Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Glare lackskydd.

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
RobbeS
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 mar 2015 11:10

Glare lackskydd.

Inlägg av RobbeS » 17 apr 2015 15:51

Med risk för att vara tjatig vill jag bara dubbelkolla innan jag nu i helgen sätter igång med frugans bil.

Bilen är en Opel Astra årsmodell 13 som förra ägaren automattvättat med en del repor som följd.

Jag tänker:

-Tvätta av bilen med både kall, alkaliskt och flygrostmedel som jag lärt här på forumet.
-Lera bilen.
-Polera med mf trissa och antingen Menzerna 400 eller 2400 beroende på vad som behövs. Provar först med 2400.
-Sprita av bilen.
-Polera en gång till med Glare microfinish.
-Köra på Glare professional polish. Första varvet med mjuk trissa för att arbeta in det ordentlig.
-Köra lite flödigare med Professional polishen och torka av med microfiberduk.

Tänker jag rätt eller? :D

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Glare lackskydd.

Inlägg av miken » 17 apr 2015 17:06

helt rätt lycka till :)

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


RobbeS
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 mar 2015 11:10

Re: Glare lackskydd.

Inlägg av RobbeS » 17 apr 2015 19:50

Tack.. Här ska det poleras :mrgreen:

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2012 19:48
Ort: Kulltorp/High Chaparral

Re: Glare lackskydd.

Inlägg av BTG » 17 apr 2015 20:30

Ska nog lägga Glare på bilen jag håller på med,antingen det eller Master sealant har inte bestämt mig ännu.Om jag minns rätt så räcker det att lägga ett lager Professional polish om man har kört med Micro finish innan,micro finish som för övrigt är ett grymt medel särskilt på mörka lacker.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Glare lackskydd.

Inlägg av Manor » 17 apr 2015 20:43

Lycka till...du kanske t.o.m kan hoppa Menzerna och kolla vad du tycker om enbart Glare Micro Finish. Den tar inte direkt repor, men blankt och fint blir det hur som helst... :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

AX3L
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 08 mar 2015 14:29

Re: Glare lackskydd.

Inlägg av AX3L » 18 apr 2015 08:23

Har någon förresten tips om hur man lägger det flödigare (?) lagret utan att tömma hela flaskan? Applikatorn suger ju åt sig medlet som en svamp, av uppenbara skäl :D Det bästa jag kommit på hittills är små duttar i mina latexhandskar och sedan smeta på med händerna som man ser folk gör med dyrt carnauba-wax, men jag kanske missat nån bra metod :)

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Glare lackskydd.

Inlägg av progge » 18 apr 2015 08:31

AX3L skrev:Har någon förresten tips om hur man lägger det flödigare (?) lagret utan att tömma hela flaskan? Applikatorn suger ju åt sig medlet som en svamp, av uppenbara skäl :D Det bästa jag kommit på hittills är små duttar i mina latexhandskar och sedan smeta på med händerna som man ser folk gör med dyrt carnauba-wax, men jag kanske missat nån bra metod :)
Med flödigt menas inte så att det flytter.
Lägg på som ett vax, vill du så upprepa detta steg när du vill.
Men då får du inte toppa med detailer eller något annat.

Så ett uniformerat lager, måttligt :nicka
Dutta ut över hela panelen och stryk ut sedan så fungerar det :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Glare lackskydd.

Inlägg av Manor » 18 apr 2015 10:39

AX3L skrev:Har någon förresten tips om hur man lägger det flödigare (?) lagret utan att tömma hela flaskan? Applikatorn suger ju åt sig medlet som en svamp, av uppenbara skäl :D Det bästa jag kommit på hittills är små duttar i mina latexhandskar och sedan smeta på med händerna som man ser folk gör med dyrt carnauba-wax, men jag kanske missat nån bra metod :)
Glöm flödigare, precis som Progge svarade.

Less is more - kunde inte stämma bättre när det gäller lackskydd.
En tunn tunn tunn hinna är vad du är ute efter. I Glare fallet så rekommenderas ett andra lager...detta för att säkrare veta att man täckt hela lackytan.

En flaska Glare Professional Polish räcker till en hel del lager på en större bil. Jag har kanske gjort av med 1,5 flaska totalt...och då har jag lagt en massa lager på en hel del bilar.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

AX3L
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 08 mar 2015 14:29

Re: Glare lackskydd.

Inlägg av AX3L » 19 apr 2015 14:03

Tack för svar! Alltså, jag överdrev såklart när jag sa att jag tömmer hela flaskan för min har säkert minst fyra bilar kvar (efter en bil och två uppsättningar fälgar). Men det känns ändå som att mycket av medlet man lägger på sugs upp i applikatorn, och när man ska lägga på det sista lagret så tunt att det syns är det iaf för mig en ganska ansenligt större mängd än när man bara polerar in det.

Tanken slog mig, är det där sista lagret egentligen överflödigt? Det finns ju en ganska stor poäng för GLARE att rekommendera det eftersom det går åt mycket mer medel, speciellt för amatören.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Glare lackskydd.

Inlägg av progge » 19 apr 2015 15:27

AX3L skrev:Tack för svar! Alltså, jag överdrev såklart när jag sa att jag tömmer hela flaskan för min har säkert minst fyra bilar kvar (efter en bil och två uppsättningar fälgar). Men det känns ändå som att mycket av medlet man lägger på sugs upp i applikatorn, och när man ska lägga på det sista lagret så tunt att det syns är det iaf för mig en ganska ansenligt större mängd än när man bara polerar in det.

