Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vax till sommaren, pastewax eller flytande

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Vax till sommaren, pastewax eller flytande

Inlägg av Cogo » 07 dec 2014 22:51

Sitter här i vinterns mörker och hör regnet slå mot rutan och är inte ett dugg sugen på bilvård. Men för att klara sig fram till våren så har jag nu börjat läsa på om olika vaxer. Jag fundrar på att testa lite lika vaxer i vår samt sommar.

Kriterierna som jag vill uppfylla är:

Enkelt att jobba med både av och på, även om man råkar lägga det för tjockt.
Riktigt bra vattenavrinning samt pärlorna.
Lukta gott, så man blir så där lycklig som man kan bli av vissa bilvårdsprodukter.
Vaxet bör inte kosta mer än 300 kr


Så kom igen nu så börjar vi prata lite om sommar vaxer och glömmer för en stund denna mörka årstid.

Magnus

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Vax till sommaren, pastewax eller flytande

Inlägg av Cogo » 07 dec 2014 22:55

Tillägg, vad är er favorit, pastewax eller flytande?

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: Vax till sommaren, pastewax eller flytande

Inlägg av ostkroken » 07 dec 2014 23:01

Paste är ju mysigare att jobba med, rent känslomässigt menar jag. :)

Vroom vroom

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Vax till sommaren, pastewax eller flytande

Inlägg av korvis » 07 dec 2014 23:40

Har aldrig fattat tycke för pastewax då jag tycker att det är så oerhört mycket smidigare med flytande wax/lackskydd.

Varför ska man överväga ett pastewax över huvud taget?

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Vax till sommaren, pastewax eller flytande

Inlägg av Cogo » 07 dec 2014 23:57

Jag inbillar mig lite att det kan förhöja myshetsfaktorn lite att stå med sin burk och applikator och vaxa bilen. Men flytande vax så blir det ju så lätt att maskinen åker fram, och då missar man den mysiga stunden ihop med sitt vax och sin bil.Bara tankar just nu i vintermörkret.

Kan vara så att det blir flytande sen ändå då det är lättare att använda. Dock verkar det som om utbudet är större på pastewax med carnuba i än flytande vax.

Mvh magnus

hebbe
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: 23 sep 2008 18:19
Ort: nol

Re: Vax till sommaren, pastewax eller flytande

Inlägg av hebbe » 08 dec 2014 08:49

Ja köpte menzerna powerlock och är mycket nöjd med detta. Det är krämigt i konsistensen. lätt att lägga på och torka av. annars så kan jag rekommendera autoglym hd vax och dodo juice mjuka vaxer. hd är lite dyrare men det är mycket trevligt.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Vax till sommaren, pastewax eller flytande

Inlägg av Cogo » 08 dec 2014 09:04

Funderar lite på lite dodo juice vaxer faktiskt. Har även tittat på autoglym hd vax. Larvigt dyrt i Sverige, blir från England i så fall. Powerlock har jag redan.
Gällande dodo juice, ska man ha hårt eller mjukt vax och varför är det ena bättre än det andra?

hebbe
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: 23 sep 2008 18:19
Ort: nol

Re: Vax till sommaren, pastewax eller flytande

Inlägg av hebbe » 08 dec 2014 09:16

Ja har provat båda. gillar det mjuka bättre. Det hårda smular mer.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Vax till sommaren, pastewax eller flytande

Inlägg av Lemerok » 08 dec 2014 12:14

Bilt Hambers vaxer är schyssta, nya double speed wax har jag på bilen nu. Var trevligt att jobba med, bra avrinning och pärlor. Lukten kanske hade kunnat vara bätte dock. Annars är jag sugen på att testa den där fusso 99 som du skrev om förr. Även om den verkar vara mer som ety lackskydd.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Vax till sommaren, pastewax eller flytande

Inlägg av marcus » 08 dec 2014 12:31

Lemerok skrev:Bilt Hambers vaxer är schyssta, nya double speed wax har jag på bilen nu. Var trevligt att jobba med, bra avrinning och pärlor. Lukten kanske hade kunnat vara bätte dock.
Har du testat finis wax från Bilt hamber? Om ja, hur är double speed i jämförelse?

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Vax till sommaren, pastewax eller flytande

Inlägg av Cogo » 08 dec 2014 13:32

Lemerok skrev:Bilt Hambers vaxer är schyssta, nya double speed wax har jag på bilen nu. Var trevligt att jobba med, bra avrinning och pärlor. Lukten kanske hade kunnat vara bätte dock. Annars är jag sugen på att testa den där fusso 99 som du skrev om förr. Även om den verkar vara mer som ety lackskydd.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Soft99 Fusso Coat är också intressant, men vet inte om den är så "mysig". Har läst att den luktar lite illa, men samtidigt så verkar den ju erbjuda ett mycket bra skydd samt en helt sjuk avrinning och pärlning. Vi får se vad det blir, men om det blir Fusso Coat så räkna med att jag kommer göra en recension här då med lite avrinningsfilmer.

