Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Jag söker en "glaze"

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
Sjögren Racing
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2014 17:01

Jag söker en "glaze"

Inlägg av Sjögren Racing » 03 sep 2015 22:41

Hej

Jag lackerar mycket och ibland blir det lite våtslip och polering av tex dammkorn.
Jag såg en video på Youtube där en kille polerade nylackat och då körde han rubbing, polish sedan en glaze.

Jag kan inte använda ett vax på nylackat då lacken måste kunna andas ut lösningsmedel under en tid, men vad jag har förstått så har inte en glaze en vaxande funktion men ändå ger den en glans? Det spelar ingen roll om det bara är en "show car glaze" som varar i en vecka.

Finns det någon som har ett tips på en glaze som är silikonfri?

Sjögren Racing
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2014 17:01

Re: Jag söker en "glaze"

Inlägg av Sjögren Racing » 05 sep 2015 18:14

Jag har nu hittat produkten jag söker och beställt denna:
http://www.liquidelementsse.se/index.ph ... gloss.html

Det ska bli mycket spännande att prova :)

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Re: Jag söker en "glaze"

Inlägg av Gråben » 05 sep 2015 21:57

Det beror lite på vad du vill ha för resultat?

Vad är du ute efter?

Är det för att korrigera en färsk lack efter våtslip?

Eller använda feta produkter för att "dölja " spåren efter efter ett sådant jobb?

Har ju en viss erfarenhet av att jobba med nylackade grejjer :-)

Har ingen erfarenhet av LE så jag säger inget om den produkten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sjögren Racing
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2014 17:01

Re: Jag söker en

Inlägg av Sjögren Racing » 05 sep 2015 22:15

Gråben skrev:Det beror lite på vad du vill ha för resultat?

Vad är du ute efter?

Är det för att korrigera en färsk lack efter våtslip?

Eller använda feta produkter för att "dölja " spåren efter efter ett sådant jobb?

Har ju en viss erfarenhet av att jobba med nylackade grejjer :-)

Har ingen erfarenhet av LE så jag säger inget om den produkten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det jag söker efter är en "glanshöjare" som inte stänger inne lösningsmedel.
Dölja är väl fel ord men förbättra, jag tycker ibland att det blir inte "nylackatblankt" när man har korrigerat tex ett dammkorn. Även om det är polerat så att alla sliprepor är borta.
Man vågar ju inte dra på vax på en så färsk yta.

Vad använder du?
Mvh

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Re: Jag söker en "glaze"

Inlägg av Gråben » 05 sep 2015 22:53

Vi använder 3m på jobbet, har du testat att kolla med led lampa efter korrigeringen? Annars kan det vara en ide att låta lacken vila och kunden får återkomma?

Polera en nylackad lack, beroende på typ så kan det vara en pina.

Är det mest klarlack du jobbar med eller solida lacker utan klarlack?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sjögren Racing
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2014 17:01

Re: Jag söker en

Inlägg av Sjögren Racing » 10 sep 2015 00:08

Gråben skrev:Vi använder 3m på jobbet, har du testat att kolla med led lampa efter korrigeringen? Annars kan det vara en ide att låta lacken vila och kunden får återkomma?

Polera en nylackad lack, beroende på typ så kan det vara en pina.

Är det mest klarlack du jobbar med eller solida lacker utan klarlack?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hej
3M använde jag som polermedel för många år sedan, jag tröttnade på att just 3M fyllde så mycket. Jag har en ledlampa som jag använder ibland. En "daylight"-ficklampa står på nästa inköpslista.

Våtslipa/polera en nylackad yta (dagen efter utan ugn) är inga problem även om det kräver lite teknik och rätt polermedel. Men visst, det är ju stor skillnad om man väntar en vecka.

Jag lackar både solida och klarlackslacker. Förra veckan våtslipare/polerade jag en svart solid som jag hade lackat dagen innan. Det kan skapa lite irritation :mrgreen:

Jag fick hem Regloss ifrån Liquid Elements, fast det är en produkt ifrån Krystal Kleen som Liquid Elements säljer.
Jag fick riktigt bra support ifrån Liquid Elements, snabba på att svara på mail, även kvällstid. Det uppskattas! Dom tog sig tid att fråga mina lite speciella frågor direkt med tillverkaren.

Det ska bli riktigt spännande att prova denna produkten nästa vecka (jag hinner inte innan dess)

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Jag söker en "glaze"

Inlägg av Gråben » 10 sep 2015 06:20

Men en glaze fyller väl?

Polishes are abrasive whether you like it or not. If you’re polishing your car, you are essentially shaving/smoothing your paint down at a microscopic level. Glazes do no such thing, but rather fill in the tiny clear coat imperfections and lines that polishing leaves behind – even though they may not be visible to the human eye. By glazing, you’re successfully sealing in the work that the polishes have done, which will enhance the high-gloss appearance of your paint after you’ve followed it up with a wax.

Kul med bra support! Bara att testa och se då :-)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Jag söker en "glaze"

Inlägg av e_king » 10 sep 2015 09:46

Det stämmer att en Glaze fyller och ReGloss fyller bra. I det här fallet efterfrågades en produkt som inte är lika tät som Vax och låter lacken härda färdigt i fred. Då fungerar ReGloss glaze/ReGloss som glanshöjare likt Vax. Inte för att dölja. [emoji106]
/Fredrik

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Jag söker en "glaze"

Inlägg av Funk » 10 sep 2015 09:53

Ett vax, med en så naturlig sammansättning som möjligt borde väl vara det enklaste.. Carnauba och montanvax släpper lösningsmedel utan problem.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Jag söker en "glaze"

Inlägg av e_king » 10 sep 2015 13:08

Funk skrev:Ett vax, med en så naturlig sammansättning som möjligt borde väl vara det enklaste.. Carnauba och montanvax släpper lösningsmedel utan problem.

/Thomas
Är det svårare att lägga en Glaze än ett Vax? Kostnaden för ett garanterat naturligt Vax brukar dra iväg också.

/Fredrik

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Re: Jag söker en "glaze"

Inlägg av Gråben » 10 sep 2015 13:17

Om man då ska vara petig, varför då byta medel från 3m som fyller, till ett annat medel som fyller?


Hej
3M använde jag som polermedel för många år sedan, jag tröttnade på att just 3M fyllde så mycket. Jag har en ledlampa som jag använder ibland. En "daylight"-ficklampa står på nästa inköpslista.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Jag söker en "glaze"

Inlägg av e_king » 10 sep 2015 13:32

Om det är något som fungerar för ändamålet bör det vara ok att använda det man trivs med och vill ha?

Sjögren Racing
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2014 17:01

Re: Jag söker en

Inlägg av Sjögren Racing » 10 sep 2015 16:09

Gråben skrev:Om man då ska vara petig, varför då byta medel från 3m som fyller, till ett annat medel som fyller?


Hej
3M använde jag som polermedel för många år sedan, jag tröttnade på att just 3M fyllde så mycket. Jag har en ledlampa som jag använder ibland. En "daylight"-ficklampa står på nästa inköpslista.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag söker inte en glaze för att fylla, utan för att ge glans och ett medel som inte är tätt som tex ett vax.
Fylla repor funkar för stunden, men jag tror inte att kunden uppskattar det när han har tvättat objektet och alla sliprepor träder fram.

Prova att polera med 3M, sedan tvättar du med tex en IPA, då ser du hur mycket det fyller då 3M är ett väldigt oljigt medel. Men givetvis får ju folk använda det dom trivs med. Men 3M funkade inte så som jag önskade. Även om jag använde det i flera år tills jag hittade ett annat märke som jag trivdes mer med.

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Re: Jag söker en "glaze"

Inlägg av Gråben » 10 sep 2015 23:09

Ahh då är jag med :-)

Man är lite trög efter 17 timmars arbetspass. :-)

Jo jag vet hur det ser ut efter 3m och grejjerna som finns på mitt ordinarie jobb
:-(

På firman min så körs det med annat :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Re: Jag söker en "glaze"

Inlägg av Gråben » 10 sep 2015 23:10

e_king skrev:Om det är något som fungerar för ändamålet bör det vara ok att använda det man trivs med och vill ha?
Jo självklart!

Blev bara lite förvirrad :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Jag söker en "glaze"

Inlägg av limban » 12 sep 2015 21:20

du kan testa våra BBV fast cut 97 och BBV High Gloss 210 ..
helt utan silicon, lösningsmedel. eller oljor.. gjorda för höga krav inom bilvård av mig. :jeps

// Anders
Bild
MVH Anders Lindbäck
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Sjögren Racing
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2014 17:01

Re: Jag söker en "glaze"

Inlägg av Sjögren Racing » 19 sep 2015 19:11

Jag har nu provat ReGloss och är mycket nöjd, det va precis en sådan produkt som jag önskade mig. Väldigt lättarbetad.
Jag har även börjat att polera med Liquid elements som jag fick lite prover på som sedan ledde till köp av hela serien polermedel. Där är jag med mycket nöjd, ni som inte har provat deras "Black Diamond" har missat något, jag har aldrig provat en produkt som ger ett sådant "Wow!", enorm glans :jeps

joebro
Ny Medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 06 sep 2015 17:37

Re: Jag söker en "glaze"

Inlägg av joebro » 02 nov 2015 22:40

Cartec fast glaze är att rekommendera! sjukt bra åh lättarbetat!

Sjögren Racing
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2014 17:01

Re: Jag söker en "glaze"

Inlägg av Sjögren Racing » 02 nov 2015 23:42

joebro skrev:Cartec fast glaze är att rekommendera! sjukt bra åh lättarbetat!
Den innehåller silikon så det funkar inte.

Användarvisningsbild
jeensa
Medlem
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 jun 2010 12:50

Re: Jag söker en "glaze"

Inlägg av jeensa » 07 nov 2015 20:32

VM i sent svar i tråden här nu. Meguiars D305 är gjord just för detta ändamål, ge möjlighet att rätta till dammkorn osv i nya lacker innan leverans til kund.
Såg att du "hittat hem" i liquid elements men vill ändå ge ännu ett tips.

mvh jensa

Skriv svar