Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Keramiskt lackskydd, Vilket?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Keramiskt lackskydd, Vilket?

Inlägg av Funk » 20 apr 2016 07:01

Daniel N skrev:Sen är det väl även så att det enda lackskydd som Volvo numera godkänt är just Lahegas lackskydd. Sen att ett antal Volvoåterförsäljare lägger andra skydd på nybilar är ju en annan historia. Vet ÅF som lägger båda ett keramiskt skydd och ett annat polymerbaserat än Lahegas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo godkänner inga lackskydd alls mig veterligen, lika lite som man förbjuder dem... man friskrev sig från garantianspråk vid skador skador på lacken uppkomna av felaktig användning av lackskydd tidigare. Exakt hur det är formulerat nu vet jag inte.
I ett större perspektiv finns det flera leverantörer av bilvårdsprodukter som företaget använder i daglig verksamhet.. Volvohandeln gör dock affärer med Lahega, och många handlare/verkstäder säljer deras grejor i butik och använder dom i verksamheten av affärsmässiga skäl.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Jill
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 nov 2013 18:44
Ort: Ystad
Kontakt:

Re: Keramiskt lackskydd, Vilket?

Inlägg av Jill » 20 apr 2016 15:51

Funk skrev:
Daniel N skrev:Sen är det väl även så att det enda lackskydd som Volvo numera godkänt är just Lahegas lackskydd. Sen att ett antal Volvoåterförsäljare lägger andra skydd på nybilar är ju en annan historia. Vet ÅF som lägger båda ett keramiskt skydd och ett annat polymerbaserat än Lahegas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo godkänner inga lackskydd alls mig veterligen, lika lite som man förbjuder dem... man friskrev sig från garantianspråk vid skador skador på lacken uppkomna av felaktig användning av lackskydd tidigare. Exakt hur det är formulerat nu vet jag inte.
I ett större perspektiv finns det flera leverantörer av bilvårdsprodukter som företaget använder i daglig verksamhet.. Volvohandeln gör dock affärer med Lahega, och många handlare/verkstäder säljer deras grejor i butik och använder dom i verksamheten av affärsmässiga skäl.

/Thomas
Kollade på en ny XC90 vad boken säger. "Bilen behöver inte polers förrän den är minst ett år gammal, vaxa kan man göra tidigare"..."Enbart lackbehandlingar rekommenderade av Volvo ska användas".

Artikeln som jag länkade till var som sagt från 2003 om jag mins rätt. Så det har hänt en hel del sen dess.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Keramiskt lackskydd, Vilket?

Inlägg av Funk » 20 apr 2016 18:01

Så långt är allt väl, men frågar du VAD som är rekommenderat blir det mer svävande.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Jill
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 nov 2013 18:44
Ort: Ystad
Kontakt:

Re: Keramiskt lackskydd, Vilket?

Inlägg av Jill » 21 apr 2016 08:36

Funk skrev:Så långt är allt väl, men frågar du VAD som är rekommenderat blir det mer svävande.

/Thomas
Precis.
Får nog lika många svar som det finns bilhandlare skulle jag gissa ;)

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Keramiskt lackskydd, Vilket?

Inlägg av e_king » 21 apr 2016 10:30

Jill skrev:
Funk skrev:Så långt är allt väl, men frågar du VAD som är rekommenderat blir det mer svävande.

/Thomas
Precis.
Får nog lika många svar som det finns bilhandlare skulle jag gissa ;)
Men jag är fortfarande nyfiken på vilket fall av krakelerad lack du nyligen hört om. Kan vara bra att veta. :jeps

/Fredrik

Edit: Det enda jag kan tänka mig är vid omlack och man lägger för tidigt inpå. Det rekomenderade är att vänta 6-8-10 veckor så att färgen får gasa ur sig ordentligt. Längre tid än så tar det nog alltid från fabrikslacka till leverans till bokning och behandling av en ny bil.