Med vänlig hälsning Magnus

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Vax till sommaren, pastewax eller flytande

Inlägg av Lemerok » 08 dec 2014 13:43

marcus skrev:
Lemerok skrev:Bilt Hambers vaxer är schyssta, nya double speed wax har jag på bilen nu. Var trevligt att jobba med, bra avrinning och pärlor. Lukten kanske hade kunnat vara bätte dock.
Har du testat finis wax från Bilt hamber? Om ja, hur är double speed i jämförelse?
Japp har kört Finis Wax med tidigare, nya vaxet ska vara det bästa hittils enligt dem.
Finis wax är väl mera carnuba i, var lite trevligare att jobba med, men tyckte detta vaxet har bättre avrinning och pärlning. Ska vara bättre hållbarhet med, får se hur det håller. La två tunna lager på min bil.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Vax till sommaren, pastewax eller flytande

Inlägg av Cogo » 08 dec 2014 14:37

Lemerok skrev:
marcus skrev:
Lemerok skrev:Bilt Hambers vaxer är schyssta, nya double speed wax har jag på bilen nu. Var trevligt att jobba med, bra avrinning och pärlor. Lukten kanske hade kunnat vara bätte dock.
Har du testat finis wax från Bilt hamber? Om ja, hur är double speed i jämförelse?
Japp har kört Finis Wax med tidigare, nya vaxet ska vara det bästa hittils enligt dem.
Finis wax är väl mera carnuba i, var lite trevligare att jobba med, men tyckte detta vaxet har bättre avrinning och pärlning. Ska vara bättre hållbarhet med, får se hur det håller. La två tunna lager på min bil.
Återkom med lite uppdatering om hållbarheten. Var det enkelt att arbeta med? Hårt eller mjukt?

Med vänlig hälsning Magnus

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Vax till sommaren, pastewax eller flytande

Inlägg av Manor » 08 dec 2014 15:58

Jag var själv ute efter ett "mysvax" och köpte Pingens lite dyrare paste-vax.
Det luktar gott (honung) men när jag skulle använda det så kändes det tyvärr mest kladdigt.
Resultatet blev nästan som om man dragit ut Vaselin på lacken där det kom för mycket...och jag fick säkert eftertorka 3-4 gånger.

Nä, jag använder hellre ett lackskydd nuförtiden (typ Glare)...det känns tillräckligt mysigt och är plättlätt att lägga och torka av :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Vax till sommaren, pastewax eller flytande

Inlägg av Perra83 » 08 dec 2014 16:24

Manor skrev:Jag var själv ute efter ett "mysvax" och köpte Pingens lite dyrare paste-vax.
Det luktar gott (honung) men när jag skulle använda det så kändes det tyvärr mest kladdigt.
Resultatet blev nästan som om man dragit ut Vaselin på lacken där det kom för mycket...och jag fick säkert eftertorka 3-4 gånger.

Nä, jag använder hellre ett lackskydd nuförtiden (typ Glare)...det känns tillräckligt mysigt och är plättlätt att lägga och torka av :).
Du skulle kanske testa att lägga det med maskin för att få en riktigt jämn hinna. Får vaxet torka ordentligt är det riktigt lätt att torka bort.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Vax till sommaren, pastewax eller flytande

Inlägg av Manor » 08 dec 2014 16:35

Perra83 skrev:
Manor skrev:Jag var själv ute efter ett "mysvax" och köpte Pingens lite dyrare paste-vax.
Det luktar gott (honung) men när jag skulle använda det så kändes det tyvärr mest kladdigt.
Resultatet blev nästan som om man dragit ut Vaselin på lacken där det kom för mycket...och jag fick säkert eftertorka 3-4 gånger.

Nä, jag använder hellre ett lackskydd nuförtiden (typ Glare)...det känns tillräckligt mysigt och är plättlätt att lägga och torka av :).
Du skulle kanske testa att lägga det med maskin för att få en riktigt jämn hinna. Får vaxet torka ordentligt är det riktigt lätt att torka bort.
Japp, så kan det vara...grejen var bara att jag just ville köra för hand för att "mysa" lite ;).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Vax till sommaren, pastewax eller flytande

Inlägg av Lemerok » 08 dec 2014 17:25

Cogo skrev: Återkom med lite uppdatering om hållbarheten. Var det enkelt att arbeta med? Hårt eller mjukt?

Med vänlig hälsning Magnus

Får se hur det klarar sig i vinter, blir ett rejält test. :)

Enkelt att jobba med och torka av, ganska hårt i burken, räcker hur länge som helst då man ska lägga rätt tunt.
Ska bara torka i 5-10 minuter efter man lagt på det med.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Vax till sommaren, pastewax eller flytande

Inlägg av marcus » 08 dec 2014 19:03

Cogo, jag har en del vaxer i fast form att sälja om du är intresserad.

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Vax till sommaren, pastewax eller flytande

Inlägg av korvis » 08 dec 2014 19:15

En annan nackdel med pastewax kan ju också va att vaxet i burken blir snuskigt när man "grottar" runt med en applicatorpad. Flytande diton häller man ju hela tiden ut nytt och orört.

Jag är nöjd med Powerlock och dess krämiga konsistens (som nån mer nämnde). Jättesmidigt att lägga och torka av och blir galet halt med bra avrinning.

Jag provade en gång att toppa PL med pastewax från Dodo Juice men det gör jag aldrig om :lol:
Det var hopplöst att torka av och smulade och dessutom märkte jag ingen förbättring mot med enbart PL...

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Vax till sommaren, pastewax eller flytande

Inlägg av Cogo » 08 dec 2014 19:29

Powerlock har jag hemma, men då blir det inte samma grej. Åker Powerlock fram såtar jag ju fram maskinen och då är bilen klar på ca 10-15 minuter. En till anledning till att hålla på med vax är ju att jag i vår kommer att testa Black Hole glaze samt lime prima lite, och då är det nog att föredra ett vax ovanpå då ett lackskydd vill ha en helt ren yta under.

Nu vet jag att Powerlock fungerar på både blackhole och lime prime lite, men dessa produkter är ju avsedda för vax efteråt.

Mvh magnus

Skriv svar