Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Spray wax

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Spray wax

Inlägg av Funk » 30 nov 2015 07:56

Perra83 skrev:
Funk skrev:Jag väntar på ny bil, så direkt efter nyår lägger jag HydrO2 direkt på nybil helt utan mer prep än en vanlig tvätt.

/Thomas
Ny bil, Volvo?
Japp...företagsleasing.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Spray wax

Inlägg av Lundberg » 30 nov 2015 12:06

Funk skrev:
Perra83 skrev:
Funk skrev:Jag väntar på ny bil, så direkt efter nyår lägger jag HydrO2 direkt på nybil helt utan mer prep än en vanlig tvätt.

/Thomas
Ny bil, Volvo?
Japp...företagsleasing.

/Thomas
Det kanske inte blir mer än så sen heller? Hur ligger det till med att behandla leasingbilar?
// Jack

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Spray wax

Inlägg av Funk » 30 nov 2015 13:55

Det kanske inte blir mer än så sen heller? Hur ligger det till med att behandla leasingbilar?
Hos oss är det inget specifikt sagt, men dom brukar vara glada då jag lämnar tillbaka mina bilar då dom är bra mycket fräschare än vad som är brukligt.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
sogat
Ny Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 sep 2014 01:31

Re: Spray wax

Inlägg av sogat » 12 dec 2015 21:48

Okej så att använda Artic Green var en halvdålig idé eftersom det trots dubbla doseringsanvisningen visar sig vara otillräcklig på våra salta och tjäriga vägar, detta trots det faktum att bilen är behandlad med Hydro2. Det funkar bra på det övre partierna på bilen, ingen tendens till smuts finns kvar med nedåt de nedre regionerna så hittar man dels mycket tjärprickar vilket jag räknade med, men det är smutsen den inte riktigt får bort som stör mig - Drar man med fingret på nedre delen av dörrarna så får man inte mycket men lite smuts på fingret, det är inte okej. Så nu undrar jag lite saker, vad är egentligen skillnaden mellan P27 och traditionell kallavfettning likt Tordosol, OkQ8 Premiumavfettning, Prewash mm.? Är det mildare men fortfarande tillräckligt starkt för att avlägsna smutsen som inte Arti Green klarar av? Vill självklart behålla skyddet så länge som möjligt men letar således en bättre lösning.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Spray wax

Inlägg av Cogo » 12 dec 2015 22:35

P27 är spädbar och mildare än kallavfettning, dock är den starkare än alkalisk. Beror ju dock på hur man blandar dem.

Här är ett test som jag genomförde på denna produkt.

viewtopic.php?f=42&t=7901&p=113230&hilit=P27#p113230

Mvh magnus

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Spray wax

Inlägg av Funk » 13 dec 2015 14:58

Starkt är inte rätt ord...det handlar om olika produkter för olika sorters smuts. Ingen alkalie tar tjära, och är inte gjord för det heller. Men en emulsion av både tjärlösare och alkalie som P27 tar givetvis mer av tjäran. Något förenklat så säger man att alkalier rår på all smuts som kommer från ovan jord, medan kallavfettning tar allt från under jord. Just salt är lite speciellt för alla rena saltsorter fixar man med alkalier, men om det bundits olja i saltet så då får man ta till annat.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

brainstorm99
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 apr 2014 14:09
Ort: Degerfors

Re: Spray wax

Inlägg av brainstorm99 » 13 dec 2015 15:40

Mycket prat om HydroO2, men står sig inte Reload Bättre?

Bara en undran, har dock inte provat nått av dem.

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Spray wax

Inlägg av Lundberg » 13 dec 2015 18:18

brainstorm99 skrev:Mycket prat om HydroO2, men står sig inte Reload Bättre?

Bara en undran, har dock inte provat nått av dem.
Reload står sig bättre då det är ett renodlat lackskydd, hydro2 är ett schampo med skydd i. Hydro2 hyllas just för att det är så lätt att använda med goda resultat.
// Jack

Användarvisningsbild
sogat
Ny Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 sep 2014 01:31

Re: Spray wax

Inlägg av sogat » 13 dec 2015 19:34

Lundberg skrev:
brainstorm99 skrev:Mycket prat om HydroO2, men står sig inte Reload Bättre?

Bara en undran, har dock inte provat nått av dem.
Reload står sig bättre då det är ett renodlat lackskydd, hydro2 är ett schampo med skydd i. Hydro2 hyllas just för att det är så lätt att använda med goda resultat.
Att det skulle vara ett schampo får mig att fundera över vad du definierar som schampo och schampo.

I nuläget ser det ut som att det blir kallavfettning på nedre delarna av bilen och alkalier på övriga delarna. Fine att det kanske skulle sitta kvar någon tjärprick om man kört P27, det kan jag leva med - Vad jag däremot inte kan leva med är att prickarna lossnar och följer med svampen på en safari över lacken. Blir således till att få bort alla tjärprickarna innan man tvättar i fortsättningen. Kan dock konstatera att Hydro2-skyddet hänger med fortfarande trots två rundor kallavfettning på dörrar och bagagelucka.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Spray wax

Inlägg av Funk » 14 dec 2015 08:06

Nej något schampo är inte hydro2. Det saknar bland annat rengörande effekt..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Spray wax

Inlägg av Lundberg » 14 dec 2015 08:34

My bad, blandade ihop hydro2 med hydrofoam.
Om jag hittar tjära efter avfettningarna så tar jag en bra microduk med en skvätt kallavfettning på och gnider bort prickar utan problem. Då slipper jag dränka på mer ytor än nödvändigt.
// Jack

Användarvisningsbild
sogat
Ny Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 sep 2014 01:31

Re: Spray wax

Inlägg av sogat » 14 dec 2015 21:27

Lundberg skrev:My bad, blandade ihop hydro2 med hydrofoam.
Om jag hittar tjära efter avfettningarna så tar jag en bra microduk med en skvätt kallavfettning på och gnider bort prickar utan problem. Då slipper jag dränka på mer ytor än nödvändigt.





Skulle aldrig falla mig in att ta bort tjärprickar genom att använda något så simpelt som papper eller mikrofiberduk på lacken, möjligtvis innan en polering och lackförsegling då eventuella repor ändå skall bort. Tjära är nästan hårt som sten, när den släpper vilket jag får förmoda att den gör så repar den givetvis lacken - Men det är jag det. Hitills så har jag aldrig haft problem med fastsittande tjära på min nuvarande bil, det jag haft(och det är en hel del nu vid varje tvätt nu November, December) har försvunnit efter att jag använt kallavfettningen.

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Spray wax

Inlägg av Lundberg » 15 dec 2015 07:58

Ja en microduk för 100 spänn eller papper skiljer sig nog, sen gnider man ju självklart inte som galning, håller duken på för att lösa upp pricken och sveper sen av den, utan något mekanisk bearbetning. Känns som en skönare metod än att dränka på en gång till för några enstaka prickar.
// Jack

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Spray wax

Inlägg av Funk » 15 dec 2015 10:46

Jag är snarast inne på samma spår som Lundberg...så lite kallavfettning som möjligt för att inte lister skall lossna och rostskyddet rinna bort. Punktinsatser med kallavfettning och micofiber eller liknande på t.ex Volvo eller BMW är problemfritt ur repsynpunkt, medan t.ex japaner med mjuk lack kanske kan vara lite lurigare.

Papper använder man bara till fönster eller oljestickan !

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Spray wax

Inlägg av Lundberg » 15 dec 2015 11:17

Helt min tanke, åker skoda med hård lack så har inte sett någon reppåverkan av det lilla man är på med en duk.
// Jack

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Spray wax

Inlägg av progge » 15 dec 2015 12:05

Funk skrev:Jag är snarast inne på samma spår som Lundberg...så lite kallavfettning som möjligt för att inte lister skall lossna och rostskyddet rinna bort. Punktinsatser med kallavfettning och micofiber eller liknande på t.ex Volvo eller BMW är problemfritt ur repsynpunkt, medan t.ex j :idea: apaner med mjuk lack kanske kan vara lite lurigare.

Papper använder man bara till fönster eller oljestickan !

/Thomas
Inga problem på mjuk lack, använder bomulls pads ( Smink borttagare) att badda bort tjärfläckarna.
Har då inte skapat repor.
Varför lägga på hela bilen när det handlar om punktinsatser. :nicka
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Spray wax

Inlägg av e_king » 15 dec 2015 16:50

Det är inte många fuktiga / blöta Mf-dukar sim repar. Isf bör man byta ut den. Det är många ggr jag har blött ner en mf-duk med Tardis och strukit lätt fram och tillbaka för att få bort tjära m.m. Har inte sett några repor efter det.
Men det är jag det. :)
Jag har även gjort samma med Krystal Kleen TarTastic utan att märka något. Både på limrester och tjära. Tricket är utan tryck, och föra duken långsamt över ytan. Funkar för mig.

/Fredrik

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Spray wax

Inlägg av Manor » 30 dec 2015 11:54

progge skrev:
Funk skrev:Jag är snarast inne på samma spår som Lundberg...så lite kallavfettning som möjligt för att inte lister skall lossna och rostskyddet rinna bort. Punktinsatser med kallavfettning och micofiber eller liknande på t.ex Volvo eller BMW är problemfritt ur repsynpunkt, medan t.ex j :idea: apaner med mjuk lack kanske kan vara lite lurigare.

Papper använder man bara till fönster eller oljestickan !

/Thomas
Inga problem på mjuk lack, använder bomulls pads ( Smink borttagare) att badda bort tjärfläckarna.
Har då inte skapat repor.
Varför lägga på hela bilen när det handlar om punktinsatser. :nicka
Jag kör bara med kallavfettning i absoluta nödfall samt till den rejäla vårtvätten. I övrigt så baddar även jag direkt på tjärprickarna de gånger som det behövs. Vintertid är det annars en relativt mild blandning av P27 som gäller för mig. Det fungerar väldigt bra på mina bilar, och starkare än så tycker jag inte behövs.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Mattemaz
Medlem
Inlägg: 340
Blev medlem: 28 apr 2013 21:00
Ort: Alingsås

Re: Spray wax

Inlägg av Mattemaz » 01 jan 2016 12:14

Vad är skillnaden på hydrofoam och hydro2?

Användarvisningsbild
sogat
Ny Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 sep 2014 01:31

Re: Spray wax

Inlägg av sogat » 13 mar 2016 22:34

Mattemaz skrev:Vad är skillnaden på hydrofoam och hydro2?
Hydrofoam verkar vara någon vidareutveckling av Hydro2. Av vad jag förstått så är det ett bilschampoo som innehåller Hydro2. Ganska intressant om det inte vore för nackdelarna medlet medför, t.ex. Hudirritation trots neutralt ph-värde(kräver handskar) och att det ej får torka på lacken(får egentligen inget schampoo göra men det här schampoot bör ju inte likställas med vanliga bilschampoon, torkar det på lacken så uppstår förmodligen fläckar). Inget för mig, tvättar man en varm sommardag i strålande sol så är det bättre att svampa bilen och därefter spola den kall innan man lägger på Hydro2.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Skriv svar