Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Bäst lackskydd för röd solid lack utan klarlack?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
trasker
Ny Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 jul 2014 12:41

Bäst lackskydd för röd solid lack utan klarlack?

Inlägg av trasker » 27 jul 2014 14:02

Hej,

Som ni sett i tidigare tråd så ska jag fixa upp min Miata.

Jag har testat att polera med Buffer 2000 och Sonax Rubbing och det blir mycket bra.

Frågan är vilket lackskydd ni rekommenderar för en röd bil utan klarlack som jag förstått att Miatan inte har.

Vad håller länge och ger en ok glans?

Jag testade att lägga SONAX Xtreme Protect & Shine Hybrid NPT som jag lade på vår vita XC60 och på den blev det super!

Men på den röda Miatan såg det förfärligt ut. Det var som att man lade på ett lager som fick lacken att bitvis oxidera omedelbart, fast bara ur vissa vinklar. Mycket fult och illa. Polerade bort detta omedelbart och drog sedan på semester. Nu är vi på väg hem och Miatan ska få sig en omgång baserat på era rekommendationer.
Senast redigerad av 4 trasker, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Bäst lackskydd för röd solid lack utan klarlack?

Inlägg av Logan » 27 jul 2014 14:27

Tror valfritt 2k lackskydd fungerar för dig

Testa nyss BBV egna T3 lackskydd och det var rätt och jobba med och vattnet pärlar sig och rinner av lätt har inte tvätta någon gång sedan jag la på det.

Om det inte är försent tror jag det var någon som sålde halv sådan flaska här på sidan
kanske värt och kolla på
Senast redigerad av 4 Logan, redigerad totalt 14 gång.
The passions is what drives the art. Detailing for life

Glossy
Ny Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 jul 2014 08:49

Re: Bäst lackskydd för röd solid lack utan klarlack?

Inlägg av Glossy » 27 jul 2014 16:54

Mitt råd är att använda dig utav något skydd som låter lacken andas. Typ Autosmarts Silver One, det blev jag rekommenderad att köpa på den tiden när jag hade min T-röda 850R. Har för mig att killen (en pro. rekondare) jag handlade av på den tiden menade att det lätt kunde bli flammigt med lackskydd som "förseglar" lacken på just lacker utan klarlack.

Mvh
Glossy
Senast redigerad av 4 Glossy, redigerad totalt 14 gång.

Lonne
Ny Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 mar 2010 21:41

Re: Bäst lackskydd för röd solid lack utan klarlack?

Inlägg av Lonne » 27 jul 2014 17:59

Ultima paint guard kör jag med på min Miata!
Senast redigerad av 4 Lonne, redigerad totalt 14 gång.

HazeGlaze
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 apr 2014 21:57
Ort: Timrå

Re: Bäst lackskydd för röd solid lack utan klarlack?

Inlägg av HazeGlaze » 28 jul 2014 00:09

Jag kör också med Ultima PG min min gamla Saab 9000 1989. Röd utan klarlack med bruna "skönhetsrosor".
Senast redigerad av 4 HazeGlaze, redigerad totalt 14 gång.

trasker
Ny Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 jul 2014 12:41

Re: Bäst lackskydd för röd solid lack utan klarlack?

Inlägg av trasker » 29 jul 2014 13:25

OK, tack för råden.

Har lagt beställning på Ultima PG och lite andra grejjor. Hoppas grejorna hinner komma tills att jag kommer hem, då blir det lackvård.
Senast redigerad av 4 trasker, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
ville_vonka
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 jul 2013 00:29
Ort: Uppsala

Re: Bäst lackskydd för röd solid lack utan klarlack?

Inlägg av ville_vonka » 29 jul 2014 17:04

UPGP är alltid bra att ha en flaska hemma då det är så enkelt att lägga. Oavsett vad du väljer att lägga sen så är det en Winner när det kommer till att lägga i dörrgångar, under motorhuven, bagagen och på fälgarna då det är så enkelt :)
Senast redigerad av 4 ville_vonka, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Bäst lackskydd för röd solid lack utan klarlack?

Inlägg av Cogo » 29 jul 2014 20:09

jag skulle vilja slå ett slag för collinites vaxer här.
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Jill
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 nov 2013 18:44
Ort: Ystad
Kontakt:

Re: Bäst lackskydd för röd solid lack utan klarlack?

Inlägg av Jill » 29 jul 2014 20:23

Beror på hur ofta man vill lägga på nytt skydd.
UPGP och andra en-komponentsskydd är jätte bra, men man bör fylla på regelbundet för att det inte ska oxidera för fort.

Ett två-komponentsskydd rekommenderar jag varmt, tex:
http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/l ... t3-2x100ml
http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/l ... /zirconite
eller
http://www.pingens.se/p/vax-polish-lack ... -05-l.html
Senast redigerad av 4 Jill, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Bäst lackskydd för röd solid lack utan klarlack?