Jill
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 nov 2013 18:44
Ort: Ystad
Kontakt:

Re: Keramiskt lackskydd, Vilket?

Inlägg av Jill » 21 apr 2016 21:07

e_king skrev:
Jill skrev:
Funk skrev:Så långt är allt väl, men frågar du VAD som är rekommenderat blir det mer svävande.

/Thomas
Precis.
Får nog lika många svar som det finns bilhandlare skulle jag gissa ;)
Men jag är fortfarande nyfiken på vilket fall av krakelerad lack du nyligen hört om. Kan vara bra att veta. :jeps

/Fredrik

Edit: Det enda jag kan tänka mig är vid omlack och man lägger för tidigt inpå. Det rekomenderade är att vänta 6-8-10 veckor så att färgen får gasa ur sig ordentligt. Längre tid än så tar det nog alltid från fabrikslacka till leverans till bokning och behandling av en ny bil.
Det senaste jag hörde var Italien där värmen gjorde att det krakelerade.
Man sa att värmen hade påverkat skyddet så att härdning av lacken satte fart på något sätt inunder skydd.
Det är väl en del diskussioner just om hårdheten i alla dessa nya skydd som vill slå sig in på marknaden bland leverantörerna.
Jag tycker att det är allt för ofta "lovas runt men håller tunt" ;)

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Keramiskt lackskydd, Vilket?

Inlägg av e_king » 22 apr 2016 07:00

Jill skrev:
e_king skrev:
Jill skrev:
Funk skrev:Så långt är allt väl, men frågar du VAD som är rekommenderat blir det mer svävande.

/Thomas
Precis.
Får nog lika många svar som det finns bilhandlare skulle jag gissa ;)
Men jag är fortfarande nyfiken på vilket fall av krakelerad lack du nyligen hört om. Kan vara bra att veta. :jeps

/Fredrik

Edit: Det enda jag kan tänka mig är vid omlack och man lägger för tidigt inpå. Det rekomenderade är att vänta 6-8-10 veckor så att färgen får gasa ur sig ordentligt. Längre tid än så tar det nog alltid från fabrikslacka till leverans till bokning och behandling av en ny bil.
Det senaste jag hörde var Italien där värmen gjorde att det krakelerade.
Man sa att värmen hade påverkat skyddet så att härdning av lacken satte fart på något sätt inunder skydd.
Det är väl en del diskussioner just om hårdheten i alla dessa nya skydd som vill slå sig in på marknaden bland leverantörerna.
Jag tycker att det är allt för ofta "lovas runt men håller tunt" ;)
Så om jag förstått det rätt så har ett lackskydd, troligtvis inget känt, krakelerat av värme. Keramiska lackskydd som till största delen utvecklas, testas och tillverkas i varma/kalla/fuktiga Asien. Främst Japan och Korea.
Det som krävs för det mesta dör att man inte ska gå en nit när det gäller löften är att läsa text och beskrivning som en jurist. Tänka sig exakt ordval m.m.

Personligt exempel från en annan bransch:
Jag var på Max och fick höra en stackars hårt arbetande tjej i tonåren bli utskälld av en kund. Han skulle minsann anmäla henne för att han fick en allergiskt reaktion av deras hamburgare. Glutenallergiker som han var.
Max lovade i sin reklam.
"100% Svenskt nötkött" i deras köttstycken.
Det han inte förstod i denna enkla svenska mening var att nötköttet var 100% Svenskt. Han stod på sig stenhårt att det skulle vara 100% nötkött i den platta kon.
Ungefär samma händer konstant med tolkning av beskrivningar av lackskydd.
Står det ökar reptåligheten så betyder det inte att det står emot allt. Står det 9H så betyder det att lackskyddet i sig blir 9H hårt. Alla ytor blir inte det.

