev så kan du toppa detta med Reload eller hydro. :brumm

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av marcus » 14 jan 2015 13:05

Det skydd jag talar om säljs inte av någon sponsor utan av Prorecond.

Alla ovan nämnda coatings kan du toppa med t.ex. Sonax brilliant shine detailer. Superb produkt.

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 14 apr 2014 03:17

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av Commander » 14 jan 2015 14:04

Efter att ha hört mycket gott om PolishAngel Master Sealant så kommer jag lägga det på samtliga bilar i sommar. Prisvärt dessutom :)

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av garagehunden KL » 14 jan 2015 14:29

Commander skrev:Efter att ha hört mycket gott om PolishAngel Master Sealant så kommer jag lägga det på samtliga bilar i sommar. Prisvärt dessutom :)
Master sealent är bra, det har jag nu tillsammans med Presto detailern.
Men Polishangels Cosmic har nog större tålighet, livslängd och hårdhet gissar jag, har inte testat det ännu men det är en av de jag överväger. Men ganska dyrt är det förstås...

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 14 apr 2014 03:17

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av Commander » 14 jan 2015 14:33

Polishangel Presto Detail du tänker på?

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av garagehunden KL » 14 jan 2015 14:34

Commander skrev:Polishangel Presto Detail du tänker på?
Ja.

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 14 apr 2014 03:17

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av Commander » 14 jan 2015 14:36

Hur står sig master sealant mot yttre påverkan såsom regn/grusdamm m.m sätter de sig bra eller? Av de som förordat den ska de ha sagt att den gör sig mycket bra och att inget fastnar med 2 lager master sealant. Tar det med en nypa salt då jag har svart bil å allt syns direkt

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av garagehunden KL » 14 jan 2015 14:42

Commander skrev:Hur står sig master sealant mot yttre påverkan såsom regn/grusdamm m.m sätter de sig bra eller? Av de som förordat den ska de ha sagt att den gör sig mycket bra och att inget fastnar med 2 lager master sealant. Tar det med en nypa salt då jag har svart bil å allt syns direkt
Fantastiskt fin avrinning i sig måste jag säga. Bland de bättre jag provat. Vattnet åker av i stora sjok åtminstone i början. Men nog tar avfettning ganska mycket på det som är att vänta med den typen av medel och nog fastnar det skit i lacken alltid. Nu förbehandlade inte jag med det andra Pa medlet vad det nu heter man kan ha på före utan polerade bara. La sen på två lager och efterbehandlar med Presto.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5628
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av Manor » 14 jan 2015 15:06

Jag behandlade min Subaru med Opti-Coat 2.0 för knappa två år sedan, och det har verkligen varit fantastiskt.
Det verkar tåla lite vad som helst. Det tråkiga med alla (?) keramiska skydd är att lackytan blir aningen sträv, och inte så där hal och mysig som efter många andra lackskydd.

Jag har med jämna mellanrum toppat med Perfection, Sonax, Glare och nu även Opti-Seal vilket gav en mysig yta och ett rejält blänka.

De nackdelar som jag tycker keramiska lackskydd har är:
- en lite trist påläggning
- en sträv yta
- en hög prislapp
...det senaste kanske är ok baserat på dess långa hållbarhet.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av garagehunden KL » 14 jan 2015 17:06

Opti coat är väl ungefär det som heter Opti-gloss nu förmodar jag, har jag funderat på. Sträv yta är inte så roligt om det blir men det kanske ändrar sig med efterbehandling av detailer. Opti glossen ska ju fungera med de flesta detailers har det sagts.

Skriv svar