Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Varning för karosslera från Asien!

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Skriv svar
Thor
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 aug 2016 01:10

Varning för karosslera från Asien!

Inlägg av Thor » 12 jun 2017 16:37

Vill bara varna andra från att köpa karosslera från Asien, den förstörde min lack och 2,5 timmars förjobb. Inga grova repor men hela bilen är full med märken. Ska försöka få tag på företaget som säljer/sålde dom, de ska För hundra gubbar ersätta mig för en helbilspolering och min tid! Och jag vet hur man tvättar en bil, har tvättat bilar sen 2003, med två års uppehåll och även använt karosslera utan att få de minsta skavanker på lacken!

De rör sig om dessa karossleror: http://www.ebay.com/itm/Car-Magic-Clean ... SwmgJY8IEY

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Varning för karosslera från Asien!

Inlägg av Lundberg » 12 jun 2017 16:55

Straffar sig att snåla ibland.. Men ibland spelar det ingen roll om du har en dyr lera heller, viss lack blir väldigt lätt repad hur man än beter sig.
// Jack

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Varning för karosslera från Asien!

Inlägg av Stefan N » 12 jun 2017 18:09

Vad är det för lera som är "top of the line" då? Eller i alla fall jäkligt bra.
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5621
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Varning för karosslera från Asien!

Inlägg av Manor » 12 jun 2017 19:07

På mina bilar med mjukare lacker så ger alltid lera mer eller mindre repor. Jag polerar alltid efteråt för att bli nöjd. Därmed inte sagt att leran från Asien är felfri, bara att man får räkna med repor beroende på "grovlek" på leran och mjukhet i lacken.

Jag har främst kört med mildare lera från Bilt Hamber respektive CarPro.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

A5q
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 07 jan 2014 00:15
Ort: Västerås

Re: Varning för karosslera från Asien!

Inlägg av A5q » 12 jun 2017 19:31

jepp, det repar, därför man alltid clayar innan man polerar och inte tvärtom. har nog aldrig sett någon som preppat 2.5tim innan clayning? det låter som handhavandefel.

swedecat
Ny Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 apr 2015 09:20

Re: Varning för karosslera från Asien!

Inlägg av swedecat » 12 jun 2017 19:58

Jag har provat 3M-kopia lera från AliExpress. Erfarenheten är mest att den är väldigt ineffektiv. Där mjuk lera från BH eller Carpro skapar en len och ren yta på några drag krävs tiotals drag med den "billiga" leran. Tänkte använda den på rutor men den dög inte där heller.

Då jag är amatör och vill ha roligt med min bilvårdshobby är det värt några kronor till för att få kvalitetsprodukter. Vilket gäller allt från lera och melaminsvampar till trissor och lackskydd.

Polermaskin från Rupes, Flex eller Makita får dock vänta lite.

Användarvisningsbild
Jensa
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 01 apr 2010 22:26
Ort: Kävlinge

Re: Varning för karosslera från Asien!

Inlägg av Jensa » 12 jun 2017 20:47

Hur ser märkena ut då?

Thor
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 aug 2016 01:10

Re: Varning för karosslera från Asien!

Inlägg av Thor » 12 jun 2017 20:48

A5q skrev:jepp, det repar, därför man alltid clayar innan man polerar och inte tvärtom. har nog aldrig sett någon som preppat 2.5tim innan clayning? det låter som handhavandefel.
Du kan nog utesluta handhavandefel, då jag som sagt har tvättat bilar sedan 2003 och har utan problem använt karosslera på en Volvo 850 vid två tillfällen utan en endaste skavank.

De tar tid att rengöra en bil som inte varit tvättat på nästan ett år om man kör året runt.

Kan väl beskriva vad min preppning va:
1. Spruta på kallavfettning på en torr bil
2. Låt verka i 5 min
3. Spola av noggrant med högtryck
4. Spruta på alkalisk avfettning
5. Låt verkar i 5 min
6. Spolar av noggrant med högtryck
7. Häll i bilschampo i hink och blanda med ljummet vatten
8. Svampa (mikrofibervante) av hela bilen (byter ut vatten och bilschampo efter halva bilen)
9. Spola av noggrant med högtryck
10. Byter ut vatten och bilschampo och använder som "lubrication" när jag ska claya bilen.

Kan kolla imorgon hur länge jag var inne på GDS-hallen och dra av 30min för clayningen, så får du ett hyffsat exakt svar på hur mycket förjobbet tog.

Men som sagt avråder jag å de starkaste till att köpa karosslera från Asien, kan vara ett måndagsex men troligtvis inte, den var helt enkelt på tok för hård för att användas på billacker överhuvudtaget!

Thor
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 aug 2016 01:10

Re: Varning för karosslera från Asien!

Inlägg av Thor » 12 jun 2017 20:50

Jensa skrev:Hur ser märkena ut då?
Ska se om jag kan fixa några bilder imorgon.

Nalle
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 26 jul 2015 17:07

Re: Varning för karosslera från Asien!

Inlägg av Nalle » 12 jun 2017 22:06

Har använt lera ,ler pads och ler handske från en asiatisk leverantör , funkat felfritt , nu säljer just denna leverantören nästa uteslutande bilvårdsprodukter och har kanske därmed en viss känsla för kvalitén på grejerna.
Har sett en del recensioner av 3M på Tuben och den verkar ju ok .

Hm , har för mig jag såg en tjomme på DW som lyckades förstöra sin lack med Bilt Hamber lera , så det går att misslyckas även med erkända bra produkter, ska se om jag kan hitta den tråden.

Nalle
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 26 jul 2015 17:07

Re: Varning för karosslera från Asien!

Inlägg av Nalle » 12 jun 2017 22:24

Thor skrev:
A5q skrev:jepp, det repar, därför man alltid clayar innan man polerar och inte tvärtom. har nog aldrig sett någon som preppat 2.5tim innan clayning? det låter som handhavandefel.
Du kan nog utesluta handhavandefel, då jag som sagt har tvättat bilar sedan 2003 och har utan problem använt karosslera på en Volvo 850 vid två tillfällen utan en endaste skavank.

De tar tid att rengöra en bil som inte varit tvättat på nästan ett år om man kör året runt.

Kan väl beskriva vad min preppning va:
1. Spruta på kallavfettning på en torr bil
2. Låt verka i 5 min
3. Spola av noggrant med högtryck
4. Spruta på alkalisk avfettning
5. Låt verkar i 5 min
6. Spolar av noggrant med högtryck
7. Häll i bilschampo i hink och blanda med ljummet vatten
8. Svampa (mikrofibervante) av hela bilen (byter ut vatten och bilschampo efter halva bilen)
9. Spola av noggrant med högtryck
10. Byter ut vatten och bilschampo och använder som "lubrication" när jag ska claya bilen.

Kan kolla imorgon hur länge jag var inne på GDS-hallen och dra av 30min för clayningen, så får du ett hyffsat exakt svar på hur mycket förjobbet tog.

Men som sagt avråder jag å de starkaste till att köpa karosslera från Asien, kan vara ett måndagsex men troligtvis inte, den var helt enkelt på tok för hård för att användas på billacker överhuvudtaget!
Så du lerade hela bilen utan att stanna upp en sekund och kolla resultatet.
Lera kan vara hård om temperaturen är låg , även en lera som Bilt Hamber ( har den som referens ,då många tycker den är en av de bästa) man får ha den i en skål med ljummet vatten för att kunna knåda den med lätthet .

Thor
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 aug 2016 01:10

Re: Varning för karosslera från Asien!

Inlägg av Thor » 12 jun 2017 22:44

Nalle skrev:
Thor skrev:
A5q skrev:jepp, det repar, därför man alltid clayar innan man polerar och inte tvärtom. har nog aldrig sett någon som preppat 2.5tim innan clayning? det låter som handhavandefel.
Du kan nog utesluta handhavandefel, då jag som sagt har tvättat bilar sedan 2003 och har utan problem använt karosslera på en Volvo 850 vid två tillfällen utan en endaste skavank.

De tar tid att rengöra en bil som inte varit tvättat på nästan ett år om man kör året runt.

Kan väl beskriva vad min preppning va:
1. Spruta på kallavfettning på en torr bil
2. Låt verka i 5 min
3. Spola av noggrant med högtryck
4. Spruta på alkalisk avfettning
5. Låt verkar i 5 min
6. Spolar av noggrant med högtryck
7. Häll i bilschampo i hink och blanda med ljummet vatten
8. Svampa (mikrofibervante) av hela bilen (byter ut vatten och bilschampo efter halva bilen)
9. Spola av noggrant med högtryck
10. Byter ut vatten och bilschampo och använder som "lubrication" när jag ska claya bilen.

Kan kolla imorgon hur länge jag var inne på GDS-hallen och dra av 30min för clayningen, så får du ett hyffsat exakt svar på hur mycket förjobbet tog.

Men som sagt avråder jag å de starkaste till att köpa karosslera från Asien, kan vara ett måndagsex men troligtvis inte, den var helt enkelt på tok för hård för att användas på billacker överhuvudtaget!
Så du lerade hela bilen utan att stanna upp en sekund och kolla resultatet.
Då kaross och lera var blöt hela tiden så syns inte sånt förrns de har torkat och man tittar på lacken i solljus, en gds-hall har inte ett sånt ljus.

Skriv svar