Inlägg av e_king » 29 jul 2014 21:33

Att ni är så tända på 2-komp.

Före Master Sealant så är Escalate Lotion en tillhörande produkt med rengörande och aktiverande egenskaper.

Se där.
2-komp. :jeps
Hållbarhet ~12 månader.

/Fredrik
Jill skrev:Beror på hur ofta man vill lägga på nytt skydd.
UPGP och andra en-komponentsskydd är jätte bra, men man bör fylla på regelbundet för att det inte ska oxidera för fort.

Ett två-komponentsskydd rekommenderar jag varmt, tex:
http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/l ... t3-2x100ml
http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/l ... /zirconite
eller
http://www.pingens.se/p/vax-polish-lack ... -05-l.html
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

HazeGlaze
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 apr 2014 21:57
Ort: Timrå

Re: Bäst lackskydd för röd solid lack utan klarlack?

Inlägg av HazeGlaze » 29 jul 2014 21:57

Men på en skala, hur bökigt är det att lägga på ett lager UPGP? Jag drar på ett lager minst var tredje tvätt. Tvättar en gång i veckan.
Senast redigerad av 4 HazeGlaze, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Bäst lackskydd för röd solid lack utan klarlack?

Inlägg av garagehunden KL » 29 jul 2014 22:18

Fast en del tycker det är riskabelt att lägga lackbehandling på lacker utan klarlack som tidigare oxiderat och säger att det kan påskynda ny oxidering. Om det stämmer eller inte vet jag inte eftersom jag inte gjort några såna tester. Däremot har jag sett gott resultat med ett bra kvalitetsvax och det finns som sagt de som föredrar det på den typen av lack. Så det är nog inte helt fel att prova med det heller. Det behöver ju då läggas på nytt efter hand oftare.

Kan också bero på att vid lackbehandling har man fått en övertro på hur länge skyddet håller och därför inte förnyat det när det skulle behövts och då kommer oxiden? Men det verkar inte som det är bra att det blir för "tätt" heller, att sån lack behöver kunna avge ämnen som inte stängs inne.
Senast redigerad av 4 garagehunden KL, redigerad totalt 14 gång.

Jill
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 nov 2013 18:44
Ort: Ystad
Kontakt:

Re: Bäst lackskydd för röd solid lack utan klarlack?

Inlägg av Jill » 30 jul 2014 11:26

garagehunden KL skrev:Fast en del tycker det är riskabelt att lägga lackbehandling på lacker utan klarlack som tidigare oxiderat och säger att det kan påskynda ny oxidering. Om det stämmer eller inte vet jag inte eftersom jag inte gjort några såna tester. Däremot har jag sett gott resultat med ett bra kvalitetsvax och det finns som sagt de som föredrar det på den typen av lack. Så det är nog inte helt fel att prova med det heller. Det behöver ju då läggas på nytt efter hand oftare.

Kan också bero på att vid lackbehandling har man fått en övertro på hur länge skyddet håller och därför inte förnyat det när det skulle behövts och då kommer oxiden? Men det verkar inte som det är bra att det blir för "tätt" heller, att sån lack behöver kunna avge ämnen som inte stängs inne.

Visst en riktigt gammal cellulosa lack ska man vårda på ett speciellt sätt.

Men en vanlig solid lack mår alltid bäst av ett så starkt skydd som möjligt. Där räknar jag även in Miatan.
Senast redigerad av 4 Jill, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Bäst lackskydd för röd solid lack utan klarlack?

Inlägg av garagehunden KL » 30 jul 2014 13:16

Jill skrev:
Visst en riktigt gammal cellulosa lack ska man vårda på ett speciellt sätt.

Men en vanlig solid lack mår alltid bäst av ett så starkt skydd som möjligt. Där räknar jag även in Miatan.
Ja det kanske gäller mest cellulosalacker.
Senast redigerad av 4 garagehunden KL, redigerad totalt 14 gång.

Glossy
Ny Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 jul 2014 08:49

Re: Bäst lackskydd för röd solid lack utan klarlack?

Inlägg av Glossy » 31 jul 2014 08:41

Jill skrev:
garagehunden KL skrev:Fast en del tycker det är riskabelt att lägga lackbehandling på lacker utan klarlack som tidigare oxiderat och säger att det kan påskynda ny oxidering. Om det stämmer eller inte vet jag inte eftersom jag inte gjort några såna tester. Däremot har jag sett gott resultat med ett bra kvalitetsvax och det finns som sagt de som föredrar det på den typen av lack. Så det är nog inte helt fel att prova med det heller. Det behöver ju då läggas på nytt efter hand oftare.

Kan också bero på att vid lackbehandling har man fått en övertro på hur länge skyddet håller och därför inte förnyat det när det skulle behövts och då kommer oxiden? Men det verkar inte som det är bra att det blir för "tätt" heller, att sån lack behöver kunna avge ämnen som inte stängs inne.

Visst en riktigt gammal cellulosa lack ska man vårda på ett speciellt sätt.

Men en vanlig solid lack mår alltid bäst av ett så starkt skydd som möjligt. Där räknar jag även in Miatan.
Vi får ju inte glömma att det är skillnad på dagens solida färger med klarlack på. Där är det inga problem att lägga två-komponents skydd som förseglar när den väl härdat. Men när man saknar klarlack bör lackskyddet kunna andas...
Senast redigerad av 4 Glossy, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Bäst lackskydd för röd solid lack utan klarlack?

Inlägg av Manor » 31 jul 2014 09:07

Glossy skrev: Vi får ju inte glömma att det är skillnad på dagens solida färger med klarlack på. Där är det inga problem att lägga två-komponents skydd som förseglar när den väl härdat. Men när man saknar klarlack bör lackskyddet kunna andas...
Utan att kunna något om detta så låter ovanstående konstigt.
För mig är inte klarlack något annat än en genomskinlig lack med samma innehåll som det färgade lacklagret. När den lackerade ytan (solid eller klarlackad) väl har härdat så finns det väl inget som behöver "andas".

Jag skulle lägga på ett bra och hållbart lackskydd på Miatan. Varför inte ett keramiskt lackskydd som håller läääänge :).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Abyss
Moderator
Moderator
Inlägg: 662
Blev medlem: 08 maj 2010 18:12
Ort: Dals-Ed

Re: Bäst lackskydd för röd solid lack utan klarlack?

Inlägg av Abyss » 31 jul 2014 10:17

Manor skrev:
Glossy skrev: Vi får ju inte glömma att det är skillnad på dagens solida färger med klarlack på. Där är det inga problem att lägga två-komponents skydd som förseglar när den väl härdat. Men när man saknar klarlack bör lackskyddet kunna andas...
Utan att kunna något om detta så låter ovanstående konstigt.
För mig är inte klarlack något annat än en genomskinlig lack med samma innehåll som det färgade lacklagret. När den lackerade ytan (solid eller klarlackad) väl har härdat så finns det väl inget som behöver "andas".

Jag skulle lägga på ett bra och hållbart lackskydd på Miatan. Varför inte ett keramiskt lackskydd som håller läääänge :).
Jag får nog hålla med dig Manor att jag också känner att det verkar vara lite konstigt att det skall andas. Det är ju snarare syret och fukten som är boven i dramat så ett tätt och fint skydd är det bästa!
Senast redigerad av 4 Abyss, redigerad totalt 14 gång.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Bäst lackskydd för röd solid lack utan klarlack?

Inlägg av popp » 31 jul 2014 11:15

Jag har lagt Master Sealant på min fars gamla volvo 740-88 och det har hållit riktigt bra tycker jag.

Och jag frågade han som sålde detta lackskydd och han sa att det inte var någon problem att lägga detta lackskydd på gamla bilar utan klarlack. :jeps

viewtopic.php?f=13&t=7204&hilit=+volvo
Senast redigerad av 4 popp, redigerad totalt 14 gång.

Jill
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 nov 2013 18:44
Ort: Ystad
Kontakt:

Re: Bäst lackskydd för röd solid lack utan klarlack?

Inlägg av Jill » 31 jul 2014 11:52

Manor skrev:
Glossy skrev: Vi får ju inte glömma att det är skillnad på dagens solida färger med klarlack på. Där är det inga problem att lägga två-komponents skydd som förseglar när den väl härdat. Men när man saknar klarlack bör lackskyddet kunna andas...
Utan att kunna något om detta så låter ovanstående konstigt.
För mig är inte klarlack något annat än en genomskinlig lack med samma innehåll som det färgade lacklagret. När den lackerade ytan (solid eller klarlackad) väl har härdat så finns det väl inget som behöver "andas".

Jag skulle lägga på ett bra och hållbart lackskydd på Miatan. Varför inte ett keramiskt lackskydd som håller läääänge :).
Håller med ovanstående.

Har många kundbilar ute som bevisar att ett starkt skydd är det bästa för att bromsa oxideringen :)
Senast redigerad av 4 Jill, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Bäst lackskydd för röd solid lack utan klarlack?

Inlägg av progge » 31 jul 2014 12:13

Tror att många blandar i hop, med en riktigt gammal cellulosa lack.
Håller med Gill och de andra.
Det bästa på en modern solid lack utan klarlack.
Ett två-komponentsskydd på en rengjord och oxidfri lack :nicka
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Skriv svar