Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Perra83 » 26 jun 2017 19:27

Vill bara rekommendera ett kort spolhandtag till 1152TST eller alla andra Kränzle som inte har det. Kort handtag med KEW snabbkoppling som går riktigt lätt att sätta ihop och ta isär. Testade det på min 1152 i helgen till både foam lance och Kränzle original spolrör med ställbar stråle.

Bild

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5621
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Manor » 29 jun 2017 20:04

Följde den med eller har du köpt den separat?
Jag har ju sett den som Matt använder på Obsessed Garage :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Perra83 » 29 jun 2017 21:01

Nej den följde med till min Kränzle bully 1180 TST. Hoppas kunna hitta munstycken med rätt koppling.

mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av mq_foto » 25 maj 2018 22:30

Hjälp, knappt körd 20 gånger på sin tredje sommar. Står i varm garage.

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Bowen » 28 jun 2020 21:05

Eftersom det finns en sån gedigen tråd om denna kränzle så fortsätter jag här.
Hur har ni gjort med snabbkopplingar?
Om vi kollar denna killen som recenserar maskinen, så verkar han ha himla smidiga snabbkopplingar, och har man snabbkopplingar verkar dom ju svivla med? https://youtu.be/Cj4FDpKuORI

Detta är det enda som stör mig lite när man skall investera ~10kkr.
Att man genast får lägga nån tusing till på tillbehör...

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5621
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Manor » 28 jun 2020 23:20

Jag har varken snabbkopplingar eller svivel till min. Det är inget absolut måste, och inget jag haft något egentligt behov av.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Bowen » 29 jun 2020 06:16

Manor skrev:
28 jun 2020 23:20
Jag har varken snabbkopplingar eller svivel till min. Det är inget absolut måste, och inget jag haft något egentligt behov av.
Så det är lite skruvande med fingerkraft för att skifta prylar?
Eller skall sakerna dras åt med verktyg för att funka?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Funk » 29 jun 2020 07:29

Man drar för hand ganska enkelt, det är räfflad hårdplast med ganska stor diameter på kopplingarna så den är inga stora problem.
Jag kör själv med snabbkopplingar, men upplever den som lite "vingliga" om jag skall vara ärlig.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Bowen » 29 jun 2020 08:17

Funk skrev:
29 jun 2020 07:29
Man drar för hand ganska enkelt, det är räfflad hårdplast med ganska stor diameter på kopplingarna så den är inga stora problem.
Jag kör själv med snabbkopplingar, men upplever den som lite "vingliga" om jag skall vara ärlig.

/Thomas
Ja ok.
Har du sett filmen jag postade, mot slutet snackar han om sina kopplingar och dom verkar robusta.
Funderar på att kolla på hydroscand för komplatibla dito som kanske är mer robusta?

Jag gillar ju rejäla grejor.
Har saker i åratal och betalar gärna lite extra för kvalitet.
Min senaste Stihl har hållt i 7-8 år, men nu börjar den läcka lite i kopplingen till handtaget vilket gör att den startar motorn lite av sig själv var 3 sek när man inte kör. Men jag har använt den mycket.

Så laga befintlig Stihl, säker nån tusing. men hur länge till håller den.
Köpa nyare version av Stihl, kostar nu 3000:- håller säkert i ~8 år igen detta kan jag göra i tre omgångar innan jag är uppe i Kränzlepris..

