Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vad är era lackskyddsplaner?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Daniel N
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 25 apr 2011 22:26
Ort: Kristianstad

Re: Vad är era lackskyddsplaner?

Inlägg av Daniel N » 04 mar 2014 21:56

jonkegtx skrev:Bara en liten fundering i all välmening: Reklam utanför egen kategori gäller alla sponsorer eller? :roll:
:jeps
Senast redigerad av 4 Daniel N, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Vad är era lackskyddsplaner?

Inlägg av limban » 04 mar 2014 23:54

Berga skrev:
limban skrev:Ska testa ultimas nya :) fick prov idag.. :jeps
nya ? paint guard? tell me more
Helt nytt.. lika unikt som ultima .. :)
Ska tydligen sitta kvar som hinn håle själv... ;)

bilder kommer så fort vi har testat.. :jeps
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Anders Lindbäck
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Vad är era lackskyddsplaner?

Inlägg av limban » 04 mar 2014 23:59

Daniel N skrev:
jonkegtx skrev:Bara en liten fundering i all välmening: Reklam utanför egen kategori gäller alla sponsorer eller? :roll:
:jeps
Så klart.. men detta är ju en produkt som inte finns på marknaden ännu på ett tag.. så tycker jag det inte är reklam..
bara lite vad som händer.. men jag kan ändå förstå er.. startar en egen tråd om det,,, :jeps
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Anders Lindbäck
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Vad är era lackskyddsplaner?

Inlägg av Lemerok » 05 mar 2014 00:03

Hehe, det låter intressant Limban! Men är nog bäst i ny tråd ja.

Svårt att ha det i sina planer för detta året om det inte finns på marknaden än. :D

Åter till tråden, har någon testat lägga Power Lock utan polering? Kan man få schysst hållbarhet ändå?
Bara noggrann tvätt, clay vid behov och isopropanol innan?
Inte till min bil då..där görs det noggrannare. :)
Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

index
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 apr 2013 21:02
Ort: Uppsala

Inlägg av index » 05 mar 2014 08:30

Vill man inte polera efter lera? Tycker det brukar bli lite smårepor.
Annars om man ersätter leran med kem istället. Brukar jag göra. Flygrost- och asfaltsborttagare.
Brukar bli lent som en barnrumpa!

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Senast redigerad av 4 index, redigerad totalt 14 gång.
Jocke
________________________________
Kilowatt is my living, horsepowers is my life.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re:

Inlägg av Lemerok » 05 mar 2014 09:18

index skrev:Vill man inte polera efter lera? Tycker det brukar bli lite smårepor.
Annars om man ersätter leran med kem istället. Brukar jag göra. Flygrost- och asfaltsborttagare.
Brukar bli lent som en barnrumpa!

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Jo brukar undvika lera om man inte ska polera.
Ska kema på så bra det går, men om det blir något kvar tänkte jag ta någon punktinsats med lera bara.
Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Vad är era lackskyddsplaner?

Inlägg av garagehunden KL » 05 mar 2014 22:14

BruksVolvon får nog efter lerning och polering i vår M Powerlock hade jag tänkt. Färgen är sådan (ljusgrön guldskiftande, ungefär i ljushetsgrad som en silvermetallick, se bild) att den behöver en hög grad av glans och djup för att se riktigt blank ut och har fått för mig Menzerna Powerlock kan vara bra på det sättet(?) Har inte provat det förr. (Annars kom gärna med tips om lackskydd som ger just maximal blänka, även om poleringen förstås är det viktigaste vad gäller det så skiljer det kanhända lite vad gäller lackskyddet också)

Skojbilen som jag kallar den, då sommarbil låter så ambitiöst, ska efter en rejäl polering få lite traditionell carnaubavax på sin solida, klarlacksfria lack. Bilt Hamber finis verkar det bli, införskaffad från trådstartaren ;) Hade tänkt mig det märket redan tidigare så det kom till pass.


Alltsammans emellanåt toppat med Orchard perfection som blivit en favorit. Om det nu lämpar sig på vax också, vet ej. Det måste jag kolla.
Kanske nån här vet?
Senast redigerad av 4 garagehunden KL, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Vad är era lackskyddsplaner?

Inlägg av Manor » 06 mar 2014 13:10

garagehunden KL skrev:BruksVolvon får nog efter lerning och polering i vår M Powerlock hade jag tänkt. Färgen är sådan (ljusgrön guldskiftande, ungefär i ljushetsgrad som en silvermetallick, se bild) att den behöver en hög grad av glans och djup för att se riktigt blank ut och har fått för mig Menzerna Powerlock kan vara bra på det sättet(?) Har inte provat det förr. (Annars kom gärna med tips om lackskydd som ger just maximal blänka, även om poleringen förstås är det viktigaste vad gäller det så skiljer det kanhända lite vad gäller lackskyddet också)

Skojbilen som jag kallar den, då sommarbil låter så ambitiöst, ska efter en rejäl polering få lite traditionell carnaubavax på sin solida, klarlacksfria lack. Bilt Hamber finis verkar det bli, införskaffad från trådstartaren ;) Hade tänkt mig det märket redan tidigare så det kom till pass.


Alltsammans emellanåt toppat med Orchard perfection som blivit en favorit. Om det nu lämpar sig på vax också, vet ej. Det måste jag kolla.
Kanske nån här vet?
När jag testade lite olika lackskydd på mina silverfärgade bilar så tyckte jag all de flesta blänkte, men saknade lite djup/"wetlook". Det som jag tyckte blev snyggast av de jag testade var Glare Professional Polish. Jag har inte testat Menzerna PowerLock och det är kanske samma-lika med den :).

Perfection fungerar på allt. Ingen direkt hållbarhet...men i mitt fall är jag nöjd om det bara håller till nästa tvätt :).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Vad är era lackskyddsplaner?

Inlägg av jojje » 06 mar 2014 16:13

Ptja inga direkta planer på nåt nytt utan kör på med mina gamla vanliga medel, båda bilarna i hyggligt skick så det blir en lättare polering med SF och oscilerande samt en vända Powerlock.
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.

Apelros
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 572
Blev medlem: 13 jul 2012 11:43
Ort: "Sweden Rock" kommunen (Sölvesborg)

Re: Vad är era lackskyddsplaner?

Inlägg av Apelros » 07 mar 2014 09:48

Manor skrev:
Funk skrev:Funderar på något keramiskt till frugans bil...

/Thomas
wallnermike skrev:Är också sugen på något keramiskt men kan inte bestämma mig för vilket. Valet står mellan C-Quarts, PolishAngel, G-technic eller opti-coat. Någon som har några tips?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Opti-Coat 2.0 kan verkligen rekommenderas.
Inget av dessa medel är väl direkt roliga att lägga på, men hållbarheten är verkligen grym :jeps.
Det är heller ingen direkt chansning då det finns drösvis med trådar, tester, reviewer att läsa främst på utländska forum.

Hur skulle opti Coat funka på fälgar??

Är sugen på att prova detta medel på bilen men är lite fundersam att de kanske sitter "för bra", man vill ju polera o testa diverse medel :nicka
Senast redigerad av 4 Apelros, redigerad totalt 14 gång.
Volvo V70 II 2,5FT Summum -10

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Vad är era lackskyddsplaner?

Inlägg av Manor » 08 mar 2014 10:35

Apelros skrev:
Manor skrev:
Funk skrev:Funderar på något keramiskt till frugans bil...

/Thomas
wallnermike skrev:Är också sugen på något keramiskt men kan inte bestämma mig för vilket. Valet står mellan C-Quarts, PolishAngel, G-technic eller opti-coat. Någon som har några tips?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Opti-Coat 2.0 kan verkligen rekommenderas.
Inget av dessa medel är väl direkt roliga att lägga på, men hållbarheten är verkligen grym :jeps.
Det är heller ingen direkt chansning då det finns drösvis med trådar, tester, reviewer att läsa främst på utländska forum.

Hur skulle opti Coat funka på fälgar??

Är sugen på att prova detta medel på bilen men är lite fundersam att de kanske sitter "för bra", man vill ju polera o testa diverse medel :nicka
Jag har läst någon utländsk test där betyget blev ett tveksamt "nja".
Medlet fungerar men bromsdammet fastnade mer än vad som var önskvärt...var summeringen.
Detta betyder ju inte att det behöver stämma för alla och en var...smaken är ju som baken.

Det jag kan säga är att Opti-Coat 2.0 är det hållbaraste lackskydd som jag har testat.
Vad jag kan se så är det helt intakt efter knappt ett år, med bra avrinning och pärlning.
Det var stor skillnad mot de ytor som efter omlackningen av min framskärm som nu saknar Opti-Coat skydd.

Jag tycker att Opti-Coat känns som en väldigt bra grund. Det går att toppa med vilket medel som helst, men det kommer inte att fästa...men ett tag ligger det väl kvar :).

Jag kör nu alltid med Perfection efter tvätt, och jag kommer även att köra med Speed Wax.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: Vad är era lackskyddsplaner?

Inlägg av bigguns » 08 mar 2014 10:47

Jag fortsätter med Sealant QP, utan tvekan. Lägger det på alla (en handfull /år) "kundbilar".

Tycker ni ska prova :best
http://www.scandistore.se/sv/bil/lacksk ... 50-ml.html

Tål petroliumavfettning.

/Fredrik
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Vad är era lackskyddsplaner?

Inlägg av garagehunden KL » 10 mar 2014 14:33

Manor skrev: När jag testade lite olika lackskydd på mina silverfärgade bilar så tyckte jag all de flesta blänkte, men saknade lite djup/"wetlook". Det som jag tyckte blev snyggast av de jag testade var Glare Professional Polish. Jag har inte testat Menzerna PowerLock och det är kanske samma-lika med den :).
Glare är också en tänkbar kandidat. Är lite nyfiken på att jämföra Glare och Powerlock. Kanske ska testa en jämförelse.
Senast redigerad av 4 garagehunden KL, redigerad totalt 14 gång.

wallnermike
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 08 okt 2011 19:29
Ort: Finspång

Sv: Re: Vad är era lackskyddsplaner?

Inlägg av wallnermike » 10 mar 2014 23:51

bigguns skrev:Jag fortsätter med Sealant QP, utan tvekan. Lägger det på alla (en handfull /år) "kundbilar".

Tycker ni ska prova :best
http://www.scandistore.se/sv/bil/lacksk ... 50-ml.html

Tål petroliumavfettning.

/Fredrik
Fick en test sats av qp i höstas så har testat den på en framskärm under vintern. Och det märks ingen skillnad på pärlning eller avrinning mot när det var ny lagt. Så det håller verkligen bra.
/ Mike

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Black isn't a color it's a part time job.

Gotland85
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 nov 2014 18:26

Re: Vad är era lackskyddsplaner?

Inlägg av Gotland85 » 23 nov 2014 21:59

Apelros skrev:2-komp från Bollnäs bilvård, deras egna märke, är det som planeras läggas på bilen.

Har lagt de på min fälgar (vinterdäcken), vilket jag är mycket nöjd med, behöver bara spola med högtryck för att får bort smutsen :best
Blev du nöjd med BBV´s lackskydd?
Funderar på att lägga det på mina två bilar...

Användarvisningsbild
jeensa
Medlem
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 jun 2010 12:50

Re: Vad är era lackskyddsplaner?

Inlägg av jeensa » 24 nov 2014 18:31

Fortsätta med detailer efter var tredje tvätt, finfint ovanpå M188. Ska kanske testa Sonax på fruns bil till våren...

Skriv svar