Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ett medel för plast- och gummidetaljer? Finns det?

Sverigest vassaste webshop inom bilvård, tidigare Bollnäs Bilvård!
Över 30 års erfarenhet inom branschen.
Kategoriregler
Bild
Skriv svar
HazeGlaze
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 apr 2014 21:57
Ort: Timrå

Ett medel för plast- och gummidetaljer? Finns det?

Inlägg av HazeGlaze » 10 maj 2014 08:16

Håller precis på att komponera ihop en beställning hos Er, men undrar om det finns Ett medel som jag kan använda till samtliga plast- och gummidetaljer? Ska tex köra en gammal Saab 9000 och där är det gummilister runt fönster medans sidolisten och kofångare är nån form av svart hårdplast. Samma med mattor, trösklar, instrumentpanel och däck. En himla massa olika plast och gummivarianter.

Tipsa gärna om ett medel som fixar allt detta. Gärna om det finns i lite större förpackning också. Pris är också intressant om det kan hållas på hobbynivå.... Va! Tre önskningar i ett! Ett Kinderägg kanske? :lol:

Mvh

/Hasse
Senast redigerad av 1 HazeGlaze, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
thomassouth
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 05 maj 2014 21:26
Ort: Kumla

Re: Ett medel för plast- och gummidetaljer? Finns det?

Inlägg av thomassouth » 10 maj 2014 09:13

Jag har kört med Concept Vista i snart fem år nu, fantastiskt medel som verkligen gör allt som ska vara svart, svart! Dessutom väldigt drygt, är fortfarande på samma flaska..
Senast redigerad av 1 thomassouth, redigerad totalt 14 gånger.

HazeGlaze
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 apr 2014 21:57
Ort: Timrå

Re: Ett medel för plast- och gummidetaljer? Finns det?

Inlägg av HazeGlaze » 10 maj 2014 09:41

Tack för tips! Ska läsa in mig på denna produkt.
Senast redigerad av 1 HazeGlaze, redigerad totalt 14 gånger.

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Ett medel för plast- och gummidetaljer? Finns det?

Inlägg av tobbegubben » 10 maj 2014 10:18

Finns också Ultima Tire & Trim som jag vet att många använder sig av på detta forum, jag är en av dem. :)
Senast redigerad av 1 tobbegubben, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Ett medel för plast- och gummidetaljer? Finns det?

Inlägg av Manor » 10 maj 2014 10:30

Jag har både Concept Vista och Ultima Tire & Trim och båda fungerar förträffligt.

Vista är dock tänkt för plast och inte gummi (ex. däck) medan Ultima fungerar till allt.
Ultima är dyrare men mer allmänt gångbar och trevligare att jobba med. Hållbarhetsmässigt så vinner nog Vista när det gäller plastdetaljer, men mitt val blir ändå Ultima.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Arjen
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: 05 feb 2013 19:00
Ort: Ängelholm

Re: Ett medel för plast- och gummidetaljer? Finns det?

Inlägg av Arjen » 10 maj 2014 10:37

Kanske är ute och cyklar men är inte båda dessa medel endast för utvändigt bruk? HazeGlaze nämnde instrumentpanelen i sitt inlägg så tänkte det är bäst att vara säker för att undvika en förstörd interiör.
Senast redigerad av 1 Arjen, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Ett medel för plast- och gummidetaljer? Finns det?

Inlägg av Manor » 10 maj 2014 10:52

Arjen skrev:Kanske är ute och cyklar men är inte båda dessa medel endast för utvändigt bruk? HazeGlaze nämnde instrumentpanelen i sitt inlägg så tänkte det är bäst att vara säker för att undvika en förstörd interiör.
Sorry, du har helt rätt.
Vista ska inte användas till inredningen, och instrumentpanelen skulle jag inte behandla med Ultima Tire & Trim heller...till inredningen använder jag andra medel.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Ett medel för plast- och gummidetaljer? Finns det?

Inlägg av Cogo » 10 maj 2014 11:00

BBVs Yellow vinyl eller White dressing

mvh magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

HazeGlaze
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 apr 2014 21:57
Ort: Timrå

Re: Ett medel för plast- och gummidetaljer? Finns det?

Inlägg av HazeGlaze » 10 maj 2014 11:06

Precis! Jag vill ha ETT medel till allt. Inne som ute. Alltså om det finns?...

Slängde iväg en beställning på BBV White Dressing för att prova. Fast beskrivningstexten är lite tvetydig och luddig. Hör bara här;

"Denna produkt är utprovad av oss och får högsta betyg av alla vinyler vi har testat. Den återskapar originalkänslan på dom flesta gummidetaljer. som alla slangar och div i motorutrummet, ,däcksidor,lister samt gummimattor som inte är hårdplast. !!! Vår rekondavdelning rekommenderar BBV White Dressing 5st tummar upp!!!"

Medans det står längre ner;

"Ett vattenbaserat glansmedel, fri från lösningsmedel som skyddar och återskapar lystern på gummi, vinyl och plastdetaljer.
"

Vad är vad? På mina kärror så är det antingen plast eller gummi. Ingen hårdplast eller mjukplast (vad är det förutom gladpack samt omslaget på Pripps Blå 6-pack???)

Nåväl, beställning lagd så vi får väl se vad det blir av det.
Senast redigerad av 1 HazeGlaze, redigerad totalt 14 gånger.

peta
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 apr 2011 23:49

Ett medel för plast- och gummidetaljer? Finns det?

Inlägg av peta » 10 maj 2014 11:07

Liten trådkapning, men följer rubriken. Cabbtak i vinyl, vad funkar bra där?
Senast redigerad av 1 peta, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Ett medel för plast- och gummidetaljer? Finns det?

Inlägg av Lemerok » 10 maj 2014 12:15

Jag kör med Ultima Tire & Trim med, men kommer nog bli på däcken mest i framtiden.
Tycker den är lite jobbig eftersom den är så oljig och kladdig.

Jag beställde också BBV White Dressing nyligen, tänkte testa den på all plast och gummi utvändigt.
Senast redigerad av 1 Lemerok, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Ett medel för plast- och gummidetaljer? Finns det?

Inlägg av Manor » 10 maj 2014 15:22

HazeGlaze skrev:Precis! Jag vill ha ETT medel till allt. Inne som ute. Alltså om det finns?...

Slängde iväg en beställning på BBV White Dressing för att prova. Fast beskrivningstexten är lite tvetydig och luddig. Hör bara här;

"Denna produkt är utprovad av oss och får högsta betyg av alla vinyler vi har testat. Den återskapar originalkänslan på dom flesta gummidetaljer. som alla slangar och div i motorutrummet, ,däcksidor,lister samt gummimattor som inte är hårdplast. !!! Vår rekondavdelning rekommenderar BBV White Dressing 5st tummar upp!!!"

Medans det står längre ner;

"Ett vattenbaserat glansmedel, fri från lösningsmedel som skyddar och återskapar lystern på gummi, vinyl och plastdetaljer.
"

Vad är vad? På mina kärror så är det antingen plast eller gummi. Ingen hårdplast eller mjukplast (vad är det förutom gladpack samt omslaget på Pripps Blå 6-pack???)

Nåväl, beställning lagd så vi får väl se vad det blir av det.
Att hitta det perfekta medlet som fungerar på allt, inne och ute, tror jag inte på. Det är smartare (men dyrare) att satsa på rätt medel för rätt uppgift...jag är av den absoluta uppfattningen att det inte finns ett helt perfekt universalmedel utan det blir kompromisser.


Mitt antagande är att gummimattor av hårdplast blir hala av behandlingen, och att det är detta man varnar för. Att de blir blanka och snygga är nog inte bekymret :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
yerfen
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1309
Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Ett medel för plast- och gummidetaljer? Finns det?

Inlägg av yerfen » 11 maj 2014 16:06

HazeGlaze skrev:Precis! Jag vill ha ETT medel till allt. Inne som ute. Alltså om det finns?...

Slängde iväg en beställning på BBV White Dressing för att prova. Fast beskrivningstexten är lite tvetydig och luddig. Hör bara här;

"Denna produkt är utprovad av oss och får högsta betyg av alla vinyler vi har testat. Den återskapar originalkänslan på dom flesta gummidetaljer. som alla slangar och div i motorutrummet, ,däcksidor,lister samt gummimattor som inte är hårdplast. !!! Vår rekondavdelning rekommenderar BBV White Dressing 5st tummar upp!!!"

Medans det står längre ner;

"Ett vattenbaserat glansmedel, fri från lösningsmedel som skyddar och återskapar lystern på gummi, vinyl och plastdetaljer.
"

Vad är vad? På mina kärror så är det antingen plast eller gummi. Ingen hårdplast eller mjukplast (vad är det förutom gladpack samt omslaget på Pripps Blå 6-pack???)

Nåväl, beställning lagd så vi får väl se vad det blir av det.
Helt rätt denna är den bästa uneversalprodukten som fungerar bra på all plast vinyl samt gummi.

som nämdes innan så är det mattor i hårdplast som inte blir bra, då dom gärna blir hal.
övrig hårdplast fungerar perfekt :)
Senast redigerad av 1 yerfen, redigerad totalt 14 gånger.
Bild

MVH Pär

HazeGlaze
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 apr 2014 21:57
Ort: Timrå

Re: Ett medel för plast- och gummidetaljer? Finns det?

Inlägg av HazeGlaze » 11 maj 2014 16:12

Kanon! Då verkar det inte som jag har köpt grisen i säcken. Tack!
Senast redigerad av 1 HazeGlaze, redigerad totalt 14 gånger.

yoda78
Medlem
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 maj 2011 08:22

Re: Ett medel för plast- och gummidetaljer? Finns det?

Inlägg av yoda78 » 11 maj 2014 17:08

Jag kan rekommendera Trutest White dressing 430, har använt mig av den till det mesta på bilen som är av av gummi å plast, invändigt som utvändigt.
Senast redigerad av 1 yoda78, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Ett medel för plast- och gummidetaljer? Finns det?

Inlägg av garagehunden KL » 04 jun 2014 00:46

Jag kanske är konstig men jag tycker Concept vista fungerar rätt bra på gummi, på däck och liknande. Har inte provat så lång tid men hittills ser det bra ut.
Är det inte alls avsett för det? Nån mer som provat?
--
Fast jag ska testa det där BBV white dressing härnäst.
Senast redigerad av 1 garagehunden KL, redigerad totalt 14 gånger.

Masten
Medlem
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 aug 2009 12:00
Ort: Varberg

Re: Ett medel för plast- och gummidetaljer? Finns det?

Inlägg av Masten » 04 jun 2014 09:15

garagehunden KL skrev:Jag kanske är konstig men jag tycker Concept vista fungerar rätt bra på gummi, på däck och liknande. Har inte provat så lång tid men hittills ser det bra ut.
Är det inte alls avsett för det? Nån mer som provat?
Jag körde för ett par år sedan med Concept Vista på de svarta gummilisterna runt rutorna på min C5 -05. Det såg bra ut när det fortfarande var fuktigt men när det hade torkat var det bedrövligt.

När det gäller utvändig plast är både Concept Vista och Ultima Tire & Trim bra, men Gtechniq C4 tar priset! Hållbarhet på upp till 2 år utlovas, det mesta ser bra ut fortfarande på min ena C5 -05 som jag applicerade det på i juli ifjol. Dyrt som sjutton men bra.
Senast redigerad av 1 Masten, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Ett medel för plast- och gummidetaljer? Finns det?

Inlägg av garagehunden KL » 04 jun 2014 23:30

Masten skrev: Jag körde för ett par år sedan med Concept Vista på de svarta gummilisterna runt rutorna på min C5 -05. Det såg bra ut när det fortfarande var fuktigt men när det hade torkat var det bedrövligt.
Har bara provat på däcken och det var inte så länge sen så det har väl inte hunnit börja se gräsligt ut än.
Masten skrev: När det gäller utvändig plast är både Concept Vista och Ultima Tire & Trim bra, men Gtechniq C4 tar priset! Hållbarhet på upp till 2 år utlovas, det mesta ser bra ut fortfarande på min ena C5 -05 som jag applicerade det på i juli ifjol. Dyrt som sjutton men bra.
Låter intressant. Säljs det i Sverige?
Senast redigerad av 1 garagehunden KL, redigerad totalt 14 gånger.

Linkan
Ny Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 apr 2012 11:39

Re: Ett medel för plast- och gummidetaljer? Finns det?

Inlägg av Linkan » 05 jun 2014 00:02

Hur är hållbarheten på BBVs Vista Pro jämfört med Concept Vista och Ultima T&T på däck och lister?
Senast redigerad av 1 Linkan, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Ett medel för plast- och gummidetaljer? Finns det?

Inlägg av limban » 07 jun 2014 20:18

Linkan skrev:Hur är hållbarheten på BBVs Vista Pro jämfört med Concept Vista och Ultima T&T på däck och lister?
den är riktigt riktigt bra.. :jeps

// Anders
Bild
MVH Anders Lindbäck
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Skriv svar