Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Keramisk lackskydd

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Florio
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 15 maj 2014 08:27

Keramisk lackskydd

Inlägg av Florio » 24 jan 2015 08:34

Undrar om BBV kommer ut med någon bra keramisk lackskydd snart.
Jag funderar på Polishangel Cosmic eller Cquartz men jag minns att BBV lovade att släppa ett nytt lackskydd i höstas men har inte sett något ännu.
Någon som vet?
Någon som har erfarenheter av de ovannämnda lackskydden?Gärna långtidstest.
Jag har PPS på båda bilarna och är nöjd men är sugen på ett skydd som klarar av lite repor.
Bilarna tvättas varje vecka med avfettning,
Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av Micke K » 24 jan 2015 11:06

Jorå det är på G, har en del tester kvar att göra bara. Har det själv på min bil och tycker det fungerar riktigt fint ! Bilen är grymt lätt-tvättad och håller sig fin även i dåligt väder. Nu är det inte bara vi som jobbar med tester av det aktuella skyddet, vi är en i ledet av flera som jobbar med den kommande releasen. Så det hänger inte enbart på oss...

Anders kommer nog ge mer info inom kort känner jag på mig...håll ut!
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av progge » 24 jan 2015 12:21

Kommer att bli kul att testa detta skydd!
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Florio
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 15 maj 2014 08:27

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av Florio » 25 jan 2015 08:10

Tackar!
Då är det bara att vänta och hoppas att den kommer till våren.

JohanK
Medlem
Inlägg: 153
Blev medlem: 11 apr 2013 08:16
Ort: Viken

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av JohanK » 25 jan 2015 13:04

Och detta kommer att vara tillgängligt för samtliga konsumenter inte bara rekondföretag hoppas jag!?
Micke K skrev:Jorå det är på G, har en del tester kvar att göra bara. Har det själv på min bil och tycker det fungerar riktigt fint ! Bilen är grymt lätt-tvättad och håller sig fin även i dåligt väder. Nu är det inte bara vi som jobbar med tester av det aktuella skyddet, vi är en i ledet av flera som jobbar med den kommande releasen. Så det hänger inte enbart på oss...

Anders kommer nog ge mer info inom kort känner jag på mig...håll ut!

Användarvisningsbild
Mattemaz
Medlem
Inlägg: 340
Blev medlem: 28 apr 2013 21:00
Ort: Alingsås

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av Mattemaz » 26 jan 2015 18:05

Tänkte starta en liknande tråd men hittade denna tråden:)
Har även kikat lite på Opti-coat 2.0 men den verkar inte säljas längre och den nya Gloss-coat ska vara lika dyr men tydligen inte lika bra som föregångaren. Då Optimum tyckte att den va för bra och lik PRO. Vilket gör att jag känner mig lite anti till det märket. Har med fastnat för ovan nämda märken. Undrar med om nån har nått bra eller dåligt att säga om dom två?

Apelros
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 572
Blev medlem: 13 jul 2012 11:43
Ort: "Sweden Rock" kommunen (Sölvesborg)

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av Apelros » 26 jan 2015 19:16

Det här får man följa[emoji1]


Skickas från min iPad via Tapatalk
Volvo V70 II 2,5FT Summum -10

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av Manor » 29 jan 2015 07:25

Mattemaz skrev:Tänkte starta en liknande tråd men hittade denna tråden:)
Har även kikat lite på Opti-coat 2.0 men den verkar inte säljas längre och den nya Gloss-coat ska vara lika dyr men tydligen inte lika bra som föregångaren. Då Optimum tyckte att den va för bra och lik PRO. Vilket gör att jag känner mig lite anti till det märket. Har med fastnat för ovan nämda märken. Undrar med om nån har nått bra eller dåligt att säga om dom två?

Nja, jag vet inte om det stämmer riktigt avseende Optimum.
Jag tror att det är en vidareutveckling av lackskyddet för att underlätta påläggningen. Ytan ska också bli halare, och aningens mer "blänk".

Jag har läst runt lite på en del utländska forum och egentligen inte hittat något direkt negativt om "Gloss"...annat än kostnaden.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av deciso » 31 jan 2015 10:29

Hänger på den här tråden jag också då jag vill prova keramiskt skydd till våren. Kommer lägga det på "kundbilar".
Överst på min lista står nu Polish Angel Cosmic med Invincible innan. Verkar drygt då det står att det ska räcka till 3-4 bilar. Blir en ok kostnad per bil.

Scandistores sealent qp verkar ju grymt bra men en sats för 550 per bil avskräcker. Hade det varit till en bil o min egen hade det varit ok men gör ganska många bilar per år.

Cquartz är ju också populärt. Räcker en sats en sats cquk 50ml bara till en bil ?

Sen finns ju Ctechnic.... och säkert några fler. Väntar fortfarande på att BBV kommer med sitt keramiska skydd. Och reservdelsgurun.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av Lemerok » 31 jan 2015 14:54

Uppdatering: Skyddet finns där och fungerar, fick fram avrinningen igen efter, måste vart "täckt" av andra medel.

Cosmic imponerade inte på mig, fick 3 lager lagda på min bil med lätt polering och Invincible innan när den var ny.
Men redan efter 7-8 månader fanns inget spår kvar av avrinningen, skyddet kanske finns kvar i botten?
Jag har testat en hel del olika produkter och så under tiden, som kanske påverkat. Men om man tvättar bort det vax/snabbvax/qd som jag kört med så är det noll avrinning under.

Kanske att det motverkat lite repor och så under tiden, men är så svårt att veta, avrinningen och pärlor är ju det lättaste sättet att veta att man har ett bra skydd.
Senast redigerad av 1 Lemerok, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av Manor » 31 jan 2015 17:55

Opti-Coat 2.0 har fungerat i snart 2 år...riktigt bra avrinning, men även jag lägger på exempelvis Perfection eller liknande var och varannan tvätt. Känslan är dock att det keramiska grundskyddet finns där i botten...och känns fortfarande intakt och levererar.

Även när det gäller Optimum så är det en hög prislapp, men när det levererar så är det väl kanske värt det.
Till våren ska Suzukin behandlas med något. Än vet jag inte riktigt vad det blir även om det lutar åt Optimum.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av deciso » 31 jan 2015 20:06

Lemerok: Tack för input om Cosmic.
Manor: Opti-coat har jag bara läst gott om men som du själv nämnde så går den bort på grund av priset i mitt fall.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av e_king » 31 jan 2015 20:16

Pärlningen försvinner på ett par månader. Därefter går det över till "sheeting" skyddet sitter där och det ska märkas på att smutsen inte sitter fast på samma sätt. Glansen brukar sitta kvar längre. Vill man ha tillbaka den nybehandlade känslan så är Rapidwaxx eller Viking Spritz lämpliga att toppa med. Givetvis spelar det också in om man toppar med någon lösningsmedel / ipa innehållande produkt. Det kan påverka lackskydd negativt.

/Fredrik
Lemerok skrev:Cosmic imponerade inte på mig, fick 3 lager lagda på min bil med lätt polering och Invincible innan när den var ny.
Men redan efter 7-8 månader fanns inget spår kvar av avrinningen, skyddet kanske finns kvar i botten?
Jag har testat en hel del olika produkter och så under tiden, som kanske påverkat. Men om man tvättar bort det vax/snabbvax/qd som jag kört med så är det noll avrinning under.

Kanske att det motverkat lite repor och så under tiden, men är så svårt att veta, avrinningen och pärlor är ju det lättaste sättet att veta att man har ett bra skydd.

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av Pierriewargen » 31 jan 2015 21:43

Har haft cosmic ett par månader på en bakdörr och håller med e_king. Inte mycket pärling men vattnet skiktar av riktigt bra fortfarande.
Men jämfört med cquartz UK ligger det i lä.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av deciso » 01 feb 2015 09:34

Ska man behöva toppa med sprayvax/QD etc. etc. så sjunker intresset för min del. Gör man det behövs ju inget lackskydd anser jag då du påför nytt varje gång. Har inget emot sådana produkter. Använder det själv på mina egna bilar men nu är det kundbilar det gäller och det ska räcka att tvätta dom.

Har ett flertal sådana produkter och gillar mest MA fra polish express

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av e_king » 01 feb 2015 11:34

Toppa Cosmic behöver man inte. Skyddet sitter där och det visar sig genom att smutsen inte fastnar på samma sätt. Sen om man är ute efter pärlning, som ser ballt ut och kan ge vattenfläckar, eller att vattnet åker av och tar en del smuts med sig är en smaksak. Många keramiska lackskydd/Glascoatings har den nackdelen att det lätt blir vattenfläckar. Det har inte Cosmic alls i samma utsträckniing.

