Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Recension av Polish Angels Presto Detailer

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Skriv svar
Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Recension av Polish Angels Presto Detailer

Inlägg av garagehunden KL » 15 nov 2014 01:13

Liten recension av PA Presto Detailer.

Bakgrund;
Bilen är för närvarande endast enstegspolerad och behandlad med PA Master Sealent. Efter några tvättar lades medlet tråden handlar om på efter tvätt (igår eftermiddag). Då det mörknade ute och det garaget är tämligen foto-ovänligt blev det inga bilder på resultatet. Det hade heller inte sagt så mycket, beskrivs bättre i text.

Här en före-bild att titta på. Efter behandlingen med detailern var det faktiskt svårt att få flaskan att stå kvar på det stället, jag provade:

Bild

Utformningen av flaskan ser mycket seriös ut och utstrålar klass och kvalitet. Lite som jag föreställer mig någon slags traditionell apoteksvara, en stil jag gillar.

Nåväl, till handlingen:
Efter tvätt trycktes flaskans trigger med bävan och förväntan och med mf-duken i högsta hugg. Färgen på medlet är densamma som Master Sealents djupröda. Det första som noterades var hur lättanbringat medlet var. Inget överdrivet gnidande behövdes, bara att torka av i stort sett om man inte kände själv för att polera lite extra. Inga tendenser till att bli flammigt eller ojämnt som kan märkas med en del andra medel. Att medlet är lättlagt och enkelt sprids i ett tunt skikt som täcker en stor yta i förhållande till mängden gör att medlet antagligen är tämligen drygt även för en som inte har rätta handlaget, det vill säga går åt ganska lite och blir inte så dyrt i långa loppet.

Användarvänlighet får faktiskt en femma (på en skala ett till fem) 5.

Lukten är säregen. Inte så publikfriande kanske som den detailer jag närmast jämför med -Perfection, men i mitt tycke inte sämre, mer maskulin och kraftfull. Om man känner till den gamla tabletten eller karamellen eller vad det kan kategoriseras som, vilken heter "Kungen av Danmark" så luktar den så om man samtidigt tänker sig en liten kvardröjande tillsatt hint av dieselolja som bas. Själv tycker jag det var en väldigt tilltalande doft men finns säkert de som inte gillar det. Kunde tänka mig den som after shave, eller rakvatten för oss som pratar svenska. Men jag avråder från att använda detta medel på det sättet :? OBS! Varning för att falla för frestelsen att prova det alltså!
Det blir en fyra med tanke på att den måhända är en aning smal doften, annars subjektivt hade det blivit en femma.

Doft/lukt 4

Nå, hur kändes och såg lacken ut efter användandet av Presto detailer, blev det nån skillnad? Det blev ett snäpp upp, i synnerhet vad gäller halheten som ökade men även blänkan tycktes förbättras en aning och kanske, kanske fördjupades färgdjupet (som på testobjektet hör till de "svåra" ljusa pearllackerna,eller mica envisas en del att säga) litegrann. Eller så var det inbillning men mycket hal och fin och rätt blank blev den. Ungefär i klass med Perfection vad gäller den delomgången. För ett exakt avgörande får man lägga dem sida vid sida.

Halhet och blänka: 4

Avrinningen kan dessvärre på grund av lathet från recensentens sida inte rapporteras om i skrivande stund. Får återkomma om det. Men om man känner på ytan så skulle det förvåna om inte avrinningen är god, det känns så. Master Sealant har den effekten, åtminstone på denna bil, att skjutsa iväg vattnet mer sjokvis så det inte blir mycket vatten kvar istället för att främst pärla det och antagligen gör även detta medel så. Det känns hydrofobiskt i alla fall. Kan återkomma om det.

Om man nu jämför lite summariskt med det andra detailermedel som nämndes ovan, hur utfaller då det? På flera sätt verkar de jämbördiga men på lite olika vis. Doften är en smaksak/luktsak, ingen av dem kan väl förväntas ha någon märkvärdig hållbarhet eftersom de är detailers, men det finns en aspekt som gör att jag som amatör utnämner en vinnare med två poängs övervikt, och det är Polishangel detailerns lätthanterlighet. Den var ett nöje att arbeta med och det i sin tur får mig att misstänka att man har lättare att inte överdosera denna hittills segrare med förbehållet om inte avrinningen skulle visa sig helt kass, vilket knappast är troligt:

Polsihangels Presto Detailer.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Recension av Polish Angels Presto Detailer

Inlägg av Perra83 » 15 nov 2014 01:28

Kul, trevligt test!

Har en flaska Presto jag med som ja inte har testat än. Det ja vet är att den ska ge en vattenavstötande yta. Har tänkt ha det i dörrgångarna.

Torkade du bilen torr först eller la du det på våt lack?

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Recension av Polish Angels Presto Detailer

Inlägg av garagehunden KL » 15 nov 2014 01:30

Perra83 skrev:


Torkade du bilen torr först eller la du det på våt lack?
Jag torkade den torr först.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Recension av Polish Angels Presto Detailer

Inlägg av Lemerok » 08 feb 2015 18:14

Hade missat denna recension, hittade den via google. :)

Bra recenserat, verkar vara en intressant produkt.
Funderar på att testa den som torkstöd vid tvättar, för att ge lite extra glans.

Har du testat avrinningen något? Eller hur det håller?

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Recension av Polish Angels Presto Detailer

Inlägg av garagehunden KL » 09 feb 2015 14:17

Skulle följt upp tråden men intresset verkade så pass måttligt för den så det blev inte av.

Men här kommer några reflektioner:

Jodå intrycket är väl tämligen gott av Presto. Även om det inte är något undermedel, det är en detailer. Om jag jämför med Orchards Perfection så tycker jag Presto är lite behändigare att lägga. Jämnas ut lättare. Funktionsmässigt vad gäller hållbarhet är det svårt att säga exakt, men nog sitter det kvar väl i nivå med Perfection. Det blir en väldans fin avrinning, då har jag PA Master sealant under. Tycker spontant Presto pärlar mer medan Sealant skjutsar av mer i sjok. En effektiv kombination.

Glans och känsla på ytan, färgdjup osv skulle jag säga likvärdig med Perfection, dvs bra eller mycket bra. Lukten eller doften vilket man vill, är en smaksak. Jag gillar den i längden.

+ Framförallt för användarvänlighet alltså och presterar i toppskiktet, i dubbel bemärkelse då.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Recension av Polish Angels Presto Detailer

Inlägg av Lemerok » 09 feb 2015 19:53

Testet kom nog lite fel, slutet av året verkar aktiviteten lite mindre här. :)

Tack för infon, har du provat den på våt bil? Ska tydligen fungera som torkstöd med.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Recension av Polish Angels Presto Detailer

Inlägg av garagehunden KL » 09 feb 2015 21:22

Har nog varit så gott som torr bil hittills.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Recension av Polish Angels Presto Detailer

Inlägg av Lemerok » 22 feb 2015 14:50

Jag provade Presto som torkstöd vid senaste tvätten, fungerade riktigt smidigt faktiskt.
Busenkelt att torka bilen, gick bra både med våffelduk och mikrofiber-torkduk.
Ska testas mera kommande tvättar, prova på plast och sånt med.

Verkar lovande, kan bli denna som får bo i bakluckan av bilen, använda till att ta bort fågelskit och sånt sen med.

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Recension av Polish Angels Presto Detailer

Inlägg av miken » 22 feb 2015 17:42

Någon som provat både PolishAngel Presto Detailer och Orchard Autocare Perfection och kan jämföra dessa??

Har bara provat Perfection tidigare men den är nu slut och tänkte köpa mer så vilken ska jag köpa? :D

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Recension av Polish Angels Presto Detailer

Inlägg av Lemerok » 22 feb 2015 19:56

Jag har provat båda, gillar konsistensen och hur lättjobbad Presto var. Men Perfection var aldrig någon favorit för mig dock, kanske inte gav den tillräckligt med tid. Tyckte avrinningen och hållbarheten var sådär med den med.

Polishangel gör bra grejor, det mesta jag provat har vart schysst. Men kostar därefter med, lite väl mycket ibland kan jag tycka. :)

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Recension av Polish Angels Presto Detailer

Inlägg av garagehunden KL » 23 feb 2015 11:57

miken skrev:Någon som provat både PolishAngel Presto Detailer och Orchard Autocare Perfection och kan jämföra dessa??

Har bara provat Perfection tidigare men den är nu slut och tänkte köpa mer så vilken ska jag köpa? :D
Ja, vad gäller appliceringen som ovan:

"Om man nu jämför lite summariskt med det andra detailermedel som nämndes ovan, hur utfaller då det? På flera sätt verkar de jämbördiga men på lite olika vis. Doften är en smaksak/luktsak, ingen av dem kan väl förväntas ha någon märkvärdig hållbarhet eftersom de är detailers, men det finns en aspekt som gör att jag som amatör utnämner en vinnare med två poängs övervikt, och det är Polishangel detailerns lätthanterlighet. Den var ett nöje att arbeta med och det i sin tur får mig att misstänka att man har lättare att inte överdosera denna hittills segrare med förbehållet om inte avrinningen skulle visa sig helt kass, vilket knappast är troligt"

Och vad gäller avrinning och hållbarhet så kan sägas att den verkar vara väl så bra som Orchards perfection. Båda fungerar med bra avrinning men det är enligt min mening lättare att jobba med Preston och var det nån skillnad i vattenavstötningen skulle jag säga det är till Prestos fördel.

Preston kan varit ett snäpp hållbarare än Perfection men det kan också inverkat att det fanns ett ganska nytt lager Master sealant under Preston när den lades så det är svårt att säga säkert.

Användarvisningsbild
nybbe79
Medlem
Inlägg: 200
Blev medlem: 27 jan 2015 23:11

Re: Recension av Polish Angels Presto Detailer

Inlägg av nybbe79 » 23 feb 2015 18:40

Vart köper man denna produkt?

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Recension av Polish Angels Presto Detailer

Inlägg av Lemerok » 23 feb 2015 19:02

http://www.streetpower-rekond.se/ är återförsäljare i Sverige.

Skriv svar