Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lackskydda min bil i Göteborg/Kungsbacka

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
bebbe
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 jun 2012 10:28

Lackskydda min bil i Göteborg/Kungsbacka

Inlägg av bebbe » 05 mar 2015 09:23

Jag har ganska nyligen köpt mig en "ny" bil.

Bilen är en 2008 och solidsvart. Den gamla ägaren har endast kört 250 mil med den och den har helatiden stått inne i ett garage. Aldrig ens körd i regn! Lacken är i stort sett helt felfri. Finns en liten repa på höger bakskärm i övrigt är den som att den tillverkades igår.

Det var från början inte meningen att jag skulle köpa en bil som var SÅ fin. Jag kommer ju använda den och detta känns lite som att köpa sig en helt ny bil. Men pris och tillfälle gjorde att det blev denna bilen.

Så för att få den att hålla sig så fin som möjligt har jag funderat på att ge den en lackkonservering. Har dock hört både bra och dåligt ang detta.

Antar att det är som många andra hantverk. Det gäller att han/hon som gör konserveringen verkligen vet vad dom håller på med och att denne har tillräckligt mycket stolthet för att göra arbetet perfekt.

Så därför har jag tänkt kolla runt lite så att inte man råkar på någon klåpare som inte vet vad dom håller på med. Eller för den delen råkar i klorna på en firma som har dragit gränsen för intjänade pengar så hårt att kvaliten på jobben blir lidande.

Jag är själv pedant och skulle bli sjukt besviken om jag inte får annat än perfekt resultat!

Så därför vänder jag mig hit.

Är det några firmor i Göteborg med omnejd som kan rekommenderas! Någon som ni har erfarenhet utav eller rent utav namn på någon person som är känd för att göra förstklassiga jobb. Berätta era erfarenhet för mig :)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydda min bil i Göteborg/Kungsbacka

Inlägg av Funk » 05 mar 2015 09:27

Z-rekond i Mölnlycke har gott rykte och hänger även här då och då..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Lackskydda min bil i Göteborg/Kungsbacka

Inlägg av Perra83 » 05 mar 2015 09:42

P-D rekond ligger precis nedanför Kungsbacka. Vet inte om han har hemsida men ja har sett något på Facebook.

bebbe
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 jun 2012 10:28

Re: Lackskydda min bil i Göteborg/Kungsbacka

Inlägg av bebbe » 05 mar 2015 09:44

Tack.

Något speciellt namn eller gäller det hela firman?

Användarvisningsbild
Dannek
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 03 sep 2014 16:37

Re: Lackskydda min bil i Göteborg/Kungsbacka

Inlägg av Dannek » 05 mar 2015 18:38

tänk dock på att en lackkonservering inte gör så du slipper tvätta eller liknande, vaxa själv för hand nån gång då och då eller kom förbi mig så gör jag det billigt, bor också i kungsbacka ;) men är det en lackkonservering du vill ha så skulle jag själv nog undivka Ditec här i kungsbacka, verkar inte så seriösa..

AudiS6
Medlem
Inlägg: 197
Blev medlem: 28 maj 2011 16:08
Ort: Östersund

Re: Lackskydda min bil i Göteborg/Kungsbacka

Inlägg av AudiS6 » 07 mar 2015 23:03

Gör ingen Ditec, Ceramic pro, tefcar eller dylik konservering. Få den polerad och vaxad det duger!! Underhåll sedan, blir bara ett Huggormars avföda senare med dessa jäkla lackskydd som ska vara så bra. Tar dubbelt så lång tid att få ordning på lacken när du har fått nya tvättrepor efter tionde tvätten..

Florio
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 15 maj 2014 08:27

Re: Lackskydda min bil i Göteborg/Kungsbacka

Inlägg av Florio » 08 mar 2015 08:50

Ett bra lackskyddsbehandlingen är att rekommendera speciellt på en svart bil. För att slippa mycket tvättrepor får du använda avfettning vid varje tvätt för att vara säker att allt som kan repa lacken är borta innan du rör lacken.Alkaliskt sommar,kall vinter.
Vilken wax tål avfettning vid varje tvätt?Eller ska man vaxa var och varannan månad sommar som vinter?
Kör ett bra 2 komponets lackskydd som garanterat tål olika avfettningar. Kolla in BBVs sortiment.
Man får oftast vad man betalar för.
Jag kör PPS på mina bilar.

AudiS6
Medlem
Inlägg: 197
Blev medlem: 28 maj 2011 16:08
Ort: Östersund

Re: Lackskydda min bil i Göteborg/Kungsbacka

Inlägg av AudiS6 » 08 mar 2015 16:35

Sköter man om bilen och använder ett bra torkstöd och/eller detailer efteråt finns det ingen som helst anledning att använda ett tvåkomponents skydd.
Dumt att kasta pengarna i sjön på ett dyrt lackskydd.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Lackskydda min bil i Göteborg/Kungsbacka

Inlägg av Lemerok » 08 mar 2015 17:31

Finns flera anledningar att välja lackskydd framför endast underhåll tycker jag.

Precis som Florio skriver så blir man inte av skyddet när man behöver använda avfettning, bilen blir betydligt enklare att torka torr efter tvätt när skyddet finns kvar.

Lackskydd kan vara betydligt bättre än vax och snabbvax/detailer på att hålla bilen ren dessutom, drar inte åt sig lika mycket damm/pollen och håller sig finare längre.

Sen är det förstås viktigt att underhålla även en lackskyddad bil, det är inga mirakelmedel.

Florio
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 15 maj 2014 08:27

Re: Lackskydda min bil i Göteborg/Kungsbacka

Inlägg av Florio » 09 mar 2015 07:21

Håller med Lemerok, viktigt med underhåll.
Ett tips för att slippa tvättrepor är att använda en sådan tvättvante ihop med Ultima schampo.
https://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/ ... g-ull-lugg
Den är grym att tvätta med och shampot ger ett enormt lödder och glid.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Lackskydda min bil i Göteborg/Kungsbacka

Inlägg av garagehunden KL » 09 mar 2015 16:35

Florio skrev:Håller med Lemerok, viktigt med underhåll.
Ett tips för att slippa tvättrepor är att använda en sådan tvättvante ihop med Ultima schampo.
https://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/ ... g-ull-lugg
Den är grym att tvätta med och shampot ger ett enormt lödder och glid.
Instämmer att det är en bra kombination för att minimera tvättrepor.

Sedan kan jag förstå Audi så tillvida att det sannolikt finns en övertro på en del lackskydd, att det automatiskt skulle vara så pass mycket bättre under alla förhållanden. Det vill säga att jag tvivlar alla lackskydd är särskilt mycket bättre än en del väl underhållna vaxer. Jag har t.ex. inte märkt att lackskydd skulle dra åt sig mindre med damm, de jag använt. På huven har jag provat 50/50 vax/lackskydd och märker ingen nämnvärd skillnad i hållbarhet. Men vintertid med salt och avfettning på sidorna av bilen har jag hellre ett (bra) lackskydd än vax, helt klart.

Tvåkomponent har jag faktiskt ingen erfarenhet av. Blir typ nåt keramiskt nästa gång, inte minst för det skyddar även i viss mån mekaniskt. Lutar åt C quartz. Läggs i vår och skall hålla över nästa vinter med nån efterbehandling då och då hoppas jag. Det gör nog inget vax.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Lackskydda min bil i Göteborg/Kungsbacka

Inlägg av e_king » 19 mar 2015 16:23

jhgb78 skrev:Hej på dej jag har ett bra förslag. använd dej av lackskydd så får du ett långvarit skydd för hela bilen, kostnads mässigt klart mycket bättre än konkurenterna. det är ett två stegs skydd utan några dyra uppdateringar, även inpregnering av säten ingår.( inte på skinn dock) finns ett braställe på i Göteborg du kan kolla med.
Diskret profilbild. :D :) :D

jonkegtx
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1924
Blev medlem: 06 dec 2011 23:52
Ort: Mjöhult(Höganäs)

Re: Lackskydda min bil i Göteborg/Kungsbacka

Inlägg av jonkegtx » 19 mar 2015 16:27

Diskret profilbild. :D :) :D
Verkligen! ;)

Hrrrmmmm, forumreglerna:
Om reklam.
Det är förbjudet att göra reklam på forumet.
Reklam raderas godtyckligt och utan förvarning. Skulle du vara tveksam till vad som är att anse som reklam råder vi dig att fråga före du skriver ett inlägg. Det är däremot helt okej att tipsa om, diskutera och länka till företag som säljer de saker/ utför de tjänster som tråden handlar om.
Som reklam anses bland annat företagsnamn och/eller webbadresser till företag i avatarer och signaturer samt att använda företagsnamn som användarnamn.
...

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydda min bil i Göteborg/Kungsbacka

Inlägg av Funk » 19 mar 2015 16:43

MOD: Reklam och nybliven användare borttagen på grund av flera brott mot reglerna. Editerat lite i citat..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

wolfi
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 13 feb 2015 03:02
Ort: Halmstad

Re: Lackskydda min bil i Göteborg/Kungsbacka

Inlägg av wolfi » 19 mar 2015 17:08

hehe de va lite därför jag blev förvirrad först funk , tänkte vem skriver dom om;) haha

Skriv svar