Tanken slog mig, är det där sista lagret egentligen överflödigt? Det finns ju en ganska stor poäng för GLARE att rekommendera det eftersom det går åt mycket mer medel, speciellt för amatören.
Skulle säga att detta lager är nödvändig, men måttligt med medel.
En tunn vit hinna skall det bli efter 15 min en kvart :nicka
Vad använder du för applikator, som suger och inte lämnar i från sig?
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

AX3L
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 08 mar 2015 14:29

Re: Glare lackskydd.

Inlägg av AX3L » 19 apr 2015 16:01

Då lägger jag nog på ungefär rätt mängd! Till saken hör att bilen är åt grå/silver hållet, det hade ju underlättat om den vore svart. Familjens vita bil jag ska göra i sommar blir ju en prövning.

Jag har testat både såna små täta svampar (Turtle från mekonomen i brist på annat) och Microfiberduk av typen man torkar av vaxet med, alltså korthårig. Bäst har nog ändå engångshandske av typ silikon varit, men jag tänkte om någon har ett bättre alternativ :) Vad använder ni?

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Glare lackskydd.

Inlägg av progge » 19 apr 2015 16:06

AX3L skrev:Då lägger jag nog på ungefär rätt mängd! Till saken hör att bilen är åt grå/silver hållet, det hade ju underlättat om den vore svart. Familjens vita bil jag ska göra i sommar blir ju en prövning.

Jag har testat både såna små täta svampar (Turtle från mekonomen i brist på annat) och Microfiberduk av typen man torkar av vaxet med, alltså korthårig. Bäst har nog ändå engångshandske av typ silikon varit, men jag tänkte om någon har ett bättre alternativ :) Vad använder ni?
Små täta svampar, skall fungera så kör på det. :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Glare lackskydd.

Inlägg av Manor » 19 apr 2015 17:13

AX3L skrev:Tack för svar! Alltså, jag överdrev såklart när jag sa att jag tömmer hela flaskan för min har säkert minst fyra bilar kvar (efter en bil och två uppsättningar fälgar). Men det känns ändå som att mycket av medlet man lägger på sugs upp i applikatorn, och när man ska lägga på det sista lagret så tunt att det syns är det iaf för mig en ganska ansenligt större mängd än när man bara polerar in det.

Tanken slog mig, är det där sista lagret egentligen överflödigt? Det finns ju en ganska stor poäng för GLARE att rekommendera det eftersom det går åt mycket mer medel, speciellt för amatören.
Spontant så känns det ändå som om du använder för mycket medel.
Om jag chansar lite så kanske jag får ut 20 lager ur en flaska Glare Professional Polish och då har jag även behandlat fälgar och en Webergrill också :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

AX3L
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 08 mar 2015 14:29

Re: Glare lackskydd.

Inlägg av AX3L » 19 apr 2015 18:22

Tack Progge, jag ska testa de små applikatorsvamparna lite grundligare igen nästa gång :)

Manor: Ja jag gör säkert det, framförallt vid det andra lagret då. Till viss del skyller jag på dålig belysning i garaget, får uppgradera det också efter hand. Men samtidigt, det enstaka lagret jag lägger per år är ju inga pengar även om man överdoserar lite och jag har inte märkt någon nackdel i övrigt som att det skulle vara svårare att torka bort.

Tack för svaren :)

RobbeS
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 mar 2015 11:10

Re: Glare lackskydd.

Inlägg av RobbeS » 20 apr 2015 23:04

Nu har jag provat Glare i helgen. Mycket jobb som tog två dar. Men resultatet blev helt okey för att vara första seriösa försöket.

Dålig mobilbild i skymningen... Den är blankare i verkligheten ;)
IMG_0705.JPG

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Glare lackskydd.

Inlägg av Manor » 21 apr 2015 06:46

Ett ganska trevligt medel att jobba med, eller hur :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

RobbeS
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 mar 2015 11:10

Re: Glare lackskydd.

Inlägg av RobbeS » 21 apr 2015 20:03

Jo, riktigt trevligt medel. Under arbetets gång upptäckte jag dock att det blir att investera i ett par ordentliga lampor på stativ. Periodvis var det lite svårt att se om jag verkligen hade något medel på trissan då det skulle arbetas in i lacken. Men annars riktigt bra resultat för en glad amatör.

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Glare lackskydd.

Inlägg av Stefan N » 23 feb 2016 10:30

Vad tycker ni om Glare lackskyddspaket som finns på Wax Dog? http://www.waxdog.se/product.php?id_product=481
Tänkte om det skulle va nåt för min måttligt slitna mörkblå lack.
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Glare lackskydd.

Inlägg av Funk » 23 feb 2016 14:16

Glare (och FireGlaze) är fortfarande stapelvara hos mig, jag tycker dom fungerar bra både som lackskydd och finpolish även om det finns sådant som håller längre.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Glare lackskydd.

Inlägg av Manor » 23 feb 2016 19:19

Jag har alltid gillat Glare. Bra pris och lätta och smidiga att jobba med. Hyfsad hållbarhet och ett bra insteg i bilvårdsvärlden. Micro Finish och Professional Polish är de jag gillar, KnockOut och Spider är däremot inte lika kul.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar