Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lackskydd Till Vintern.

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Zerion
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 31 maj 2014 15:05

Lackskydd Till Vintern.

Inlägg av Zerion » 08 okt 2014 18:58

Hej! Nu börja vintern närma sig och då undrar jag vad man " ska " ha för lackskydd på bilen då man inte kan lägga på samma lackskydd som på sommaren i tvätthallen!

Bilen i grund och botten har ju ett lackskydd ( Tror jag, avrinningen har blivit betydligt sämre ) Men tänkte om man ska lägga på nåt över för extra skydd? :)

Bara bomba med förslag, Högsta möjliga skydd är prio 1 för mig! :best

Tacksam för svar,

Mvh, Zerion. :)

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5626
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Lackskydd Till Vintern.

Inlägg av Manor » 08 okt 2014 19:13

Kanske Orchards Speed Seal (som du kan lägga på fuktig bil).
När sen andan faller på så kör du på lite Orchard Speed Wax eller Perfection :).

Lätt och smidigt och kan kompletteras på 10 minuter på våt/fuktig bil utan problem.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Zerion
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 31 maj 2014 15:05

Re: Lackskydd Till Vintern.

Inlägg av Zerion » 08 okt 2014 19:21

Manor skrev:Kanske Orchards Speed Seal (som du kan lägga på fuktig bil).
När sen andan faller på så kör du på lite Orchard Speed Wax eller Perfection :).

Lätt och smidigt och kan kompletteras på 10 minuter på våt/fuktig bil utan problem.

Det låter ju toppen! Har använt Perfection tidigare, men som sagt, är ju ute efter det som skyddar mer! men låter som en bra kombo, Får ta och kolla över det! Tack så mycket för ditt svar!

Kom gärna med mer alternativ! :)

Användarvisningsbild
Ola80
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: 05 dec 2013 16:34
Ort: Svedala

Re: Lackskydd Till Vintern.

Inlägg av Ola80 » 08 okt 2014 20:55

Har kört arcticseal från Pingens på en bil som håller väldigt bra. Lade på BBV 2komp T3 i somras och får faktiskt säga att jag är väldigt nöjd med det hittills.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5626
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Lackskydd Till Vintern.

Inlägg av Manor » 08 okt 2014 21:21

Jag kan tillägga att jag själv kör med Opti-Coat 2.0 på Subarun och Glare på Suzukin. Bägge bilarna toppas med exempelvis Perfection när andan faller på. I Subaruns fall så fick den även Speed Seal och Speed Wax i våras.

Fördelen med Orchards produkter är att de kan läggas på snabbt i en Gör-Det-Själv hall...trots att det är fuktigt.
De flesta andra lackskydd som jag känner till kräver en torr yta som bör få härdas ett tag.

Sen finns ju iofs även produkter som CarPro HydrO2 som man i princip lägger på med vatten (åtminstone tar bort med vatten).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Zerion
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 31 maj 2014 15:05

Re: Lackskydd Till Vintern.

Inlägg av Zerion » 08 okt 2014 22:35

Jag har / Hade Opti Coat 2.0 på bilen, men känns som om allt har försvunnit... så tänkte då om det fanns några trevliga medel att lägga på i tvätthallen under vintern!

Ska kolla på Orchards produkter och även Hydro2, tack än en gång! :)

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Lackskydd Till Vintern.

Inlägg av Cogo » 09 okt 2014 07:56

optimum har ju opti seal. kan läggas på i samband med avtorkning. de har även deras optimum car wax som är ett spray wax med god hållbarhet.

mvh magnus

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5626
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Lackskydd Till Vintern.

Inlägg av Manor » 09 okt 2014 10:32

[quote="Zerion"]Jag har / Hade Opti Coat 2.0 på bilen, men känns som om allt har försvunnit...quote]

Det låter jätteskumt.
Opti-Coat 2.0 kan bara tas bort fysiskt (polering) och ska tåla avfettning mm.
I mina ögon är Subarun lika skyddad idag som när jag lade det...men jag lägger i princip alltid på ett lager med Sonax eller Perfection efter varje tvätt...så det är väl detta lager som slits :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
jeensa
Medlem
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 jun 2010 12:50

Re: Lackskydd Till Vintern.

Inlägg av jeensa » 09 okt 2014 11:26

Om avrinningen blivit sämre så kanske lacken är smutsig/sträv och behöver tvättas riktigt ren med avfettning för att få bättre avrinning igen. Märker det på min bil att det behövs avfettning typ 3-4 gånger per år annars tappar man den lätt tvättade ytan trots lackskyddet...

mvh jens

Zerion
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 31 maj 2014 15:05

Re: Lackskydd Till Vintern.

Inlägg av Zerion » 10 okt 2014 02:21

Jämför man min bil som är / var skyddad med Opti Coat 2.0 och en obehandlad bil så är dom nästan likadana, bara att det rinner av lite snabbare / bättre än den andra.. men ingen pärleffekt eller nån känsla att jag har nåt speciellt skydd, har lag på 2 lager, har stått inne i ca 1 vecka.. Vet inte vad som kan ha blivit fel!

Bilen är och har aldrig varit riktigt smutsig då jag tvättar ca 2 gånger på vecka.

Men som ni säger så får jag väl tvätta överdrivet noga med avfettning osv sen köra med nåt skydd som ni har rekommenderat och är lätt att lägga på i tvätthallen.

Tack för hjälpen :)

Håkan.s
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 10 maj 2012 09:54
Ort: Växjö

Re: Lackskydd Till Vintern.

Inlägg av Håkan.s » 10 okt 2014 05:21

Min avrinning kom tillbaka när jag bytte schampo, köpte orchards champo utan massa glansförhöjanden och vaxer. Även Aquapelen började funka igen.
Kan va värt prova.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Lackskydd Till Vintern.

Inlägg av e_king » 10 okt 2014 08:03

Jag har för mig att när tillverkarna räknar hållbarhet så räknar de på 1 tvätt i veckan. Så då blir det cirka halva tiden dina lackskydd håller, ungefär. Det som sliter mest är friktionen vid tvätt. Men även jag hade provat med ett par svängar kallavfettning först följt av schampo utan glanshöjande egenskaper. Det brukar göra underverk. :)

Skickat från min D6503 via Tapatalk

badab
Ny Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 dec 2012 14:44

Re: Lackskydd Till Vintern.

Inlägg av badab » 19 okt 2014 13:07

Protect & Shine har jag kört och följer underhållet med deras Detailer. Detailern har jag lagt som overlap på befintliga lackskydd och är nöjd med det man får ut per flaska. Det är något nytt som gör att ytan blir sträv men mycket smutsavstötande, hållbarheten fick jag tips om på Detailers Domain.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5626
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Lackskydd Till Vintern.

Inlägg av Manor » 20 okt 2014 13:16

badab skrev:Protect & Shine har jag kört och följer underhållet med deras Detailer. Detailern har jag lagt som overlap på befintliga lackskydd och är nöjd med det man får ut per flaska. Det är något nytt som gör att ytan blir sträv men mycket smutsavstötande, hållbarheten fick jag tips om på Detailers Domain.
Jag antar att det är SONAX Xtreme Intense Shine Detailer du refererar till.
Avrinning och pärlning är kalasbra, men den sträva ytan är trist, tycker jag.

Som omväxling så blev det Orchards Perfection i helgen och den är både roligare att jobba med och ger den där glatta ytan som jag helst vill ha.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

badab
Ny Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 dec 2012 14:44

Re: Lackskydd Till Vintern.

Inlägg av badab » 21 okt 2014 18:47

Hej, stämmer.
Men hållbarheten är unik och stävheten har uppenbara fördelar.

Ok det blir att testa nytt vid hemkomsten från SEMA:)

Användarvisningsbild
Berga
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: 13 nov 2012 14:16
Ort: Åkersberga

Re: Lackskydd Till Vintern.

Inlägg av Berga » 21 okt 2014 20:44

badab skrev: och stävheten har uppenbara fördelar.
Nyfiken på vilka dessa uppenbara fördelar är. - ?
Berga

Akuza
Medlem
Inlägg: 97
Blev medlem: 14 nov 2011 15:30

Re: Lackskydd Till Vintern.

Inlägg av Akuza » 22 okt 2014 08:32

Har testat några stycken olika skydd. Bl.a BBV T3 2-komp. Blev inte jätteimponerad. Ramlar tillbaka på Orange Sealer som jag tycker håller bra och ger en fin glans. Har köpt pingens ArticSeal som ska provas.

badab
Ny Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 dec 2012 14:44

Re: Lackskydd Till Vintern.

Inlägg av badab » 24 okt 2014 15:30

Berga- prova, eftersom ytan är helt annorlunda och hållbar. Hydrofobiska och smutsavstötande egenskaperna är riktig dynamit[emoji106]

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Lackskydd Till Vintern.

Inlägg av e_king » 24 okt 2014 19:33

Fram med pajerna. Hör ska kastas. :-)
Att den är hydrofobisk och smutsavvisande beror nog inte på strävheten. Det är heller inga egenskaper som är unika för Sonax vad jag vet. Vid tester bl.a. här på forumet har det visat sig att de inte står emot petrokemiska avfettningsmedel något vidare. Det finns många medel som ligger i toppen och är "bäst" :-D

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Edit: Ändrade från hydrologiska till hydrofobisk. (tack telefon för rättstavning. Eller inte :-) )
Senast redigerad av 1 e_king, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5626
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Lackskydd Till Vintern.

Inlägg av Manor » 24 okt 2014 20:35

Nej, strävheten år helt klart Sonax sämsta egenskap...och pärlning och avrinning dess bästa.
Jag vill att lacken ska kännas len och glatt, den sträva ytan ger "lacken är ju obehandlad"-vibbar.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar