Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur man lägger en lackförsegling

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Hur man lägger en lackförsegling

Inlägg av Nisse » 01 jan 2009 15:53

Finns säkert många som undrar hur man lägger en lackförsegling på en bil...

Har skrivit ihop en liten manual här hur man lägger en lackförsegling i detta fall PPS = (Paintwork Protection Sealant)

För att lyckas gäller det att lägga krutet på poleringen… ta god tid på er med just detta, det man inte hinner fortsätter man med dagen efter. Stressar man så märks detta på slutresultatet !

1...Tvätta bilen extremt noga så att du är 100% säker att lacken är helt ren...petrolemisk avfettning - alkalisk rengöring - shampo tvätt med svamp - högtrycksspolning

2...Vid behov använd en rengörings lera (t.ex. Clay bar ) gå över alla lackade delar på bilen som känns sträv..tar bort flygrost – gnistregn – avlagringar.

3..Använd Menzernas polermedel (silikonfritt) 20-30-40 efter behov...är lacken väldigt repig använd lammull på polermaskinen..(VARNING KONTROLLERA VILKA DELAR PÅ BILEN SOM ÄR PLAST OCH DÄR DET KAN FINNAS MJUKGÖRARE I LACKEN..använd vanlig rondell här och kör på låga varvtal)
Se till att du har ett väldigt bra resultat innan du ens tänker på att lägga ett lackskydd !!

4...Rengör bilens lack efter polering..här finns olika metoder..lacken måste vara helt ren från polermedel innan man börjar att lägga ett lackskydd...så här gör vi...kör över bilen till tvätthallen...lägger på alkaliskt skum och tvättar av bilens lack med svamp extremt noga...spolar av hela bilen extremt noga med högtryck..tvättar bilens lack ännu en gång med shampo utan vax..lämnar bilen våt

5...Lägger steg 1 PPS våtsteg med en svamp över alla lackade delar...har en frotté handuk för att torka av så inget kommer på glasrutor...sedan får bilen stå i ca: 30 min

6...Spola av lacken med vattenslag (rikligt med vatten) torkar av bilen lack med ett silikonblad noga.

7...Kör över bilen till rekondavdelningen...monterar en ny rondell (gul) på Flex vaxpåläggar maskin...lägger på 10 punkter med steg 2 på rondellen...dimmar på vatten lite lätt på rondellen och kör över all lack..6-8ggr får man räkna med att 10 punkta rondellen med steg 2...för den som är ovan gäller maskering av alla plastdetaljer som ej är lackade...kör ut steg 2 extremt noga !!
Där du inte kommer åt med maskinen, ta detta sist genom att dra loss rondellen du använt till maskinen och lägg på manuellt vid dörrhandtag osv.

8...Torka av hela lacken med ny microfibertrasa..kolla i alla tänkbara vinklar att bilens lack är helt fri från steg 2

9...Låt bilen stå inomhus över natten...

10...Har du nu följt dessa instruktioner noga så har du ett lackskydd som du mer stor sannolikhet blir jättenöjd med..hållbarhet...ca: 18mån

Inga lackförseglingar är verksamma i 5-6år som reklamen för vissa lackskydd påstår...utan det handlar om efterbehandlingar på 18mån intervaller för att 6 års garantier skall gälla...

Har skrivit en manual hur vi går tillväga..Men finns säkert flera sätt och olika tips gällande detta !

Hälsningar
Nisse BBV
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

rekaren
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 sep 2008 06:27

Re: Hur man lägger en lackförsegling

Inlägg av rekaren » 01 jan 2009 18:12

Nisse skrev: 7...Kör över bilen till rekondavdelningen...monterar en ny rondell (gul) på Flex vaxpåläggar maskin...lägger på 10 punkter med steg 2 på rondellen...dimmar på vatten lite lätt på rondellen och kör över all lack..6-8ggr får man räkna med att 10 punkta rondellen med steg 2...för den som är ovan gäller maskering av alla plastdetaljer som ej är lackade...kör ut steg 2 extremt noga !!
Där du inte kommer åt med maskinen, ta detta sist genom att dra loss rondellen du använt till maskinen och lägg på manuellt vid dörrhandtag osv.

Hälsningar
Nisse BBV
Nisse!
Jag hänger inte redigt med på punkt 7, varför dimmar du/ni på med vatten på rondellen?

Det finns tydligen en risk för att det kan bli flamighet med PPS, hur undviker men detta? Och om det blir flamigt, hur löser man detta då?

/Rekaren
Senast redigerad av 4 rekaren, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Hur man lägger en lackförsegling

Inlägg av Nisse » 01 jan 2009 18:29

PPS är en väldig problemfri lackförsegling misslyckas man så är det handhavandefel...

Dimma rondellen lätt...och då menar jag VÄLDIGT LÄTT...just för att få ut medlet jämnare på lacken...

Ett problem och det gäller alla lackförseglingar...är att man lägger på för mycket steg 2!!
Ett annat problem är att det kan vara medel ikvar på lacken t.ex. polish som man inte fått bort riktigt...

Testa nästa gång....sprayflaska med vatten och dimma varje gång man lägger 10punkter på rondellen...eller skall jag säga droppar...10 droppar utspridd jämt över rondellen räcker ledigt till hela sidan på t.ex. en Volvo S60...

Kolla gärna i vårt stora galleri med bilder på bilar lackförseglade hos oss !
http://www.bollnasbilvard.se/bildgalleri.php
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

TommyJ
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 25 okt 2008 18:16

Re: Hur man lägger en lackförsegling

Inlägg av TommyJ » 03 jan 2009 17:07

Mycket intressant Nisse!
Tack för att du delar med dig av din kunskap.
Senast redigerad av 4 TommyJ, redigerad totalt 14 gång.

rekaren
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 sep 2008 06:27

Re: Hur man lägger en lackförsegling

Inlägg av rekaren » 03 jan 2009 18:03

Nisse skrev:PPS är en väldig problemfri lackförsegling misslyckas man så är det handhavandefel...

Dimma rondellen lätt...och då menar jag VÄLDIGT LÄTT...just för att få ut medlet jämnare på lacken...

Ett problem och det gäller alla lackförseglingar...är att man lägger på för mycket steg 2!!
Ett annat problem är att det kan vara medel ikvar på lacken t.ex. polish som man inte fått bort riktigt...

Testa nästa gång....sprayflaska med vatten och dimma varje gång man lägger 10punkter på rondellen...eller skall jag säga droppar...10 droppar utspridd jämt över rondellen räcker ledigt till hela sidan på t.ex. en Volvo S60...

Kolla gärna i vårt stora galleri med bilder på bilar lackförseglade hos oss !
http://www.bollnasbilvard.se/bildgalleri.php
Skall testa detta på nästa bil jag gör.

PPS tycker jag har blivit min nya favorit, iofs inte gjort så många ännu, men iallafall. Körde R-2000 innan tyckte detta vad "guds gåva" för bilen, men nu så står nog PPS högre i kurs i mina ögon, det ända som jag upplever som en nackdel för PPS:en är det här med maskeringmomentet.

Testade sist jag gjorde en bil med att inte ta bort maskeringen när jag svampade ut steg 1 sedan skölja av i sedvanlig ordning. Får säga att det fungerade hyffsat bra, tejpen satt okey inför steg 2.

/Rekaren
Senast redigerad av 4 rekaren, redigerad totalt 14 gång.

tenoren
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 jan 2009 21:51

Re: Hur man lägger en lackförsegling

Inlägg av tenoren » 12 jan 2009 21:53

det verkar vara en instruktion för privatpersoner men på bbv:s hemsida står det att man bara säljer PPS till registrerade bilvårdsfirmor?
Senast redigerad av 4 tenoren, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Hur man lägger en lackförsegling

Inlägg av Nisse » 12 jan 2009 22:13

tenoren skrev:det verkar vara en instruktion för privatpersoner men på bbv:s hemsida står det att man bara säljer PPS till registrerade bilvårdsfirmor?

Bilvårdsföretag, och föreningar som bilvårdsforum.se där bilvårdsantusiaster med hjälp av t.ex. oss på BBV kan få support i handhavande....

Kollar du runt lite på olika bilvårdsföretag och e-butiker som säljer bilvårdsprodukter, så brukar detta vara ett krav att man är auktoriserad inom bilvårds branschen för att få köpa mer avancerade lackksyddssystem (2 komponents) flera butiker har inte ens prismärkt dessa produkter....Har tidigare funnits en oskriven regel att det skall hållas inom branschen...Vet att det varierar rätt mycket...en del säljer dessa produkter till konsument andra gör det inte...En del påstår att dom inte gör detta offenligt...men gör det ändå...idag är det många som lättat upp detta, och om man vill som konsument så hittar man dom flesta 2 komponents lackskyddssystem till försäljning både inrikes och utrikes...

Men rent allmänt så anser vi inte att dessa medel skall säljas till konsument...Anlednigen är främst att man vill att resultatet skall bli bra utfört...Och att inte Produkter som PPS får dåliga referenser om behandlingsprocessen utföres på ett felaktigt sätt...Så skall man beställa så finns vissa krav !

Nisse
BBV
Senast redigerad av 5 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Göran

Re: Hur man lägger en lackförsegling

Inlägg av Göran » 12 jan 2009 22:24

Tenoren!

