Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Spray wax

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
sogat
Ny Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 sep 2014 01:31

Re: Spray wax

Inlägg av sogat » 23 nov 2015 20:49

Någon med fler tips på snabbvax man bara kan spraya på och spola av, gärna med 2-3 tvättars hållbarhet eller mer? Jag vill använda något nu under vintern och eftersom det tvättas minst en gång i veckan, och eftersom jag tvättar i gds-hallar så är ibland mörkret bristande samtidigt som det är lite halvbråttomt. Därför söker jag ett medel som kan sprayas på en otorkad bil, för att sedan spolas av och torkas av.

Gyeon wetcoat verkar intressant, men jag tar gärna emot andra tips.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Spray wax

Inlägg av e_king » 23 nov 2015 20:56

Purity X från Krystal Kleen

Användarvisningsbild
Rasseman
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 06 aug 2014 22:29

Re: Spray wax

Inlägg av Rasseman » 23 nov 2015 21:13

Carpro Hydro2

Användarvisningsbild
sogat
Ny Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 sep 2014 01:31

Re: Spray wax

Inlägg av sogat » 23 nov 2015 21:25

Rasseman skrev:Carpro Hydro2
Tror jag blev såld på denna, blir till att beställa omgående. :jeps

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Spray wax

Inlägg av popp » 24 nov 2015 09:38

sogat skrev:
Rasseman skrev:Carpro Hydro2
Tror jag blev såld på denna, blir till att beställa omgående. :jeps
Jag tror inte du kommer bli besviken på denna produkt. :best
Detta använder jag mycket av och det funkar kanon bra, :jeps

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Spray wax

Inlägg av Funk » 24 nov 2015 13:06

Rasseman skrev:Carpro Hydro2
Den kör jag med också, men tycker nog den håller betydligt bättre än ett par- tre tvättar.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Spray wax

Inlägg av e_king » 24 nov 2015 17:49

Purity X. Beroende på spädning och appliceringsmetod. 1-6 månader.
Som i klippet 3-4 månader.
https://youtu.be/XmyWIF1n-hc

Användarvisningsbild
sogat
Ny Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 sep 2014 01:31

Re: Spray wax

Inlägg av sogat » 24 nov 2015 21:30

popp skrev:
sogat skrev:
Rasseman skrev:Carpro Hydro2
Tror jag blev såld på denna, blir till att beställa omgående. :jeps
Jag tror inte du kommer bli besviken på denna produkt. :best
Detta använder jag mycket av och det funkar kanon bra, :jeps
Toppen, beställde nämligen den samt en blomspruta så att jag kan ha det ståendes. Får förmodligen sakerna imorgon eller på Torsdag, skall bara förbi Feltema och köpa batterivatten...om ingen vet vart man köper destillerat förstås. :)
Funk skrev:
Rasseman skrev:Carpro Hydro2
Den kör jag med också, men tycker nog den håller betydligt bättre än ett par- tre tvättar.

/Thomas
Ju längre desto bättre, få medel håller dock länge vintertid när man kallavfettar som du vet, så det är ju lite av dilemmat.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Spray wax

Inlägg av Funk » 25 nov 2015 09:22

Ju längre desto bättre, få medel håller dock länge vintertid när man kallavfettar som du vet, så det är ju lite av dilemmat.
Jag förstår inte riktigt det i mina ögon överdrivna bruket av kallavfettning under vintern. En bra yta i botten och en alkalie I ganska snäll blandning så räcker det tycker jag. När vintern sedan är över, då tar man tjärlösare vid vårstädningen.
Frugans bil klarade hela förra vintern med Hydro2. Använder man ett bra torkstöd/detailer då och då för lite extra bling och pärlning så är 3-4 månder vintertid fullt realistiskt för en bil som rullar 12-1500 mil om året.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Spray wax

