Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
marc123
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 mar 2015 21:48

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av marc123 » 25 mar 2015 23:13

Pierriewargen skrev:Cquartz är keramiskt. Alla keramiska skydd (åtminstone så vitt jag vet) går att toppa utan problem med i princip vad som helst, men jag tycker det är att kasta pengar i sjön. Att använda ett keramiskt skydd just för att man vill lägga en produkt ovanpå tar bort lite av poängen med ett semipermanent skydd. För det första håller inte produkterna lika länge eftersom dom kommer få problem att fästa på en keramisk yta.
För det andra kan dom påverka det keramiska skyddets hydrofobiska egenskaper. De flesta keramiska skydd är extremt hydrofobiska så det brukar mer stjälpa än hjälpa att lägga en toppningsprodukt.
Om man ändå regelbundet kommer använda ett annat skydd ovanpå tycker jag att man kan spara in pengar genom att helt enkelt inte lägga något keramiskt skydd under.
Tack för din input.

Jag tänkte mer att de kommer från samma familj (cquarz och reloader) lär de inte stjälpa utan snarare hjälpa. Har nyss kollat flera youtube klipp och efter man lagt på cquartz så blir de att lägga reloader redan en timme efter, så här tror jag att de jobbar tillsammans för att få en bra skydd. Sägs ju att de håller 2 år men man får vara nöjd om det håller ut 1 bra år.

Jag gillar detta med toppinng for att man just ´fräshar/förlänger´ lackskyddet.

Nu är denna inte jättebillig men finns det liknade produkter som kanske är bättre även om de är prismässigt lite dyrare?

Kan ha fel då jag bara läst på nättet och inga egna erfarenheter. Rätta mig gärna, du och eller med erfarenhet.

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av Pierriewargen » 25 mar 2015 23:20

Anledningen till varför man lägger reload direkt ovanpå har ingenting med hållbarheten att göra, utan för att eventuella vattenfläckar inte ska etsa igenom cquartz innan det härdat fullt ut. Efter någon dag/vecka när skyddet härdat igenom behövs inte reload längre.
Antar det är cquartz UK du menar, och det håller i ett år utan problem. Du kan i princip inte tvätta bort det med kemikalier så enda sättet det kan nötas bort är genom mekanisk påverkan.
Det bästa sättet att fräscha till ett keramiskt skydd är nästan raka motsatsen till att lägga någonting ovanpå ytan - man ska istället se till att ytan blir helt ren vid tvätt. Om ytan visar sig ha sämre vattenavvisning så beror det oftast på att det fortfarande är smuts i ytan.
Så ett bra vaxfritt schampo, avfettning och en tvättmetod som gör rent på ett effektivt sätt är bästa medicinen.

Cquartz är riktigt bra. Annars finns opticoat/glosscoat som är likvärdigt men appliceringen är lite annorlunda. Det är väl dom två största på marknaden iaf.

marc123
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 mar 2015 21:48

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av marc123 » 25 mar 2015 23:51

Man tackar igen!

Så avfettning förstör inte lackskyddet? Det jag fruktar mest är asfaltfläckar och eventuellt flygrost och eller flugor som inte går bort utan dessa avfettningar/kemikalier. Jag trodde att med en reloader stärker den lackskyddet. Med mekanisk påverkan menar du väl om man själv repar/stenskot/automattvätt?
Varför har inte alla keramiska lackskydd eller är detta något fortfarande relativt nytt och i en övergångsperiod?


En kit på 30ml cquartz Uk tänkte jag inhandla här i sverige och lägga dubbelt lager. Appliceringen skiljer sig lite. På carpro hemsida så gör man det sakta, en jätteliten bit i taget, 5 droppar, väntar i några minuter sen torka av det. På youtube (vissa klipp) tar man mycket mer än 5 droppar jobbar över större ytor, man gör det snabbare, kan se slarvigt ut om man jämför med carpros klipp. Hur nogrant är applicerinen så länge man inte missar några ytor och torkar av rester ordentligt?