Välkommen till forumet, :D
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

tenoren
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 jan 2009 21:51

Re: Hur man lägger en lackförsegling

Inlägg av tenoren » 13 jan 2009 19:46

Tack så mycket Nisse och Göran!

Hur ser ni förresten på Tefcar vs. PPS?

(Jag har fått en "massa" reklam eftersom jag har köpt en ny bil, en Prius
som ska anslutas till Taxi020 i sthlm. Den ska gulfolieras så där har man ju iofs
ett skydd tills den avrustas)

/johan
Senast redigerad av 4 tenoren, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Hur man lägger en lackförsegling

Inlägg av Nisse » 13 jan 2009 20:02

tenoren skrev:Tack så mycket Nisse och Göran!

Hur ser ni förresten på Tefcar vs. PPS?

(Jag har fått en "massa" reklam eftersom jag har köpt en ny bil, en Prius
som ska anslutas till Taxi020 i sthlm. Den ska gulfolieras så där har man ju iofs
ett skydd tills den avrustas)

/johan
Ja du behöver inte behandla Priusen i alla fall efter som du själv säger att den skall gul-folieras...

Ja du..är kanske inte rätt person att fråga.. :oops:

2 väldigt bra lackskydd !!

Jag skulle nog ringt runt och kollat priser hos olika bilvårdsföretag...Tefcar och Ditec är ju bilvårdskedjor...Kan tänka mig att en fristående bilvårdsföretag kan lägga PPS till bättre pris...
För vår del tar vi för PPS lacksförsegling 2995kr nybil som ej behöver poleras...4495kr som behöver poleras...där kanske du har lite riktmärke... ;)
Bild
MVH Nisse

Gotland85
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 nov 2014 18:26

Re: Hur man lägger en lackförsegling

Inlägg av Gotland85 » 13 dec 2014 13:30

Nisse skrev:Finns säkert många som undrar hur man lägger en lackförsegling på en bil...

Har skrivit ihop en liten manual här hur man lägger en lackförsegling i detta fall PPS = (Paintwork Protection Sealant)

För att lyckas gäller det att lägga krutet på poleringen… ta god tid på er med just detta, det man inte hinner fortsätter man med dagen efter. Stressar man så märks detta på slutresultatet !

1...Tvätta bilen extremt noga så att du är 100% säker att lacken är helt ren...petrolemisk avfettning - alkalisk rengöring - shampo tvätt med svamp - högtrycksspolning

2...Vid behov använd en rengörings lera (t.ex. Clay bar ) gå över alla lackade delar på bilen som känns sträv..tar bort flygrost – gnistregn – avlagringar.

3..Använd Menzernas polermedel (silikonfritt) 20-30-40 efter behov...är lacken väldigt repig använd lammull på polermaskinen..(VARNING KONTROLLERA VILKA DELAR PÅ BILEN SOM ÄR PLAST OCH DÄR DET KAN FINNAS MJUKGÖRARE I LACKEN..använd vanlig rondell här och kör på låga varvtal)
Se till att du har ett väldigt bra resultat innan du ens tänker på att lägga ett lackskydd !!

4...Rengör bilens lack efter polering..här finns olika metoder..lacken måste vara helt ren från polermedel innan man börjar att lägga ett lackskydd...så här gör vi...kör över bilen till tvätthallen...lägger på alkaliskt skum och tvättar av bilens lack med svamp extremt noga...spolar av hela bilen extremt noga med högtryck..tvättar bilens lack ännu en gång med shampo utan vax..lämnar bilen våt

5...Lägger steg 1 PPS våtsteg med en svamp över alla lackade delar...har en frotté handuk för att torka av så inget kommer på glasrutor...sedan får bilen stå i ca: 30 min

6...Spola av lacken med vattenslag (rikligt med vatten) torkar av bilen lack med ett silikonblad noga.

7...Kör över bilen till rekondavdelningen...monterar en ny rondell (gul) på Flex vaxpåläggar maskin...lägger på 10 punkter med steg 2 på rondellen...dimmar på vatten lite lätt på rondellen och kör över all lack..6-8ggr får man räkna med att 10 punkta rondellen med steg 2...för den som är ovan gäller maskering av alla plastdetaljer som ej är lackade...kör ut steg 2 extremt noga !!
Där du inte kommer åt med maskinen, ta detta sist genom att dra loss rondellen du använt till maskinen och lägg på manuellt vid dörrhandtag osv.

8...Torka av hela lacken med ny microfibertrasa..kolla i alla tänkbara vinklar att bilens lack är helt fri från steg 2

9...Låt bilen stå inomhus över natten...

