Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

SkumSpruta ik Foam 9

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Esarp
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 mar 2014 12:08

SkumSpruta ik Foam 9

Inlägg av Esarp » 27 maj 2016 18:52

Hej har inte vart så skrivande på detta forumet sista tiden.

Jag har länge letat efter en bra men portabel foam utrustning. Har kollat på foamlance till högtrycket men då kan man bara göra de hemma. Skulle även vilja kunna foama när jag e på en tvättstation med.

Har kollat på Glorias mf10 och Tec one, men dessa har rätt små tankar och kommer inte vad jag förstod de upp i så högt bar tryck. Men igår hittade jag av en slump när jag var inne på Granngådens hemsida en intressant pryl [emoji3]
Bild
Gjorde som jag alltid gör en grundlig undersökning på nätet o youtube där jag hittade flera intressanta klipp om den.

Åkte så klart ditt idag o kände o klämde på den trodde jag men när jag kom ut till bilen så hade de försvunnit pengar ut plånboken och det låg ett paket på passagerarsätet [emoji86]

Väl hemma kunde jag ju inte låta bli att testa den så min bil fick bli försöks kaninen och måste erkänna att skummet den producerar är riktigt löddrigt. Det fina med den är att den kommer med 3 insats slangar (3 olika skum mängder) vått skum, halv torrt och raklödder [emoji2] samt att där är en indikator som visar när man fått upp ett tillräckligt bra tryck.

Så foamning av bilen blev det och lite experimenterande av hur mkt Arti+ man skulle blanda. Denna gången blev det 1-9 och det blev fint o tjockt lödder på den torra slangen.

Denna bilden e tagen ca 3-4min efter att jag tagit den sidan på bilen
Bild

Visst man får pumpa rätt många gånger (60-70 till 1 liter vätska men om man fyller den så lär de ju bli mindre) innan ventilen når grönt. Men sedan håller den runt hela bilen med precis som jag ville ha de [emoji4] där av andra skälet att det inte blev en mindre typ Glorias el så.

Här är en länk till en video om den med mer info

https://youtu.be/ZYWfQmGqTQA

Måste säga att jag är riktigt nöjd. Imon ska en misshandlad lånebil få smaka på skum avfettning o lite annat med hjälp av den [emoji16][emoji13]

Åter kommer med fler bilder på hur löddret blir med de tre olika skum slangarna.

Over and out....





Sent from my iPhone using Tapatalk
Senast redigerad av 3 Esarp, redigerad totalt 27 gång.

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: SkumSpruta ik Foam 9

Inlägg av pean92 » 27 maj 2016 19:19

Denna lär jag köpa i sommar! Finns det något annat sätt att bära den än handtaget? Typ nån axelrem eller sånt?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Esarp
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 mar 2014 12:08

Re: SkumSpruta ik Foam 9

Inlägg av Esarp » 27 maj 2016 19:19

Ja de följer med axelrem :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Esarp
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 mar 2014 12:08

Re: SkumSpruta ik Foam 9

Inlägg av Esarp » 27 maj 2016 19:21

Angående antal pumpningar så hade jag vara 1 liter i den vilket faktiskt räckte till en bil o blev över. Så om man fyller den så lär de inte behövas lika många pump [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: SkumSpruta ik Foam 9

Inlägg av pean92 » 27 maj 2016 21:28

Vilken insats slang använde du? :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Esarp
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 mar 2014 12:08

Re: SkumSpruta ik Foam 9

Inlägg av Esarp » 27 maj 2016 21:28

Använde grön - raklödder. Ska ordna lite mer rättvisa bilder direkt efter skummet e lagt imon :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: SkumSpruta ik Foam 9

Inlägg av Galaxy » 27 maj 2016 22:05

Den här skumsprutan verkar riktigt intressant :nicka . Dock som du skrev så noterar jag med att det kommer försvinna en del penningar ur plånboken men är den bara riktigt bra så kan det nog vara något att fundera på.

Ser fram emot bilder på mer skumning. Recensera gärna ytterliggare hur pass den håller trycket med ett bra skum innan ytterliggare pumpning krävs, är ju kanon även om man får pumpa en del innan skumning påbörjas men kan ta hela bilen i ett svep sedan.
Jag har en Epoca Tec-One 1000 Foamer PP FPM men den kräver ett antal pumpningar efter hand och är bara på 1 liter även om det räcker en bit.Epoca Foamern täcker inte så stor yta åt gången heller, ser ut som att IK 9 sprutan ger bredare sprutbild dessutom.

/Anders

Användarvisningsbild
Esarp
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 mar 2014 12:08

Re: SkumSpruta ik Foam 9

Inlägg av Esarp » 27 maj 2016 23:54

Ska se om jag kan ordna en liten kort film med :) dock lät den bli väldigt amatör mesigt gjort så ha överseende med de [emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: SkumSpruta ik Foam 9

Inlägg av Bananen » 28 maj 2016 10:45

Länk till sprutan i fråga, 795 kr tas ur plånboken. [emoji6]
http://www.granngarden.se/Sortiment/Hus ... 50223_BASE
Skickat från min Lenovo K3 Note via Tapatalk

MOD.
Fixade trasig länk.
/ Hälsningar Thomas

Användarvisningsbild
Esarp
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 mar 2014 12:08

SkumSpruta ik Foam 9

Inlägg av Esarp » 28 maj 2016 20:34

Så ja då har man foamat lånebilen idag [emoji3]

Bild
BildBild

Lätt smutsad bil som nog endast tvättats med regn senaste året.

Här är en film på foamningen https://vimeo.com/168475372
https://vimeo.com/168475428

Som ni ser på filmerna så e de täckningen av skummet mkt beroende på hur snabbt man för munstycket samt vilket avstånd man har de på.

Hoppas detta va till lite hjälp [emoji4]


Lika bra som jag tänkte mig gick de. Ger ett jämt skum över ytan som skummas. Beroende lite på vilken fart man håller och samt vilken mängd skum man vill ha per panel så lyckades jag foama bilen under dagen med 90-95% täckande med skum vid ca 60 pump 'à 2liter färdig blandad Arti+ med den gröna raklödder slangen[emoji3]
Blandat 1,2dl 'à 2 liter vatten.
Kommer nog själv att använda denna endast som snabbtvätt då bilen har fått pollen o annat mindre smuts på sig.

Kom upp till svärföräldrarna nu ikväll o skulle visa svärfar denna nya leksak. Lägligt va att tjejens bil ska in på reperation o hade stått där en vecka ca.

Va de någon som sa pollen?[emoji13]
BildBildBild

Sedan endast använda foamen för o visa svärfar, låt sitta 2-3 min o sedan avspolad med vanlig trädgårds slang [emoji3][emoji4]
BildBildBild

Den röda bilen fick sig en ordentlig tvätt så ni vet. Men "dammet o grusen" på huven bland annat försvann snabbt o enkelt med skummet [emoji4]

There you go[emoji2]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: SkumSpruta ik Foam 9

Inlägg av Lundberg » 28 maj 2016 22:00

Ser ut att fungera otroligt bra :) och 795 kr är ju inte så farligt..
// Jack

Användarvisningsbild
Esarp
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 mar 2014 12:08

Re: SkumSpruta ik Foam 9

Inlägg av Esarp » 28 maj 2016 22:09

Enligt min mening Fungerade den över förväntan [emoji2] o priset va okej för något av denna kvaliteten o för vad den gör. Den silvriga bilen tog ca 5 min att skumma På, vänta o spola av. Har ingen tork duk men de ska införskaffas samt lite nya skum schampoo'n[emoji2]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: SkumSpruta ik Foam 9

Inlägg av korvis » 29 maj 2016 07:06

Den verkar ju rätt intressant den där sprutan...

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: SkumSpruta ik Foam 9

Inlägg av Galaxy » 29 maj 2016 09:08

Håller med korvis, den där sprutan verkar intressant! Går ju att ha med till tvättstation men fungerar lika bra hemma om den är så effektiv, inte nödvändigt att ladda skumlanzen till högtryckstvätten eller så använder man båda men olika medel :).

Bra recenserat :jeps

/Anders

Användarvisningsbild
Esarp
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 mar 2014 12:08

Re: SkumSpruta ik Foam 9

Inlägg av Esarp » 29 maj 2016 11:26

Tack så mkt [emoji4]
Tanken va ju att ha något som gick snabbt o plocka fram ur garaget o snabbt i lägga (visst tar ju längre tid än en foamlance) men räknar man in tiden de tar o koppla in högtrycket om den e undanställd varje gång så går detta fortare för mig [emoji4] sen e de ju så roligt med skum.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: SkumSpruta ik Foam 9

Inlägg av Galaxy » 13 jul 2016 21:06

Har hamnat en sådan här IK Foam 9 i min bilvårdsarsenal med nu :) . Har provat den och den fungerar bra och det går att få ett riktigt tjockt skum med den med grön insatsslang. För bästa finaste skumning ur munstycket fick jag dock mellanpumpa upp trycket några gånger. Skummet kom där man ville ha det utan en massa onödigt stänk på övriga ytor. Kommer använda denna lite allt emellanåt vid tvätt :nicka .

/Anders

Wolfram
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 05 dec 2013 21:43
Ort: Kungälv

Re: SkumSpruta ik Foam 9

Inlägg av Wolfram » 22 okt 2016 20:45

Skummar jedy 2 på bilen med denna, 1dl jedy och 2 liter vatten så är saken biff. Verkar inte ta så hårt på ultimat heller.
Med bara drygt 2 liter vatten i så räcker trycket för att spruta hela min mellanstora bil varvet runt inkl tak och fälgar utan problem, går lite slöare i slutet, men skum kommer det.
2 liter verkar vara brukligt för att spruta 3 bilar.
Behöver inte svampa bilen sen heller, tycker det är riktigt värt det.

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: SkumSpruta ik Foam 9

Inlägg av pean92 » 04 apr 2018 07:46

Någon som fortfarande använder skumsprutan? Min används bara ibland nu under vintern då jag inte ids packa med den till tvätthallen och blanda. Funderar på om man skulle kunna fylla den med färdigblandad prewash eller liknande och sen bara släppa ut trycket när man är färdig, men håller den för det är ju frågan. Någon som vet?

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Skriv svar