Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

CleanYourCar DAS-21E Dual Action Polisher

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: CleanYourCar DAS-21E Dual Action Polisher

Inlägg av Perra83 » 28 okt 2014 20:14

ostkroken skrev:Inte så billigt är ju såklart en definitionsfråga. Men mindre än hälften mot en Rupes 21 får väl ändå anses vara billigt enligt mig iaf.. :)

Vroom vroom
Under 3800kr för en Rupes 21, polermedel, ett par polertrissor och en Rupes keps från i4detailing. Helt okej prislapp. Vet ej om frakten ingår eller om det tillkommer.

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: CleanYourCar DAS-21E Dual Action Polisher

Inlägg av ostkroken » 28 okt 2014 20:16

Ja det var ju lite skillnad mot svenska priset. Då var det inte lika stor skillnad längre.

Vroom vroom

Användarvisningsbild
Swingminx
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 509
Blev medlem: 31 jul 2012 21:24
Ort: Karlstad ( Deje )

Re: CleanYourCar DAS-21E Dual Action Polisher

Inlägg av Swingminx » 28 okt 2014 22:40

Tack för det tipset! :jeps
Blev en beställning på en Rupes mini. Använde mig av deras 15% rabatt också så jag fick den till ett riktigt bra pris :)
Perra83 skrev:
ostkroken skrev:Inte så billigt är ju såklart en definitionsfråga. Men mindre än hälften mot en Rupes 21 får väl ändå anses vara billigt enligt mig iaf.. :)

Vroom vroom
Under 3800kr för en Rupes 21, polermedel, ett par polertrissor och en Rupes keps från i4detailing. Helt okej prislapp. Vet ej om frakten ingår eller om det tillkommer.
// Per Andersson

Lexus LS430
Mazda RX7 TII

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: CleanYourCar DAS-21E Dual Action Polisher

Inlägg av Perra83 » 28 okt 2014 22:49

Perfekt! Rabatten fick vi lite lägligt häromdagen. Ja har svårt att bestämma mig om det ska bli en Rupes 15 eller 21....

Användarvisningsbild
Swingminx
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 509
Blev medlem: 31 jul 2012 21:24
Ort: Karlstad ( Deje )

Re: CleanYourCar DAS-21E Dual Action Polisher

Inlägg av Swingminx » 28 okt 2014 22:57

Perra83 skrev:Perfekt! Rabatten fick vi lite lägligt häromdagen. Ja har svårt att bestämma mig om det ska bli en Rupes 15 eller 21....
Ja det är inte ett lätt val. Den dagen jag känner att inte min 3401 duger så blir det nog en 21 med 15 backplate :)
// Per Andersson

Lexus LS430
Mazda RX7 TII

Användarvisningsbild
Rasseman
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 06 aug 2014 22:29

Re: CleanYourCar DAS-21E Dual Action Polisher

Inlägg av Rasseman » 28 okt 2014 23:07

Annars kan jag köpa din 3401 ;)

V70 2,5 FT -11 R-Design

Användarvisningsbild
Dannek
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 03 sep 2014 16:37

Re: CleanYourCar DAS-21E Dual Action Polisher

Inlägg av Dannek » 07 nov 2014 20:34

Bumpar denna tråden lite! Är riktigt sugen på att beställa en DAS-21E DA Polisher men vill gärna höra lite mer om maskinen samt vad den klarar av.. har använt min biltema dubbel maskin på 2 bilar men det blir aldrig 100% bra och då trycker jag både hårt och lätt samt kör ut medlet ordentligt. Klarar DAS-21E DA Polisher av att få ett repfritt resultat? tänkte köra en 125 mm stödplatta till den och 150mm pads. Tips på polermedel från Cleanyourcar tar jag tacksamt emot! har kikat extra på Menzerna men dom har ju så många olika!

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: CleanYourCar DAS-21E Dual Action Polisher

Inlägg av Perra83 » 07 nov 2014 21:09

Vill du ha bra polermedel och trissor ska du köpa Scholl.
S3 gold för grov rubbing och S30+ för glans.
Det är bara ett tips. Vet ingen som inte gillar Scholl.

http://www.cleanyourcar.co.uk/index.php ... brandId=34

Användarvisningsbild
Fox32
Medlem
Inlägg: 435
Blev medlem: 10 jun 2014 19:01
Ort: Stockholm

Re: CleanYourCar DAS-21E Dual Action Polisher

Inlägg av Fox32 » 07 nov 2014 21:17

Jag har inte erfarenhet av någon annan polermaskin. Dock har jag erfarenhet av en väldig massa handverktyg, både av allra högsta kvalisort och de sämre billigare maskinerna.

Jag måste ändå ge denna maskin ett betyg i den högre skalan för sin kvalitetskänsla och ändå gedigna känsla. Tycker inte den luktar billig skitplast som brukar karakterisera billiga skräpmaskiner.

Jag gjorde min brors gamla golf med denna tillsammans med Wolfs polermedel och tycker resultatet blev riktigt bra. Glömde dock helt att ta bilder, men den plocka fram riktigt fin lyster i den gamla nötta oxiderade metallic svarta lacken..

För att vara en billig maskin så tycker jag den är riktigt bra och så här i efterhand skulle jag lätt kunna betala en tusenlapp mer för maskinen och fortfarande vara nöjd.


Dock ska tilläggas att jag beställde direkt från tillverkaren och fick den svenska standardkontakten och inte den engelska. Det är dock en parentes i sammanhanget..

Mvh
Fox!
Det handlar om att göra avtryck

Min projekttråd: viewtopic.php?f=13&t=8676

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: CleanYourCar DAS-21E Dual Action Polisher

Inlägg av e_king » 07 nov 2014 21:24

Den avverkar mycket bra. Men trycker du mycket en längre tid äter den trissor. Slaget är stort och motorn är kraftig. Jag använde enbart den och 160 mm pads till en bil och det var bara att slänga trissan efter. (Det var för att testa vad den går för) Tekniken är att låta maskinen jobba med lite eller inget tryck på den. När det gäller polermedel så håller jag med perra83. Scholl hela vägen. :jeps Själv väljer jag att ta ifrån den svenska distributören för att därifrån är det alltid färskt. Det är värt den lila extra fraktkostnaden.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: CleanYourCar DAS-21E Dual Action Polisher

Inlägg av Perra83 » 07 nov 2014 21:31

e_king skrev:Den avverkar mycket bra. Men trycker du mycket en längre tid äter den trissor. Slaget är stort och motorn är kraftig. Jag använde enbart den och 160 mm pads till en bil och det var bara att slänga trissan efter. (Det var för att testa vad den går för) Tekniken är att låta maskinen jobba med lite eller inget tryck på den. När det gäller polermedel så håller jag med perra83. Scholl hela vägen. :jeps Själv väljer jag att ta ifrån den svenska distributören för att därifrån är det alltid färskt. Det är värt den lila extra fraktkostnaden.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Köper från Sverige jag oxå. Riktigt bra service :jeps

Användarvisningsbild
Dannek
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 03 sep 2014 16:37

Re: CleanYourCar DAS-21E Dual Action Polisher

Inlägg av Dannek » 08 nov 2014 01:00

Fox32 skrev:Jag har inte erfarenhet av någon annan polermaskin. Dock har jag erfarenhet av en väldig massa handverktyg, både av allra högsta kvalisort och de sämre billigare maskinerna.

Jag måste ändå ge denna maskin ett betyg i den högre skalan för sin kvalitetskänsla och ändå gedigna känsla. Tycker inte den luktar billig skitplast som brukar karakterisera billiga skräpmaskiner.

Jag gjorde min brors gamla golf med denna tillsammans med Wolfs polermedel och tycker resultatet blev riktigt bra. Glömde dock helt att ta bilder, men den plocka fram riktigt fin lyster i den gamla nötta oxiderade metallic svarta lacken..

