Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lackskydd - bluff eller riktigt bra?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Taxmannen
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 jan 2017 12:07
Ort: Östergötland

Lackskydd - bluff eller riktigt bra?

Inlägg av Taxmannen » 23 jan 2017 12:14

Jag har en ny bil sen i September och den skyddades med Ditec vid leverans. Den här vintern tycker jag att det har varit ett Huggormars avföda att hålla bilen ren (bor i östergötland och kör mycket motorväg) och det krävs rejält med avfettning och flygrostborttagare/lera för att få bilen ren - något som jag avråddes ifrån...

Vad är erfarenheterna av den typen av lackskydd? Gör dom någon nytta egentligen, eller måste man komplettera med ytterligare vax eller liknande för att göra bilen mera lättvättad?

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Lackskydd - bluff eller riktigt bra?

Inlägg av progge » 23 jan 2017 13:15

Taxmannen skrev:Jag har en ny bil sen i September och den skyddades med Ditec vid leverans. Den här vintern tycker jag att det har varit ett Huggormars avföda att hålla bilen ren (bor i östergötland och kör mycket motorväg) och det krävs rejält med avfettning och flygrostborttagare/lera för att få bilen ren - något som jag avråddes ifrån...

Vad är erfarenheterna av den typen av lackskydd? Gör dom någon nytta egentligen, eller måste man komplettera med ytterligare vax eller liknande för att göra bilen mera lättvättad?
Tjenare Taxmannen.
Välkommen till forumet.

Ditec är ett företag inget skydd.

Generellt att när salt och smuts börjar bygga upp lager som torkar, så blir det svårt att få bort.
Börja med ett Avfettningsmedel (Kall) upp till dörrhantagen.
Vänta fyra fem minuter, men låt inte medlet torka in.
Lägg på ett alkaliskt medel ovan på. Vänta fyra fem minuter, men låt inte medlen torka in.
Spola av med högtryck och se resultat.
Om det behövs mer kall avfettning så gå en runda till.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Taxmannen
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 jan 2017 12:07
Ort: Östergötland

Re: Lackskydd - bluff eller riktigt bra?

Inlägg av Taxmannen » 23 jan 2017 13:50

Hej och tack för tipsen!

Jag vet att Ditec är ett företag, men det framgår inte av dokumentationen exakt vilken behandling det är mer än att det är en lackkonservering (grundbehandling) som skall "fyllas på" efter 12-18 månader. Rekommendationen är att först högtrycksspola bort maximalt med smuts, och sen tvätta med schampo, men skulle jag göra det så skulle mycket smuts sitta kvar...

Jag brukar spola av noga först och sen köra alkalisk avfettning + snowfoam och sen spola av igen. Att gå på med alkalisk avfettning efter det har jag inte provat, men jag hade fått för mig att det bara skall läggas på torr bil för att fungera, så jag får nog testa ditt råd och börja med det.

Tvätten är väl ingen rocketscience, men jag kör med två hinkar m. gritguard och tvättvante av ull eller mikrofiber - beroende på vad jag har rent. Avslutar med tork med stor microfiberduk.

Summa summarum - jag tycker inte att det är lättare att få denna bil ren jämfört med andra bilar som inte har lackkonserveringen. Jag hade förväntat mig mer, men konserveringen kanske har helt andra funktioner. Det står också i instruktionerna att man inte bör/ska vaxa bilen vilket jag tycker låter konstigt eftersom det borde ge ett bättre skydd och göra tvättarna enklare, men vaxet kanske motverkar konserveringen???

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Lackskydd - bluff eller riktigt bra?

Inlägg av progge » 23 jan 2017 18:20

Taxmannen skrev:Hej och tack för tipsen!

Jag vet att Ditec är ett företag, men det framgår inte av dokumentationen exakt vilken behandling det är mer än att det är en lackkonservering (grundbehandling) som skall "fyllas på" efter 12-18 månader. Rekommendationen är att först högtrycksspola bort maximalt med smuts, och sen tvätta med schampo, men skulle jag göra det så skulle mycket smuts sitta kvar...

