Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tuf Shine - Tyre Cleaner

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5621
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Tuf Shine - Tyre Cleaner

Inlägg av Manor » 01 maj 2017 15:08

Tuf Shine - Tyre Cleaner är ett dedikerat medel för att tvätta däcken "på djupet".
Enligt beskrivningstexten så ska det även få bort tidigare glansmedel innehållande silikon.

På Suzukin krävdes 4 rengöringsomgångar innan det slutade rinna brunt gegg från däcken, medan Mitzubishin som står mer skyddad klarade sig med två omgångar.

Detta var det bästa rengöringsmedel till däck som jag testat. Tanken är väl att använda det i början på säsongen och därefter köra vidare med APC eller annat mildare rengöringsmedel.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Tuf Shine - Tyre Cleaner

Inlägg av Perra83 » 03 maj 2017 09:35

Tack för bra tips!! Jag behöver detta medel. Tvättade mina sommardäck i helgen och har aldrig tidigare fått så bruna däcksidor. Fick smörja både in- och utsida av däcken innan ja kunde montera dom på bilen.

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Tuf Shine - Tyre Cleaner

Inlägg av korvis » 04 maj 2017 12:15

Nu har även jag beställt denna!
Tack för tipset, Manor :jeps

Användarvisningsbild
Siggy-Stardust
Medlem
Inlägg: 196
Blev medlem: 24 maj 2010 20:12
Ort: Uppsala

Re: Tuf Shine - Tyre Cleaner

Inlägg av Siggy-Stardust » 17 jul 2017 11:27

Vart hittar ni medlet?

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Tuf Shine - Tyre Cleaner

Inlägg av Perra83 » 17 jul 2017 12:28

På Internet :lol:
Jag googlade och hittade i England eller PMade ja Manor?

Det funkar otroligt bra i alla fall!!! Köpte även den svarta borsten med vita strån.

Användarvisningsbild
Siggy-Stardust
Medlem
Inlägg: 196
Blev medlem: 24 maj 2010 20:12
Ort: Uppsala

Re: Tuf Shine - Tyre Cleaner

Inlägg av Siggy-Stardust » 17 jul 2017 19:55

Perra83 skrev:På Internet :lol:
Jag googlade och hittade i England eller PMade ja Manor?

Det funkar otroligt bra i alla fall!!! Köpte även den svarta borsten med vita strån.
Haha, ja det låg i farans riktning.
Googlade lite jag med och hittade ingen svensk återförsäljare så här på rak arm.
England it is! :D

Jepzorlicious
Ny Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 nov 2018 12:40

Re: Tuf Shine - Tyre Cleaner

Inlägg av Jepzorlicious » 09 apr 2019 22:19

Bump på denna.

Tänkte själv byta från APC till denna för att riktigt rengöra däcken, med något dedikerat medel som kanske inte är "dåligt" för gummit i längden.
Någon som använt Tuf Shine lite längre tid som kan berätta om erfarenheter från den?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5621
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Tuf Shine - Tyre Cleaner

Inlägg av Manor » 10 apr 2019 15:17

Jag har använt detta vid ett flertal tillfällen, men om det är "bra" för däcken vågar jag inte svara på. Resultatet blir väldigt bra och brun gegga rinner av från däcken, men jag antar att det är väldigt "starkt" så jag kör det inte vid varje tvätt utan bara någon gång då och då.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Jepzorlicious
Ny Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 nov 2018 12:40

Re: Tuf Shine - Tyre Cleaner

Inlägg av Jepzorlicious » 10 apr 2019 16:15

Lysande, tack för snabbt svar! Då ska jag köpa mig en flaska framöver och testa för att också jämföra mot en APC.

Anledning till att jag tog upp skillnad mot APC var att Larry från Ammo NYC nämnde det i en video nyligen att det kanske inte var så himla bra för däck och mattor. Tänker därför att dedikerade medel bör vara utvecklade för ett sådant ändamål att det är bättre i längden.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4082
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Tuf Shine - Tyre Cleaner

Inlägg av Funk » 10 apr 2019 18:01

Det som blöder ut borde vara mjukgörare och möjligen oxider vilket i alla fall det förstnämnda vill man ha kvar..


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Elias1
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 jan 2018 18:38
Ort: Skellefteå

Re: Tuf Shine - Tyre Cleanee

Inlägg av Elias1 » 10 apr 2019 19:32

Funk skrev:Det som blöder ut borde vara mjukgörare och möjligen oxider vilket i alla fall det förstnämnda vill man ha kvar..


/Thomas
Känns sunt, men hinner man verkligen förstöra däcken på den normala tiden de håller?
Tänker mest på mig själv som kör 2000 mil per år. Däcken håller max 3 år.

Känns ibland som att de försöker sälja in till oss att köp fler produkter av oss.
Skulle vara intressant och se någon oberoende studie om det spelar någon roll.

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Tuf Shine - Tyre Cleaner

Inlägg av deje » 10 apr 2019 21:09

Jepzorlicious skrev:Lysande, tack för snabbt svar! Då ska jag köpa mig en flaska framöver och testa för att också jämföra mot en APC.

Anledning till att jag tog upp skillnad mot APC var att Larry från Ammo NYC nämnde det i en video nyligen att det kanske inte var så himla bra för däck och mattor. Tänker därför att dedikerade medel bör vara utvecklade för ett sådant ändamål att det är bättre i längden.
Och låt mig gissa, jag skjuter från höften ,Larry råkar sälja den rätta produkten ,och efter som han är hyvens kille får du bara betala7-8 gånger mer för den produkten än vad en apc kostar-

Här är en video på ämnet!
https://www.youtube.com/watch?v=19fIQsCZba4
deje

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4082
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Tuf Shine - Tyre Cleaner

Inlägg av Funk » 10 apr 2019 21:33

Menar Larry att APC är sämre än Tuf Shine ? Jag läste inlägget tvärt om...


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Jepzorlicious
Ny Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 nov 2018 12:40

Re: Tuf Shine - Tyre Cleaner

Inlägg av Jepzorlicious » 10 apr 2019 22:21

Näe, Larry nämner bara att APC, starkt koncentrerat, kan torka ut gummi, och därför kanske inte är det bästa att rengöra mattor och däck med (om jag kommer ihåg rätt). Tror jag läst något om det tidigare och jah var därför inne på att istället för att använda en APC, så kanske man ska ha något dedikerat medel för detta användningsområde, som eventuellt är mer effektiv och snabbare på att rengöra.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5621
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Tuf Shine - Tyre Cleaner

Inlägg av Manor » 13 apr 2019 22:45

Tuf Shine lär vara starkare än APC och inget jag skulle använda alltför ofta.
Perfekt till vårtvätten dock, och tar bort det trista bruna som missfärgar däcken.

En APC har jag svårt att tro kan skada däcken under dess livstid. Det är nog betydligt värre med sol, väder, vind (och saltslask för vinterdäcken).
Efter tvätt så lägger åtminstone jag på ett skydd av något slag, så det som rengöringen eventuellt skulle skada kanske uppvägs av skyddet :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Tuf Shine - Tyre Cleaner

Inlägg av TonyM » 17 jun 2019 07:51

Jag använder den endast när jag ska djuprengöra däcken för att lägga på ett nytt lager med däck coating. Tuf Shine själva rekommendera inte att använda detta till annat än när du ska lägga på deras däck coating. Den löser nämligen upp deras medel en hel del och detta är ett mycket hållbart däckskydd. Jag kör med Tac System Tire Coat vilket är ett liknande som Tuf Shine. När jag preppar däcken så gör jag det så många gånger tills jag bara får vitt skum när jag aggiterar med Tuf Shine däckborste vilken är också utmärkt när man preparera däcken för skydd men för aggresiv för vanlig tvätt. Brukar behövas 3-5 rengörings omgångar. Men jösses vilken skillnad på hållbarheten från däckskyddet det blir. Förra året gjorde jag detta i slutet av maj och fyllde på med däckskyddet i början av september. Och de såg ut som nylagt efter varje tvätt. Nu är TS Tire Coat en inte så mycket glans i utan mer en matt finish med nydäcks utseende vilket jag gillar. Även Adam's Tire and Rubber Cleaner är riktigt bra innan däckskyddet appliceras.

Har du använt mycket av däckglans förut på däcken och ska gå på med en med längre hållbarhet. Så rekommenderar jag att du gör en djuprengöring och inte lägger på något skydd. Och vid nästa tvätt om du får någorlunda rent vitt skum när du rengör med Tuf Shine Tire Cleaner. Så är det bara att skydda de igen. Om du skulle behöva flera rengörings omgångar igen. Så kan det påverkar en däck coatings hållbarhet till mycket sämre. Så testa att vänta ytterligare till nästa tvätt. Eller var beredd på att få en kortare hållbarhet på en däck coating. En del säger tom att det inte är någon mening om du använt en silikon baserad däckglans att göra en däck coating på dem. Men bara man har i tanken på att det kan bli en väldigt kortare hållbarhet så tror inte jag att det är några problem om man får de riktigt rena innan däck coatingen.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Skriv svar