Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Några tankar ang lackskydd.

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mattemaz
Medlem
Inlägg: 340
Blev medlem: 28 apr 2013 21:00
Ort: Alingsås

Några tankar ang lackskydd.

Inlägg av Mattemaz » 11 feb 2015 08:48

Hej alla polerfantaster!
Har hängt här ett par år nu och lärt mig massor om hur man ska sköta sin bil mm. Hur man ska göra och inte göra och andra tips och trix. Men samma tanke dyker upp lite då och då när jag sitter och läser på forumet.
Det finns en uppsjö med produkter till varje moment och för att inte tala om alla olika märken som finns. Det ena är bättre än det andra och beror mycket på vem man frågar. Inget konstigt med det så är det med allt. Jag har läst endel om keramiska lackskydd på senare tid och det verkar ju underbart varför kör inte fler med det? Verkar skydda väldigt bra mot starkare medel och till och med lite repor. Varför använda ett wax som försvinner efter två tvättar när man lägger ett skydd som håller så mycket längre?

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Några tankar ang lackskydd.

Inlägg av Cogo » 11 feb 2015 10:58

Ja du, svårt att egentligen motivera varför man inte lägger ett skydd som är riktigt tåligt. Men här är lite tankar från min sida. Keramiska skydd är ju tåligare både mot repor och kemikalier, men de är även dyrare i inköp, typ 400-600 kr för en stor bil eller två mindre bilar. Medans ett bra vax i större förpackning samt lackskydd av modell 1-komp räcker till bra många fler bilar. Här tror jag priset avskräcker lite för vid en så pass stor inköpskostnad så är man rädd för att inte lyckas med lackskyddet. Har själv varit med om att lackskydd inte har fungerat på min bil, troligtvis mitt egna fel vid applicering.

Sedan är det ju även så att vi här gillar att ett par gånger om året lägga på ett nytt lager av lackskydd eller vax när man går ut till sin bil för att "Umgås" lite med den och ge den kärlek. Har man lagt ett keramiskt skydd så vet man inte riktigt hur detta lackskydd fungerar ihop med en viss produkt som man lägger ovanpå, kanske egenskaperna från det keramiska skyddet försvinner?

Jag tror att vägen till att få fler att lägga de mer tåliga keramiska skydden är dels att de skydden blir "roligare/mysigare" att jobba med samt att det kanske kommer fler bra instruktionsvideos på hur appliceringen går till, och då från först och främst de som säljer skydden. Ett bra exempel är ju Bollnäsbilvård som nu gjort två videos på hur man lägger 2-komp lackskydd.

Bara mina tankar.

Med vänlig hälsning Magnus

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Några tankar ang lackskydd.

Inlägg av Manor » 11 feb 2015 11:25

Cogo/Magnus sammanfattar det bra.
Jag behandlade min Subaru med Opti-Coat 2.0 för knappt 2 år sedan, och det har fungerat kalas. Till våren tänker jag göra något liknande på vår Suzuki och mammas Mazda 3.

Det är ju inte speciellt kul att lägga dessa lackskydd jämfört med att jobba med ett "mysvax", men när det väl är på plats och har fått härda så brukar jag toppa det med lite olika medel (vax och QD)...inte för att det behövs utan mest för att jag gillar att hålla på.

Det enda negativa, förutom pris och påläggning, är väl att de flesta keramiska lackskydd ger en sträv lackyta. Opti-Gloss, uppföljaren/ersättaren till Opti-Coat 2.0, ska ta höjd för detta, samt även vara aningen lättare att lägga. I annat fall så ger ju exempelvis en toppning med Opti-Seal eller Perfection en glattare yta.

Jag har inte själv jobbat med något 2-komp lackskydd, men hållbarhetsmässigt så tror jag att de keramiska medlen väl matchar dessa...och ska också ge ett något bättre repskydd om jag tolkat det jag läst på rätt sätt...
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Några tankar ang lackskydd.

Inlägg av Funk » 11 feb 2015 17:30

Rent utseendemässigt är ett bra carnaubavax helt klart svårslaget...och på äldre lacker bör man undvika för "täta" skydd.
På vardagsbilen får det gärna prioriteras hållbarhet däremot.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Andypandy
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 25 mar 2013 12:35
Ort: Stockholm/Södermalm

Re: Några tankar ang lackskydd.

