Jill skrev:e_king skrev:Jill skrev:Funk skrev:Så långt är allt väl, men frågar du VAD som är rekommenderat blir det mer svävande.
/Thomas
Precis.
Får nog lika många svar som det finns bilhandlare skulle jag gissa
Men jag är fortfarande nyfiken på vilket fall av krakelerad lack du nyligen hört om. Kan vara bra att veta.
/Fredrik
Edit: Det enda jag kan tänka mig är vid omlack och man lägger för tidigt inpå. Det rekomenderade är att vänta 6-8-10 veckor så att färgen får gasa ur sig ordentligt. Längre tid än så tar det nog alltid från fabrikslacka till leverans till bokning och behandling av en ny bil.
Det senaste jag hörde var Italien där värmen gjorde att det krakelerade.
Man sa att värmen hade påverkat skyddet så att härdning av lacken satte fart på något sätt inunder skydd.
Det är väl en del diskussioner just om hårdheten i alla dessa nya skydd som vill slå sig in på marknaden bland leverantörerna.
Jag tycker att det är allt för ofta "lovas runt men håller tunt"
Så om jag förstått det rätt så har ett lackskydd, troligtvis inget känt, krakelerat av värme. Keramiska lackskydd som till största delen utvecklas, testas och tillverkas i varma/kalla/fuktiga Asien. Främst Japan och Korea.
Det som krävs för det mesta dör att man inte ska gå en nit när det gäller löften är att läsa text och beskrivning som en jurist. Tänka sig exakt ordval m.m.
Personligt exempel från en annan bransch:
Jag var på Max och fick höra en stackars hårt arbetande tjej i tonåren bli utskälld av en kund. Han skulle minsann anmäla henne för att han fick en allergiskt reaktion av deras hamburgare. Glutenallergiker som han var.
Max lovade i sin reklam.
"100% Svenskt nötkött" i deras köttstycken.
Det han inte förstod i denna enkla svenska mening var att nötköttet var 100% Svenskt. Han stod på sig stenhårt att det skulle vara 100% nötkött i den platta kon.
Ungefär samma händer konstant med tolkning av beskrivningar av lackskydd.
Står det ökar reptåligheten så betyder det inte att det står emot allt. Står det 9H så betyder det att lackskyddet i sig blir 9H hårt. Alla ytor blir inte det.
Ett lackskydd är c:a 0,0001mm tjockt per lager. Jag har svårt att tro att det ska på något sätt sabotera en färdighärdad lack. Aldrig hört det själv men det har troligen hänt en del gånger. Det jag försöker då fram är att det troligtvis är handhavandet inte produkten som är tokig.
Det är ungefär som att slå på stora varningstrumman och sprida rykte att Menzerna är skit och förstör lacken för jag gick igenom på en kant när jag använde ull och FG400. J-vla skitmedel.
Det håller inte.
/Fredrik
Skickat från min E6653 via Tapatalk