Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lackskydd

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
wayney
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 jul 2018 18:47

Re: Lackskydd

Inlägg av wayney » 21 aug 2023 11:29

Okej, tack för svaren!

Det var några mindre lackskador på bilen som jag tänkte fixa innan lackskyddsbehandlingen.

Ena sitter bak på stötfångaren och är väl ca 5 mm i omkrets.
Förra ägaren har lagt i lack med lackstift men det ser ju inte bra ut.
https://imgur.com/7jXse2J

Sen var det lite små lacksläpp på listen nedan insteget.
Där lade jag i lite lack igår men det blev ju inte heller hundra.
https://imgur.com/LjsBdVB

Kollade på detta klipp och tänkte testa göra som han.
https://www.youtube.com/watch?v=N_QgnzT-mQg

Vågar man slipa med 2000K på bilen eller finns det en risk att det inte går bort med poleringen?

Han som ska lackskydd bilen med CSL och EXOv5 kommer ju polera innan han lägger på lackskyddet.

Om jag ska fixa lackskadorna nu har jag dock endast tillgång till en gammal polermaskin: https://sodersens.se/objekt/polermaskin-tw100/7882

Kan jag slipa med 2000K och sedan försiktigt polera med min gamla polermaskin och Meguiars Compound? Eller är det bättre att jag bara slipar och sedan får ytan vara lite uppslipad i en vecka innan han polerar bilen?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Lackskydd

Inlägg av Manor » 21 aug 2023 11:38

Nu kan jag inte se de bilder du lade till inlägget.
Du kan exempelvis använda dig av tjänsten Imgur för att få till detta.

Det är tyvärr svårt att få till lagningar av stenskott bra, och frågan är hur mycket det är värt att gå "all in" eller mer får räkna med att alla bilar kommer få stenskott förr eller senare. Huvudsaken att fylla i den så man inte drabbas av rost.

Den enda gången som jag gått igenom klarlacken var just när jag våtslipade en skada.
Resultatet blev alltså sämre än innan jag började, men jag blev en erfarenhet rikare.
Kanske kan du kolla med han som ska hjälpa dig om han kan lägga lite mer jobb just runt stenskottet om du fokuserar på att förjobba med färg och ingen slipning eller polering?
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

wayney
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 jul 2018 18:47

Re: Lackskydd

Inlägg av wayney » 21 aug 2023 11:58

Funkar det att se bilderna nu då om du klickar på länkarna?

Stenskott på huven har jag fått till ok men den översta bilden är en skada på stötfångaren bak som ör lite större (ca 5 mm i omkrets), syns ganska tydligt då ytan är lite ojämn också.

Okej, så även om jag tar det väldigt försiktigt med typ 2000K så är det en risk att det går igenom?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Lackskydd

Inlägg av Manor » 21 aug 2023 16:37

Japp, nu går det att klicka på länkarna.
I Imgur kan du också välja att ta ut den länk som supportar forum som detta så att bilden visas direkt i tråden.
Det är ju inget måste utan skriver det enbart som information :-).

Nej, du går inte igenom direkt om du kör väldigt försiktigt...det är bara det att om man fortsätter för länge så kan det blir problem. Som sagt, jag har aldrig haft problem vid polering men däremot vid våtslipning (vid ett tillfälle).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

wayney
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 jul 2018 18:47

Re: Lackskydd

Inlägg av wayney » 21 aug 2023 18:10

Okej, tack för tipset :)

Okej, lutar åt att jag ska testa väldigt försiktigt.

Om jag kör min gamla polermaskin med en mjuk trissa och Meguiars Compound kan jag väl inte förstöra allt för mkt? Tänkte bara köra just över själva lackskadan. Och sedan får han som ska hjälpa mig polera hela bilen.

Användarvisningsbild
Jensa
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 01 apr 2010 22:26
Ort: Kävlinge

Re: Lackskydd

Inlägg av Jensa » 21 aug 2023 18:19

Ser ut som det behövs läggas i mer färg innan om du nu vill våtslipa för annars har du ingen färg att slipa ner till jämn nivå utan du kommer bara slipa på bilens färg för att komma ner till nivån med skadan och så sätt kommer du mer eller mindre göra det värre

Så i ditt fall hade jag lagt på mer färg och sen pratat med han som ska polera om han kanske kan slipa till det innan han polerar så har han koll på hur mycket han slipar bort och hur hårt han behöver polera.

den maskinen tror jag inte är den bästa för att polera bort tuffa sliprepor med

wayney
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 jul 2018 18:47

Re: Lackskydd

Inlägg av wayney » 21 aug 2023 18:29

Okej, tror ni man kan få till det hyfsat utan att våtslipa?

Tänker ifall jag lägger på lite mer lack för att få det jämnare, sedan lägger på klarlack och att han sedan polerar och lägger på lackskyddet.

Skriv svar