För att vara en billig maskin så tycker jag den är riktigt bra och så här i efterhand skulle jag lätt kunna betala en tusenlapp mer för maskinen och fortfarande vara nöjd.


Dock ska tilläggas att jag beställde direkt från tillverkaren och fick den svenska standardkontakten och inte den engelska. Det är dock en parentes i sammanhanget..

Mvh
Fox!
okej låter bra! :jeps Hur beställer jag direkt ifrån tillverkaren och hur skiljer det pris och fraktmässigt? Tack för ett utförligt svar!

Användarvisningsbild
Dannek
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 03 sep 2014 16:37

Re: CleanYourCar DAS-21E Dual Action Polisher

Inlägg av Dannek » 08 nov 2014 01:03

e_king skrev:Den avverkar mycket bra. Men trycker du mycket en längre tid äter den trissor. Slaget är stort och motorn är kraftig. Jag använde enbart den och 160 mm pads till en bil och det var bara att slänga trissan efter. (Det var för att testa vad den går för) Tekniken är att låta maskinen jobba med lite eller inget tryck på den. När det gäller polermedel så håller jag med perra83. Scholl hela vägen. :jeps Själv väljer jag att ta ifrån den svenska distributören för att därifrån är det alltid färskt. Det är värt den lila extra fraktkostnaden.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Okej, då får man tänka på att inte trycka hårt om det blir ett köp då! Frågade ungefär samma fråga i Bilvård gruppen på facebook och fick till svar att en roterande maskin är mycket mer mångsidig och att det inte alls är svårt att hantera dem utan att skada lacken, har aldrig använt en roterande.. nu blev valet givetvis svårare.. :cry:

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5628
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: CleanYourCar DAS-21E Dual Action Polisher

Inlägg av Manor » 08 nov 2014 05:36

Dannek skrev: Okej, då får man tänka på att inte trycka hårt om det blir ett köp då! Frågade ungefär samma fråga i Bilvård gruppen på facebook och fick till svar att en roterande maskin är mycket mer mångsidig och att det inte alls är svårt att hantera dem utan att skada lacken, har aldrig använt en roterande.. nu blev valet givetvis svårare.. :cry:
Det är tveklöst så att en roterande maskin ställer högre krav på dig som användare.
Den avverkar bättre men ger också lättare hologram, och kan ge skador om den hanteras fel.
Jag skulle vilja hävda att en oscillerande maskin är mer förlåtande, och den enda nackdelen mot en roterande är vibrationer och möjligtvis att det tar lite längre tid att få samma resultat. Ingen av dessa nackdelar spelar någon roll för en glad amatör som inte polerar så många bilar per år.

Jag tror att du får samma svar om du frågar rena proffs på forumet, och detta även om de polerar bilar dagligen. Självklart har det även roterande maskiner i arsenalen, men då som komplement för bilar med extremt dålig lack eller problemrepor. I merparten av fallen så används troligtvis en oscillerande maskin till de avslutande poleringsstegen ändå.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: CleanYourCar DAS-21E Dual Action Polisher

Inlägg av deciso » 08 nov 2014 12:45

Jag har en sån maskin och kört minst 10 bilar med den. Det är ju det här med vibrationerna ....Men det är ofrånkomligt med en oscillerande maskin.
Nu är jag ju kär i min roterande så jag gör alltid grovjobbet med den. Tycker den är överlägsen vid sådana ställen där man måste vinkla maskinen. Den roterande kör på i sin inställda fart medans DAS21 tappar rotationen.
Men den är ju ett stort steg framåt jämfört med cyklo kopiorna och visst går det att göra perfekta jobb med den som flera säkert kommer påpeka men jag personligen kör grovpoleringen med roterande

Användarvisningsbild
Dannek
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 03 sep 2014 16:37

Re: CleanYourCar DAS-21E Dual Action Polisher

Inlägg av Dannek » 08 nov 2014 14:09

Manor skrev:
Dannek skrev: Okej, då får man tänka på att inte trycka hårt om det blir ett köp då! Frågade ungefär samma fråga i Bilvård gruppen på facebook och fick till svar att en roterande maskin är mycket mer mångsidig och att det inte alls är svårt att hantera dem utan att skada lacken, har aldrig använt en roterande.. nu blev valet givetvis svårare.. :cry:
Det är tveklöst så att en roterande maskin ställer högre krav på dig som användare.
Den avverkar bättre men ger också lättare hologram, och kan ge skador om den hanteras fel.
Jag skulle vilja hävda att en oscillerande maskin är mer förlåtande, och den enda nackdelen mot en roterande är vibrationer och möjligtvis att det tar lite längre tid att få samma resultat. Ingen av dessa nackdelar spelar någon roll för en glad amatör som inte polerar så många bilar per år.

Jag tror att du får samma svar om du frågar rena proffs på forumet, och detta även om de polerar bilar dagligen. Självklart har det även roterande maskiner i arsenalen, men då som komplement för bilar med extremt dålig lack eller problemrepor. I merparten av fallen så används troligtvis en oscillerande maskin till de avslutande poleringsstegen ändå.
okej! Kollade på lite videos på youtube med liknande DAS 21an och det verkar ju inte ta så lång tid att få bort ganska mycket repor, ungefär 6 passes vilket får anses som lite eller? tycker det är konstigt att det är så olika mellan personer hehe men jag ska ju börja polera andras bilar och då vill jag verkligen inte göra misstag! känns ju som ett säkrare kort med en DA maskin men det är ju så svårt när alla säger olika :? :roll:

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: CleanYourCar DAS-21E Dual Action Polisher

Inlägg av e_king » 08 nov 2014 16:13

När det gäller avverkning så skiljer det så lite på den och en roterande så du tjänar mer på att finslipa tekniken med denna. Val av medel och trissa spelar också en viktig roll. :jeps Sen när du blir varm i kläderna så köper du en roterande om du är sugen på det. :) Ska du ha bara en maskin så kan den dock vara klumpig där det är tight.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Dannek
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 03 sep 2014 16:37

Re: CleanYourCar DAS-21E Dual Action Polisher

Inlägg av Dannek » 08 nov 2014 18:08

e_king skrev:När det gäller avverkning så skiljer det så lite på den och en roterande så du tjänar mer på att finslipa tekniken med denna. Val av medel och trissa spelar också en viktig roll. :jeps Sen när du blir varm i kläderna så köper du en roterande om du är sugen på det. :) Ska du ha bara en maskin så kan den dock vara klumpig där det är tight.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
okej gott o höra! Tänkte köpa trissor och medel i sverige! Blir nog BBV och dem har ju en del polermedel samt trissor! dock ska jag köpa till en 125mm stödplatta så man kan använda sig av ett större utbud trissor :) Finns ju några andra DA Polishers på Cleanyourcar som är mindre men dem har väl inte alls lika effektiv avverkning? :roll:

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: CleanYourCar DAS-21E Dual Action Polisher

Inlägg av Pierriewargen » 08 nov 2014 19:11

Om du bara ska ha en maskin skulle jag satsa på deras oscillerande med 15 mm slag. Att polera små utrymmen i fronten med mera är väldigt bökigt med 21 mm slag även med 125 mm fästplatta.
Det optimala är att ha en maskin för varje ändamål, men tror att deras 15 mm är den bästa kompromissen.

Användarvisningsbild
Dannek
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 03 sep 2014 16:37

Re: CleanYourCar DAS-21E Dual Action Polisher

Inlägg av Dannek » 08 nov 2014 20:39

Pierriewargen skrev:Om du bara ska ha en maskin skulle jag satsa på deras oscillerande med 15 mm slag. Att polera små utrymmen i fronten med mera är väldigt bökigt med 21 mm slag även med 125 mm fästplatta.
Det optimala är att ha en maskin för varje ändamål, men tror att deras 15 mm är den bästa kompromissen.
okej! är det DAS-6 PRO Plus du syftar på då? :)

Skriv svar