Här är min egen bil behandlad med 1 lager Viking Coat+ 1 lager Viking Shield. I April 2014. Jag la på 1 lager Viking Spritz direkt efter och provade reload i oktober. I övrigt så har jag tvättat med ONR nästan hela sommaren fram till oktober då jag la på Reload. Då liksom när jag tog denna bild så körde jag kallavfettning, orange degreaser och schamponering. Jag hade låtit saltet och all smuts sitta i ungefär tre månader för att prova vad lackskyddet tål.

Ingen form av torkstöd/ sprayvax/QD eller liknande när bilden tagits.

Bild

Ingen av de som har fått bilen behandlad med Cosmic av mig har hitills något negativt att säga om det. Förutom Lemerok då. :( Alla är "svenssontvättare" och en använder bara Yes (sen september 2013) då han tycker att det funkar bäst.

Det är svårt att skriva utan att det ser ut som ett försvarstal. :? Meningen är att dela med mig av mina upplevelser.

/Fredrik

Edit: Tvättarna har alltså varit med ONR utan någon förtvätt eller liknade. Inte heller något pålagt efter utan jag har enbart torkat av.
deciso skrev:Ska man behöva toppa med sprayvax/QD etc. etc. så sjunker intresset för min del. Gör man det behövs ju inget lackskydd anser jag då du påför nytt varje gång. Har inget emot sådana produkter. Använder det själv på mina egna bilar men nu är det kundbilar det gäller och det ska räcka att tvätta dom.

Har ett flertal sådana produkter och gillar mest MA fra polish express

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av Manor » 01 feb 2015 12:31

deciso skrev:Ska man behöva toppa med sprayvax/QD etc. etc. så sjunker intresset för min del. Gör man det behövs ju inget lackskydd anser jag då du påför nytt varje gång. Har inget emot sådana produkter. Använder det själv på mina egna bilar men nu är det kundbilar det gäller och det ska räcka att tvätta dom.

Har ett flertal sådana produkter och gillar mest MA fra polish express
Opti-Coat 2.0 har inte behövt toppas, utan det gör jag bara för att jag gillar det.
Pärlning/avrinningen är i mina ögon likvärdigt som när jag lade det för knappa 2 år sedan. Aningen sämre i nederkant av dörrarna, men då har jag inte använt något starkare än svagt blandad P27. Det brukar kunna bli bättre efter vårens tuffare avtvättning med kallavfettning etc. Jag upplever detta skydd som väldigt hållbart för allt, och hoppas att de tvättrepor man alltid får ligger i skyddet och inte i klarlacken :).

Dock är ju priset lite väl högt för TS, fast om man kan få kunderna att betala för det så spelar det väl inte så stor roll?
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av e_king » 01 feb 2015 12:56

Manor skrev: Opti-Coat 2.0 har inte behövt toppas, utan det gör jag bara för att jag gillar det.
Pärlning/avrinningen är i mina ögon likvärdigt som när jag lade det för knappa 2 år sedan...
Hur menar du nu?

Jag upplever detta skydd som väldigt hållbart för allt, och hoppas att de tvättrepor man alltid får ligger i skyddet och inte i klarlacken :).
Det låter lite som Ceramic Pro reklamen. ;) Ett lager lackskydd är runt 0.001 mm tjockt och ska man polera bort repor "i skyddet" så rekomenderas det att man "fyller på" med lackskydd för "säkerhets skull" :)


Bortse från min signatur i det här inlägget. :jeps Det är info jag fått av olika tillverkare och tester.

/Fredrik

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av Manor » 01 feb 2015 23:01

e_king skrev:
Manor skrev: Opti-Coat 2.0 har inte behövt toppas, utan det gör jag bara för att jag gillar det.
Pärlning/avrinningen är i mina ögon likvärdigt som när jag lade det för knappa 2 år sedan...
Hur menar du nu?

/Fredrik
Jag menar att avrinningen ser bra ut även när jag kört på med P27 och HD-grön. Att regndropparna pärlar efteråt kan man ju tacka ex. Perfection för. Mitt antagande är att en QD inte tål så mycket kemikalier.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Keramisk lackskydd

Inlägg av Manor » 01 feb 2015 23:09

e_king skrev: Det låter lite som Ceramic Pro reklamen. ;) Ett lager lackskydd är runt 0.001 mm tjockt och ska man polera bort repor "i skyddet" så rekomenderas det att man "fyller på" med lackskydd för "säkerhets skull" :).

/Fredrik
Jo, så är det väl säkert.
Optimums skydd ska väl dock vara tjockare än andra, vill jag minnas att jag läst.
Något skydd hoppas jag åtminstone att det tillför.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar