Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Liquid Elements ECO shine - lätt att lägga?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Pson_99
Ny Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 jun 2014 20:46

Liquid Elements ECO shine - lätt att lägga?

Inlägg av Pson_99 » 12 feb 2016 23:11

God kväll alla!

Jag kommer att hämta ut en ny Onyx svart Volvo V60 R-design inom ca 1,5 veckas tid och självklart vill jag skydda
pärlan riktigt ordentligt från start så att säga :D

Planen är att lägga någon form av keramiskt lackskydd på den ganska omgående och jag har fått upp ögonen för Liquid Elements ECO shield som verkar vara relativt enkelt att lägga? På min tidigare Volvo C30 försökte jag mig på att lägga CQuartz en gång i tiden, men jag tror inte jag var riktigt 100%-igt noggrann med avtorkningen/och eller hade dåligt ljus då det blev flammigt på ett par ställen. Riktigt drygt.

Då jag är rädd för att "misslyckas" igen med CQuartz så söker jag därför ett keramiskt skydd som är lite mer förlåtande och "enkelt" att lägga. Så som jag förstod det så kan man i princip lägga ECO shield på hela bilen innan avtorkning?

Någon som har applicerat det och har lite erfarenheter eller liknande att bidra med? :)

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar
Pierre

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Liquid Elements ECO shine - lätt att lägga?

Inlägg av Lemerok » 13 feb 2016 00:21

Jag tyckte det var ganska lätt att lägga, skrev lite här i min tråd, la på min Volvo förra helgen:
viewtopic.php?f=13&t=6582&start=720#p147070

Ja la inte på hela bilen åt gången dock, utan la på några paneler, sen torkade av och la på några nya osv.
Men det går bra att torka av noggrannare sen efter bara man inte väntar allt för länge.

Pson_99
Ny Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 jun 2014 20:46

Re: Liquid Elements ECO shine - lätt att lägga?

Inlägg av Pson_99 » 14 feb 2016 12:56

Hej!

Kanon! Det lutar starkt åt detta. Vad är det som medföljer i förpackningen - behöver man komplettera med något extra för appliceringens skull så att säga?

Är det samma problematik som med CQuartz, d.v.s. att om man låter det ligga för länge eller inte torkar av allt så får man problem med att lacken blir flammig eller är det bara att köra på, typ en dörr i taget o.s.v. och inte behöva ha alltför bråttom med att torka av?

Jag kommer som sagt att hämta min bil i mitten av vecka 8. Jag är lite kluven på hur jag ska göra. Den kommer säkerligen vara vaxad eller liknande från återförsäljaren. Tror ni det är en bra idé att köra till närmaste GDS-hall och göra en noggrann tvätt, sprita av bilen och sedan lägga skyddet (går det att lägga i lite fuktigare miljöer?) eller ska man vänta fram till april-maj? Problemet då är ju att man högst troligt behöver göra hela proceduren med clay, polering m.m. för att få den 100%-igt förberedd för lackskydd då man hunnit köra några mil redan.

Tacksam för alla inputs! :)

Med vänliga hälsningar
Pierre

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Liquid Elements ECO shine - lätt att lägga?

Inlägg av Lemerok » 14 feb 2016 13:10

Det är nog bäst att avvakta, det behöver appliceras och härda i 11+ grader, så krävs att man kör i garage typ.
Går bra att torka av inom en 20-30 min efter att du lagt sista lagret utan problem, ganska lätt att torka av med.
Jag har inte upptäckt något jag missat, varken på bilen eller fälgarna jag gjorde igår.
Väldigt lättjobbat, bara man tänker på vart man lagt och torkat av, inte alltid så lätt att se. :)

Jag vet inte riktigt vad man får med, delade på en flaska med Henkek här på forumet.
En skumapplikator med deras Scatter mocca-dukar körde jag för applicering.
Sen torkade jag av med deras Eraser-duk, den är gjord just för avtorkning av keramiskt, fungerar väldigt bra till det.
Kanske går bra även med vanliga dukar, men helst tunnare/korthåriga skulle jag tro då.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Liquid Elements ECO shine - lätt att lägga?

Inlägg av Manor » 14 feb 2016 16:15

Jag skulle lägga något lätt och smidigt som Orchards Speed Seal eller liknande...och köra med ett keramiskt till våren. Även om bilen är helt ny så vill man tvätta noga, claya, polera (med ett milt polermedel), sprita innan skyddet läggs.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Pson_99
Ny Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 jun 2014 20:46

Re: Liquid Elements ECO shine - lätt att lägga?

Inlägg av Pson_99 » 20 feb 2016 13:01

Tack för svaren!

Verkar som att det är ett nice skydd om det inte är super noga med att man ska torka av direkt och att det är lite mer förlåtande så att säga.

Jag ser nu att det verkar vara svårt att beställa hem skyddet från någon återförsäljare i Sverige i alla fall då ingen har det i lager, varifrån har ni andra köpt? :)

Jag har några CarPro mockadukar liggandes samt ett gäng vanlig microfiberdukar - kommer det fungera för avtorkning eller behöver man köpa deras speciella duk? Är det någon som har jämfört eller har bildad sig en uppfattning om hur skyddet står sig jämfört med exempelvis CQuartz UK?

Mvh. Pierre

moopith
Ny Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 jul 2015 11:56

Re: Liquid Elements ECO shine - lätt att lägga?

Inlägg av moopith » 24 feb 2016 10:39

Hör av dig till Fredrik han har full koll på detta då de är han som tar in de i Sverige. Hans hemsida är ju liquidelementsse.se hans nr står nog på hemsidan slå en pling så får du veta allt du behöver.

Skriv svar