Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Problem med DiamondBrite

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Problem med DiamondBrite

Inlägg av Cogo » 13 okt 2014 21:57

Hej!

Jag la på DiamondBrite på min pendlingsbil i början av september och allt gick bra. Bilen är blank och fin men den där hala ytan har redan försvunnit och bilen pärlar i princip inte alls och vattnet har svårt att rinna av vid tvätt.

Drog på lite conserver och genast blev det bättre.

Men min fråga till er som har erfarenhet från detta skydd, ska conservern krävas för att bibehålla pärlningen och avrinningen? har jag gjort något fel? är det så att skyddet ändå finns där under men det är inte meningen att detta skyddet ska pärla sig så mycket?

mvh magnus

Ajax
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 okt 2014 17:24

Re: Problem med DiamondBrite

Inlägg av Ajax » 14 okt 2014 19:18

Hej! Jag är så nybörjare man kan bli, men tänkte ändå dela med mig att jag läste att Diamondbrite inte kräver några dyra efterbehandlingar, men att man däremot måste använda just en conserver ungefär var fjärde tvätt för att bibehålla effekten.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Problem med DiamondBrite

Inlägg av Cogo » 14 okt 2014 20:05

vet också att man bör använda conservern för att ha bästa effekt. men tänkte mest att skyddet ändå skulle hålla sig runt 1 år trots att man inte använder conservern, men jag hade visst fel.

Ska köpa på mig lite nya produkter att toppa med istället. Blir nog Reload samt Gtechniq C2v3
mvh magnus

Användarvisningsbild
TAT
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: 15 jan 2012 23:23
Ort: Stockholm

Re: Problem med DiamondBrite

Inlägg av TAT » 23 okt 2014 00:34

Cogo skrev:vet också att man bör använda conservern för att ha bästa effekt. men tänkte mest att skyddet ändå skulle hålla sig runt 1 år trots att man inte använder conservern, men jag hade visst fel.

Ska köpa på mig lite nya produkter att toppa med istället. Blir nog Reload samt Gtechniq C2v3
mvh magnus
Har lagt DiamondBrite på ett gäng bilar. Den första för 14 månader sedan. Den har fortfarande mycket bra effekt kvar och är mycket lättvättad. Använt conservern 2-3 gånger vid tvätt men använder ofta lite Autoglym Aqua Wax, Perfection eller OptiSeal på blöt bil i samband med torkning.

Min erfarenhet är att i samband med läggning biter sig DamondBrite fast ordentligt (iaf för mig) på mjuka Japanlacker och är ganska slitigt att torka bort. Man får fukta trasan lite. På hårda lacker, ex VAG, går den lätt och fint att torka av. Min personliga favvo är fortfarande ArcticSeal 2.0 men då finns det ju många jag inte testat. ;)

Skriv svar