Inlägg av popp » 25 nov 2015 10:10

Funk skrev:
Ju längre desto bättre, få medel håller dock länge vintertid när man kallavfettar som du vet, så det är ju lite av dilemmat.
Jag förstår inte riktigt det i mina ögon överdrivna bruket av kallavfettning under vintern. En bra yta i botten och en alkalie I ganska snäll blandning så räcker det tycker jag. När vintern sedan är över, då tar man tjärlösare vid vårstädningen.
Frugans bil klarade hela förra vintern med Hydro2. Använder man ett bra torkstöd/detailer då och då för lite extra bling och pärlning så är 3-4 månder vintertid fullt realistiskt för en bil som rullar 12-1500 mil om året.

/Thomas
Jag kan bara hålla med detta om kallavfettning på vintern.

Själv använder jag bara kallavfettning några få gånger under vintern och det funkar kalas för mig. :best

Och för mig håller Hydro2 2-3 mån utan att försvinna på vintern. :brumm

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Spray wax

Inlägg av Manor » 25 nov 2015 11:58

Funk skrev:
Ju längre desto bättre, få medel håller dock länge vintertid när man kallavfettar som du vet, så det är ju lite av dilemmat.
Jag förstår inte riktigt det i mina ögon överdrivna bruket av kallavfettning under vintern. En bra yta i botten och en alkalie I ganska snäll blandning så räcker det tycker jag. När vintern sedan är över, då tar man tjärlösare vid vårstädningen.
Frugans bil klarade hela förra vintern med Hydro2. Använder man ett bra torkstöd/detailer då och då för lite extra bling och pärlning så är 3-4 månder vintertid fullt realistiskt för en bil som rullar 12-1500 mil om året.

/Thomas
Jag håller helt med.
När det dock börjar bli geggigt och grisigt ute så går jag över till en mild blandning av BBV:s P27 istället för alkaliskt. Det fungerar väldigt bra, och kallavfettning används bara i nödfall och till vårtvätten.


Skickat från min iPad med Tapatalk
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
sogat
Ny Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 sep 2014 01:31

Re: Spray wax

Inlägg av sogat » 25 nov 2015 20:49

Funk skrev:
Ju längre desto bättre, få medel håller dock länge vintertid när man kallavfettar som du vet, så det är ju lite av dilemmat.
Jag förstår inte riktigt det i mina ögon överdrivna bruket av kallavfettning under vintern. En bra yta i botten och en alkalie I ganska snäll blandning så räcker det tycker jag. När vintern sedan är över, då tar man tjärlösare vid vårstädningen.
Frugans bil klarade hela förra vintern med Hydro2. Använder man ett bra torkstöd/detailer då och då för lite extra bling och pärlning så är 3-4 månder vintertid fullt realistiskt för en bil som rullar 12-1500 mil om året.

/Thomas
Det har blivit en vana, men jag har absolut inget emot att ge upp idéen om att kallavfetta vid varje tvätt såvida det finns goda alternativ till det. Om vi leker med tanken att jag applicerar Hydro2 på min för övrigt i nuläget obehandlade bil och sedan avfettar med BBVs ArtiGreen, skulle jag då uppnå enligt dig ett fullgott resultat innan jag börjar svampa bilen? Spär i sådana fall självfallet alkalien mindre än vad jag gör på sommaren.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Spray wax

Inlägg av Funk » 26 nov 2015 08:05

Det har blivit en vana, men jag har absolut inget emot att ge upp idéen om att kallavfetta vid varje tvätt såvida det finns goda alternativ till det. Om vi leker med tanken att jag applicerar Hydro2 på min för övrigt i nuläget obehandlade bil och sedan avfettar med BBVs ArtiGreen, skulle jag då uppnå enligt dig ett fullgott resultat innan jag börjar svampa bilen? Spär i sådana fall självfallet alkalien mindre än vad jag gör på sommaren.
Ja till allra största delen, lär man sig acceptera att en och annan tjärprick sitter kvar eller gör punktinsatser så tycker jag gott det räcker. Blir det för grisigt så kan man som nämnts köra BBV P27 eller en liknande microemulsion någon gång.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
sogat
Ny Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 sep 2014 01:31

Re: Spray wax

Inlägg av sogat » 26 nov 2015 23:34

Funk skrev:
Det har blivit en vana, men jag har absolut inget emot att ge upp idéen om att kallavfetta vid varje tvätt såvida det finns goda alternativ till det. Om vi leker med tanken att jag applicerar Hydro2 på min för övrigt i nuläget obehandlade bil och sedan avfettar med BBVs ArtiGreen, skulle jag då uppnå enligt dig ett fullgott resultat innan jag börjar svampa bilen? Spär i sådana fall självfallet alkalien mindre än vad jag gör på sommaren.
Ja till allra största delen, lär man sig acceptera att en och annan tjärprick sitter kvar eller gör punktinsatser så tycker jag gott det räcker. Blir det för grisigt så kan man som nämnts köra BBV P27 eller en liknande microemulsion någon gång.

/Thomas
Ställer mig tveksam till resultatet men det skall absolut testas. Hade fått föraningar om att Alkalier inte är särskilt duktigt på att ta bort salthinnan på bilarna, men nu i efterhand så antar jag att jag varit ute och cyklat. Tack för hjälpen!

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Spray wax

Inlägg av Funk » 27 nov 2015 07:48

Innan den allmänna miljödebatten då man blandande saltet med allsköns tillsatser var det värre, numera är det inte så farligt IMO.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
sogat
Ny Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 sep 2014 01:31

Re: Spray wax

Inlägg av sogat » 29 nov 2015 15:02

Funk skrev:Innan den allmänna miljödebatten då man blandande saltet med allsköns tillsatser var det värre, numera är det inte så farligt IMO.

/Thomas
Ok.

Applicerade i alla fall Hydro2 på bilen igårkväll med ett mycket bra resultat, blir att beställa mer av detta. Olyckligtvis slog det slint och jag blandade nu vid närmare eftertanke för många delar vatten, närmare 100ml H2 med 1L vatten, tur i oturen så blev resultatet fortfarande fläckfritt trots den lilla fadäsen så det tål absolut att spädas. Fantastiskt medel, får se om flaskan räcker vintern ut nu. :jeps

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Spray wax

Inlägg av Funk » 29 nov 2015 17:59

Jag väntar på ny bil, så direkt efter nyår lägger jag HydrO2 direkt på nybil helt utan mer prep än en vanlig tvätt.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Spray wax

Inlägg av Perra83 » 29 nov 2015 20:16

Funk skrev:Jag väntar på ny bil, så direkt efter nyår lägger jag HydrO2 direkt på nybil helt utan mer prep än en vanlig tvätt.

/Thomas
Ny bil, Volvo?

Oscar88
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 nov 2015 19:49

Re: Spray wax

Inlägg av Oscar88 » 29 nov 2015 20:52

Använder meggans express wax lättjobbad, luktar gott och
Bra resultat

Oscar88
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 nov 2015 19:49

Re: Spray wax

Inlägg av Oscar88 » 29 nov 2015 20:58

sogat skrev:Någon med fler tips på snabbvax man bara kan spraya på och spola av, gärna med 2-3 tvättars hållbarhet eller mer? Jag vill använda något nu under vintern och eftersom det tvättas minst en gång i veckan, och eftersom jag tvättar i gds-hallar så är ibland mörkret bristande samtidigt som det är lite halvbråttomt. Därför söker jag ett medel som kan sprayas på en otorkad bil, för att sedan spolas av och torkas av.

Gyeon wetcoat verkar intressant, men jag tar gärna emot andra tips.
Chemicalguys hybrid v7 är en quickdetailer som funkar som en sealent
Spruta på torka av klart, är inget sprayvax men lika lättarbetat...

Annars är jag nöjd med meggans express wax.

Skriv svar