10...Har du nu följt dessa instruktioner noga så har du ett lackskydd som du mer stor sannolikhet blir jättenöjd med..hållbarhet...ca: 18mån

Inga lackförseglingar är verksamma i 5-6år som reklamen för vissa lackskydd påstår...utan det handlar om efterbehandlingar på 18mån intervaller för att 6 års garantier skall gälla...

Har skrivit en manual hur vi går tillväga..Men finns säkert flera sätt och olika tips gällande detta !

Hälsningar
Nisse BBV
@Nisse
Mycket bra instruktion!
Har precis fått hem ett PPS-kit i brevlådan, så helgen är räddad!
Skall ge mig på företagsbilen första gången, den får bli testobjekt.

Är det något som jag skall vara extra noga med när jag lägger på PPS?
Skall även fönsterlister (gummidetaljer) maskeras? Vad händer om dessa detaljer kommer i kontakt med lackskyddet?

Har PPS några instruktioner som de ger till sina återförsäljare? Kanske något som du vill dela med dig av i så fall?

//Nicklas

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Hur man lägger en lackförsegling

Inlägg av Micke K » 13 dec 2014 14:01

En liten uppdatering i denna beskrivning:

Efter att du har tvättat bilen riktigt noga och lagt steg 1, så behöver du INTE skölja av bilen innan du lägger steg 2
PPS är uppdaterad sedan denna guide skrevs.

I övrigt så är det alltid bra att maskera gummilister etc, då slipper man tråkiga fläckar. En polerrondell gör snabbt fula märken i mjuka lister.
Jobba med en liten yta i taget och känn med handen efter du har kört ut steg 2 på en liten yta, du kommer känna skillnaden direkt !

Är svårt att misslyckas :mrgreen:
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Gotland85
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 nov 2014 18:26

Re: Hur man lägger en lackförsegling

Inlägg av Gotland85 » 13 dec 2014 14:08

Stort tack för snabbt svar!!

Efter att man lagt steg1 på hela bilen...är det lagom att börja med steg2 direkt där man började med steg1? Det tar väl ca 30-45min att lägga varje lager?

Skall man lägga steg1 för hand och steg2 med maskin enligt instruktionen, eller går det att göra det för hand med?
Har en oscillerande 1-rondellsmaskin det borde väl fungera bra med den... antar att det skall köras på lågt varv.
Jag har en Festool RO-150

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Hur man lägger en lackförsegling

Inlägg av Micke K » 13 dec 2014 14:33

Steg 1 lägger du på 10min med en vanlig tvättsvamp, låt torka in helt.

Var du börjar med steg 2 har inte så stor betydelse...

Det ska fungera bra med den maskinen då den är oscillerande, kör på mellanfart på maskinen. och börja med 4st små ärtor av steg 2 på rondellen.
Du kommer märka ganska snabbt att lite gör mycket!
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Gotland85
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 nov 2014 18:26

Re: Hur man lägger en lackförsegling

Inlägg av Gotland85 » 13 dec 2014 23:39

@micke k
Jag har idag testat att lägga pps. Det kändes väldigt konstigt att lägga steg1 på blöt bil. Var typ omöjligt att inte få det på lister och rutor. Hur gör du?
Du skulle inte vilja göra en liten instruktionsvideo hur man lägger på PPS? Jag har sökt på nätet men hittar inget bra vad gäller PPS. Du kanske vet nån bra länk?

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Hur man lägger en lackförsegling

Inlägg av Micke K » 13 dec 2014 23:44

Ska göra en PPS behandling på Onsdag, men blir frågande när du säger på blöt bil ? Stod de så i guiden som Nisse skrivit ?

Torr bil skulle jag säga ! Jag maskerar alltid innan jag lägger steg 1 ..... Kan du vänta till Onsdag så ska ja ordna en film åt alla som undrar hur man gör !
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Gotland85
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 nov 2014 18:26

Re: Hur man lägger en lackförsegling

Inlägg av Gotland85 » 13 dec 2014 23:47

Ja. Punkt 4-5. Steg 1 våtsteg. ..

Gotland85
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 nov 2014 18:26

Re: Hur man lägger en lackförsegling

Inlägg av Gotland85 » 14 dec 2014 00:07

Det hade varit fantastiskt bra om du vill göra en video! Hoppas att det är fler än jag som skulle uppskatta det!! Har PPS någon egen guide till lackskyddet? Som ni auktoriserade använder er av?

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Hur man lägger en lackförsegling

Inlägg av Micke K » 14 dec 2014 00:09

Tyckte Anders sa att de skulle finnas en men har inte sett någon, jag ordnar det !!!
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Gotland85
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 nov 2014 18:26

Re: Hur man lägger en lackförsegling

Inlägg av Gotland85 » 14 dec 2014 00:10

Kanon. Ni kan ju skicka med det när man köper ett PPS-Kit [THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN]

Skriv svar