Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

SONAX Xtreme Protect & Shine Hybrid NPT

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
trasker
Ny Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 jul 2014 12:41

Re: SONAX Xtreme Protect & Shine Hybrid NPT

Inlägg av trasker » 14 jul 2014 19:46

Yes, Volvon behandlad och det blev mycket bra. Jag ser att jag slarvade lite med poleringen när jag skärskådar bilen då det fortfarande är vissa tvättrepor kvar, men jag är nöjd med Sonax Xtreme....

Det är föredömligt lätta att jobba med produkten. Jag la på det två varv för att säkerställa så lång hållbarhet som möjligt.

Just idag regnar det, men när det slutar tänkte jag ta Miatan en sväng. Lacken på den är förvisso behandlad förra sommaren och sedan dessa har den mest stått inomhus, men jag ska ändå polera den och lägga på ett lager av samma Sonax Xtreme så får vi se resultatet.
Senast redigerad av 4 trasker, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Rasseman
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 06 aug 2014 22:29

Re: SONAX Xtreme Protect & Shine Hybrid NPT

Inlägg av Rasseman » 08 aug 2014 13:04

Har någon kollat hur länge/bra det håller ?

Tejpade halva vindrutan och motorhuven för att testa lite :roll:
Senast redigerad av 3 Rasseman, redigerad totalt 14 gång.

Göran
Grundare
Grundare
Inlägg: 45
Blev medlem: 17 mar 2013 21:20

Re: SONAX Xtreme Protect & Shine Hybrid NPT

Inlägg av Göran » 12 aug 2014 17:20

Vad tycker ni om denna? Jag vet att många tycker att det är en mackprodukt. Men detta är en bra, riktigt bra produkt med bra hållbarhet. en del kritiserade mitt test. Men jag kan säga att detta är en av de få fullträffarna från Sonax. Enda nackdelen är priset. Vad tycker ni?
Senast redigerad av 3 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Rasseman
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 06 aug 2014 22:29

Re: SONAX Xtreme Protect & Shine Hybrid NPT

Inlägg av Rasseman » 12 aug 2014 17:25

Har bara testat lite och det jag märkt än är att det är väldigt bra avrinning

Sajberman
Ny Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 maj 2014 17:08

Re: SONAX Xtreme Protect & Shine Hybrid NPT

Inlägg av Sajberman » 17 aug 2014 09:11

Efter tvätt och lättare polering så testade jag detta på svart metallic. Det är ju väldigt smidigt att lägga på, följde anvisningarna som följde med. men jag upplevde att det blev ganska flammigt, efter 1-2 minuter skall man använda ett "lätt" svepande med duken, jag tyckte nog att man fick jobba rätt rejält för att få bort flammigheten. Jag misstänker att jag kanske lagt på för mycket helt enkelt....sprutade lite i applikatorn och sedan ungefär en dörrpanel. Ni som testat...hur lån tid tar det för produkten att torka/härda? Avrinning och wetlook blev väl okej men jag har kört med Meugiars 3-steg med canuba innan och det blir nästan bättre på avrinning och blankhet men jag skall nog testa att lägga ett lager till innan jag bestämmer mig om jag skall fortsätta med detta medlet.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: SONAX Xtreme Protect & Shine Hybrid NPT

Inlägg av marcus » 17 aug 2014 09:37

Svårt att säga vad som är fel men jag gissar på att du har överdoserat eller att underarbetet inte är gjort ordentligt. Att jämföra ett skydd mot tre produkter i kombination är kanske inte direkt rättvist, eller?

Som sagt, underarbetet är A och O. Testa igen och jag tror du kommer blir mer än nöjd.

Sajberman
Ny Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 maj 2014 17:08

Re: SONAX Xtreme Protect & Shine Hybrid NPT

Inlägg av Sajberman » 17 aug 2014 09:53

Tack för svaret marcus...skall som sagt testa att lägga ett lager till. Jag jämförde egentligen Sonax xtreme med Meguiars canuba, att det är trestegs innebär ju bara att man även kör lackrengöring och polering med en produkt i samma serie. Även med Sonax har jag polerat innan så det borde vara jämförbart. Vill ju helst gå över från vax till lackförsegling om det håller längre.

Användarvisningsbild
Rasseman
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 06 aug 2014 22:29

Re: SONAX Xtreme Protect & Shine Hybrid NPT

Inlägg av Rasseman » 17 aug 2014 12:19

La det på hela bilen igår efter Elastrofoam och polering, la 3 lager på huven för att se om det gör någon skillnad, tänkte ta Sonax QD efter nästa tvätt.

V70 2,5 FT -11 R-Design

Sajberman
Ny Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 maj 2014 17:08

Re: SONAX Xtreme Protect & Shine Hybrid NPT

Inlägg av Sajberman » 17 aug 2014 17:11

Någon som vet om man kan lägga detta på aluminiumfälgar också? Finns ju en speciell fälg sealent från Sonax "SONAX XTREME Wheel rim coating NanoPro" men det skulle ju kunna vara samma medel men olika flaskor :) Eller är det speciellt med aluminium? Någon som testat?

Användarvisningsbild
Rasseman
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 06 aug 2014 22:29

Re: SONAX Xtreme Protect & Shine Hybrid NPT

Inlägg av Rasseman » 17 aug 2014 17:15

Kunde inte hålla mig, la det på fälgarna för några timmar sen :)

V70 2,5 FT -11 R-Design

backan76
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 aug 2014 13:08

Re: SONAX Xtreme Protect & Shine Hybrid NPT

Inlägg av backan76 » 22 aug 2014 13:35

e_king skrev:Snegla åt ebay-hållet så finns det i Tyskland också. Ofta med billigare frakt, :)
Det finns på ebay billigare: http://www.ebay.de/itm/SONAX-Xtreme-Pro ... 5663cc9291

Användarvisningsbild
Rasseman
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 06 aug 2014 22:29

Re: SONAX Xtreme Protect & Shine Hybrid NPT

Inlägg av Rasseman » 22 aug 2014 13:54

Lite roligt att det står 6 månader på deras förpackningar och 12 i Sverige :)

V70 2,5 FT -11 R-Design

everwake
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 apr 2014 19:32

Re: SONAX Xtreme Protect & Shine Hybrid NPT

Inlägg av everwake » 22 aug 2014 15:59

tycker nog medlet är väldigt bra, i hastigheter över 60KM/h torkar bilen sig själv, ganska likvärdigt med det resultat jag fick på fönstren av aquapel när det gäller avrinning.

vi får se hur länge det håller

använde det även på fälgarna, och kan nu torka av allt bromsdamm med en MF duk, bromsdammet fastnar inte längre

Användarvisningsbild
Rasseman
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 06 aug 2014 22:29

Re: SONAX Xtreme Protect & Shine Hybrid NPT

Inlägg av Rasseman » 22 aug 2014 16:39

Jag är väldigt nöjd än så länge, lite för strävt för mina torkare som gärna hoppar men kanske blir bättre efter en tvätt

V70 2,5 FT -11 R-Design

Calle
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2014 21:44

Re: SONAX Xtreme Protect & Shine Hybrid NPT

Inlägg av Calle » 24 aug 2014 19:45

Vilken förtvätt rekommenderas för P&S? Läste att någon hade haft "dåligt" resultat med en kallavfettning.

Användarvisningsbild
sogat
Ny Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 sep 2014 01:31

Re: SONAX Xtreme Protect & Shine Hybrid NPT

Inlägg av sogat » 03 sep 2014 01:41

Köpte detta i Juni månad vill jag minnas och behandlade då hela bilen och jag är väldigt nöjd med både avrinning och glans som sitter kvar även i skrivande stund. Bilen är förvisso lackkonserverad av mig själv men det gjorde verkligen resultat trots det faktumet. Däremot kan jag avsäga användandet av detta på vintern då den inte tål avfettning öht. - Och då har jag använt mig av en miljöavfettning jag hittade i garaget. Perfekt på sommaren för perfektionisten som tvättar bilen en gång i veckan eller mer då avfettning inte alltid är ett måste, annars är det pengar i sjön om jag får säga mitt. Måste man promt använda avfettning så välj mildast möjligast och använd den inte högre än till dörrlisten, då kan ni avnjuta den här produkten i godan ro.

badab
Ny Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 dec 2012 14:44

Re: SONAX Xtreme Protect & Shine Hybrid NPT

Inlägg av badab » 19 okt 2014 12:57

Jag kör P&S med löpande tvätt med vaxfritt schampoo, plockar tjärfläckar med tjärlösare på aerosol och avslutar med deras Detailer. I boxen ligger en manual som jag testade, mycket nöjd. Smutsavstötningen är fantastisk.

Skriv svar