Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polermaskin RG T3000

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
brainstorm99
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 apr 2014 14:09
Ort: Degerfors

Re: Polermaskin RG T3000

Inlägg av brainstorm99 » 19 apr 2014 22:43

Swingminx skrev:
brainstorm99 skrev:
Swingminx skrev:Jag använder 150mm - 5.5"
5,5" är väll 140mm
Ja det kanske det är :)
Jag kör iaf hex-logic 5.5" :p
:cheers
Senast redigerad av 1 brainstorm99, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
siverby
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 03 nov 2013 00:15
Ort: Stockholm

Re: Polermaskin RG T3000

Inlägg av siverby » 29 maj 2014 09:26

Funkar riktigt bra men ganska högljudd. Tillräckligt stark men tror dom billigare modellerna är för svaga.
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla

RobbeS
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 mar 2015 11:10

Re: Polermaskin RG T3000

Inlägg av RobbeS » 10 mar 2015 23:43

Lyfter tråden igen. Funderade först på att skaffa en musse pigg maskin men efter att ha sett den live på både Jula och Clas Olhson så blev mitt intryck just budget. Som nybörjare är säkert dubbeloscillerande bra men är det så mycket svårare med en enkeloscillerande egentligen? Den sistnämnda verkar dessutom vara bättre om man vill avverka lite mer för att få bort grövre repor. När man dessutom såg hur Junkman trots våldsamma försök försökte misslyckades med att sabotera lacken så kan ju en enkeloscillerande inte vara så tokigt val ens för en nybörjare.

Så nu är jag inne på en enkeloscillerande maskin och undrar om jag som nybörjare är lämplig att hantera en sådan?
Alltså vad ska jag välja, en RG T3000 eller en Musse Pigg maskin?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5621
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Polermaskin RG T3000

Inlägg av Manor » 11 mar 2015 10:57

RobbeS skrev:Lyfter tråden igen. Funderade först på att skaffa en musse pigg maskin men efter att ha sett den live på både Jula och Clas Olhson så blev mitt intryck just budget. Som nybörjare är säkert dubbeloscillerande bra men är det så mycket svårare med en enkeloscillerande egentligen? Den sistnämnda verkar dessutom vara bättre om man vill avverka lite mer för att få bort grövre repor. När man dessutom såg hur Junkman trots våldsamma försök försökte misslyckades med att sabotera lacken så kan ju en enkeloscillerande inte vara så tokigt val ens för en nybörjare.

Så nu är jag inne på en enkeloscillerande maskin och undrar om jag som nybörjare är lämplig att hantera en sådan?
Alltså vad ska jag välja, en RG T3000 eller en Musse Pigg maskin?
RG T3000 är en starkare och bättre maskin och är inte svårare att använda än en MussePigg. Anledningen att MussePigg brukar rekommenderas som ett förstaval är väl främst priset (den är ju rejält billig), samt att den är lätt att få tag på. RG T3000 säljs väl vad jag vet bara över nätet.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Polermaskin RG T3000

Inlägg av garagehunden KL » 11 mar 2015 11:29

RobbeS skrev:Lyfter tråden igen. Funderade först på att skaffa en musse pigg maskin men efter att ha sett den live på både Jula och Clas Olhson så blev mitt intryck just budget. Som nybörjare är säkert dubbeloscillerande bra men är det så mycket svårare med en enkeloscillerande egentligen? Den sistnämnda verkar dessutom vara bättre om man vill avverka lite mer för att få bort grövre repor. När man dessutom såg hur Junkman trots våldsamma försök försökte misslyckades med att sabotera lacken så kan ju en enkeloscillerande inte vara så tokigt val ens för en nybörjare.

Så nu är jag inne på en enkeloscillerande maskin och undrar om jag som nybörjare är lämplig att hantera en sådan?
Alltså vad ska jag välja, en RG T3000 eller en Musse Pigg maskin?
Tycker Musse piggerna är otympliga och opraktiska att använda. Skulle till nybörjare hellre rekommendera enkeloscilllerande. Var lite tveksam till att skaffa mig Flexen då en del tyckt att den var knepig att hantera. Men jag har då aldrig ångrat mig. Hur smidig och effektiv som helst, åtminstone i jämförelse.

Personligen klarar jag inte av en mussemaskin i längden. Tunga och bångliga och skakar och rister rent hälsovådligt. Nu talar jag förstås om de billigaste, de andra har jag ingen erfarenhet av men det borde vara lättare som ny att hålla reda på en trissa än två... Tycker faktiskt de här 400 kronors är mer eller mindre skräp om jag ska vara ärlig, och så oergonomiska som nåt kan bli. Så, enda skälet till en sån maskin är väl om man ska använda den korta stunder och sällan eller så har en perfekt fysik eller stor vana snarare än lämpliga för nybörjare. Och om ekonomiska skäl måste sättas främst.

Men det är min åsikt, andra kan säkert tycka annorlunda. Jag vill då iaf avråda nyblivna intressenter från mussemaskiner i lägsta prisklassen. Risken är stor du inte blir nöjd med den. Prisskillnaden är ju heller inte särskilt stor till en enklare/billigare enkeloscillerande ex RGT3000. Några få hundringar.

RobbeS
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 mar 2015 11:10

Re: Polermaskin RG T3000

Inlägg av RobbeS » 11 mar 2015 13:49

Skönt, då valde jag rätt maskin i alla fall. Skickade in ordern nu i morse till BBV.
Sen en fråga till. Jag funderar på att köpa Hex logic rondeller till den. Orange, medium och vit, mjuk. Är det 135 mm rondeller som gäller eller kan man använda 150 mm också. Tips på andra bra rondeller till ett bättre pris mottages gärna.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Polermaskin RG T3000

Inlägg av progge » 11 mar 2015 14:00

RobbeS skrev:Skönt, då valde jag rätt maskin i alla fall. Skickade in ordern nu i morse till BBV.
Sen en fråga till. Jag funderar på att köpa Hex logic rondeller till den. Orange, medium och vit, mjuk. Är det 135 mm rondeller som gäller eller kan man använda 150 mm också. Tips på andra bra rondeller till ett bättre pris mottages gärna.
Reservdelsgurun har lovat ett bra kampanjpris nu till våren.
Hex logic rondeller i alla storlekar.

Dyra men med rätt vård, håller de många bilar :D
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Pierrel
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 okt 2015 20:03
Ort: Stockholm

Re: Polermaskin RG T3000

Inlägg av Pierrel » 14 okt 2015 15:16

Har precis beställt en RG T3000 CPS som jag tänkt använda tillsammans med Scholl S17 och S30+. Frågan är dock polerrondeller, vart köper ni era? Jag är ute efter en medium cut, en fine cut och en väldigt fine/sealant applikator. Gärna i både 5,5" och 4". Är det utomlands tex CYC som gäller?

Tack!

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Polermaskin RG T3000

Inlägg av Lundberg » 14 okt 2015 15:43

Scholls spiderpad är riktigt populär, finns från vit (grov) blå lila orange och svart (supermjuk).

Streetpowers egna trissor är riktigt bra också vad jag har hört.

Ska provköra liquid elements trissor inom snar framtid och får då se hur de funkar, bra prissatta iaf !
// Jack

Skriv svar