Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Liquid Elements T3000-CPS (OBS många bilder)

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Skriv svar
Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Liquid Elements T3000-CPS (OBS många bilder)

Inlägg av Pierriewargen » 19 jul 2015 22:46

Jag har fått möjligheten att provköra liquid elements nya oscillerande maskin, T3000-CPS.

Har sedan tidigare en del maskiner; flex 3401, en roterande flex, en oscillerande Krauss i samma design som T3000 och en rupes-kopia (DAS-21E).
Det första jag reagerade på var kvalitén på maskinen. Den känns robust och välbyggd, inget skrammel eller tunn plast. Kabeln är väl tilltagen (6 meter) och både tjock samt flexibel.
Om man jämför med rupes-kopian och min äldre Krauss-maskin känns T3000-CPS helt klart mer påkostad. Dock är det en bit upp till flex-standard, men detta är å andra sidan en hobby-maskin för en bråkdel av pengarna.
Fästplattan som följer med maskinen är 125 mm och helt klart lagom för en sån här typ av maskin. Den största anmärkningar jag har rent designmässigt är själva utformningen och hur man håller den. Det skulle passa bra med ett handtag längst fram på maskinen och en lite smalare "kropp" så att man får ett bättre grepp. Har man små händer kan den nog vara lite bökig att hålla i.

Nåja, hur känns den att använda då? Jag tycker den fungerar mycket bra. Den 900w starka motorn ger ordentligt med kraft och med rätt rondeller och medel kan man få riktigt fina resultat. Det går inte lika snabbt att avverka repor och defekter som med en roterande maskin, eller en oscillerande med större slag såsom en Rupes-maskin, men det går så länge man lägger lite mera tid.

Dessutom är dessa typer av maskiner enormt lätta att utnyttja till fullo. Kan man ha överseende med en del vibrationer och att den är ganska högljudd så är det en perfekt maskin för en nybörjare eller hobbyputsare som polerar någon bil då och då.

En av uppgraderingarna som kom med T3000-CPS är den elektroniska momentregleringingen. Tanken är väl att motorn ska ge mer kraft när belastningen ökar, så att rotationen inte ska stanna av. Personligen märkte jag ingen större skillnad mot min Krauss som saknar denna funktion. Så har man redan T3000 kanske det inte är värt att uppgradera om det inte finns något annat som lockar.

Bifogar lite bilder från första testobjektet. En skoda octavia med riktigt hård lack. Inte supermycket repor men en hel del som dock var lite svåra att få med på bild. Körde en enstegspolering där jag testade både crystal rock från liquid elements på deras blå rondell och scholl s3 gold xxl på orange mediumrondell. Det behövdes ingen efterpolering eftersom maskinen i sig är väldigt snäll mot lacken och inte lämnar några hologram och att medlen jag använde ger en fantastiskt fin yta om man arbetar dom ett tag.

Diverse tvättrepor och märken efter katt

Bild

Så gott som helt borta
Bild

50:50 på bakdörr

Bild

Video

https://www.youtube.com/watch?v=gU4IJXY7gRA

Bakskärm

Bild

Bild

Fick även med en liten stödplatta för detaljarbeten. Gav lite extra vibrationer men avverkade riktigt bra med LE blå rondell och scholl s3 xxl

Bild
Bild
Bild
Bild

La till sist liquid elements paint freezer efter spritning med isopropanol. Resultatet blev riktigt fint.

Bild
Bild
Bild

Video på resultatet för de nyfikna. Är lite rester från skyddet kvar, hade inte gjort sista avtorkningen än.
https://www.youtube.com/watch?v=hv-OEYaPMKs

Några spontana plus/minus:
+kabel
+kraftig
+känns välbyggd
+enkel att använda, perfekt för nybörjaren
+går att få proffsresultat med rätt medel/rondell så länge man kan lägga lite extra tid

-vibrationer
-högljudd
-lite klumpig att hålla i för den med små händer
-lite långsam avverkning

remru218
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 04 jun 2015 12:33
Ort: Linköping

Re: Liquid Elements T3000-CPS (OBS många bilder)

Inlägg av remru218 » 19 jul 2015 23:47

Bra recession.
Om man är kvalet å valet av en ny maskin, vilken skulle du förslå, T3000 CPS eller DAS 21E?

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Liquid Elements T3000-CPS (OBS många bilder)

Inlägg av Pierriewargen » 20 jul 2015 00:28

Hm, svår fråga faktiskt. Till små ytor blir 21:an lite stor om man är ovan, så där vinner t3000 utan tvekan med en liten stödrondell. På bilar med många små kurvade ytor blir det lika. Men har man en bil med stora plana ytor kommer det gå snabbare att få perfekt resultat med det stora slaget från 21:an. Använder själv både DAS:en och min Krauss beroende på situation.

Men, som allround-maskin för någon som polerar någon/några bilar per år tror jag nog t3000 är en bra ingångsmaskin. Se bara till att köpa bra rondeller och medel. Med mikrofiber-rondeller (t.ex. Meguiars cutting-mf) kommer man riktigt långt med en billig oscillerande med litet slag.

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Liquid Elements T3000-CPS (OBS många bilder)

Inlägg av Pierriewargen » 21 jul 2015 10:56

Testat lite på en bil utan klarlack. Meguiars microfiber cutting disc med deras D300, sedan black diamond från liquid elements på en medium skumrondell. Spritat med carpro eraser.

https://youtu.be/D373JDNXEcA

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Liquid Elements T3000-CPS (OBS många bilder)

Inlägg av korvis » 21 jul 2015 11:04

Grym skillnad! :nicka

Vart hittar man Meguiars microfibertrissor?

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Liquid Elements T3000-CPS (OBS många bilder)

Inlägg av Pierriewargen » 21 jul 2015 11:15

Dom är nog svåra att få tag på i Sverige. Men finns på t.ex. Polished bliss.co.uk och cleanyourcar.co.uk. Men testade även meguiars nya foam cutting disc och dom funkar minst lika bra, dessutom mycket lättare att göra rent. Finns på bland annat bollnäs bilvård men räkna med runt 250 spänn styck [emoji14]

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Liquid Elements T3000-CPS (OBS många bilder)

Inlägg av Pierriewargen » 21 jul 2015 13:03

Här är en bild på samma dörr fast längre fram. Körd med foam cutting disc med m101 på t3000. Lämnar ruggigt fin yta för att vara så grov combo.

Bild

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Liquid Elements T3000-CPS (OBS många bilder)

Inlägg av korvis » 21 jul 2015 13:35

Ok, kan ju va värt å testa nån gång då kanske.
Trots den avskräckande prislappen :roll:

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Liquid Elements T3000-CPS (OBS många bilder)

Inlägg av Pierriewargen » 21 jul 2015 13:43

Går nog att få lite billigare utomlands men ändå rätt dyra. Men verkar hålla riktigt bra kvalité faktiskt. Och väldigt grova, öppna celler så dom är riktigt lätta att göra rent, nästan bara att skölja under kranen.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Liquid Elements T3000-CPS (OBS många bilder)

Inlägg av Cogo » 21 jul 2015 14:28

Fina tester du gjort här.

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Liquid Elements T3000-CPS (OBS många bilder)

Inlägg av Pierriewargen » 21 jul 2015 15:28

Man tackar! :)

Användarvisningsbild
jeensa
Medlem
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 jun 2010 12:50

Re: Liquid Elements T3000-CPS (OBS många bilder)

Inlägg av jeensa » 06 sep 2015 12:41

Ursäkta för SENT inlägg, men meguiars mftrissor köper man lättast på meguiars.se.
Vill man ha ruskigt snabb och fin avverkning väljer man M100 på mftrissa...
M101 passar bättre på skumtrissa dock.

Mvh jensa

Användarvisningsbild
Redbullen
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 16 maj 2013 08:37
Ort: Växjö

Re: Liquid Elements T3000-CPS (OBS många bilder)

Inlägg av Redbullen » 02 maj 2016 05:47

Den är lätt värt sina pengar, köpte en sådan från reservdelsgurun för flera år sen. om det är den gamla versionen eller inte vet jag inte men den har funkat utan problem ända sen dess, har fått byta kolen i den och det är allt.

Mvh
Mvh Peter

Skriv svar