Ett lackskydd är c:a 0,0001mm tjockt per lager. Jag har svårt att tro att det ska på något sätt sabotera en färdighärdad lack. Aldrig hört det själv men det har troligen hänt en del gånger. Det jag försöker då fram är att det troligtvis är handhavandet inte produkten som är tokig.

Det är ungefär som att slå på stora varningstrumman och sprida rykte att Menzerna är skit och förstör lacken för jag gick igenom på en kant när jag använde ull och FG400. J-vla skitmedel.

Det håller inte.

/Fredrik

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Keramiskt lackskydd, Vilket?

Inlägg av korvis » 23 apr 2016 10:41

Kloka ord e_king! :nicka

Jill
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 nov 2013 18:44
Ort: Ystad
Kontakt:

Re: Keramiskt lackskydd, Vilket?

Inlägg av Jill » 23 apr 2016 12:23

Du får tolka det och tro precis som du vill Fredrik.Jag berättar bara vad jag läst och hört.
Vi arbetar i det dagligen och ser en hel del så jag väljer att använda sunt förnuft ihop med rekommendationer från våra leverantörer :)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Keramiskt lackskydd, Vilket?

Inlägg av Funk » 23 apr 2016 13:14

Jill: "våra leverantörer" , levererar dom keramiska lackskydd ?

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Jill
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 nov 2013 18:44
Ort: Ystad
Kontakt:

Re: Keramiskt lackskydd, Vilket?

Inlägg av Jill » 23 apr 2016 15:22

Funk skrev:Jill: "våra leverantörer" , levererar dom keramiska lackskydd ?

/Thomas
Nu förstod jag inte frågan riktigt.. men..
Ja du måste ju ha kontakt med en leverantör av keramiskt skydd för att kunna köpa ett keramiskt skydd. . Har haft kontakt med i princip alla på marknaden. Så kan jag skriva utan att hänga ut någon specifik och ändå ge svar på din fråga hoppas jag :)

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Keramiskt lackskydd, Vilket?

Inlägg av e_king » 23 apr 2016 20:32

Jill skrev:Du får tolka det och tro precis som du vill Fredrik.Jag berättar bara vad jag läst och hört.
Vi arbetar i det dagligen och ser en hel del så jag väljer att använda sunt förnuft ihop med rekommendationer från våra leverantörer :)
Har man "hört" något så väljer iaf jag att bortse från den infon. Den infon är inte bättre än marknadsföring från de "bästa"

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Keramiskt lackskydd, Vilket?

Inlägg av e_king » 23 apr 2016 20:34

Jill skrev:
Funk skrev:Jill: "våra leverantörer" , levererar dom keramiska lackskydd ?

/Thomas
Nu förstod jag inte frågan riktigt.. men..
Ja du måste ju ha kontakt med en leverantör av keramiskt skydd för att kunna köpa ett keramiskt skydd. . Har haft kontakt med i princip alla på marknaden. Så kan jag skriva utan att hänga ut någon specifik och ändå ge svar på din fråga hoppas jag :)
Nej, det tror jag inte.
Ni kan iofs gått förbi mig när jag gav er erbjudandet för ett år sen. Det vet jag inte men hade troligen fått höra av "min" tillverkare.
Hat haft kontakt med alla är heller inte samma som att ha provat alla.
Det finns en hel del därute. [emoji6]

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Keramiskt lackskydd, Vilket?

Inlägg av e_king » 23 apr 2016 20:35

Erbjudandet står kvar att prova. [emoji106]

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Keramiskt lackskydd, Vilket?

Inlägg av Funk » 24 apr 2016 09:02

Funk skrev:Jill: "våra leverantörer" , levererar dom keramiska lackskydd ?

/Thomas
OK , jag omformulerar....

Du verkar inte tro på keramiska skydd, och det efter dialog med dina leverantörer, är det korrekt uppfattat.

Ja/nej ?

Dina ordinarie leverantörer, som levererar det du normalt använder i verksamheten, levererar dom keramiska skydd ?

Ja/nej ?

Jag anser frågan relevant eftersom det enligt mina erfarenheter är sällsynt att leverantörer rekomenderar något som inte förs av dem själva om det konkurrerar med det egna sortimentet.


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Jill
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 nov 2013 18:44
Ort: Ystad
Kontakt:

Re: Keramiskt lackskydd, Vilket?

Inlägg av Jill » 24 apr 2016 18:08

e_king skrev:
Jill skrev:
Funk skrev:Jill: "våra leverantörer" , levererar dom keramiska lackskydd ?

/Thomas
Nu förstod jag inte frågan riktigt.. men..
Ja du måste ju ha kontakt med en leverantör av keramiskt skydd för att kunna köpa ett keramiskt skydd. . Har haft kontakt med i princip alla på marknaden. Så kan jag skriva utan att hänga ut någon specifik och ändå ge svar på din fråga hoppas jag :)
Nej, det tror jag inte.
Ni kan iofs gått förbi mig när jag gav er erbjudandet för ett år sen. Det vet jag inte men hade troligen fått höra av "min" tillverkare.
Hat haft kontakt med alla är heller inte samma som att ha provat alla.
Det finns en hel del därute. [emoji6]

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Ja för tusan, det har du helt rätt i :)
Finns många där ute, vissa bättre och vissa sämre.

Jill
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 nov 2013 18:44
Ort: Ystad
Kontakt:

Re: Keramiskt lackskydd, Vilket?

Inlägg av Jill » 24 apr 2016 18:14

Funk skrev:
Funk skrev:Jill: "våra leverantörer" , levererar dom keramiska lackskydd ?

/Thomas
OK , jag omformulerar....

Du verkar inte tro på keramiska skydd, och det efter dialog med dina leverantörer, är det korrekt uppfattat.

Ja/nej ?
Jorrå, visst gör jag det. Men hur bra det är i vissa fall och vad konsekvenserna blir med vissa av skydden, är det jag ställer mig frågande till :)
Funk skrev:Dina ordinarie leverantörer, som levererar det du normalt använder i verksamheten, levererar dom keramiska skydd ?

Ja/nej ?
Ja. Ordinarie leverantörer samt flera icke ordinarie som vill att vi ska handla.
Funk skrev:Jag anser frågan relevant eftersom det enligt mina erfarenheter är sällsynt att leverantörer rekomenderar något som inte förs av dem själva om det konkurrerar med det egna sortimentet.


/Thomas
Hoppas det gett dig svar :)

Jill
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 nov 2013 18:44
Ort: Ystad
Kontakt:

Re: Keramiskt lackskydd, Vilket?

Inlägg av Jill » 24 apr 2016 18:23

e_king skrev:Erbjudandet står kvar att prova. [emoji106]

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Var det skrivet till mig? Prova vad?

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Keramiskt lackskydd, Vilket?

Inlägg av e_king » 24 apr 2016 21:09

Jill skrev:
e_king skrev:Erbjudandet står kvar att prova. [emoji106]

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Var det skrivet till mig? Prova vad?
[emoji106]
Keramiskt lackskydd. Jag kommer inte ihåg den exakta formuleringen men jag skickade ett meddelande för c:a ett år sedan via Facebook.

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Jill
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 nov 2013 18:44
Ort: Ystad
Kontakt:

Re: Keramiskt lackskydd, Vilket?

Inlägg av Jill » 24 apr 2016 22:00

e_king skrev:
Jill skrev:
e_king skrev:Erbjudandet står kvar att prova. [emoji106]

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Var det skrivet till mig? Prova vad?
[emoji106]
Keramiskt lackskydd. Jag kommer inte ihåg den exakta formuleringen men jag skickade ett meddelande för c:a ett år sedan via Facebook.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Hmm.. Är mycket i skallen nu, men jag kan inte riktigt minnas.
Du får gärna maila till företaget så svarar jag där, även om jag brukar svara på FB i flesta fall. :jeps

Skriv svar