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av Pierriewargen » 26 mar 2015 14:02

Det är noga, men det viktigaste är att hela ytan blir täckt annars blir det "flammigt". Så använd ganska rikligt med medel och smeta ut det ordentligt. Finns en video på youtube från ceedog eller något liknande (du kanske sett den?), den är väldigt bra.
Sen var noga med avtorkningen, använd olika sorters belysning för att se att allt är borta.
Du behöver inte vara ett dugg rädd för avfettning. Det enda jag vet, men inte testat, är att det kan påverkas av alkaliska lösningar med väldigt högt ph-värde = koncentrat. Men det är förhoppningsvis ingenting du ska tvätta med. ;)

Här är videon jag tänkte på:
https://youtu.be/9rAM78oDffM

marc123
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 mar 2015 21:48

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av marc123 » 26 mar 2015 15:25

Har sett den videon och just där tycker jag att han använder rikligt, han tar ju "tre streck" ist för 5 droppar på en liten yta och sen använder han ytterligare för resterande dörren. Är inte snål, men kommer de räcka?. 30ml ska ju räcka för 2 bilar enligt instruktioner men jag vill lägga två lager.

Hittade denna: "Tvätt med avfettningsmedel högre (> 12 pH) mer än 5 minuter påverkar lackskyddet"

Utöver detta, tänkte jag även inhandla deras(?) reset schampo, som jag läst på en annan tråd att den ska vara riktigt bra. Något mer som jag saknar kanske för att kunna få en ren och fin bil och biillack?. Har slarvat innan en hel del mest pga av att det är tusentals produkter ute och svårt att veta vad som är bra eller inte. Kanske om jag håller mig till samma blir det bättre att få en ordning.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av garagehunden KL » 26 mar 2015 15:47

Ska också satsa på Cquartz UK till försommaren. Räknar med behandlingen ska räcka över nästa vinter. Det enda jag har lite bryderi över är som marc; åtgången. Har en benägenhet att slösa med mängden i onödan på produkter för att vara säker det täcker. Och är det medel som som bara räcker till en bil så riskerar jag stå där med bilen bara delvis behandlad. Men C-quartz ska ju räcka till två så det borde inte vara nån risk. En orsak till att jag riktat in mig på just Cquartz.

Fast det är väl inte bra att ha på för mycket heller antar jag.

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av Pierriewargen » 26 mar 2015 15:58

Med den mängden han använder i klippet räcker det utan tvekan till en bil. Går såklart att använda mindre också, så länge man ser till att hela ytan blir täckt med ett jämnt lager. Det man torkar bort är ju pengar i sjön, så det ultimata är ju att använda så lite som man behöver. Men man känner själv när man håller på hur mycket som behövs. Applikatorn ska ju glida obehindrat utan att det känns torrt.
En sak du kan se i klippet är att han förbereder applikatorn med mycket medel för att hela ytan ska vara täckt. Efter det använder han bara ett par droppar.

Det du behöver är en kallavfettning, en alkalisk avfettning och ett bra schampo. Reset är bra, så det kan du köra med.
Behöver inte bli mer avancerat än så.

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av Pierriewargen » 26 mar 2015 16:01

Sen ang. PH-värdet. HD grön har ph 13,5 i koncentrat. Den blandar man sen ut med 90-95% vatten så då förstår du hur högt PH 12 är. ;)

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av e_king » 26 mar 2015 16:37

Det blir lättare om man "blöter ner" duken första gången. Sen resterande räcker det med att droppa på.

marc123
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 mar 2015 21:48

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av marc123 » 27 mar 2015 01:44

Vad menar du med att blöta ner duken? med vatten eller blöta ner den med cquartz och sen droppa?


"Anledningen till varför man lägger reload direkt ovanpå har ingenting med hållbarheten att göra, utan för att eventuella vattenfläckar inte ska etsa igenom cquartz innan det härdat fullt ut. Efter någon dag/vecka när skyddet härdat igenom behövs inte reload längre."

Så egentligen om man nu har tillgång till garage hos sig själv(vilket jag inte har) hade man kunnat ha bilen inne i några dagar utan att använda reloader. Nu får man reloader på köpet så det är ingen extra kostnad men om det nu ska vara bättre utan reloader så hade man kunnat göra det eller?

Sen detta med åtgången igen:
Om man kanske använder rikligt, och få bara lite över , e de någon bra ide att ta extra på listerna/nedre delen av bilen , ett lager till runt om för det är där de fastnar egentligen mest skit?

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av e_king » 27 mar 2015 11:03

Ta lite extra produkt i duken första gången. När duken är mättad är det lättare. Några extra droppar menar jag, inte hälla på mängder. Det är ju inte så mycket i en flaska.
Det finns bara fördelar med att använda Reload. Under härdning för att förhindra väta på lackskyddet. Sen för att motverka vattenfläckar som kan bli när vattendroppar torkar in. Ser ingen nackdel eller att det är onödigt på något vis. Alla Si02 är har just vattenfläckar sin akilleshäl och även om det inte alltid framgår så finns det oftast en produkt att lägga ovanpå för att förhindra detta.

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av Pierriewargen » 27 mar 2015 12:05

marc123 skrev:Vad menar du med att blöta ner duken? med vatten eller blöta ner den med cquartz och sen droppa?


"Anledningen till varför man lägger reload direkt ovanpå har ingenting med hållbarheten att göra, utan för att eventuella vattenfläckar inte ska etsa igenom cquartz innan det härdat fullt ut. Efter någon dag/vecka när skyddet härdat igenom behövs inte reload längre."

Så egentligen om man nu har tillgång till garage hos sig själv(vilket jag inte har) hade man kunnat ha bilen inne i några dagar utan att använda reloader. Nu får man reloader på köpet så det är ingen extra kostnad men om det nu ska vara bättre utan reloader så hade man kunnat göra det eller?

Sen detta med åtgången igen:
Om man kanske använder rikligt, och få bara lite över , e de någon bra ide att ta extra på listerna/nedre delen av bilen , ett lager till runt om för det är där de fastnar egentligen mest skit?
Det är inte bättre utan reload, men det är pengar i sjön. Åtminstone i min värld. Du kommer inte ha några problem med vattenfläckar så länge du inte låter bilen stå och självtorka i solen efter tvätt. Och i det fallet kommer reload ändå inte hjälpa mot de vattenfläckar som bildas. Då är det mer vettigt att korrigera sin tvättteknik.
Som grädde på moset har inte reload någon speciellt hög motståndskraft mot avfettningsmedel = håller 1-2 tvättar med kallavfettning till exempel.
Så du skulle i princip få lägga det efter varannan tvätt, och då kommer vi till ursprungsdilemmat; varför lägga keramiskt skydd om man ändå kommer lägga annat skydd varannan tvätt. ;)
Isf skulle jag enbart använda reload istället, det är en trevlig produkt son luktar gott och gör lacken jäkligt hal.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av e_king » 27 mar 2015 22:31

Varför använda kallavfettning året om? Nya Reload står pall bättre mot kem. Och vattenfläckar. Cquk är inte onödigt på något sätt under. De har olika funktion.
Det är skillnad med och utan top sprayer på keramiska /glasscoatings. Finns många som testat inklusive mig själv.
Det finns idag inget ultimat lackskydd som tål allt. Oavsett vad tillverkarna säger.

marc123
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 mar 2015 21:48

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av marc123 » 30 mar 2015 17:39

Hur ofta lägger du på Reload efter en CQUK. Var 2-3 månader eller halvår eller eller?

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av progge » 30 mar 2015 17:44

marc123 skrev:Hur ofta lägger du på Reload efter en CQUK. Var 2-3 månader eller halvår eller eller?
Var 3-4 månad,lite beroende på hur och med vad du tvättar. :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

marc123
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 mar 2015 21:48

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av marc123 » 30 mar 2015 18:01

Hur ofta tvättar du bilen under dessa 3-4 månader samt med vad? varannan schampo och varannan avfettning?

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av progge » 30 mar 2015 18:24

marc123 skrev:Hur ofta tvättar du bilen under dessa 3-4 månader samt med vad? varannan schampo och varannan avfettning?
Tvättar minst en gång per vecka.
Ingen Kallavfettning, om det inte behövs, Oftast bara på små ställen. Absolut inte på sommaren

Alkalisk avfettning
Foaming med div medel. I snällt konserterat.

Schampon
CarPro Reset i alla lägen.

Ett bra skydd i botten, tvätta ofta är mitt motto. :nicka
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

marc123
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 mar 2015 21:48

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av marc123 » 30 mar 2015 18:28

Men om du får tjära eller asfalt fläckar på sommaren, vilket är vanligare än på vintern, då får du väl använda kallavfettning?

Reset schampot är på väg iaf!! :)

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av Lemerok » 30 mar 2015 18:33

Jo om man stöter på tråkiga vägbyggen på sommaren är det bara fram med kallavfettningen, det brukar jag köra i alla fall.
Då får man ofta lägga på lite nytt av det man toppat sitt skydd med.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Enkomponent "keramiskt" kontra tvåkomponentsskydd. Tips?

Inlägg av progge » 30 mar 2015 18:36

marc123 skrev:Men om du får tjära eller asfalt fläckar på sommaren, vilket är vanligare än på vintern, då får du väl använda kallavfettning?

Reset schampot är på väg iaf!! :)
Om detta händer, vilket Gud förbjuder.
Då tar jag fruns bomulls pads, fuktar med Prick Bort baddar bort dem.
Ta inte för vana att dränka bilen i kem i onödan. :nicka
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Skriv svar