Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Guide för nybörjare -Polering
Guide för nybörjare -Polering
Från smuts till glänsande stjärna -Polering
För att polera en bil så behöver du följande materiel
* En dubbelhuvad polermaskin
* 4 x 100mm Poler-rondeller. (Medium hårdhet)
* 1 x lera / Ultima elastrofoam karosserisvamp för att rengöra lacken innan polering.
* Polermedel Medium Cut. (Det som tidigare kallas rubbing).
* Polermedel Fine Cut (en finrubbing).
* Lackskydd eller vax. (Glöm Sonax hårdvax, det innehåller 80% lösningsmedel). Vi använder Ultima Paint Guard Plus.
* 1 x Flaska isopropanol för att torka bort rester av polermedlet.
* 4 x mikrofiberdukar för att torka av polermedlet efter poleringen.
* 1 x rulle maskeringstejp för att maskera in plastdetaljer mm.
* Och givetvis skyddshandskar av typen läkarhandskar. Även hörselproppar när du kör polermaskinen. Den som en gång drabbas av tinnitus kommer att ångra att han eller hon inte använde hörselskydd. Går även bra att använa in-ear hörlurar som isolerar mot ljud.
Att polera din bil själv är roligt, dessutom så blir resultatet väldigt bra om du är noggrann och lägger ner lite tid. Visst kan du polera bilen för hand. Men en dubbelhuvad polermaskin är billig i inköp och dessutom får du mycket bättre resultat med en maskin eftersom aluminiumoxiden i polermedlet behöver en viss friktionsvärme för att avverka repor och oxid från en kontaminerad lack.
Vad händer när du polerar, slipar jag ner reporna?
-Nej, men du fasar av repornas kant så att reporna inte blir synliga för ögat.
1, Tvätt
Börja med att tvätta bilen, är den full av asfaltsfläckar så måste du givetvis använda en avfettning. Som den miljökämpe som jag är så använder jag en miljövänlig produkt. Verkningstiden är marginellt längre och jag har tid att vänta. Efter det så sköljer du av bilen och tvättar den åter igen så att lacken är helt ren. Spruta inte avfettning ovanför fönsterlisterna, då kan avfettning krypa in i dörren och avlägsna rostskyddet. Det är en vanligt nybörjarmisstag.
2, Lera karossen
Då börjar vi med leran, det är en lera som fångar upp flygrost mm. Du blandar helt enkelt en 10%-ig schampolösning i en sprayflaska och drar leran fram och tillbaka i en glidande rörelse över området som du ska polera. För att förstärka din känsel så kan du stoppa handen i en platspåse. -Jo, det fungerar. Så känner du först på den lerade ytan, och därefter på den olerade ytan. Häpnadsväckande. Eller hur?
Går även bra med Ultima elastrofoam karosserisvamp, fördelen är att slutresultatet blir blankare och att eventuellt damm från lackeringen i lacken försvinner också.
3, Maskering
Börja med att maskera in alla plastdetaljer. Runt handtag och backspeglar för att undvika missfärgning. Det är ett viktigt moment.
Biltemas maskeringstejp är ett bra val.
4, Polering
Nu kan du börja att polera. Ta tre ärtor mer polermedel av Medium Cut på vardera rondellen. Och kör en liten yta i sänder. Själv kör jag ett område på 25 x 25 cm. Torka av polermedlet och kör vidare. När du känner att polermedlet slutar verka så tar du några ärtor till och fortsätter. Torka av överflödigt damm med en mikrofiberduk. När hela bilen är polerad med Medium Cut så gör du om samma moment med Fine Cut för att få maximal glans.
För att säkerställa att ytan är helt ren innan du applicerar lackskyddet så tar du lite isopropanol på en mikrofiberduk och torkar av lacken. Det är viktigt att mikrofiberduken är helt ren och inte repar. Det kan du enkelt testa genom att dra med den på en cd-skiva. Klarar sig skivan utan repor så gör även bilen det.
5, Lackskydd
Det som kallades vaxning innan. För att få en glattare yta och ett skydd mot UV-strålning, fågelspillning mm så lägger jag med lätthet ut Ultima Paint Guard Plus.