Eller lägga ca 9000:-, tre gånger så mycket, men inte få smidiga kopplingar osv.
Börjar vackla lite :)

(edit, svarar mig själv lite.. https://www.radron.se/artiklar/Mer-an-v ... livslangd/)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Funk » 29 jun 2020 10:37

De flesta Stihl (och Husqvarna?) är väl bara en rebrandade Nilfisk Altomaskiner...
Svivel tycker jag är ett måste men kanske inte kopplingarna egentligen. Men kör man med lite olika myntsycken och foamgun så..
Kopplingarna från Obsessed Garage är väldigt fina, men lite dyra. Jag köpte i princip samma grejor fast direkt från Kina + lite andra kopplingar för ett par hundralappar så även om någon får bytas så sparade jag en bra slant. Jag har liknande på tvätten på jobbet från Hydroscand, som trots fyrdubbla kostnaden glappar dom nästan lika mycket. Inget läckage på något ställe dock.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Bowen » 29 jun 2020 10:44

Funk skrev:
29 jun 2020 10:37
De flesta Stihl (och Husqvarna?) är väl bara en rebrandade Nilfisk Altomaskiner...
Svivel tycker jag är ett måste men kanske inte kopplingarna egentligen. Men kör man med lite olika myntsycken och foamgun så..
Kopplingarna från Obsessed Garage är väldigt fina, men lite dyra. Jag köpte i princip samma grejor fast direkt från Kina + lite andra kopplingar för ett par hundralappar så även om någon får bytas så sparade jag en bra slant. Jag har liknande på tvätten på jobbet från Hydroscand, som trots fyrdubbla kostnaden glappar dom nästan lika mycket. Inget läckage på något ställe dock.

/Thomas

Ok, tack!
Ja rebrandingen känner jag till. Men att dom var så dåliga i långtidstest trodde jag inte :)
Kanske känns det lite "butch" att skruva på och av grejerna med :)
Lägger nog till Kränzles egen svivel, och kollar om jag vill ha snabbkopplingar i efterhand då.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5621
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Manor » 29 jun 2020 11:33

...det var väl Benjamin Franklin som sa:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten.

Vilket jag tycker stämmer väl in på hur jag fungerar.
Jag köpte min Kränzle för dryga 6 år sedan (i maj 2014), och jag har hittills bara bytt olja på den en gång om året (säkerligen overkill...men går snabbt) och monterade en o-ring innanför kopplingen till slangen för externt tvättmedel. Den senare har jag aldrig använt men noterade att backventilen släppte igenom någon droppe vatten då och då...vilket o-ringen löste.

Det är fortfarande ett nöje att ta fram och använda den, och känns som riktigt kvalitet rakt igenom.

Matt på Obsessed Garage (YouTube kanalen) har stor tilltro till Kränzle och har testat en hel del högtryckstvättar som säljs i USA. Han har ett "spreedsheet" på de mesta uppgifterna som går att mäta, men hållbarhet är väl inte en av sakerna som går att få fram:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/1239/ ... 1585925056

Hur som helst så fungerar ju det mesta i högtrycksväg ok för en privatperson, och man får väl ut många år av de flesta märken/modeller om man tar hand om dem.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Bowen » 29 jun 2020 12:20

Manor skrev:
29 jun 2020 11:33
...det var väl Benjamin Franklin som sa:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten.

Vilket jag tycker stämmer väl in på hur jag fungerar.
Jag köpte min Kränzle för dryga 6 år sedan (i maj 2014), och jag har hittills bara bytt olja på den en gång om året (säkerligen overkill...men går snabbt) och monterade en o-ring innanför kopplingen till slangen för externt tvättmedel. Den senare har jag aldrig använt men noterade att backventilen släppte igenom någon droppe vatten då och då...vilket o-ringen löste.

Det är fortfarande ett nöje att ta fram och använda den, och känns som riktigt kvalitet rakt igenom.

Matt på Obsessed Garage (YouTube kanalen) har stor tilltro till Kränzle och har testat en hel del högtryckstvättar som säljs i USA. Han har ett "spreedsheet" på de mesta uppgifterna som går att mäta, men hållbarhet är väl inte en av sakerna som går att få fram:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/1239/ ... 1585925056

Hur som helst så fungerar ju det mesta i högtrycksväg ok för en privatperson, och man får väl ut många år av de flesta märken/modeller om man tar hand om dem.
"...det var väl Benjamin Franklin som sa:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Är ett underbart citat såklart och så jag brukar tänka. :)
Så inom kort kommer En kränzle med tyskstyrka hem till mig :)

Plus lite smått och gott med från Autodude som en foamlance osv.
Skall bli spännande att testa med dessa haussade förväntningarna :)

Skall kolla in Obsessed Garage lite med, tack!

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Funk » 29 jun 2020 14:22

Jag kan bara komma på en nackdel med min Kränzle och det är vikten...Nilfisken jag hade innan vägde 19kg, 1152 väger över 31kr.. och kanske att den ligger precis på gränsen för vad mina 10A säkringar klarar. Någon enstaka gång har dom löst ut..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Bowen » 29 jun 2020 14:31

Funk skrev:
29 jun 2020 14:22
Jag kan bara komma på en nackdel med min Kränzle och det är vikten...Nilfisken jag hade innan vägde 19kg, 1152 väger över 31kr.. och kanske att den ligger precis på gränsen för vad mina 10A säkringar klarar. Någon enstaka gång har dom löst ut..

/Thomas
Tungt är förhoppningsvis en indikator på byggkvaliteten (om det inte är en betongklump i botten dvs) :)
Jag behöver flytta den 2 m från inomhusvärme till spolplatta så tycker inte det spelar roll heller.
Jag bedömer att jag har en 16amp säkring då jag har 3 fas framdraget på samma ställe, så peppar peppar kommer jag nog klara mig.

Skall se om jag inte kan hitta nåt annat störa mig på dock.. :)
Senast redigerad av 1 Bowen, redigerad totalt 29 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5621
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Manor » 29 jun 2020 14:56

Funk skrev:
29 jun 2020 14:22
Jag kan bara komma på en nackdel med min Kränzle och det är vikten...Nilfisken jag hade innan vägde 19kg, 1152 väger över 31kr.. och kanske att den ligger precis på gränsen för vad mina 10A säkringar klarar. Någon enstaka gång har dom löst ut..

/Thomas
Ja, på sätt och vis håller jag med dig...den är verkligen tung...inte minst i dagsläget då jag drabbades av "ryggskott" för några dagar sedan :). Dock så verkar kvalitet många gånger väga...så var det med min gamla Miele tvättmaskin som klarade dryga 25 år...den var verkligen tung som ett as...den nya Mielen som köptes var mycket lättare...kanske även sämre kvalitet (men hoppas inte).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Bowen » 30 jun 2020 17:58

Taggad till tänderna att sätta händerna i min Kränzle som levererats hem idag, inser jag att kartongen är trashad, och till min förskräckelse, maskinen med..

Spräckta kåpor och kraftiga märken på div ställen.
Bra jobbat av transportören att sabba en stridsvagn..

Så nu återstår väntan igen på ny leverans och retur och skit.
Hatar att vänta.. :(

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Funk » 30 jun 2020 19:51

Så trist ! Hoppas det går fort och smidigt..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Bowen » 30 jun 2020 20:25

Funk skrev:
30 jun 2020 19:51
Så trist ! Hoppas det går fort och smidigt..

/Thomas
Jag det finns ju värre problem, men det stör :)
Snubben jag ringde var tillmötesgående och trevlig och verkade ta i tu med det med en gång.

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Kränzle 1152 TST - högtryckstvätt

Inlägg av Bowen » 01 jul 2020 12:50

Nu så här i efterhand när tunnelseendet vidgats lite, så inser jag ju att det fanns andra modeller.

Tex:1050 TS T ca 6000:-
Den verkar bara sakna keminjektor, vad behöver man det till?
Den har tryck 130 upp till 160bar?! (tyskmodellen av allas favorit 130-150)
Väger mindre, och har lite kortare slang.
1 fas. 10 amp.
Skumt.

Samt: X-Line A15 TST
Den hade jag missat helt.
Verkar vara en nyare version av TST modellerna typ.
Har nya snabbkopplingar,
Högre tryck trots 1fas 10 amp.

Jaja..

Skriv svar