Jag brukar spola av noga först och sen köra alkalisk avfettning + snowfoam och sen spola av igen. Att gå på med alkalisk avfettning efter det har jag inte provat, men jag hade fått för mig att det bara skall läggas på torr bil för att fungera, så jag får nog testa ditt råd och börja med det.

Tvätten är väl ingen rocketscience, men jag kör med två hinkar m. gritguard och tvättvante av ull eller mikrofiber - beroende på vad jag har rent. Avslutar med tork med stor microfiberduk.

Summa summarum - jag tycker inte att det är lättare att få denna bil ren jämfört med andra bilar som inte har lackkonserveringen. Jag hade förväntat mig mer, men konserveringen kanske har helt andra funktioner. Det står också i instruktionerna att man inte bör/ska vaxa bilen vilket jag tycker låter konstigt eftersom det borde ge ett bättre skydd och göra tvättarna enklare, men vaxet kanske motverkar konserveringen???
Det är så att för att deras garantier skall gälla, så bara deras medel på bilen.
Lite av en kidnappning, använd inga medel och vi talar inte om vad vi har lagt på bilen.
Bättre att vara herre över sin egen bil, så man vet vilka medel som finns på.

Har på min bil Carpro ESSENCE i botten.
Cquartz CQUK som lack skydd,
Lägger på CarPro ReLoad tre gånger per år.
Tvättar med Reset var gäng,
Foamar med HydroFoam- wash & coat i bland.

Varför undrar du? för att jag vill och det funkar på min bil.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Lackskydd - bluff eller riktigt bra?

Inlägg av deciso » 23 jan 2017 22:05

[quote="Taxmannen"]Hej och tack för tipsen

Jag brukar spola av noga först och sen köra alkalisk avfettning + snowfoam och sen spola av igen. Att gå på med alkalisk avfettning efter det har jag inte provat, men jag hade fått för mig att det bara skall läggas på torr bil för att fungera, så jag får nog testa ditt råd och börja med det[/

Där har du fått för dig fel. Det är kallavfettning som ska läggas på torr bil. Men det finns numer många kallafettningar som kan läggas på blöt bil. T.e.x. degreaser wet.

Taxmannen
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 jan 2017 12:07
Ort: Östergötland

Re: Lackskydd - bluff eller riktigt bra?

Inlägg av Taxmannen » 24 jan 2017 00:02

Jag har ju både arti green och degreaser wet i garaget, men har kanske fegat lite med den senare och mest kört med Arti Green utspädd och inte fått så bra effekt. Testade i eftermiddag att dra på degreaser wet först och sen arti green innan avspolning, och visst blev det betydligt bättre.

När det gäller lackskyddet från Ditec så vete sjutton om det var helt bortkastade pengar. Jag har använt Jet Seal tidigare och upplevt det som bättre, eller i alla fall att det har haft en märkbar effekt vid tvätt. Jag får läsa på lite om medlen som du använder progge - jag upplever det som en djungel det här med bilvårdsmedel och har lite svårt att hitta den ultimata kombon :)

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Lackskydd - bluff eller riktigt bra?

Inlägg av progge » 24 jan 2017 06:43

Taxmannen skrev: jag upplever det som en djungel det här med bilvårdsmedel och har lite svårt att hitta den ultimata kombon :)
Så är det för all i början.
Tycker firmor har sin plats, bara om man upplyser kunden noga innan man behandlar deras bilar.
Att lägga på ett medel och säga kom hit om 12 månader för på fyllning. Nä tack.
Var i landet befinner du dig Taxmannen?

Kan ju finnas en lika sinnad i ditt område.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Taxmannen
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 jan 2017 12:07
Ort: Östergötland

Re: Lackskydd - bluff eller riktigt bra?

Inlägg av Taxmannen » 24 jan 2017 10:41

Ja, firmorna har såklart en plats att fylla - kanske främst då för dem som bara vill maskintvätta en gång i veckan och inget mer, men med tanke på att det uppenbarligen inte finns utrymme att jobba vidare själv efter det dom lagt på så går det bort för min del. Nej, inget mera Ditec för min del, däremot har jag fått en bra kontakt med en lokal rekondare i närheten som verkar genuint intresserad och då inte bara av att sälja dyra behandlingar.

Jag bor i Östergötland, mellan Mjölby och Boxholm.

Skriv svar