Applicering: Börja i bilens ena hörn, på t ex. en framskärm. Detta för att veta säkert var du började. Förbered mikrofiberapplikatorn med att över den dimma två pump av Ultima Paint Guard Plus. Detta förbereder applikatorn och minskar risken för ränder. Lägg sedan applikatorn mot lacken och massera försiktigt på produkten noggrannt över hela panelen. Avsluta med att föra applikatorn i raka linjer över panelen. Detta hjälper dig att se om du missat någonstans och bidrar till optimal täckning.
När det känns som att det inte finns mer produkt i applikatorn sprayar du ytterligare ett pump över applikatorn. Spraya aldrig direkt mot lacken! En bra tumregel är ett pump per panel. Tak, huv och bagagelucka kan dock kräva två pump beroende på storlek. Används för mycket produkt uppstår ränder. Dessa är dock endast vanprydande och försvinner när produkten härdat färdigt.
Fortsätt applicera tills du nått panelen du började på. De första panelerna kommer redan nu att se torra och mycket blanka ut!
Korrekt applicering: När produkten appliceras skall det inte lämnas en våt yta! Ytan skall snarare se ut som täckt av en tunn oljefilm. Denna oljefilm börjar omedelbart torka. Om du applicerat produkten för rikligt ökar torktiden dramatiskt, dock utan att lackskyddets prestanda förbättras nämnvärt.
Torka eller efterpolera inte!: Efter applicering skall lacken på din bil vara väldigt blank och fri från ränder efter ca 1 timma. Även om man gärna vill efterpolera skall detta absolut inte göras. Lackskyddet härdar i ca 12 timmar varför en efterpolering kan förstöra resultatet. För optimalt resultat bör du undvika att köra din bil på ca 1 timma.
Nu har du gjort en behandling som skulle kostat 4-5000 kr hos en firma där du är uppbunden med efterbehandling mm. Känn dig stolt och lycka till på färden!
För att polera en bil så behöver du följande materiel
* En dubbelhuvad polermaskin
* 4 x 100mm Poler-rondeller. (Medium hårdhet)
* 1 x lera / Ultima elastrofoam karosserisvamp för att rengöra lacken innan polering.
* Polermedel Medium Cut. (Det som tidigare kallas rubbing).
* Polermedel Fine Cut (en finrubbing).
* Lackskydd eller vax. (Glöm Sonax hårdvax, det innehåller 80% lösningsmedel). Vi använder Ultima Paint Guard Plus.
* 1 x Flaska isopropanol för att torka bort rester av polermedlet.
* 4 x mikrofiberdukar för att torka av polermedlet efter poleringen.
* 1 x rulle maskeringstejp för att maskera in plastdetaljer mm.
* Och givetvis skyddshandskar av typen läkarhandskar. Även hörselproppar när du kör polermaskinen. Den som en gång drabbas av tinnitus kommer att ångra att han eller hon inte använde hörselskydd. Går även bra att använa in-ear hörlurar som isolerar mot ljud.
Att polera din bil själv är roligt, dessutom så blir resultatet väldigt bra om du är noggrann och lägger ner lite tid. Visst kan du polera bilen för hand. Men en dubbelhuvad polermaskin är billig i inköp och dessutom får du mycket bättre resultat med en maskin eftersom aluminiumoxiden i polermedlet behöver en viss friktionsvärme för att avverka repor och oxid från en kontaminerad lack.
Vad händer när du polerar, slipar jag ner reporna?
-Nej, men du fasar av repornas kant så att reporna inte blir synliga för ögat.
1, Tvätt
Börja med att tvätta bilen, är den full av asfaltsfläckar så måste du givetvis använda en avfettning. Som den miljökämpe som jag är så använder jag en miljövänlig produkt. Verkningstiden är marginellt längre och jag har tid att vänta. Efter det så sköljer du av bilen och tvättar den åter igen så att lacken är helt ren. Spruta inte avfettning ovanför fönsterlisterna, då kan avfettning krypa in i dörren och avlägsna rostskyddet. Det är en vanligt nybörjarmisstag.
2, Lera karossen
Då börjar vi med leran, det är en lera som fångar upp flygrost mm. Du blandar helt enkelt en 10%-ig schampolösning i en sprayflaska och drar leran fram och tillbaka i en glidande rörelse över området som du ska polera. För att förstärka din känsel så kan du stoppa handen i en platspåse. -Jo, det fungerar. Så känner du först på den lerade ytan, och därefter på den olerade ytan. Häpnadsväckande. Eller hur?
Går även bra med Ultima elastrofoam karosserisvamp, fördelen är att slutresultatet blir blankare och att eventuellt damm från lackeringen i lacken försvinner också.
3, Maskering
Börja med att maskera in alla plastdetaljer. Runt handtag och backspeglar för att undvika missfärgning. Det är ett viktigt moment.
Biltemas maskeringstejp är ett bra val.
4, Polering
Nu kan du börja att polera. Ta tre ärtor mer polermedel av Medium Cut på vardera rondellen. Och kör en liten yta i sänder. Själv kör jag ett område på 25 x 25 cm. Torka av polermedlet och kör vidare. När du känner att polermedlet slutar verka så tar du några ärtor till och fortsätter. Torka av överflödigt damm med en mikrofiberduk. När hela bilen är polerad med Medium Cut så gör du om samma moment med Fine Cut för att få maximal glans.
För att säkerställa att ytan är helt ren innan du applicerar lackskyddet så tar du lite isopropanol på en mikrofiberduk och torkar av lacken. Det är viktigt att mikrofiberduken är helt ren och inte repar. Det kan du enkelt testa genom att dra med den på en cd-skiva. Klarar sig skivan utan repor så gör även bilen det.
5, Lackskydd
Det som kallades vaxning innan. För att få en glattare yta och ett skydd mot UV-strålning, fågelspillning mm så lägger jag med lätthet ut Ultima Paint Guard Plus.
Applicering: Börja i bilens ena hörn, på t ex. en framskärm. Detta för att veta säkert var du började. Förbered mikrofiberapplikatorn med att över den dimma två pump av Ultima Paint Guard Plus. Detta förbereder applikatorn och minskar risken för ränder. Lägg sedan applikatorn mot lacken och massera försiktigt på produkten noggrannt över hela panelen. Avsluta med att föra applikatorn i raka linjer över panelen. Detta hjälper dig att se om du missat någonstans och bidrar till optimal täckning.
När det känns som att det inte finns mer produkt i applikatorn sprayar du ytterligare ett pump över applikatorn. Spraya aldrig direkt mot lacken! En bra tumregel är ett pump per panel. Tak, huv och bagagelucka kan dock kräva två pump beroende på storlek. Används för mycket produkt uppstår ränder. Dessa är dock endast vanprydande och försvinner när produkten härdat färdigt.
Fortsätt applicera tills du nått panelen du började på. De första panelerna kommer redan nu att se torra och mycket blanka ut!
Korrekt applicering: När produkten appliceras skall det inte lämnas en våt yta! Ytan skall snarare se ut som täckt av en tunn oljefilm. Denna oljefilm börjar omedelbart torka. Om du applicerat produkten för rikligt ökar torktiden dramatiskt, dock utan att lackskyddets prestanda förbättras nämnvärt.
Torka eller efterpolera inte!: Efter applicering skall lacken på din bil vara väldigt blank och fri från ränder efter ca 1 timma. Även om man gärna vill efterpolera skall detta absolut inte göras. Lackskyddet härdar i ca 12 timmar varför en efterpolering kan förstöra resultatet. För optimalt resultat bör du undvika att köra din bil på ca 1 timma.
Nu har du gjort en behandling som skulle kostat 4-5000 kr hos en firma där du är uppbunden med efterbehandling mm. Känn dig stolt och lycka till på färden!
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.
- SAABninefive
- Trogen Medlem
- Inlägg: 623
- Blev medlem: 27 mar 2011 19:19
- Ort: Knivsta
Re: Guide för nybörjare -Polering
Tackar för en klockren guide!!
Tänkte om man kan byta ut Fine cut mot paint prep plus istället då den ju ska funka som en primer för paint guard plus.
Som sagt en riktigt bra nybörjar guide som jag kommer ha nytta av nu så fort det blir lite varmare
Tänkte om man kan byta ut Fine cut mot paint prep plus istället då den ju ska funka som en primer för paint guard plus.
Som sagt en riktigt bra nybörjar guide som jag kommer ha nytta av nu så fort det blir lite varmare
Senast redigerad av 1 SAABninefive, redigerad totalt 14 gånger.
KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13
-
- Entusiast
- Inlägg: 2438
- Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
- Ort: Linköping
Re: Guide för nybörjare -Polering
Kanonbra guide.
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.
-
- Entusiast
- Inlägg: 1591
- Blev medlem: 30 dec 2010 14:24
Re: Guide för nybörjare -Polering
Jättebra guide... har själv tänkt göra en, men du hann före:D
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.
-
- Medlem
- Inlägg: 101
- Blev medlem: 08 sep 2010 17:22
- Ort: Örebro
Re: Guide för nybörjare -Polering
Senast redigerad av 1 TobiasE, redigerad totalt 14 gånger.
-
- Medlem
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 12 jul 2010 21:12
Sv: Guide för nybörjare -Polering
När det gäller doseringen av Ultima, menar du 2 pump med stora eller lilla flaskan?
Fick hem min lilla flaska igår
Skickat från min GT-I9100
Fick hem min lilla flaska igår
Skickat från min GT-I9100
Senast redigerad av 1 Chippe, redigerad totalt 14 gånger.
Re: Sv: Guide för nybörjare -Polering
2 Pump kan du till helt torr applikator, annars 1 pump/panel.Chippe skrev:När det gäller doseringen av Ultima, menar du 2 pump med stora eller lilla flaskan?
Fick hem min lilla flaska igår
Skickat från min GT-I9100
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.
- Rednales
- Kemiexpert
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 22 maj 2011 06:27
- Ort: Söder om söder
Re: Guide för nybörjare -Polering
Stämmer detta? Menar du att tvättrepor inte poleras bort utan endas fasas i kanerna?Göran skrev: Vad händer när du polerar, slipar jag ner reporna?
-Nej, men du fasar av repornas kant så att reporna inte blir synliga för ögat.
Senast redigerad av 1 Rednales, redigerad totalt 14 gånger.
- Rednales
- Kemiexpert
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 22 maj 2011 06:27
- Ort: Söder om söder
Re: Guide för nybörjare -Polering
Jo, jag tror nog det också. Men det är ju inte lätt för en nybörjare att förstå.
Senast redigerad av 1 Rednales, redigerad totalt 14 gånger.
-
- Medlem
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 08 okt 2011 19:29
- Ort: Finspång
Re: Guide för nybörjare -Polering
Hur är det med Ultima Paint Guard Plus har för mig att jag läst att den kom i en ny verision och då behövde man bara vänta en timme innan man lägger på ett andra lager stämmer det eller har jag drömt det?
Senast redigerad av 1 wallnermike, redigerad totalt 14 gånger.
Black isn't a color it's a part time job.
- limban
- Forumägare
- Inlägg: 4006
- Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Guide för nybörjare -Polering
Det stämmer bra det eller två timmar är det väl sagt..wallnermike skrev:Hur är det med Ultima Paint Guard Plus har för mig att jag läst att den kom i en ny verision och då behövde man bara vänta en timme innan man lägger på ett andra lager stämmer det eller har jag drömt det?
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
-
- Medlem
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 08 okt 2011 19:29
- Ort: Finspång
Re: Guide för nybörjare -Polering
Ok tack för snabbt svar. får se till att lägga det på minnet
Senast redigerad av 1 wallnermike, redigerad totalt 14 gånger.
Black isn't a color it's a part time job.
-
- Ny Medlem
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 10 maj 2012 16:09
Re: Guide för nybörjare -Polering
De senaste guiderna jag sett säger 45 minuter mellan lagren och att man sen skall vänta en timme innan man kör bilen. Funderar på att behandla bilen idag, är det ok att köra en tur på 2,5 mil en timme efter att man behandlat bilen, eller blir frontbehandlingen förstörd då? (Tvättar och vaxar bilen hos mina päron.)
limban skrev:Det stämmer bra det eller två timmar är det väl sagt..wallnermike skrev:Hur är det med Ultima Paint Guard Plus har för mig att jag läst att den kom i en ny verision och då behövde man bara vänta en timme innan man lägger på ett andra lager stämmer det eller har jag drömt det?
Senast redigerad av 1 Schneeflocke, redigerad totalt 14 gånger.
-
- Ny Medlem
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 12 jul 2012 15:04
Re: Guide för nybörjare -Polering
Jättebra guide för en som mig, tänkte göra ett försök att fixa detta själv för första gången i mitt liv...
Några frågor bara.
Hur lång tid bedömer ni att denna proceduren tar?
Kostnad för alla produkter? (får låna polermaskin)
Kan man lera bilen och sedan vänta någon vecka med poleringen eller måste allt göras vid samma tillfälle?
Har köpt lackstift för att fylla i små stenskott på huven, när gör jag det? före eller efter polering?
Vid steg 5 står det att man ska förbereda mikrofiberapplikatorn, vad är detta för applikator? Följer den med när man köper vaxet eller köps den separat?
I andra guider jag läst står det att man ska polera efter vaxning, men det ska man alltså inte?
Många frågor, men som sagt, total nybörjare... hade en man som fixade det förut
Några frågor bara.
Hur lång tid bedömer ni att denna proceduren tar?
Kostnad för alla produkter? (får låna polermaskin)
Kan man lera bilen och sedan vänta någon vecka med poleringen eller måste allt göras vid samma tillfälle?
Har köpt lackstift för att fylla i små stenskott på huven, när gör jag det? före eller efter polering?
Vid steg 5 står det att man ska förbereda mikrofiberapplikatorn, vad är detta för applikator? Följer den med när man köper vaxet eller köps den separat?
I andra guider jag läst står det att man ska polera efter vaxning, men det ska man alltså inte?
Många frågor, men som sagt, total nybörjare... hade en man som fixade det förut
Senast redigerad av 1 rav4tjejen, redigerad totalt 14 gånger.
- Tantrum
- Administratör
- Inlägg: 1897
- Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
- Ort: Göteborg
Re: Guide för nybörjare -Polering
Om du är ovan kan du lätt räkna med 8-10 timmar utan problem. Jag kunde lägga 8 timmar i början och då körde jag bara med kombinationsprodukter istället för "riktig" polering. Det tar helt enkelt lång tid i början Nåt man kan fundera över är om man måste satsa på att få lacken perfekt till en början. Det gör otrolig skillnad att bara gå över bilen med ett fint polermedel utan att jaga repor och sedan lägga ett bra lackskydd. När man sedan är lite varm i kläderna och vet vad man kollar efter kan man köra flerstegspoleringar osv.rav4tjejen skrev: Hur lång tid bedömer ni att denna proceduren tar?
Kostnad för alla produkter? (får låna polermaskin)
Kan man lera bilen och sedan vänta någon vecka med poleringen eller måste allt göras vid samma tillfälle?
Har köpt lackstift för att fylla i små stenskott på huven, när gör jag det? före eller efter polering?
Vid steg 5 står det att man ska förbereda mikrofiberapplikatorn, vad är detta för applikator? Följer den med när man köper vaxet eller köps den separat?
I andra guider jag läst står det att man ska polera efter vaxning, men det ska man alltså inte?
Många frågor, men som sagt, total nybörjare... hade en man som fixade det förut
Kostnaden varierar väldigt mycket. Ska du handla allt som behövs, från tvätt till lackskydd, kan du nog räkna med en tusenlapp utan större problem. Enklast är nog att slå till på ett paket som de flesta av våra sponsorer erbjuder. Det är riktigt smidigt.
Det går bra att lera bilen i förväg. Ofta skapar man dock mikrorepor som inte är så kul att köra runt med.
Jag lägger i stenskott efteråt, eller ett par dagar i förväg. Att lägga i färg efter lackskydd är nog inte rätt, men funkar bra för mig.
Mikrofiberapplikatorn som beskrivs i texten är den som följer med Ultima Paint Guard Plus. Lägger man ett annat lackskydd för hand funkar det bra med gula vaxapplikatorer från macken (typ Turtle).
När det står polera efter vaxning menar man att vaxet torkas av helt enkelt. De flesta normala lackskydd och vaxer är så pass lättarbetade att det räcker att smyga över lacken med mikrofiberduk när det torkat. I synnerhet efter att lacken polerats. Måste man jobba för att få det att släppa har man antingen lagt för tjockt, haft mycket föroreningar i lacken eller på annat sätt gjort "fel"
Det är lite lustigt, tittar man på bruksanvisningarna på billiga polermaskiner från Biltema, Rusta mfl. står det som regel att frottéhättan är till för att lägga ut vaxet och lammullshättan är till för att polera av det, vilket är helt uppåt väggarna egentligen. Så det är inte konstigt att folk (inte du specifikt ) tycker att det funkar dåligt med vissa produkter, är missnöjda med resultat osv.
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.
-
- Ny Medlem
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 10 maj 2012 16:09
Re: Guide för nybörjare -Polering
Ultimaprodukterna är inte ett vax, utan en enkomponents lackförsegling. Skitenkelt att jobba med. Förslagsvis köper du kombinationskittet med Ultima Paint Prep Plus och Ultima Paint Guard Plus.
• Tvätta, avfetta bilen så att den är helt ren.
• Skinna bilen helt torr, blås gärna bort vatten från skrymslen som lister och lyktor med lite tryckluft.
• Polera bilen för hand med Ultimas PPP och därefter lägger du på UPGP och låter det torka i 12 timmar om du kan. (Efter första lagret kan du lägga nästa efter 45 minuter, och du kan lägga hur många lager du vill.)
• Jobba inte i solen!
• Tvätta, avfetta bilen så att den är helt ren.
• Skinna bilen helt torr, blås gärna bort vatten från skrymslen som lister och lyktor med lite tryckluft.
• Polera bilen för hand med Ultimas PPP och därefter lägger du på UPGP och låter det torka i 12 timmar om du kan. (Efter första lagret kan du lägga nästa efter 45 minuter, och du kan lägga hur många lager du vill.)
• Jobba inte i solen!
rav4tjejen skrev:Jättebra guide för en som mig, tänkte göra ett försök att fixa detta själv för första gången i mitt liv...
Några frågor bara.
Hur lång tid bedömer ni att denna proceduren tar?
Kostnad för alla produkter? (får låna polermaskin)
Kan man lera bilen och sedan vänta någon vecka med poleringen eller måste allt göras vid samma tillfälle?
Har köpt lackstift för att fylla i små stenskott på huven, när gör jag det? före eller efter polering?
Vid steg 5 står det att man ska förbereda mikrofiberapplikatorn, vad är detta för applikator? Följer den med när man köper vaxet eller köps den separat?
I andra guider jag läst står det att man ska polera efter vaxning, men det ska man alltså inte?
Många frågor, men som sagt, total nybörjare... hade en man som fixade det förut
Senast redigerad av 2 Schneeflocke, redigerad totalt 14 gång.
- Robin-t
- Moderator
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 07 sep 2010 16:23
- Kontakt:
Re: Guide för nybörjare -Polering
Lagt in lite bilder i Görans guid så ser det trevligare ut! Kommer mer bilder på dom olika momenten framöver också!
Senast redigerad av 1 Robin-t, redigerad totalt 14 gånger.
- Jonke
- Trogen Medlem
- Inlägg: 680
- Blev medlem: 27 jul 2012 21:50
- Ort: Östersund
Re: Guide för nybörjare -Polering
Rednales skrev:Stämmer detta? Menar du att tvättrepor inte poleras bort utan endas fasas i kanerna?Göran skrev: Vad händer när du polerar, slipar jag ner reporna?
-Nej, men du fasar av repornas kant så att reporna inte blir synliga för ögat.
man kan nog säga att om du ser en repa på en bil, så är det kanterna på repan som är synlig ( ungefär)
Senast redigerad av 1 Jonke, redigerad totalt 14 gånger.
- Kapten Haddock
- Entusiast
- Inlägg: 1123
- Blev medlem: 30 okt 2010 18:53
Re: Guide för nybörjare -Polering
Va roligt, ser fram emot att se Göran in action!
alltid kul med guider!
alltid kul med guider!
Senast redigerad av 1 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gånger.
-
- Entusiast
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
- Ort: Härnösand
Re: Guide för nybörjare -Polering
Kapten Haddock skrev:Va roligt, ser fram emot att se Göran in action!
alltid kul med guider!
Göran in action, hur,var, när??
mvh
Senast redigerad av 1 bigguns, redigerad totalt 14 gånger.