Inlägg av Andypandy » 11 feb 2015 20:55

Nu vaknade jag till lite :) Jag har en gammal Volvo 945 från 96. Som jag har vaxat hela tiden. Tänkte att denna gång vill jag prova att köra Menzena power lock polymer. Är den för tät?
Skall jag köra vidare med Collinite 476 vax istället?
Hur är det med att lägga på tex. Orchard Trinity på en vaxad yta eller någon liknande "toppning" typ Menzena endless chine ?

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Några tankar ang lackskydd.

Inlägg av e_king » 11 feb 2015 22:29

Orchard trilogin ska hålla upp till nio månader så hade jag varit dig skulle jag skippa powerlocken och enbart köra på Orchard. De flaskorna räcker länge och du slipper köpa för mycket olika medel. Det är heller inte optimalt att blanda olika lager med medel från olika tillverkare då de inte är provade med varandra. Orchard kan du tryggt toppa lite nu och då och du är säker på att de lirar ihop.
Bara en tanke.

/Fredrik

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Några tankar ang lackskydd.

Inlägg av Funk » 12 feb 2015 15:41

En Volvo från -96 är inte i detta avseende att anse som gammal,...du kan köra med i stort sett vad som helst.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Några tankar ang lackskydd.

Inlägg av popp » 12 feb 2015 21:23

Jag la på Master Sealant på min fars bil som är en Volvo 740 -88 solid röd och det var inga problem med att det var en gammal bil. :D

Så det är inga problem att lägga lackskydd på en gammal bil. :jeps

jonkegtx
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1924
Blev medlem: 06 dec 2011 23:52
Ort: Mjöhult(Höganäs)

Re: Några tankar ang lackskydd.

Inlägg av jonkegtx » 12 feb 2015 21:33

Med "gammal" bil här menas bilar med celulosalack så vi pratar 50-60-tal t ex. :-D

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Några tankar ang lackskydd.

Inlägg av Funk » 13 feb 2015 17:39

jonkegtx skrev:Med "gammal" bil här menas bilar med celulosalack så vi pratar 50-60-tal t ex. :-D
Ja, och även vissa solida, främst röda en bit in på tidigt 80-tal.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Mattemaz
Medlem
Inlägg: 340
Blev medlem: 28 apr 2013 21:00
Ort: Alingsås

Re: Några tankar ang lackskydd.

Inlägg av Mattemaz » 04 maj 2015 20:10

Hej igen hade helt glömt att jag hade startat denna tråden :D
Sitter just nu i startgroparna att beställa mig mitt skydd. Men kan verkligen inte bestämma mig för vad jag vill ha riktigt.
Har läst om Opti-Gloss och Cquartz CQUK båda verkar som rätt populära skydd och verkar vara väldigt bra.
Nått som ni tycker är bättre eller sämre eller kanske finns det nått annat som piskar dessa skydd som jag missat?
Mest vill jag ha ett skydd som håller bra i grunden sedan kommer jag att toppa med holytrinity då och då.
Då jag bara kan komma till och polera min bil en gång om året så behöver det vara ett skydd som håller rätt bra och länge.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Några tankar ang lackskydd.

Inlägg av Manor » 04 maj 2015 22:15

Mattemaz skrev:Hej igen hade helt glömt att jag hade startat denna tråden :D
Sitter just nu i startgroparna att beställa mig mitt skydd. Men kan verkligen inte bestämma mig för vad jag vill ha riktigt.
Har läst om Opti-Gloss och Cquartz CQUK båda verkar som rätt populära skydd och verkar vara väldigt bra.
Nått som ni tycker är bättre eller sämre eller kanske finns det nått annat som piskar dessa skydd som jag missat?
Mest vill jag ha ett skydd som håller bra i grunden sedan kommer jag att toppa med holytrinity då och då.
Då jag bara kan komma till och polera min bil en gång om året så behöver det vara ett skydd som håller rätt bra och länge.
CQuarts har jag inte testat själv, men baserat på vad jag har läst så är det säkert helt ok.
Opti-Gloss är det väl inte allt för många som testat än i Sverige, men Opti Coat 2.0 som min Subaru är behandlad med har fungerat förträffligt. Det är väl två år nu och verkar fortfarande göra nytta...ingen avmattning i mina ögon åtminstone.

Tänker du ändå polera en gång per år så finns det fler lackskydd som duger. Det är ju kanske synd att satsa dyra pengar på ett skydd som håller flera år om du ändå vill polera en gång om året?
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar