Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Jag har juh klarlack som skydd!

Generalagent för Ultima i Sverige
Kategoriregler
Bild
Skriv svar
Göran

Jag har juh klarlack som skydd!

Inlägg av Göran » 06 jun 2010 13:04

Klarlack som lackskydd?

Många bilägare tror att deras lack på den nya bilen är skyddad genom klarlacken. Eftersom den riktiga lacken sitter under klarlacken så är det ingen fara tror de. Men så är det givetvis inte. Lack och klarlack lever i symbios med varandra.

Klarlack är ingen revolution och skyddet är lika viktigt nu som på en enkomponentslack.

Olika vaxer på marknaden, vad föredrar din lack?

Det finns flera olika kemikalier för att skydda din nya lack mot hårda miljöpåfrestningar som fågelspillning, solljus och framförallt oxidation. Det är bilvaxer av typen pastavax, kemiskt framställt vax och lackskydd för konsumenten. Givetvis så är pastavaxerna och vanligt bilvax gammeldags och skyddar sämre än Ultima. Det som ger Ultima Paint Guard Plus ett stort försprång är att du bara lägger på det med svampen, och efter en timme är allt klart! Kan det bli enklare?

Lynn lägger på ett lager avund

Lynn lägger med enkelhet på ett lager Ultima då och då när lusten faller på eftersom det är så vanvettigt enkelt.

Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1282
Blev medlem: 21 jan 2010 23:27
Ort: Kvärlöv/Landskrona

Re: Jag har juh klarlack som skydd!

Inlägg av WaxDog » 06 jun 2010 13:41

Göran skrev:Klarlack som lackskydd?

Det är bilvaxer av typen pastavax, kemiskt framställt vax och lackskydd för konsumenten. Givetvis så är pastavaxerna och vanligt bilvax gammeldags och skyddar sämre än Ultima.
Nyfiken, var kan man läsa mer om denna fakta? :mrgreen: :mrgreen:
Senast redigerad av 1 WaxDog, redigerad totalt 14 gånger.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Göran

Re: Jag har juh klarlack som skydd!

Inlägg av Göran » 06 jun 2010 14:19

WaxDog skrev:
Göran skrev:Klarlack som lackskydd?

Det är bilvaxer av typen pastavax, kemiskt framställt vax och lackskydd för konsumenten. Givetvis så är pastavaxerna och vanligt bilvax gammeldags och skyddar sämre än Ultima.
Nyfiken, var kan man läsa mer om denna fakta? :mrgreen: :mrgreen:
Waxdog, bra att du tog upp det så att jag kan klargöra det. :)

Det får man testa själv helt enkelt innan man blir fast, det finns en del polymervaxer som är lika bra. Det gör det. Men jämför du med p21s pastavax så ser du en klar skillnad i hållbarhet.
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1282
Blev medlem: 21 jan 2010 23:27
Ort: Kvärlöv/Landskrona

Re: Jag har juh klarlack som skydd!

Inlägg av WaxDog » 06 jun 2010 14:56

Det finns en liten lucka kvar på rullande testbänken så det ska testas
Börjar bli svårt att hålla resa på alla produkter på den stackars bilen nu men det är ju skoj!
Vi gör en produkttrade inom kort :nicka
You go Prima, I go Ultima
Senast redigerad av 1 WaxDog, redigerad totalt 14 gånger.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Göran

Re: Jag har juh klarlack som skydd!

Inlägg av Göran » 06 jun 2010 15:05

WaxDog skrev:Det finns en liten lucka kvar på rullande testbänken så det ska testas
Börjar bli svårt att hålla resa på alla produkter på den stackars bilen nu men det är ju skoj!
Vi gör en produkttrade inom kort :nicka
You go Prima, I go Ultima
Deal!
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Jag har juh klarlack som skydd!

Inlägg av Nisse » 06 jun 2010 15:16

Skulle vara intressant med lite mer info gällande detta....kan man få läsa hela storyn....finns det en länk kanske.... :)
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

Göran

Re: Jag har juh klarlack som skydd!

Inlägg av Göran » 06 jun 2010 15:18

Nisse skrev:Skulle vara intressant med lite mer info gällande detta....kan man få läsa hela storyn....finns det en länk kanske.... :)
Jag kommer med mer info på svenska snart!
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Jag har juh klarlack som skydd!

Inlägg av deciso » 06 jun 2010 21:44

[quote="Göran"]Klarlack som lackskydd?

Många bilägare tror att deras lack på den nya bilen är skyddad genom klarlacken. Eftersom den riktiga lacken sitter under klarlacken så är det ingen fara tror de. Men så är det givetvis inte. Lack och klarlack lever i symbios med varandra.

Klarlack är ingen revolution och skyddet är lika viktigt nu som på en enkomponentslack.

Det håller jag inte med om. Bilar från 90 talet med solid utan klarlack som inte får någon omvårdnad blir ju kass i lacken.
Klarlackade håller sig mycket bättre. Var hemma hos en vän som har en V70 -06 som han sa aldrig var vaxad. Visst var det lite asfalt prickar på sidorna men den såg fin ut annars. Silver metallic
Senast redigerad av 1 deciso, redigerad totalt 14 gånger.

Göran

Re: Jag har juh klarlack som skydd!

Inlägg av Göran » 06 jun 2010 22:07

Den tar stryk av fågelspillning mm! Det gör den!
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Jag har juh klarlack som skydd!

Inlägg av deciso » 19 jun 2010 13:40

Fågel bajs fräter märken i klarlacken så då "tror" jag inte att ett lack skydd står emot spillningen.

Visst begriper jag att man ska sköta sin lack även om den är klarlackad. Men det går ju inte jämföra en lack som är nu med en gammal.
Senast redigerad av 1 deciso, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4090
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Jag har juh klarlack som skydd!

Inlägg av Funk » 19 jun 2010 14:10

Den stora skillnaden mellan klarlackat och icke klarlackat är att på en klarlackad bil så utsätts inte själva pigmenten för oxidering då dom ligger skyddade. Men visst oxiderar även klarlack och den kan även gulna med tiden, men det tar mycket längre tid.

Det är inte alls omöjligt för att lackskydd att stå emot saltsyran i fågelspillning, åtminstone betydligt bättre än lacken gör.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar